MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
26
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
LLoxy: Ο πλούσιος ζωγραφικός κόσμος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει στο OKAY Initiative Space
Από 20/11/2024 έως 28/12/2024
Moxy Art Affair: Η ομαδική έκθεση "Εξωστρέφεια | Extroversion" στο Moxy Athens City
Από 26/11/2024 έως 10/01/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Strena: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 18/12/2024 έως 11/01/2025
Αρχέγονες Ρίζες - Σύγχρονοι Διάλογοι: Ομαδική έκθεση στην Γκαλερί Άλμα
Από 12/12/2024 έως 11/01/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025

«Ανεπιθύμητη» τέχνη; Η μεταπολεμική εικαστική λογοκρισία σε μια έκθεση στην ΑΣΚΤ

Στη λογοκρισία, έτσι όπως εφαρμόστηκε στις εικαστικές τέχνες στη μεταπολεμική Ελλάδα, είναι αφιερωμένη η έκθεση τεκμηρίων που εγκαινιάζεται την Τρίτη 10 Οκτωβρίου στον υπόγειο εκθεσιακό χώρο (φουαγιέ κινηματογράφου) της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Τσαρούχης
Τσαρούχης
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αν και ο αριθμός των εικαστικών καλλιτεχνών που υπέστησαν λογοκριτικές παρεμβάσεις είναι συντριπτικά μικρότερος από τον αντίστοιχο των κινηματογραφιστών, θεατρικών συγγραφέων, σκηνοθετών και μουσικών, τα λογοκριτικά φαινόμενα δεν είναι λίγα και σε αυτόν τον χώρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι για τον κινηματογράφο, το θέατρο ή το τραγούδι υπάρχει ένα δεδομένο θεσμικό και νομικό πλαίσιο ελέγχου, που συχνά ξεκινά από τη δημιουργία και φτάνει μέχρι την προβολή και τη διακίνηση μιας ταινίας, ενός έργου ή ενός «μουσικού τεμαχίου», κάτι που δεν ισχύει για τις εικαστικές τέχνες.

Παρ’ όλα αυτά, περιστατικά λογοκρισίας έχουν υπάρξει και σίγουρα δεν πέρασαν απαρατήρητα. Αφενός, διότι οι περιπτώσεις λογοκρισίας είναι συχνά κραυγαλέες και, αφετέρου, επειδή τα εικαστικά, ταυτισμένα καθώς είναι παραδοσιακά με την έννοια της «Τέχνης», απαιτούν και συνήθως απολαμβάνουν ένα ειδικό καθεστώς ελευθερίας: Η λογοκρισία θεωρείται κατεξοχήν εχθρική και επιζήμια για την τέχνη και αντίθετη στην αισθητική αυτονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕικαστικό φθινόπωρο: Δέκα εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε12.09.2018

Πρόγραμμα έρευνας για τη λογοκρισία

Η έκθεση «Ανεπιθύμητη Τέχνη: Εικαστικές τέχνες και λογοκρισία στη μεταπολεμική Ελλάδα» παρουσιάζει επιλεγμένα λογοκριτικά περιστατικά από την Απελευθέρωση έως τις μέρες μας. Αποτελεί τμήμα του μεταδιδακτορικού ερευνητικού έργου «Η λογοκρισία στον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες: Η ελληνική εμπειρία από τα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα» (CIVIL) που υλοποιήθηκε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου (2018-2022). Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας.

Η επιμέλεια της έκθεσης έγινε από την Πηνελόπη Πετσίνη και η έρευνα σε συνεργασία με τα μέλη της ερευνητικής ομάδας Ελένη Κούκη, Χρήστο Τριανταφύλλου, Βάλια Τσιριγώτη και τον Δημήτρη Χριστόπουλο, Κοσμήτορα της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου και επίτιμο πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ενώ ο σχεδιασμός έγινε από την Ηώ Χαβιαρά.

Από το πλούσιο οπτικό υλικό που θα εκτίθεται στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ (αναπαραγωγές έργων, δημοσιεύματα και κείμενα τεκμηρίωσης) έως τις 20 Οκτωβρίου, παρουσιάζουμε στη συνέχεια μερικά χαρακτηριστικά περιστατικά λογοκρισίας, που αφορούν μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες.

Τάσσος, Εμφύλιος πόλεμος

Όταν η αστυνομία «κατέβαζε» πίνακα του Τσαρούχη…

Στις 10 Δεκεμβρίου του 1952 εγκαινιάστηκε στο Ζάππειο ομαδική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας «Αρμός», μέλη της οποίας ήταν ιδιαίτερα σημαντικοί καλλιτέχνες της εποχής όπως ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Γιάννης Μόραλης και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας.

Δέκα μέρες αργότερα έκανε την εμφάνισή του στην έκθεση ο διευθυντής της Αστυνομίας Αθηνών και ζήτησε να αποσυρθεί μια μικρή ελαιογραφία του Τσαρούχη («Σύνθεσις με γυμνό τη νύχτα», 1946), ώστε να αποφευχθούν αντιδράσεις του κοινού και ιδιαίτερα των ανδρών του ελληνικού ναυτικού, καθώς το συγκεκριμένο έργο απεικόνιζε έναν ξαπλωμένο γυμνό άντρα και έναν ναύτη καθισμένο σε μια καρέκλα δίπλα του, υπαινισσόμενο μια ομοερωτική σχέση μεταξύ τους. Μέλος της ομάδας απέσυρε το έργο άμεσα.

Οι υπεύθυνοι της οργάνωσης της έκθεσης φέρεται αρχικά να αρνήθηκαν το περιστατικό, λέγοντας πως ο πίνακας αγοράστηκε από το εξωτερικό και γι’ αυτό αποσύρθηκε. Όπως παρατηρεί ο Ευγένιος Ματθιόπουλος, η αντίδραση υποκινήθηκε από τις δεξιές εφημερίδες («Απογευματινή», «Βραδυνή», «Μακεδονία»), που κατηγορούσαν τον «Αρμό», ο οποίος φαίνεται να απέφυγε να αντιμετωπίσει το γεγονός, υποβαθμίζοντας και αποσιωπώντας το. Ο ίδιος ο Τσαρούχης προσπάθησε να αποσιωπήσει την ομοερωτική διάσταση του θέματός, επικαλούμενος την εικονογραφική προέλευση του ξαπλωμένου ανδρικού γυμνού από το αέτωμα του Παρθενώνα και συγκεκριμένα από τη μορφή του θεού Κηφισσού.

…και δίωκε τα γυμνά του Μόραλη

Λίγες μέρες αργότερα, τον Γενάρη του 1953, έπειτα από αίτημα της Γενικής Ασφάλειας, ο εισαγγελέας άσκησε δίωξη για προσβολή των δημοσίων ηθών στην εφημερίδα «Προοδευτική Αλλαγή», επειδή δημοσίευσε τεχνοκριτική εικονογραφημένη με τις μεγάλες γυμνές γυναικείες μορφές του Γιάννη Μόραλη από την ίδια έκθεση. Η εφημερίδα αθωώθηκε στο δικαστήριο, ενώ μια πλειάδα καλλιτεχνών και διανοουμένων είχαν σπεύσει με δηλώσεις τους να διαμαρτυρηθούν.

Η αποκαθήλωση του «Επιτάφιου» από τη δικτατορία

Η τρίπτυχη ξυλογραφία «Επιτάφιος» αποτελεί μια από τις πρώτες προσπάθειες του χαράκτη Τάσσου να δημιουργήσει έργα μνημειακών διαστάσεων. Με μήκος 2,70 μέτρα η σύνθεση περιλάμβανε τρεις εικόνες: στο κέντρο απεικονίζεται ο νεκρός και τέσσερις γυναίκες που θρηνούν, δεξιά αναπαρίσταται ομάδα αντρών και αριστερά ομάδα γυναικών που συμμετέχουν στο πένθος. Το έργο χαράκτηκε το 1961 και ο αρχικός τίτλος του ήταν «Λεπτομέρεια εμφυλίου πολέμου». Το 1964 δωρίσθηκε από τον καλλιτέχνη στον δήμο Νίκαιας με αφορμή τα είκοσι χρόνια από το Μπλόκο της Κοκκινιάς. Ο δήμος αποδέχθηκε την προσφορά το 1965 και το έργο τοποθετήθηκε στο γραφείο του δημάρχου.

Μετά την κήρυξη της δικτατορίας το έργο αποσύρθηκε και η τύχη του αγνοούνταν μέχρι που στη Μεταπολίτευση το ανασυστημένο δημοτικό συμβούλιο όρισε «Επιτροπή έρευνας δημοτικής δραστηριότητας» για να διακριβωθούν τα πεπραγμένα του δοτού δημοτικού συμβουλίου της χούντας. Σύμφωνα με το πόρισμα, το έργο παρέμεινε στη θέση του μέχρι τον Νοέμβριο του 1967, όταν διορίστηκε δήμαρχος ο Νικόλαος Πλυτζανόπουλος, ανιψιός του Ιωάννη Πλυτζανόπουλου, διοικητή του 1ου Συντάγματος Ευζώνων, που πραγματοποίησε το μπλόκο της Κοκκινιάς. Μετά τη μεταπολίτευση, μία πτυχή βρέθηκε στην αποθήκη του δημαρχείου, ενώ αργότερα εντοπίστηκε και η δεύτερη αλλά με σημαντικές φθορές. Ωστόσο, η κεντρική σύνθεση δεν εντοπίστηκε ποτέ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑπό τη Νέα Υόρκη έως τη Σεούλ: Ένας εικαστικός “γύρος του κόσμου” μέσα από 14+1 εκθέσεις12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Υπόγειος εκθεσιακός χώρος, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256
Διάρκεια Έκθεσης: 10.10-20.10.2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από Art & Culture