Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Κώστα Μπασάνου στο Κέντρο Τεχνών από τις 8 Δεκεμβρίου 2023 έως τις 14 Ιανουαρίου 2024. Η έκθεση, με τίτλο «Working Title (Προσωρινός τίτλος)», περιλαμβάνει γλυπτικές εγκαταστάσεις, σχέδια και βίντεο, τα οποία δίνουν έμφαση στη διαδικασία παρά στην ιδέα του ολοκληρωμένου έργου.
«Working Title (Προσωρινός τίτλος)»: Λίγα λόγια για την έκθεσηΗ γλυπτική του Κώστα Μπασάνου εκπηγάζει από τη γλώσσα. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται φράσεις, στίχους και χωρία για να προσεγγίσει έννοιες όπως ο ορίζοντας, η εδαφικότητα, το τοπίο και η κατοικία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, μέσα από μια διαδικασία αποδόμησης ανασυνθέτει το πρωτογενές υλικό τόσο μορφολογικά όσο και εννοιολογικά, από́ context-specific σε site-specific, αναδεικνύοντας τις γλυπτικές και χωρικές ιδιότητες του κειμένου.
Στα χέρια του Μπασάνου το γλυπτικό κείμενο γίνεται έδαφος, τοίχος, τάφος, τοπίο, σύνορο, σωρός, ένα εργαλείο αφύπνισης, όπως είναι άλλωστε και η ποίηση. Βαμμένες με τυπογραφικό μελάνι, οι λέξεις, ή και μόνο ένα γράμμα (πάντα σε μεγαλογράμματη λατινική γραφή), μετατρέπονται σε δομικά στοιχεία του αρχιτεκτονικού χώρου. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά, όπως ξύλα, γυψοσανίδες, αλάτι και γραφίτη, ο καλλιτέχνης φτιάχνει λέξεις-ερείπια, λέξεις που λειτουργούν άλλοτε ως περάσματα και άλλοτε ως φράχτες, λέξεις που συναντούν τη γραμμή του θαλάσσιου ορίζοντα. Με λίγες εξαιρέσεις, τα έργα του είναι μαυρόασπρα, ποτισμένα από το υλικό της γραφής και της τυπογραφίας, βουτηγμένα σε μαύρη χολή.
Η γλυπτική του Μπασάνου και τα έργα που την πλαισιώνουν (σχέδια, εκτυπώσεις, βίντεο, εγκαταστάσεις) εντάσσονται στην τέχνη του μελαγχολικού χώρου, εκεί όπου η ενατένιση και η στοχαστικότητα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο. Το «μαυρόχολο σκοτάδι» μοιραία διαποτίζει και την έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, η οποία δίνει έμφαση στη διαδικασία παραγωγής των έργων, στην αθέατη πλευρά της εικαστικής παραγωγής. Ο «προσωρινός τίτλος» αφήνει να εννοηθεί ότι αυτό που θα συναντήσει ο θεατής δεν είναι μια παράθεση ολοκληρωμένων έργων. Για αυτό τον λόγο ο καλλιτέχνης αποφάσισε να συμπεριλάβει υλικό που αναδεικνύει τον άξονα της σκέψης του, όπως σημειώσεις και σκίτσα από το αρχείο του, ιδέες και αντικείμενα που τροφοδοτούν σε βάθος χρόνου φετιχιστικά το έργο, δίνοντας έτσι στους θεατές τη δυνατότητα να αποκρυπτογραφήσουν την εικαστική του διαδρομή. Αποδομώντας τη μοναδικότητα του ολοκληρωμένου, ο Μπασάνος καθιστά τον θεατή συμμέτοχο στην αποκάλυψη των συστατικών ενός μετέωρου, ατελούς κόσμου, ο οποίος δεν έχει ακόμα πάρει την τελική του μορφή, βρίσκεται εν αναμονή, in limbo, στο κατώφλι της υπόστασής του ως εικαστικό αντικείμενο. Στο πλαίσιο αυτό, η έκθεση περιλαμβάνει έργα που φανερώνουν το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τις έννοιες του ημιτελούς, του ελλειπτικού και του θραύσματος, εικόνες που ανασύρει από τη μνήμη και τη λήθη.
Ο Κώστας Μπασάνος σπούδασε Γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Bologna (Ιταλία) και στο Winchester School of Art του University of Southampton (MA, PhD) στο Winchester του Ηνωμένου Βασιλείου. Διδάσκει Γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων: «All Images Will Disappear, One Day», 4η Autostrada Biennale, Prizren (2023), «Portals», Καπνεργοστάσιο, Αθήνα (2021), Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αθήνα (2020, 2013, 2009, 2000), Fondazione Bevilacqua La Masa, Βενετία (2019), Fondation Hippocrene, Παρίσι (2018), ΕΜΣΤ, 7η Beijing Biennial of Contemporary Art, ΑnnexΜ – Μέγαρο Μουσικής (2017), Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino, Ιταλία, «Still (the) Barbarians», Eva International Irish Biennial, Limerick, Ιρλανδία (2016), «Prophetia», Fundació Joan Miró, Βαρκελώνη (2015), Kunstlerhaus, Βιέννη (2012), «Monodrome», 3η Athens Biennial, Αθήνα (2011), Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη (2008), Maison Européenne de la Photographie, Παρίσι (2007), Fondazione Mudima, Μιλάνο (2006). Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.