MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
21
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
Ζωγραφική

Γιάννης Ψυχοπαίδης: Αναδρομή στις δεκαετίες 1960-70 στην Πινακοθήκη Κέρκυρας

Αναδρομική έκθεση έργων ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα, μέσα από τη θεματική προσέγγιση μιας εκρηκτικής εικοσαετίας, διοργανώνεται από την Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Ο κ. καθηγητής, 1967, τέμπερα, 35x47 εκ.
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Ο κ. καθηγητής, 1967, τέμπερα, 35x47 εκ.
Monopoli Team

Σε έναν από τους σημαντικότερους εν ζωή έλληνες ζωγράφους αλλά και ενεργό πολίτη, τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, είναι αφιερωμένη η αναδρομική έκθεση «H τέχνη ως μαχόμενη μαρτυρία: Έργα των δεκαετιών 1960 και 1970 και ο απόηχός τους» που φιλοξενείται από 4 Οκτωβρίου έως 3 Δεκεμβρίου 2023 στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, με επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Έλενας Χαμαλίδη.

Η δημιουργική πορεία και η καλλιτεχνική έρευνα του Γιάννη Ψυχοπαίδη ξεκινά την ταραγμένη και ανατρεπτική δεκαετία του 1960, όταν, φοιτητής ακόμα, συμμετείχε μαζί με άλλους νέους καλλιτέχνες στα μεγάλα συλλογικά εγχειρήματα της εποχής: στο περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» (1954-1967) και στην «Ομάδα Τέχνης Αʼ» (1961-1967).

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Διαδήλωση, 1966, λάδι, 50x70 εκ.

Γιάννης Ψυχοπαίδης, Διαδήλωση, 1966, λάδι, 50×70 εκ.

Συμμετοχή στις πνευματικές και πολιτικές ζυμώσεις της εποχής

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης συμμετείχε ενεργά στις καλλιτεχνικές, πνευματικές και πολιτικές ζυμώσεις της εποχής, όπου, παρά το κλίμα διώξεων, λογοκρισίας, εξορίας και αποκλεισμών, σημαντικοί διανοούμενοι, λογοτέχνες και εικαστικοί επανεξέταζαν τον ρεαλισμό και τον μοντερνισμό αναζητώντας νέα μέσα και τρόπους για να εκφράσουν την κοινωνική αναταραχή και την πολιτική διαμαρτυρία, και επιζητούσαν μια διαφορετικού είδους και ποιότητας επικοινωνία με το κοινό, ασκώντας παράλληλα κριτική στην εμπορευματοποίηση της τέχνης.

Από την αρχή της δεκαετίας του 1970 στη Γερμανία και στη συνέχεια στην Ελλάδα με τους «Νέους Έλληνες Ρεαλιστές» (1971-1973), ο Ψυχοπαίδης κατέθεσε μέσα στη δικτατορία με το έργο και τα κείμενά του μια ώριμη και συνεπή αισθητική πρόταση. Ως το νεαρότερο ίσως μέλος της «Ομάδας Τέχνης Αʼ», και αργότερα της ομάδας γύρω από το «Κέντρο Εικαστικών Τεχνών» (1974-1976), επιχείρησε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης του έργου τέχνης.

Τρεις σημειώσεις στην ιστορία της τέχνης – Μαντένια – Νταβίντ – Χολμπάιν, 1976, χρωματιστά μολύβια/φιλμ, 70×90 εκ.

«Κοινωνικοπολιτική παρέμβασης μέσω της τέχνης»

Κριτικός απέναντι τόσο στον αισθητισμό της αφαίρεσης όσο και στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, ο Ψυχοπαίδης υπήρξε πάντοτε ενήμερος των σύγχρονων τάσεων, αλλά και συστηματικός μελετητής και βαθύς γνώστης του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως φαίνεται τόσο από το έργο όσο και από τα κείμενά του. Γιατί «η ζωγραφική, οι κατασκευές και οι εγκαταστάσεις του είναι καρποί όχι μόνο μιας στρατηγικής κοινωνικοπολιτικής παρέμβασης μέσω της τέχνης, αλλά και αναστοχαστικών διαδικασιών, μέσα από τις οποίες επανεξετάζει τα όρια της φωτογραφικής και ζωγραφικής αναπαράστασης, και τη δυνατότητα της ζωγραφικής να ερμηνεύει και να αποτυπώνει την ιστορική αλήθεια», όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Έλενα Χαμαλίδη, στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση.

Η έκθεση στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων επιχειρεί να αποτυπώσει αυτές τις παράλληλες διεργασίες εν τη γενέσει τους και να δώσει μια εικόνα για την εξέλιξή τους στο μεταγενέστερο έργο του καλλιτέχνη, μέσα από επιλεγμένα από τον ίδιο παραδειγματικά έργα από τη συλλογή του. Η εκθεσιακή αφήγηση κατανέμεται σε θεματικές ενότητες, που αφορούν: Στιγμιότυπα και νεκρές φύσεις από τη δεκαετία του 1960 («Μεγεθύνσεις»), το μοντάζ και τον κριτικό ρεαλισμό («Διαλεκτικές αντιπαραθέσεις») και, τέλος, τη ζωγραφική και τη διακειμενικότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑπό τη Νέα Υόρκη έως τη Σεούλ: Ένας εικαστικός “γύρος του κόσμου” μέσα από 14+1 εκθέσεις12.09.2018

Την επιμέλεια της έκθεσης και το κείμενο του καταλόγου υπογράφει η Έλενα Χαμαλίδη, ιστορικός τέχνης και αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Στον κατάλογο της έκθεσης περιλαμβάνονται επίσης κείμενα του Γιάννη Ψυχοπαίδη από τα βιβλία του «Νυχτερινό ταξίδι. Μικρά κείμενα πάνω στην τέχνη» (1998) και «Άστατος καιρός. Μικρά κείμενα για την τέχνη» (2019).

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε Χαρακτική με υποτροφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1963-1968) και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη ζωγραφική (1971-1975) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου με υποτροφία από την Γερμανική Υπηρεσία Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών (DAAD) με καθηγητές τους Hermann Kaspar και Karl Fred Dahmen. Υπήρξε μέλος της Ομάδας Τέχνης Α’ (1960-1967) και της εικαστικής ομάδας του περιοδικού «Επιθεώρηση Τέχνης». Συμμετείχε σε πολλές ομάδες με πολιτικοποιημένη καλλιτεχνική δράση: ιδρυτικό μέλος της ομάδας των Νέων Ελλήνων Ρεαλιστών (1971-1973), του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών (1974-1976) και της ομάδας 10/9 του Μονάχου (1975). Το 1977 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο προσκεκλημένος του Καλλιτεχνικού Προγράμματος της πόλης του Δυτικού Βερολίνου. Το 1987 μετακόμισε στις Βρυξέλλες και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1992. Το 1994 εξελέγη τακτικός καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών όπου και δίδαξε μέχρι το 2012. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστικό φθινόπωρο: Δέκα εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιάννης Ψυχοπαίδης
Χώρος: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου
Διάρκεια Έκθεσης: 4 Οκτωβρίου - 3 Δεκεμβρίου 2023
Είσοδος: 3 €
Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου, 26610.48690, [email protected]
Περισσότερα από Εικαστικά