Εθνική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ουγγαρίας γιορτάζει 100 χρόνια με μία συναυλία στο Μέγαρο
Η διάσημη ορχήστρα γιορτάζει τα 100 χρόνια της συμπράττοντας με την κορυφαία αρχιμουσικό Alevtina Ioffe και τον πιανίστα-φαινόμενο Alexander Malofeev.
Η Εθνική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ουγγαρίας γιορτάζει φέτος εκατό χρόνια από την ίδρυσή της (1923) με μια μεγάλη περιοδεία, συμπράττοντας με τον ιδιοφυή νεαρό πιανίστα Alexander Malofeev [Αλεξάντερ Μαλοφέεφ] και τη μαέστρο Alevtina Ioffe [Αλεφτίνα Ιόφε], μία από τις πιο δραστήριες και προβεβλημένες αρχιμουσικούς της εποχής μας. Το κορυφαίο ουγγρικό συμφωνικό σύνολο που, τα τελευταία 15 χρόνια, έχει δώσει 350 συναυλίες σε 40 χώρες, έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου στις 8:30 μ.μ. για να παρουσιάσει αποσπάσματα από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Sergey Prokofiev [Σεργκέι Προκόφιεφ] και τη Σουίτα από το μπαλέτο «Ο θαυμαστός μανδαρίνος» του Béla Bartόk [Μπέλα Μπάρτοκ].
Όσο για το πιανιστικό μέρος της βραδιάς, ο πολυβραβευμένος Alexander Malofeev επέλεξε δύο συναρπαστικά έργα υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων της παγκόσμιας εργογραφίας για πιάνο και ορχήστρα: τον «Χορό των νεκρών» του Franz Liszt [Φραντς Λιστ] και τη «Μεγάλη Πολωνέζα» (Andante Spianato και Grande Polonaise Brillante) του Frédéric Chopin [Φρεντερίκ Σοπέν].
Το άστρο του νεαρού Αlexander Malofeev…… άρχισε να ακτινοβολεί στο διεθνές μουσικό στερέωμα, όταν ο «ιδιοφυής ρώσος πιανίστας» (Corriere della Sera) κέρδισε, σε ηλικία 13 ετών, τον Διεθνή Διαγωνισμό «Tchaikovsky» για νέους μουσικούς, χάρη στην «υψηλού επιπέδου τεχνική του ακρίβεια, αλλά και στην εντυπωσιακή ωριμότητά του» (Amadeus). Γρήγορα καταξιώθηκε ως ένας από τους διαπρεπέστερους πιανίστες της γενιάς του.
Στις πρόσφατες καλλιτεχνικές δραστηριότητές του περιλαμβάνονται περιοδείες με διεθνώς αναγνωρισμένες ευρωπαϊκές ορχήστρες και κορυφαίους μαέστρους καθώς και συναυλίες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία. Τη σεζόν 2022-2023, ο Alexander Malofeev έκανε το ντεμπούτο του στα φεστιβάλ Verbier, Ravinia, Aspen και Tanglewood, ενώ έδωσε συναυλίες στο Άμστερνταμ, το Σαν Φρανσίσκο, το Λουξεμβούργο, το Μόναχο και αλλού.
Ο μαέστρος Riccardo Chailly είπε για τον νεαρό ρώσο πιανίστα: «Τον πρωτοάκουσα, όταν εμφανίστηκε με τον Valery Gergiev στη Σκάλα πριν από τρία χρόνια. Ήταν μόνο 14 ετών και με εντυπωσίασε το ταλέντο του. Διότι δεν ήταν απλώς ένα παιδί-θαύμα: αν και πολύ νέος, διαθέτει ήδη υψηλές τεχνικές ικανότητες, μουσικότητα αλλά και εκπληκτικό μνημονικό. Γι’ αυτό και είναι ιδανικός ερμηνευτής του 3ου κοντσέρτου του Rachmaninov, ενός έργου που προβληματίζει πολλούς πιανίστες σε όλο τον κόσμο.» (Corriere della Sera, Οκτ. 2019).
O Αlexander Malofeev γεννήθηκε στη Μόσχα το 2001. Φοίτησε σε δύο θρυλικούς εκπαιδευτικούς θεσμούς της γενέτειράς του, το Ειδικό Σχολείο Μουσικής «Gnessin» και το Κρατικό Ωδείο «Tchaikovsky».
Συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες ορχήστρες διεθνώς, όπως, μεταξύ άλλων, οι Ορχήστρες της Φιλαδέλφειας, της Εθνικής Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας, του Φεστιβάλ της Λουκέρνης, η Φιλαρμονική της Σκάλας, η Εθνική Συμφωνική της Ιταλικής Ραδιοτηλεόρασης (RAI), οι Συμφωνικές της Ραδιοφωνίας της Φρανκφούρτης και της Κορέας, «Οι βιρτουόζοι της Μόσχας». Δίνει επίσης συναυλίες σε μεγάλες αίθουσες και φημισμένα θέατρα της Ευρώπης, της Ασίας και της Αυστραλίας (Concertgebouw, Σκάλα του Μιλάνου, Kurhaus του Βίσμπαντεν, Herkulessaal του Μονάχου, Philharmonie του Παρισιού, Θέατρο Ηλυσίων Πεδίων, Alte Oper της Φρανκφούρτης, Auditorium Parco della Musica της Ρώμης, Queensland Performing Arts Centre, Lotte Concert Hall, Tokyo Bunka Kaikan κ.ά.).
O Alexander Malofeev εμφανίζεται συχνά με σπουδαίους μαέστρους της εποχής μας (Chailly, Pletnev, Chung, Nézet-Séguin, Falletta κ.ά.). Έχει προσκληθεί σε παγκοσμίου φήμης μουσικά φεστιβάλ της Ευρώπης και των ΗΠΑ (La Roque d’Anthéron, La Folle Journée de Nantes, Rheingau, Merano, International Mariinsky Piano Festival κ.λπ.).
Εκτός από το πρώτο βραβείο στον Διαγωνισμό «Tchaikovsky» για νέους μουσικούς, έχει αποσπάσει πολυάριθμες διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς και φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων το Grand Prix του Α΄ Διεθνούς Διαγωνισμού για Νεαρούς Πιανίστες (Grand Piano Competition), το ιταλικό βραβείο «Νεαρό μουσικό ταλέντο της χρονιάς 2017» και ο τίτλος του Καλύτερου Νεαρού Μουσικού του 2017, έτος κατά το οποίο ανακηρύχτηκε επίσης πρώτος Young Yamaha Artist.
Η Alevtina Ioffe…… είναι μία από τις πλέον πολυδιάστατες και συναρπαστικές μαέστρους της γενιάς της. Η διεθνής σταδιοδρομία της άρχισε το 2018, όταν διηύθυνε τη «Λίμνη των Κύκνων» του Tchaikovsky στην Deutsche Oper του Βερολίνου. Μάλιστα, ύστερα από το επιτυχημένο ντεμπούτο της στο μεγάλο γερμανικό θέατρο, προσκλήθηκε αμέσως να συμμετάσχει και σε άλλες παραγωγές του. Στη συνέχεια, συνεργάστηκε με την Όπερα του Σιάτλ, την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας κ.ά.
Γεννημένη στη Μόσχα, η Alevtina Ioffe μελέτησε διεύθυνση χορωδίας, κλασική φωνητική και πιάνο στο Κρατικό Μουσικοπαιδαγωγικό Ινστιτούτο «Ippolitov-Ivanov». Σπούδασε διεύθυνση όπερας και συμφωνικής μουσικής στο Κρατικό Ωδείο «Tchaikovsky» της Μόσχας. Αργότερα, θήτευσε ως βοηθός μαέστρου δίπλα στον Donald Runnicles στην Όπερα του Σαν Φρανσίσκο. Το 2009, κέρδισε το τρίτο βραβείο στον Διαγωνισμό «Victor de Sabata» (Ιταλία) με ειδική μνεία από την ορχήστρα.
Μεταξύ 2008-2011, διηύθυνε πολλά ρωσικά, ιταλικά και γερμανικά σύνολα. Την περίοδο 2021-2022, ως μουσική διευθύντρια του Θεάτρου Μιχαηλόφσκι της Αγίας Πετρούπολης, υπήρξε η πρώτη γυναίκα επικεφαλής ενός τόσο σημαντικού πολιτιστικού θεσμού στη Ρωσία. Έως το 2021 η Alevtina Ioffe ήταν επίσης μουσική διευθύντρια της Κρατικής Όπερας και του Μπαλέτου για το Νεανικό Κοινό «Natalia Sats» στη Μόσχα, θέση που κατείχε για περισσότερο από μία δεκαετία.
Έχει διευθύνει μερικές από τις σπουδαιότερες ρωσικές ορχήστρες, ενώ το 2016 εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ του Περμ με την Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας, τον Denis Matsuev και τους νικητές του Διαγωνισμού «Tchaikovsky». Έχει επίσης συμπράξει επανειλημμένα με την Εθνική Ορχήστρα της Λιλ, την Ορχήστρα της Île-de-France και τη Staatskapelle της Βαϊμάρης.
Τη σεζόν 2022-23 έκανε το ντεμπούτο της στην Όπερα του Γκαίτεμποργκ, στο Teatro Filarmonico της Βερόνας και το Opernhaus της Ζυρίχης, συνεργάστηκε στην παρουσίαση συμφωνικών προγραμμάτων με γνωστές ιταλικές ορχήστρες και επέστρεψε στην Εθνική Όπερα της Ουάσινγκτον για να διευθύνει την όπερα «Μποέμ».
… μετά την εποχή του János Ferencsik και του Kobayashi Ken-Ichiro, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της, όταν ο Zoltán Kocsis έγινε γενικός μουσικός διευθυντής της, το 1997. Μέσα σε δύο δεκαετίες, η Ορχήστρα ανανεώθηκε, εμπλούτισε το ρεπερτόριό της με πολλά αξιόλογα ‒σύγχρονα αλλά και παλαιότερα‒ έργα της ουγγρικής μουσικής, ενώ διεύρυνε το ακροατήριό της, διοργανώνοντας συναυλίες μουσικής δωματίου και εκδηλώσεις για το νεανικό κοινό.
Παρά το μέγεθός του, το διακεκριμένο ουγγρικό σύνολο λειτουργεί περισσότερο σαν ορχήστρα δωματίου, με τα μέλη του να έχουν ταυτόχρονα τη δυνατότητα να αναδεικνύουν τη μουσική τους προσωπικότητα μέσα από ευαίσθητες ερμηνείες, αλλά και να συνεργάζονται μεταξύ τους για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού συλλογικού αποτελέσματος.
Μετά τον Zoltán Kocsis, τη μουσική διεύθυνση της Ορχήστρας ανέλαβε ο βραβευμένος μαέστρος και πρώην μόνιμος αρχιμουσικός της, Zsolt Hamar. Το 2022, τα ηνία της γενικής μουσικής διεύθυνσης ανέλαβε ο György Vashegyi, ο οποίος έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις από την ουγγρική και τη γαλλική κυβέρνηση.
Εξέχουσα θέση στο ρεπερτόριο της Εθνικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Ουγγαρίας κατέχει το έργο του Bartók, με πολλές ερμηνείες αναφοράς του συνόλου να έχουν καταγραφεί σε νέα σειρά ηχογραφήσεων. Συνεργάζεται επίσης με διεθνούς φήμης μαέστρους και σολίστ καθώς και με ταλαντούχους νεαρούς ούγγρους μουσικούς. Πραγματοποιεί συχνά εμφανίσεις και περιοδείες σε Ευρώπη και Ιαπωνία, ενώ έχει εμφανιστεί στις μεγαλύτερες συμφωνικές αίθουσες και στα διασημότερα φεστιβάλ του κόσμου.