Το έργο του νομπελίστα Ντάριο Φο «Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση», σε σκηνοθεσία Μαίης Σεβαστοπούλου, ανεβαίνει από την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 20:00 στο θέατρο Αγγέλων Βήμα.
Μια σπαρταριστή φάρσα, που ανέβηκε για πρώτη φορά σε Ελληνική σκηνή το 2012, πάλι στο ίδιο θέατρο, και είναι το μόνο έργο από τα περίπου τριακόσια που έχει παρουσιάσει μέχρι τώρα το Αγγέλων Βήμα, το οποίο θέλησε να επαναλάβει με νέα ματιά.
Η υπόθεσηΒρισκόμαστε στο Λονδίνο, στις αρχές του 17ου αιώνα. Στα άδυτα του παλατιού. Στο μπουντουάρ της «Παρθένας» Βασίλισσας Ελισάβετ της Αγγλίας. Η Ελισάβετ έχει ήδη κλείσει πάνω από σαράντα χρόνια στο θρόνο. Είναι μια βασίλισσα υπερώριμη, ροκ, αθυρόστομη, εκρηκτική που «βλέπει» τα πάντα, «ακούει» τα πάντα, «οσμίζεται» τα πάντα. Μια βασίλισσα που παίρνει αποφάσεις στο δευτερόλεπτο και τις εκτελεί στην στιγμή. Που αντιδρά ακαριαία στα πάντα, κόβει κεφάλια -κυριολεκτικά- σε καθημερινή βάση και δεν αφήνει να συμβεί τίποτα στο βασίλειο που να μην έχει πάνω του την βούλα της.
Η Ελισάβετ έχει μονίμως πλάι της την Μάρθα, την «εξ απορρήτων» της. Η Μάρθα είναι η μόνη φωνή της λογικής, η μόνη που τολμάει να υψώσει φωνή στην Βασίλισσα, η μόνη που την βάζει στην θέση της, την κριτικάρει αλύπητα, την συνεφέρνει και την φρενάρει. Βέβαια με…κίνδυνο της ζωής της, αφού η Βασίλισσα δεν παραλείπει να τής τονίζει συνεχώς πως θα τής πάρει το κεφάλι!
Η Ελισάβετ, η «Παρθένα» Βασίλισσα έχει ένα ασθενές σημείο: τον αγιάτρευτο έρωτά της εδώ και δεκαετίες για τον Κόμη του Έσσεξ. Για χατίρι του κάνει την κουφή, την τυφλή και την χαζή. Σκεπάζει τις συνομωσίες του ακόμη και όταν στρέφονται κατά της ζωής της. Όπως εκμυστηρεύεται στην Μάρθα «Και βέβαια μού την έχει στημένη το ρεμάλι και το ξέρω. Όμως, αν πω πως τον πήρα μυρωδιά, θα πρέπει μετά να τού κόψω το κεφάλι. Και τι να τον κάνω εγώ μετά, μωρή Μάρθα, τον άντρα τον ακέφαλο;»
Για αυτόν τον έρωτα της ζωής της, η Ελισάβετ δεν διστάζει να φέρει στο παλάτι μια τρελογιάτρισσα που κάνει και την μάγισσα. Την Μάμα Ζάζα. Η Μάμα Ζάζα ντύνεται σουρεάλ, μιλάει σουρεάλ και κάνει πράγματα σουρεάλ. Είναι ένας ρόλος που ο Ντάριο Φο έπλασε για να τον παίξει ο ίδιος και η εντολή του είναι πάντα να τον παίζει άντρας ηθοποιός. Αυτή, με τα γιατροσόφια της, πολεμάει να δώσει και πάλι τα χαμένα νιάτα στην Βασίλισσα με τραγελαφικές συνέπειες.
Μέσα στο μπουντουάρ της Βασίλισσας κυκλοφορεί ακόμη ένα απίστευτο μπουκέτο γκάφας, πανικού και αλλοφροσύνης: O Αρχηγός της Αστυνομίας της Βασίλισσας που είναι πάντα εκτός τόπου και χρόνου. Περίεργο; Ένας εραστής της μιας βραδιάς της Ελισάβετ που εξελίσσεται σε συνωμότη και ένας ψευτο-παπάς οπαδός της Μαρίας Στιούαρτ που μπαίνει απαρατήρητος στο παλάτι έχοντας βάλει σκοπό της ζωής του να δολοφονήσει την Ελισάβετ, γιατί «ταλαιπωρεί την Μαρία του».
[relart 1]
Λίγα λόγια για το έργοΌλοι αυτοί πρωταγωνιστούν σε μια-μέρα-από-τη-ζωή-μιας-Βασίλισσας, κατά τη διάρκεια της οποίας συμβαίνουν όλα τα απίθανα, προκαλώντας πολύ γέλιο.
Ο Ντάριο Φο χτίζει μια καταιγιστική φάρσα κατά της εξουσίας, πράγμα που ήξερε να κάνει ήδη από τα είκοσι χρόνια του, όταν -για πρώτη φορά- προκάλεσε την αμήχανη αλλά έκδηλη οργή των κρατούντων και τον ακράτητο ενθουσιασμό του κόσμου.
Η απονομή του Νόμπελ σε αυτόν ήρθε όταν κανείς δεν την περίμενε. Ήταν από γνήσια αναγνώριση ή από προσπάθεια κατευνασμού; Ένας Θεός το ξέρει! Όπως θα έλεγε ο… άθεος Ντάριο!