«Ανοιχτά Πανιά» 2023: Συνεχίζεται έως τον Δεκέμβριο το φεστιβάλ του Δήμου Χανίων
Το Φεστιβάλ «Ανοιχτά Πανιά» 2023 του Δήμου Χανίων συνεχίζει να «τρέχει», έως τον Δεκέμβριο, με καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις, που εμπνέονται από τα Χανιά και φέρουν σε πρώτο πλάνο την πόλη, την ιστορία της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Το Φεστιβάλ «Ανοιχτά Πανιά» που διοργανώνει ο Δήμος Χανίων δίνει και φέτος, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, δυναμικό «παρών». Το πρόγραμμα εκδηλώσεων, που ξεκίνησε στα τέλη Αυγούστου συνεχίζει να «τρέχει», με ξεχωριστές καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις, που εμπνέονται από τα Χανιά και φέρουν σε πρώτο πλάνο την πόλη, την ιστορία της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, καθιστώντας έτσι τα «Ανοιχτά Πανιά» ένα φεστιβάλ με ξεχωριστό καλλιτεχνικό στίγμα και διακριτή ταυτότητα.
Όλες οι δράσεις στηρίζονται σε πρωτότυπη, επιτόπια καλλιτεχνική έρευνα, που φέτος ξεκίνησε από τα τέλη Ιουλίου, ενώ εγκαινιάστηκε και η θεματική «Φυγόκεντρος», που περιλαμβάνει δράσεις εκτός του αστικού πυρήνα των Χανίων.
Μέχρι στιγμής έχουν παρουσιαστεί στο ευρύ κοινό οι 7 από τις 12 εκδηλώσεις:Η εικαστική εγκατάσταση «Σελασφόρος» (30 Αυγούστου-15 Σεπτεμβρίου, Θεματική Φυγόκεντρος), στη δημοτική ενότητα Ακρωτηρίου και με έμπνευση από την ιστορία του Αρκουδόσπηλιου, από τις Μαρίνα Βελησιώτη και Μαλβίνα Παναγιωτίδη, η μουσική περιπατιτική περφόρμανς «Αηδόνι στη στράτα» (23-24 Σεπτεμβρίου, Θεματική Φυγόκεντρος) της Γεωργίας Καρύδη με αναφορά τα ριζίτικα τραγούδια, στο χωριό Δρακώνα στη δημοτική ενότητα Κεραμιών, η χορογραφική-ηχητική εγκατάσταση/περιήγηση «Moving the archive» στον Φιλολογικό Σύλλογο Χρυσόστομο από την ομάδα undercurrent (Χριστίνα Καραγιάννη, Έλενα Νοβάκοβιτς, Νάσια Φουρτούνη, 28 Σεπτεμβρίου – 1 Οκτωβρίου) που βασίστηκε σε έρευνα σε τοπικά αρχεία.
Η θεατρική περφόρμανς «Black & white / color ή The touristic polaroids» της Ομάδας Ντουθ (Βάσια Ατταριάν, Μυρτώ Μακρίδη, Δημήτρης Τάσαινας, 20-22 Σεπτεμβρίου) στην Οικία-Μουσείο Ελευθερίου Βενιζέλου Χαλέπα προβληματίστηκε πάνω στην τουριστικότητα των Χανίων, οι ηχητικές εγκαταστάσεις «ichorous» (23-27 Οκτωβρίου, Θεματική Φυγόκεντρος) της Φωτεινής Κόκκαλη και του Δημήτρη Μπαρνιά στην υπόγεια Κρήνη της Σπλάντζιας στα Χανιά και στην Κρήνη της Περβολίτσας στην περιοχή του Ακρωτηρίου, και το ακουστικό και χορογραφικό έργο «Συνομιλίες / Χανιά» (1-3 Νοεμβρίου), της Ίρις Καραγιάν, στο Εθνικό Στάδιο Χανιών και με αναφορές στην αθλητική δραστηριότητα των κατοίκων των Χανίων.
Πριν λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης και η μουσική performance «Crossroad», μία συνομιλία ανάμεσα στην κρητική μουσική παράδοση και τη jazz από τους Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη και Γιώργη Μανωλάκη.
- Στις 9 – 12 Νοεμβρίου, στο Θέατρο Δημήτρης Βλησίδης, οι Κωνσταντίνα Βούλγαρη και Κυριακή Φωτιάδου παρουσιάζουν το ντοκιμαντέρ μεσαίου μήκους για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά μνημεία των Χανίων, το «Ιτζεδίν ή Φυλακές Καλαμίου, Γράμμα από το μέλλον στους ισοβίτες του Ιτζεδίν» – Ένα ντοκιμαντέρ για το φρούριο που έγινε φυλακή.
- Στις 16 – 26 Νοεμβρίου, στο 1o Πειραματικό Γυμνάσιο Χανίων, οι Ελεάννα Ποντικάκη, Βάσω Πρωτοπαπαδάκη, Θάλεια Ραυτοπούλο & Scope Architects παρουσιάζουν την εικαστική έκθεση-καλλιτεχνική δράση «Πες το αθέατο / Tell the unseen», μία βιωματική δράση όπου η αθέατη ιστορία της πόλης αναδεικνύεται μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των κατοίκων της.
- Στις 18 – 19 Νοεμβρίου, στο Γιαλί Τζαμί, η Χριστίνα Σκουτέλα παρουσιάζει το «Desire is a place», μία solo performance installation για τον τρόπο σύνδεσης της έννοιας της επιθυμίας με το αστικό τοπίο, με υλικά από τον δημόσιο χώρο, βίντεο και φωτογραφίες, σε συνδυασμό με κείμενο, λόγο, σώμα και κίνηση.
- Στις 3 – 12 Δεκεμβρίου στον Εκθεσιακό χώρο του Ισογείου στο Μεγάλο Αρσενάλι οι Ανθούλα Μαρινάκη και Θοδωρής Προδρομίδης παρουσιάζουν το συμμετοχικό έργο «Αυτές τις ημέρες», που εξερευνά τη σχέση μεταξύ ανθρώπων, πόλης και ταυτοτήτων, κάνοντας μία παραστατική χρήση του αστικού ιστού των Χανίων.
- Στις 14 – 16 Δεκεμβρίου, η Κωνστάντζα Καψάλη στο έργο «Ex ante facto: Νέα Χώρα», αντλώντας έμπνευση από τις παραδόσεις των ντοκιμαντέρ παρατήρησης, αποπειράται να συνθέσει ένα πορτραίτο της ομώνυμης συνοικίας των Χανίων, μέσα από στιγμές καθημερινότητας.