Ο Μισάνθρωπος: Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα επιστρέφει στο Θέατρο Εμπορικόν
Η επιτυχημένη παράσταση του Γιάννη Κακλέα, «Ο Μισάνθρωπος», επιστρέφει, για 2η σεζόν, στο Θέατρο Εμπορικόν, για να ξεσκεπάσει, στα χνάρια πάντα του Μολιέρου, τον παραλογισμό και την υποκρισία της εποχής μας.
Τη σεζόν 2023-2024, η επιστροφή του «Μισανθρώπου» κρίθηκε επιβεβλημένη, καθώς η κωμωδία – αίνιγμα του Μολιέρου με όχημα το χιούμορ ξεσκεπάζει τον παραλογισμό των καιρών μας. Έτσι, το Θέατρο Εμπορικόν θα φιλοξενήσει την επιτυχημένη παράσταση που υπογράφει ο Γιάννης Κακλέας με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αλσέστ και την Ευγενία Σαμαρά σε αυτόν της Σελιμέν.
Η σατιρική ευφυΐα του Μολιέρου λάμπει στον «Μισάνθρωπο» και ο Γιάννης Κακλέας με τη δική του απόδοση και σκηνοθετική ματιά αποδείχθηκε ο κατάλληλος για να την «απογειώσει» και να «ξεσκεπάσει» τη σεζόν που μας πέρασε τον παραλογισμό και την υποκρισία της εποχής μας.
Η συνάντηση αυτή του Γιάννη Κακλέα με τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου ήταν αν μη τι άλλο ευτυχής και επιτυχής, καθώς είχε σαν αποτέλεσμα μία ανατρεπτική, μοντέρνα και εξαιρετικά επίκαιρη εκδοχή του εμβληματικού αυτού κλασικού έργου που το κοινό αγκάλιασε με ιδιαίτερη θέρμη σημειώνοντας απανωτά sold out.
Ο Μολιέρος και ο ΜισάνθρωποςΟ Μολιέρος, ο οποίος συχνά αναφέρεται ως ο “πατέρας της κωμωδίας“, άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στον κόσμο του θεάτρου με το αιχμηρό του πνεύμα, τον κοινωνικό του σχολιασμό και τις διεισδυτικές απεικονίσεις των χαρακτήρων του.
Στον «Μισάνθρωπο» αναλύει με χιούμορ τις υπερβολές της αυλικής συμπεριφοράς, καταδεικνύει τον παραλογισμό της εθιμοτυπίας, τις ακραίες συμπεριφορές των ανθρώπων για να κερδίσουν την κοινωνική εύνοια, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όσοι επιλέγουν να αμφισβητήσουν τα επικρατούντα πρότυπα.
Άνθρωπος του θεάτρου – ηθοποιός, συγγραφέας και θιασάρχης – γνώστης της θεατρικής πρακτικής, με τον κωμικό του οίστρο και με τα αριστουργήματα που έγραψε, άλλαξε την κωμωδία μια για πάντα. Τον πολέμησαν, προσπάθησαν να του απαγορεύσουν την αμείλικτη κριτική του, αλλά η τολμηρή κοινωνική του στάση, το ηθικό του ανάστημα και η δύναμη της γραφής του τον καθιέρωσαν ως έναν από τους μεγαλύτερους δημιουργούς στην θεατρική μας παράδοση.
Πιο επίκαιρος από ποτέ, ο αυτοβιογραφικός Μισάνθρωπος είναι γραμμένος με σαρκασμό, θυμό και γνώση της γελοιότητας μιας κοινωνίας σαθρής που η υποκρισία, η διαπλοκή, ο ναρκισσισμός, η αδικία, ο σεξισμός, η επίδειξη του πλούτου, ο θρίαμβος της μετριότητας και η κυριαρχία της εικόνας είναι μερικές από τις παθογένειές της.
Η παράστασηΠαρά το γεγονός ότι έχει τις ρίζες του στα κοινωνικά πρότυπα της εποχής του Μολιέρου, ο “Μισάνθρωπος” παραμένει συγκλονιστικά επίκαιρος.
Στη σκηνοθετική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα τα πάντα διαδραματίζονται σε ένα σύστημα εικονικής πραγματικότητας που η «μάσκα» είναι το πρόσωπό μας. Ο Αλσέστ, ο ήρωας του έργου, επιθετικός και αηδιασμένος με την κοινωνική παρακμή και θυμωμένος με την υποκρισία των ανθρώπων, ερωτεύεται παθιασμένα την όμορφη Σελιμέν, το απόλυτο θηλυκό – προϊόν αυτού του συστήματος που απεχθάνεται. Και παγιδεύεται.
Τον «Μισάνθρωπο» ενσαρκώνει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και τη δαιμονική Σελιμέν η Ευγενία Σαμαρά. Ορόντ, ο αντεραστής του Μισάνθρωπου, ο Στέλιος Ιακωβίδης. Στον ρόλο της Αρσινόης, της αντίζηλης της Σελιμέν, η Αθηνά Μουστάκα. Μνηστήρες της γοητευτικής Σελιμέν, ο Θάνος Μπίρκος και ο Αυγουστίνος Κούμουλος. Ο Κυριάκος Σαλής, και ο Πολύδωρος Λαπιδάκης φίλοι του Ζευγαριού. Και τέλος η Φωτεινή Αθερίδου με δικά της σατιρικά κείμενα σε ρόλο σχολιαστή που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων του έργου.