Ο Βομβιστής του Παρθενώνα, του Χρήστου Χρυσόπουλου στο θέατρο Arroyo
Το τολμηρό βιβλίο του Χρήστου Χρυσόπουλου «Ο Βομβιστής του Παρθενώνα» ανεβαίνει στη σκηνή του θεάτρου Arroyo, σε σκηνοθεσία Θεοδόση Σκαρβέλη.
Το τολμηρό βιβλίο του Χρήστου Χρυσόπουλου «Ο Βομβιστής του Παρθενώνα» ανεβαίνει από 22 Νοεμβρίου στη σκηνή του θεάτρου Arroyo, σε σκηνοθεσία Θεοδόση Σκαρβέλη.
Το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1996, ενώ ο ίδιος ο συγγραφέας με κάποιες παρεμβάσεις του, επιμελήθηκε τη δεύτερη έκδοση του βιβλίου που έγινε το 2010 από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η νουβέλα του Χρήστου Χρυσόπουλου κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ (μετάφραση του John Cullen), και είναι σύμφωνα με τους Αμερικανούς ειδικούς από εκείνα τα βιβλία που εγείρουν σύγχρονους προβληματισμούς.
Ελάχιστοι συγγραφείς από το νεότερο ελληνικό δυναμικό έχουν πετύχει μια αυτόνομη έξοδο στην εμπορική (και όχι πανεπιστημιακή) εκδοτική αγορά των ΗΠΑ, που είναι η πιο δυσπρόσιτη αλλά και η ευρύτερη απ’ όλες. Είναι «ένα έργο σύντομο και ερεθιστικό, καμωμένο με μαστοριά» –M.A. Orthofer The Complete Review.
Λίγα λόγια για την υπόθεσηΟ ήρωας με όνομα τα δύο αρχικά: Χ.Κ., παραμένει έφηβος. Μεγαλύτερος ίσως στα χρόνια, ωστόσο έφηβος. Διακατέχεται από έναν ιδιότυπο νεανικό μεσσιανισμό. Του αρέσουν τα μεγάλα οράματα και εκστομίζει μεγαλόσχημες προτάσεις. Ακολουθεί τα χνάρια μιας συσκοτισμένης μορφής που κρύβεται στις λιγότερο φωτεινές πτυχές της νεοελληνικής Ιστορίας. Ενός σκιώδους ποιητή και φιλοσόφου που αποφάσισε να βάλει τέλος στη ζωή του την 31 η Ιανουαρίου 1968, αφήνοντας πίσω ένα κάλεσμα σχεδόν τρομαχτικό. Ο Χ.Κ. είναι κάπως επίμονος. Έχει ιδέες και ιδανικά. Έχει διαφορές με τον Παρθενώνα… και μια μέρα αποφασίζει να τις λύσει.
Η νουβέλα έχει τη μορφή ενός φανταστικού φακέλου της αστυνομίας για την υπόθεση. Στην παράσταση, τα στοιχεία αυτά θα διαπλεκούν, θα χρησιμοποιηθούν κώδικες διαφορετικών ειδών θεάτρου, ενώ καθημερινοί ήχοι θα μεταμορφωθούν σε μουσική. Με αυτά τα υλικά, η παράσταση δημιουργεί μία μορφή αφήγησης που στοχεύει να συνδεθεί με το κοινό σε βαθύτερο επίπεδο. Το κοινό θα προσκληθεί σε μία θεατρική εμπειρία που αναρωτιέται: μία ρωγμή στην αστική τελετουργία μπορεί να μεταμορφώσει τη λειτουργία της; Ο έρωτας μπορεί να οδηγήσει σε εξέγερση; Τι είναι έθνος; Ποια είναι η ταυτότητά του; Τι θα γίνει αν δολοφονήσεις τον ξενιστή σου, στον οποίο έχεις προστρέξει για να αποκτήσεις μία πλαστή ταυτότητα; Ο Χορός των ηθοποιών θα εκμεταλλευτεί τη σκηνή ως ένα βήμα δημόσιου λόγου. Μέσω του ελληνικού παραδείγματος θα αναδειχθεί ένα οικουμενικό θέμα που αφορά τους πολίτες όλων των ηλικιών, χρωμάτων και εθνικοτήτων.
Σκηνοθετικό ΣημείωμαΣε αυτήν την πόλη τα «ανθρωπάκια» του Γαΐτη μοιράζονται τον δρόμο με τα υπόλοιπα μένοντας το καθένα μόνο. Τρέχουν, σταματούν για να πάρουν μια ανάσα, και συνεχίζουν. Η λατρεία της εικόνας, η αποξένωση, και η κοινοτοπία του κακού δεν αφήνουν χώρο στη φαντασία, στην ενδεχομενικότητα. Η καθημερινότητα είναι ένα συνεχές μαρτύριο, γιατί όλα είναι προβλέψιμα, τα μικρά πράγματα στη ζωή σου που γνωρίζεις έτσι κι αλλιώς, και γι’ αυτό τα ανθρωπάκια είναι μπερδεμένα. Ο χρόνος είναι μπερδεμένος. Η πραγματικότητα δεν είναι διακριτή. Ένα πραγματικά αναπάντεχο συμβάν μπορεί να διαταράξει την ομοιόσταση αυτής της ζωής. Όμως αυτή η ρωγμή θα φέρει την αλλαγή, τη συλλογική μετάβαση;
Πέντε νέοι άνθρωποι διαπραγματεύονται επί σκηνής, ανάμεσα, μπροστά και μαζί με το κοινό, την καταστροφή του Παρθενώνα ως τη μόνη λύση για την ελευθερία, για την υπέρβαση: την καταστροφή του Παρθενώνα που κρύβει κάθε ένα από τα ανθρωπάκια μέσα του.- Θεοδόσης Σκαρβέλης