MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
Τεκμήρια

«Στο όνομα της ανθρωπιάς»: Η βοήθεια για τους πρόσφυγες του 1922 και οι ΗΠΑ

Με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη Συνθήκη της Λωζάνης, η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα παρουσιάζει μια πλούσια έκθεση τεκμηρίων που αναδεικνύει την εθελοντική ανθρωπιστική δράση Αμερικανών πολιτών και ιδρυμάτων στην Ελλάδα, από το 1918 έως το 1929, με στόχο την ανακούφιση και την αρωγή των προσφύγων.

Νοσοκόμες των
Νοσοκομείων Αμερικανίδων Κυριών
στο Δουργούτι (Νέος
Κόσμος)
φροντίζουν μικρούς ασθενείς με τράχωμα
.
Drexel
University
College
of
Medicine
,
Αρχείο
American
Women
'
s
Hospital
Νοσοκόμες των Νοσοκομείων Αμερικανίδων Κυριών στο Δουργούτι (Νέος Κόσμος) φροντίζουν μικρούς ασθενείς με τράχωμα . Drexel University College of Medicine , Αρχείο American Women ' s Hospital
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Αναρωτηθήκατε ποτέ, διασχίζοντας την κεντρική λεωφόρο της Καισαριανής, γιατί το γήπεδο που συναντάτε λέγεται «Νήαρ Ηστ»; Γιατί το παλιότερο ιδιωτικό κολέγιο της Θεσσαλονίκης λέγεται «Ανατόλια»; Και τι δουλειά έχει στη Θέρμη μια Γεωργική Σχολή αμερικάνικη;

Απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, όπως και στο τι τα συνδέει όλα αυτά μεταξύ τους, δίνει η ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση «Στο όνομα της ανθρωπιάς. Αμερικανική ανακουφιστική βοήθεια στην Ελλάδα, 1918-1929», που διοργανώνει η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα (ΑΣΚΣΑ).

Καρτ – ποστάλ του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού στην Ελλάδα,1918 – 1919 Illinois College , Khalaf Al Habtoor Αρχεία

Η ανταλλαγή πληθυσμών

Στις 30 Ιανουαρίου 1923, οι αντιπρόσωποι της Τουρκίας και της Ελλάδας υπέγραφαν στη Λωζάνη της Ελβετίας τη Σύμβαση περί ανταλλαγής πληθυσμών, που θα μετέτρεπε σε πρόσφυγες περισσότερους από ενάμισι εκατομμύριο κατοίκους των δύο χωρών, που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους με μοναδικό κριτήριο τη θρησκεία τους.

Έτσι, 1.221.489 ελληνορθόδοξοι από τα εδάφη της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας βρέθηκαν στην Ελλάδα και 350-400.000 μουσουλμάνοι από την Ελλάδα, αντίστοιχα, στην Τουρκία, αφήνοντας πίσω όλη τους την ακίνητη περιουσία… Έκλεινε έτσι, «όχι μ’ ένα πάταγο αλλά μ’ ένα λυγμό», ένας υπερδεκαετής πολεμικός κύκλος, που μεταμόρφωσε κυριολεκτικά και τις δύο χώρες.

γχρωμη λιθογραφία της Περιθάλψεως Εγγύς Ανατολής για την εκστρατεία συγκέντρωσης $30,000,000 , Νέα Υόρκη 1919. ΑΣΚΣΑ Αρχεία Συλλογή Jack L . Davis

Αμερικανική ανθρωπιστική δράση

Με αφορμή αυτή την επέτειο, η ΑΣΚΣΑ, στην έκθεση που επιμελήθηκαν οι Ελευθερία Δαλέζιου, Μαρία Γεωργοπούλου και Ναταλία Βογκέικωφ-Brogan, αναδεικνύει με γλαφυρό εικαστικά τρόπο τις διάφορες μεθόδους με τις οποίες αμερικανικές εθελοντικές οργανώσεις, αλλά και ιδιώτες σπρωγμένοι από φιλανθρωπικά ή και θρησκευτικά κίνητρα, προσέφεραν ανθρωπιστική βοήθεια στους χριστιανούς πρόσφυγες, οργάνωσαν την εκκένωση της φλεγόμενης Σμύρνης και συνέδραμαν τους πληθυσμούς που βρέθηκαν στην Ελλάδα στην αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών τους αλλά και στην επίτευξη αυτάρκειας.

Πρόκειται, κυριολεκτικά για μια «αρχειακή ανασκαφή», που ξεκίνησε τα τελευταία 15 χρόνια, με στόχο την ανάδειξη της ποικίλης δράσης του προσωπικού της ΑΣΚΣΑ, μέσα από τα δεκάδες έγγραφα και τεκμήρια που άφησαν πίσω τους, στα αρχεία της Σχολής – όπως μια… ραπτομηχανή Singer, με την επιγραφή «Αμερικανικός Ερυθρός Σταυρός», που βρέθηκε στο υπόγειο της διευθυντικής κατοικίας! Από αυτήν την αναδίφηση προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος του υλικού που εκτίθεται, μαζί με δάνεια από άλλα ιδρύματα.

Παραδοσιακές κούκλες παραγωγής των εργαστηρίων κεντητικής των Near East Industries , Αθήνα 1932 – 1939. ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Συλλογή Jack L . Davis

Από τη Σμύρνη μέχρι τη… Μακρόνησο

Η αφήγηση της έκθεσης επικεντρώνεται στη δεκαετία του 1920, οι απολήξεις της, όμως, φτάνουν μέχρι το 1940, και χωρίζεται σε έξι ενότητες. Η πρώτη αφορά την αρχική φάση παρουσίας του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού στην Ελλάδα (1918-19), καθώς και την εντυπωσιακή εκστρατεία συγκέντρωσης 30 εκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες των προσφύγων. Γνωστοί αμερικανοί καλλιτέχνες (William B. King, Wladyslaw Theodore Benda, Douglas Volk, Ethel Franklin Betts) φιλοτέχνησαν αφίσες προκειμένου να βοηθήσουν σε αυτό.

Η επόμενη ενότητα αφορά την αμερικανική ανθρωπιστική επέμβαση στη Σμύρνη, αλλά και τη δράση, πλέον στην Ελλάδα, μιας σειράς οργανώσεων όπως η Near East Relief, τα Νοσοκομεία Αμερικανίδων Κυριών (οι οποίες διηύθυναν και το λοιμοκαθαρτήριο της Μακρονήσου, που υποδεχόταν πόντιους και καυκάσιους πρόσφυγες) κ.ά.

Περνώντας από την άμεση ανακούφιση στο στόχο της αυτάρκειας, η έκθεση αναφέρεται στις ευρηματικές πρωτοβουλίες που συνδύαζαν την παροχή επαγγελματικής απασχόλησης στους πρόσφυγες και την κινητοποίηση των φιλανθρωπικών δικτύων, όπως ήταν η Near East Industries, που διέθετε χειροτεχνήματα φτιαγμένα από γυναίκες πρόσφυγες (κούκλες, τσάντες κ.λπ.).

Τσάντα από τα εργαστήρια κεντητικής των Near East Industries , Αθήνα 1930 – 1939. ΑΣΚΣΑ Αρχεία, Συλλογή Jack L . Davis

Το φράγμα του Μαραθώνα και η Γεννάδειος

Δύο ακόμη ενότητες είναι αφιερωμένες σε μεγάλα έργα υποδομής, που υλοποίησαν αμερικανικές εταιρείες, στο πλαίσιο του βενιζελικού εκσυγχρονιστικού προγράμματος της δεκαετίας του 1930, όπως το φράγμα του Μαραθώνα που οικοδομήθηκε από την Ulen ή τα μεγάλα αποστραγγιστικά έργα στις κοιλάδες του Στρυμόνα και της Δράμας, που υλοποίησε η ίδια εταιρεία σε συνεργασία με την John Monks. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η οικοδόμηση της Γενναδείου Βιβλιοθήκης, με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Carnegie.

Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα μετεγκαθίστανται και λειτουργούν μια σειρά αμερικανικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, προσφέροντας την υποδομή για την εκπαίδευση των παιδιών της ελίτ (αλλ’ όχι μόνο): Το Κολλέγιο Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη και το Αμερικανικό Κολλέγιο Θηλέων (Pierce) στην Αθήνα, αλλά και η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, η ΧΑΝ κ.λπ.

Η τελευταία ενότητα είναι αφιερωμένη στους έλληνες οθωμανούς, που κατέφυγαν απευθείας στις ΗΠΑ, και στις σχέσεις τους, όχι πάντα αρμονικές, με την ελληνοαμερικανική κοινότητα, αλλά και στη μουσική τους, που αποτυπώθηκε στην εντυπωσιακή δισκογραφική παραγωγή της περιόδου.

ίσκος 12 ιντσών, «Η Μαργιορή παντρεύεται , υπό Κούλας», 1921. Πανελλήνιον, Εταιρεία Δίσκων Φωνογράφου Νέα Υόρκη. Συλλογή Christopher King

Παράλληλες εκδηλώσεις

Την έκθεση συνοδεύει πλούσια εικονογραφημένος δίγλωσσος κατάλογος, με κατατοπιστικά κείμενα τεκμηρίωσης, σχεδιασμένος από τον εικαστικό Ανδρέα Γεωργιάδη, που μαζί με την Βιβή Γερολυμάτου σχεδίασαν και την ίδια την έκθεση.

Ακόμη, στο πλαίσιο της έκθεσης προγραμματίζονται διαλέξεις, από τον δρα Δημήτρη Καμούζη με θέμα «Greece and the Post-1922 International Humanitarian Aid: The Untold Story», στις 14 Νοεμβρίου, και από τους Λευτέρη Ζώρζο, Νίνα Γεωργιάδου και Ελευθερία Δαλέζιου με θέμα «The Near East Relief Orphanage of Syros», στις 12 Δεκεμβρίου. Και οι δύο θα πραγματοποιηθούν στο αμφιθέατρο Cotsen (Αναπήρων Πολέμου 9, Κολωνάκι), στις 19.00, με ελεύθερη είσοδο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΈκθεση τεκμηρίων για την κατάληψη της Νομικής του 197312.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Διάρκεια Έκθεσης: 17 Οκτωβρίου 2023 - 18 Φεβρουαρίου 2024
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, Πτέρυγα Ι. Μακρυγιάννη, Σουηδίας 61, Κολωνάκι
Περισσότερα από Art & Culture