MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Grape: Μια ξεχωριστή πρωτοβουλία για την εξωστρέφεια της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας

Σε μία μοναδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Ξενοδοχείο Academias, η Mastercard και το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου γιόρτασαν την ολοκλήρωση της νέας πρωτοβουλίας grape – Greek Agora of Performance, που υλοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Φεστιβάλ με στόχο την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής σκηνής της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Monopoli Team | 28.09.2023

H συζήτηση για την ανάγκη εξωστρέφειας των παραστατικών τεχνών εκτός συνόρων έγινε για πρώτη φορά πράξη. Γιατί ναι, είναι η πρώτη φορά που ένας κρατικός πολιτιστικός θεσμός συστήνει μια συντονισμένη και συλλογική προσπάθεια, ώστε η σύγχρονη ελληνική δημιουργία θεάτρου και χορού να βρει διέξοδο και να ταξιδέψει σε νέα κοινά, σε νέες χώρες.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, η Mastercard ήταν χορηγός ενός ξεχωριστού βραβείου, με χρηματικό έπαθλο, με σκοπό να βοηθήσει τη συμμετοχή της νικήτριας παράστασης σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Βάσει ψηφοφορίας του κοινού που παρακολούθησε τις παραστάσεις, το έργο πουσυγκέντρωσε την υψηλότερη βαθμολογία και έλαβε το βραβείο, είναι η παράσταση H Δημοκρατία του Μπακλαβά του Ανέστη Αζά, ενώ διακρίθηκαν επίσης από το κοινό άλλες δύο παραστάσεις που συγκέντρωσαν μεγάλο αριθμό ψήφων: οι Σπυριδούλες της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα με την ομάδα 4frontal και Το ρόδο είναι ρόδο της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη.

Oι συντελεστές των παραστάσεων που διακρίθηκαν στο grape. Από αριστερά: Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας (Σπυριδούλες), Λουκία Χωραφά, Head of Marketing & Communications της Mastercard, για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Παντελής Δεντάκης (Το ρόδο είναι ρόδο), Ανέστης Αζάς (Η Δημοκρατία του Μπακλαβα).

Το “Βραβείο Κοινού” με τη χορηγία της Mastercard

Οι σκηνές της Πειραιώς 260 ήταν, χωρίς υπερβολή, ασφυκτικά γεμάτες σε όλη τη διάρκεια του grape. Οι περισσότερες παραγωγές ήταν sold out εβδομάδες πριν την έναρξή τους, και τα αιτήματα για επανάληψη των παραστάσεων διαρκή.

Η πρωτοφανής συμμετοχή ενθαρρύνθηκε και από τη Mastercard με μια επιπλέον πρωτοβουλία της εταιρείας για την υποστήριξη των παραστάσεων και της εγχώριας καλλιτεχνικής δημιουργίας: τη δημιουργία ενός ειδικού βραβείου κοινού για την ανάδειξη της πλέον δημοφιλούς παράστασης.

Πιο συγκεκριμένα, η Mastercard έδωσε στο κοινό ένα επιπλέον κίνητρο να στηρίξει ακόμη περισσότερο την αγαπημένη του παράσταση στο τέλος κάθε βραδιάς, μέσω της ψήφου του. Οι θεατές ανταποκρίθηκαν απόλυτα στο κάλεσμα αυτό, σχηματίζοντας ουρές για να αξιολογήσουν την παράσταση που προηγουμένως είχαν παρακολουθήσει.

Το βραβείο κοινού που χορηγεί η Mastercard συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο, με σκοπό να βοηθήσει τη συμμετοχή της νικήτριας παράστασης σε φεστιβάλ του εξωτερικού.

H συζήτηση για την ανάγκη εξωστρέφειας των παραστατικών τεχνών εκτός συνόρων έγινε για πρώτη φορά πράξη. Eίναι η πρώτη φορά που το σπουδαιότερο πολιτιστικό φεστιβάλ της χώρας μας, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συστήνει μια συντονισμένη πλατφόρμα, ώστε η σύγχρονη ελληνική δημιουργία θεάτρου και χορού να βρει διέξοδο και να ταξιδέψει σε νέα κοινά, σε νέες χώρες.

Το πρόγραμμα grape (Greek Agora of Performance) που θεσμοθέτησε το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου αυτό το καλοκαίρι προσέφερε τους «χυμούς» του σε ομάδες ειδικών από κάθε γωνιά του πλανήτη – επιμελητές, καλλιτεχνικούς διευθυντές θεάτρων και φημισμένων φεστιβάλ, programmers – ως μια πρώτη γεύση της τρέχουσας εγχώριας δημιουργίας – που είναι εξαιρετικά πλούσια στη χώρα μας, όπως όλες και όλοι γνωρίζουμε. Ευελπιστούμε τη δημιουργικότητα αυτή να την υποδεχθεί με την ίδια θέρμη και η διεθνής πολιτιστική σκηνή.

Στο grape, αναμφίβολα η Mastercard είχε σημαντική συμβολή και δεν είναι η πρώτη φορά που η εταιρεία ενισχύει το έργο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Απεναντίας, φέτος συμπληρώνονται πέντε χρόνια αδιάλειπτης ενίσχυσης του πολιτιστικού του έργου.Και αυτό το χρονικό ορόσημο της πενταετίας διευρύνθηκε με την αποκλειστική χορηγία του grape και των σκοπών του.

Η υποστήριξητου grape εντάσσεται στον βασικό πυλώνα δράσεων της Mastercard που αφορά στη στήριξη του Θεάτρου και των Τεχνών. Όπως αναφέρει η Λουκία Χωραφά, Head of Marketing & Communications της Mastercard, για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, «Το grape είναι ένα εγχείρημα μεγάλης αξίας, καθώς θα προσφέρει στην εγχώρια καλλιτεχνική δημιουργία μια πλατφόρμα επικοινωνίας με τα φεστιβάλ του εξωτερικού, στέλνοντας παράλληλα ισχυρό μήνυμα υπέρ της ισότητας, της συμπερίληψης και της βιωσιμότητας, έννοιες που ταυτίζονται απόλυτα με τις αξίες της Mastercard».

O θεματικός άξονας των παραστάσεων του grape

Δεκατέσσερις παραστάσεις θεάτρου και χορού – ενδεικτικές της καινοτόμου παραγωγής της χώρας -παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια δύο περιόδων του Ιουλίου. Η θεματολογία των παραστάσεων ήταν εξίσου επίκαιρη: Ο κοινωνικός ρατσισμός και οι διακρίσεις, η κοινωνική θέση της γυναίκας, η βία κατά των γυναικών, τα δικαιώματα της LGBTQ+ κοινότητας, η εθνική ταυτότητα, ταυτότητα φύλου, το αίσθημα του ανήκειν, η περιβαλλοντική κρίση συνέθεσαν την «καρδιά» της θεματικής του grape που, όπως αποδείχθηκε, μίλησε μια διεθνή γλώσσα μέσα από ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα και ζητούν επιτακτικά θέση στον δημόσιο διάλογο, αγγίζοντας βασικούς πυλώνες δραστηριότητας της Mastercard, η οποία σταθερά τοποθετείται και ενεργεί υπέρ της συμπερίληψης, της ισότητας και της βιωσιμότητας.

Ο σπόρος φυτεύτηκε. Το grape, η πρώτη πρωτοβουλία «εξαγωγής» των ελληνικών παραστατικών τεχνών και η μοναδική πλατφόρμα προώθησης και διασποράς της σε θεσμούς του εξωτερικού, στήθηκε. Οι καρποί του αναμένονται• αφού όπως ανέφερε και ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης σε ρεπορτάζ του Monopoli – η παράσταση του οποίου εγκαινίασε το πρόγραμμα – «πρέπει να αποφασίσουμε αν το σύγχρονο ελληνικό θέατρο είναι ένα από τα βασικά συστατικά του ελληνικού πολιτισμού και να το προωθήσουμε αναλόγως. Γιατί, ας το παραδεχτούμε, γίνονται και σπουδαία πράγματα στην Ελλάδα».

Πειραιώς 260 @Θωμάς Δασκαλάκης

Αναλυτικά, οι παραστάσεις που προβλήθηκαν στο πλαίσιο του grape ήταν:
  • Παντελής Δεντάκης: Το ρόδο είναι ρόδο
  • Ανδρονίκη Μαραθάκη & Clouds dont have shape: επώδυνα εύκολο
  • Rootlessroot: Σιωπή
  • Έλλη Παπακωνσταντίνου: Βάκχες
  • Δημήτρης Μυτιληναίος: Repair
  • Θανάσης Ζερίτης – Χάρης Κρεμμύδας / 4FRONTAL: Σπυριδούλες
  • Γιάννης Σκουρλέτης – Bijoux de Kant: Τραγούδια του ελληνικού λαού
  • Ζωή Χατζηαντωνίου: Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν
  • Λενιώ Κακλέα: Αγρίμι / Fauve
  • Δημήτρης Μπαμπίλης: Καταστροφή
  • Ανέστης Αζάς: Η Δημοκρατία του Μπακλαβά
  • Γιώργος Βαλαής: Run – Ένα σκηνικό δοκίμιο για την έλλειψη χρόνου
  • Mario Banushi: Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia
  • ΠαντελήςΦλατσούσης: Θήβα: A Global Civil War

Στιγμιότυπα από τις 14 παραστάσεις του Grape

Παντελής Δεντάκης: Το ρόδο είναι ρόδο

Ανδρονίκη Μαραθάκη & Clouds dont have shape: επώδυνα εύκολο

Rootlessroot: Σιωπή

Έλλη Παπακωνσταντίνου: Βάκχες

Δημήτρης Μυτιληναίος: Repair

Θανάσης Ζερίτης – Χάρης Κρεμμύδας / 4FRONTAL: Σπυριδούλες

Γιάννης Σκουρλέτης – Bijoux de Kant: Τραγούδια του ελληνικού λαού

Ζωή Χατζηαντωνίου: Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν

Λενιώ Κακλέα: Αγρίμι / Fauve

Δημήτρης Μπαμπίλης: Καταστροφή

Γιώργος Βαλαής: Run – Ένα σκηνικό δοκίμιο για την έλλειψη χρόνου

Mario Banushi: Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia

Παντελής Φλατσούσης: Θήβα: A Global Civil War

Περισσότερα από Art & Culture