MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
21
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

«Συμβιωτικά» γυναικεία εικαστικά αφηγήματα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Ένα σύγχρονο αφήγημα για τη συνύπαρξη προτείνει η ομαδική έκθεση «Συμβιωτικά», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, σε επιμέλεια της ομάδας miss dialectic (Ελεάννα Παπαθανασιάδη, Κέλυ Τσιπνή-Κολαζά και Κλέα Χαρίτου).

Μαρία Βαρελά @ Άννα Πρίμου
Μαρία Βαρελά @ Άννα Πρίμου
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Η πρόταση της επιμελητικής ομάδας επελέγη μέσα από τη διαδικασία της ανοιχτής πρόσκλησης που είχε απευθύνει το ΕΜΣΤ τον Μάιο του 2023 για την υποβολή προτάσεων επιμέλειας ομαδικής έκθεσης και εντάσσεται στο πρόγραμμα περιοδικών εκθέσεων και δράσεων του Μουσείου. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που ένας δημόσιος φορέας στην Ελλάδα απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση για επιμέλεια έκθεσης με απολύτως επαγγελματικούς όρους, όπως είναι η δίκαιη αμοιβή όλων των συντελεστών και καλλιτεχνών και η πλήρης τεχνική υποστήριξη της έκθεσης.

Χρυσάνθη Κουμιανάκη Όταν τελειώνει η παράσταση, 2023 Εγκατάσταση, τετράπτυχο παραβάν (205 × 324 εκ.), κοστούμια διάφορων διαστάσεων, ηχητική εγκατάσταση, 8’48” σε επανάληψη Νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας Φωτογραφία: YOOOP Studio

Καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων

Η έκθεση «Συμβιωτικά» εστιάζει στη διαδικασία επικοινωνίας, μέσα από καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων, στην τέχνη. Παρουσιάζονται έργα τεσσάρων σύγχρονων ελληνίδων εικαστικών: της Μαρίας Βαρελά, της Χρυσάνθης Κουμιανάκη, της Καρολίνας Κρασούλη και της Χριστίνας Μήτρεντσε, καθώς και της καλλιτεχνικής ομάδας Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη και Γιάννης Δελαγραμμάτικας).

Συνθέσεις της Μπίας Ντάβου, της Ναυσικάς Πάστρα και της Χρύσας, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, έρχονται να συμπληρώσουν την έκθεση, αφετηρία της οποίας, άλλωστε, σύμφωνα με την επιμελητική ομάδα, αποτέλεσε η ενότητα σχεδίων «Σειραϊκές δομές 2 – Οδύσσεια» της Μπίας Ντάβου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑFoodprint: Φθινόπωρο στο ΕΜΣΤ με έκθεση φωτογραφίας – αφιέρωμα στη μεσογειακή διατροφή12.09.2018

Οι «Συμβιωτικοί λόγοι», του δημόσιου προγράμματος που συνοδεύει την έκθεση, περιλαμβάνουν εργαστήρια – εκπαιδευτικά προγράμματα (των Μαρίας Βαρελά, Καρολίνας Κρασούλη και Χριστίνας Μήτρεντσε), περφόρμανς της Χρυσάνθης Κουμιανάκη και μια επιτελεστική διάλεξη των Phantom Investigations, με τίτλο «Κάθε σχέση ανήκει σε άλλες σχέσεις» (16.11.2023). Έτσι, το δημόσιο πρόγραμμα δεν προσδίδει μόνον έναν μεταβαλλόμενο και διαδραστικό χαρακτήρα και περιεχόμενο στην έκθεση αλλά, ταυτόχρονα, φιλοδοξεί να αλληλεπιδράσει και να επικοινωνήσει με το κοινό.

Καρολίνα Κρασούλη How to Remember (Plans), 2022 Λάδι, χρώμα σε μορφή σκόνης, γκέσο, γραφίτης και κλωστή σε καμβά, 145 × 107 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη Φωτογραφία: Κέλλυ Φίλιου

Ο κάναβος δομικό συστατικό των έργων

Η χρήση του κάναβου, ως δομικού συστατικού του έργου των εικαστικών της έκθεσης, λειτουργεί ενοποιητικά, ορίζοντας έναν κυριολεκτικό ή ακόμα και νοητό χώρο, μέσα στον οποίο οι έννοιες της ισορροπίας, της σειραϊκότητας, της επανάληψης, της αλληλουχίας και της, εν δυνάμει, απελευθέρωσης και επέκτασης στον πραγματικό και στον δημόσιο χώρο επιβάλλονται δυναμικά.

Ο κάναβος, επίσης, σχετίζεται με την ύφανση – ασχολία που παραδοσιακά έχει ταυτιστεί με τη θέση και τον ρόλο της γυναίκας. Η ύφανση αναδεικνύεται πλέον σε κατεξοχήν καλλιτεχνική πράξη, μετατρέπει τη χειροτεχνική διαδικασία σε εργαλείο αντίστασης και ενδυνάμωσης της παρουσίας των θηλυκοτήτων στη σύγχρονη τέχνη και τη συνδέει με διαφορετικές εκδοχές της οπτικής, κειμενικής, επιστημονικής και τεχνολογικής γλώσσας. Ο συγκεκριμένος τρόπος καλλιτεχνικής παραγωγής είναι κοινός στη δουλειά των εικαστικών που συμμετέχουν στην έκθεση, επιτείνοντας το συμβιωτικό και εννοιολογικό σύστημα συνύπαρξής τους. Παράλληλα, κοινά χαρακτηριστικά τους στοιχεία είναι η επαναχρησιμοποίηση μοτίβων και συμβόλων (και) από παλαιότερα έργα τους που ενυπάρχουν και συνδιαλέγονται με τις μεταγενέστερες προτάσεις τους.

Δίνοντας έμφαση στη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μέσα από θραυσματικές εικόνες και κώδικες, με ένα εκτεταμένο φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση «Συμβιωτικά» δημιουργούν χώρο και ρυθμό, γίνονται ποιητικές χειρονομίες και στοχασμοί για τη σύγχρονη πραγματικότητα, αλλά και για την ίδια την ιστορία της τέχνης, και υφαίνουν το δικό τους αφήγημα για τις θηλυκότητες στην τέχνη.

Χριστίνα Μήτρεντσε Home is the Net – Bookscape VI , 2018 Vintage συλλεκτικά σκληρά εξώφυλλα, κορδέλες, γράμματα βινυλίου, ξύλο, 100 × 60 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery

Καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν

Στην έκθεση παρουσιάζουν έργα τους οι καλλιτέχνιδες: Μαρία Βαρελά, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Καρολίνα Κρασούλη, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μπία Ντάβου, Ναυσικά Πάστρα, Χρύσα, Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας).

Η επιμελητική ομάδα miss dialectic

Έχοντας ως αφετηρία τον προβληματισμό για τον κοινωνικό αντίκτυπο και τον επιμορφωτικό χαρακτήρα της τέχνης, η δράση της miss dialectic αποσκοπεί στην ανάδειξη των διαφορετικών σταδίων της καλλιτεχνικής διαδικασίας, την ενίσχυση της σχέσης ανάμεσα στην έρευνα και την καλλιτεχνική παραγωγή, και τη γεφύρωση του σύγχρονου πολιτισμού με την εκπαίδευση. Απώτερος στόχος της είναι η επανεξέταση της πολιτισμικής κληρονομιάς στην παρούσα συνθήκη και η αξιοποίησή της ως δεξαμενής επινόησης νέων ερευνητικών και εκπαιδευτικών εργαλείων. Η miss dialectic ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2019 και αποτελείται από την Ελεάννα Παπαθανασιάδη, την Κέλυ Τσιπνή-Κολαζά και την Κλέα Χαρίτου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΠετώντας πλάι στον Κηφισό: Έκθεση σύγχρονης τέχνης στο εργοστάσιο «Πεταλούδα»12.09.2018

Περφόρμανς στα εγκαίνια

Στο πλαίσιο της έκθεσης, την ημέρα των εγκαινίων, Πέμπτη 12 Οκτωβρίου, στις 20.00, παρουσιάζονται τρεις περφόρμανς της Χρυσάνθης Κουμιανάκη στον εκθεσιακό χώρο του 4ου ορόφου, όπως και σε άλλους κοινόχρηστους χώρους του Μουσείου. Στα τρία αυτά επιτελεστικά έργα, η καλλιτέχνις πραγματεύεται τη δημόσια γλυπτική και το μνημείο ως κάτι εφήμερο, καθημερινό και τελετουργικό. Οι ερμηνεύτριες που συμμετέχουν στις περφόρμανς ενεργοποιούν το έργο της Χρυσάνθης Κουμιανάκη που φιλοξενείται στην έκθεση, φορώντας κοστούμια και μετακινούμενες σε διαφορετικά σημεία του Μουσείου, αλληλεπιδρώντας με τους επισκέπτες και με τον χώρο.
Οι επιτελέσεις αυτές έχουν παρουσιαστεί σε διαφορετικές στιγμές στον δημόσιο χώρο και σε διαφορετικές περιοχές της Αθήνας. Στο έργο «Ζωή μαγική» η ηθοποιός Εύα Βλασσοπούλου μιμείται ένα ζωντανό δημόσιο γλυπτό που μιλάει τη γλώσσα των δρόμων. Στο έργο «Η σκηνή είναι άδεια» η ηθοποιός Μαρία Τζάνη αναπαριστά δραστηριότητες που συμβαίνουν στον δημόσιο χώρο και τις μεταφέρει στους ορόφους του Μουσείου, σαν ένα κινούμενο γλυπτικό υποκείμενο. Το έργο «RSVP» είναι ένα καθημερινό ραντεβού της περφόρμερ Μαρίνας Μήλιου-Θεοχαράκη με τη φρουρά του Προεδρικού Μεγάρου. Η συνάντηση αυτή συμβαίνει νοητά από τη λεωφόρο Συγγρού, στο ΕΜΣΤ.

Σημειώνεται ότι η είσοδος στο Μουσείο την ημέρα των εγκαινίων είναι ελεύθερη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 4ος όροφος, Λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή, Νέος Κόσμος
Διάρκεια Έκθεσης: 12.10-26.11.2023
Είσοδος: 8€, μειωμένο 4€
Περισσότερα από Art & Culture