Η Τζένη Καρέζη μέσα από πέντε εμβληματικούς ρόλους της
Η Τζένη Καρέζη απέκτησε μια λαμπρή καριέρα τόσο στον κινηματογράφο όσο και στο θέατρο. Εμείς θυμόμαστε πέντε εμβληματικούς της ρόλους, που ανέδειξαν το υποκριτικό της ταλέντο…
Σαν σήμερα, 12 Ιανουαρίου 1932, γεννήθηκε η Τζένη Καρέζη ή αλλιώς Ευγενία Καρπούζη. Οι ταινίες της σε παραγωγή Φίνος Φιλμ επιτρέπουν σε κάθε γενιά να την γνωρίσει και να θαυμάσει το ταλέντο της. Ήταν, άλλωστε, μαζί με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, η μεγαλύτερη Ελληνίδα σταρ της δεκαετίας του 1960.
Ωστόσο, πέρα από την μεγάλη της κινηματογραφική καριέρα – με 33 ταινίες στο σύνολο – το μεγάλο της ταλέντο το έδειχνε στο θέατρο. Η πρώτη παράσταση με την οποία ξεχώρισε ήταν το 1954 στο έργο “Ωραία Ελένη” στο πλευρό της Μελίνας Μερκούρη. Την ίδια χρονιά, είχε την τιμή να παίξει και με την Κατίνα Παξινού στο έργο “Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα”.
Αυτή ήταν μόνο η αρχή για εκείνη καθώς μπροστά της άνοιγε μια λαμπρή καριέρα. Ας θυμηθούμε 5 κινηματογραφικούς της ρόλους – σταθμούς που δεν ανακαλούμε συχνά.
Πρόκειται για την πρώτη ταινία που γύρισε η Καρέζη και στην οποία μάλιστα πρωταγωνίστησε. Της έδωσε το έναυσμα για πολλούς ακόμη ρόλους, που θα την εγκαθίδρυαν στην μεγάλη οθόνη. Αφορά την ιστορία μιας νύφης που το σκάει από το σπίτι γιατί δεν θέλει να παντρευτεί και όσο την ψάχνουν, δύο πλανόδιοι λατερνατζήδες την ανακαλύπτουν. Προκειμένου να μη την πάνε στον πατέρα της, ο οποίος θέλει να την παντρέψει με κάποιον που δεν θέλει, την βοηθούν να βρει τον αγαπημένο της. Για την ταινία γράφτηκαν δύο πολύ γνωστά τραγούδια, το “Είμαι άνδρας” και το “Γαρούφαλο στ’ αυτί” σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Η ταινία λόγω της μεγάλης της επιτυχίας επέστρεψε δύο χρόνια μετά με την συνέχεια που ονομάστηκε “Λατέρνα, Φτώχεια και Γαρίφαλο” κι αποτελεί το πρώτο σίκουελ ελληνικής ταινίας.
Η Τζένη Καρέζη πρωταγωνίστησε στη δραματική ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη, στο πλευρό σπουδαίων Ελλήνων ηθοποιών της εποχής, όπως η Μαίρη Χρονοπούλου, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και ο Φαίδων Γεωργίτσης. Στην ταινία υποδύεται την Ελένη, μια από τις ιερόδουλες που εργάζονται για την Μαντάμ Παρί στην Τρούμπα του Πειραιά και μαζί με τις ιστορίες άλλων έξι γυναικών, η ζωή τους φέρνει τα πάνω κάτω μετά την αποκάλυψη του επαγγέλματός τους. Η ταινία αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία και υπήρξε υποψήφια για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας για την 36η τελετή απονομής το 1964. Τελικά, το Όσκαρ κέρδισε το “8 1/2” του Φεντερίκο Φελίνι και “Τα Κόκκινα Φανάρια” βρέθηκαν στην 3η θέση ανάμεσα σε 92 υποψηφιότητες. Επιπλέον, πήρε μέρος και στο Φεστιβάλ των Καννών το 1964.
3. Μια Σφαίρα στην Καρδιά (1966)Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στην μοναδική ταινία ξένης παραγωγής που γύρισε η Καρέζη στην καριέρα της, η οποία δυστυχώς δεν βρήκε ανταπόκριση στην Ελλάδα. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Ζαν -Ντανιέλ Πολέ, ενώ τη μουσική φρόντισε ο Μίκης Θεοδωράκης. Η Καρέζη είναι η Κάρλα, μια τραγουδίστρια σε μπαρ της Τρούμπας, την οποία συναντά ο Φραντσέσκο Μοντελέπρε, που έχει καταφύγει στην Ελλάδα για να γλιτώσει από την μαφία που τον κυνηγά. Το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου χρηματοδότησε το 2019 την πλήρη αποκατάσταση της ταινίας, η οποία επανακυκλοφόρησε στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2020.
4. Κοντσέρτο για Πολυβόλα (1967)Σε αυτήν την ταινία η Καρέζη συμπρωταγωνίστησε με τον Κώστα Καζάκο για πρώτη φορά και στάθηκε η αρχή του έρωτά τους. Πρόκειται για πολεμικό δράμα στο οποίο η Νίκη λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, πέφτει θύμα εκβιασμού των Ιταλών οι οποίοι με την απειλή δολοφονίας του αδερφού της, την αναγκάζουν να τους παραδίδει κάποια έγγραφα. Όμως, εκείνη συνεννοείται με έναν στρατηγό να τους δίνει από εκεί και πέρα πλαστά έγγραφα. Η ταινία αυτή, έγινε πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία με 427.698 εισιτήρια.
Παντρεμένη πλέον με τον Κώστα Καζάκο, συμπρωταγωνιστούν σε αυτή την ταινία σε σενάριο της Καρέζη και σκηνοθεσία του Καζάκου. Δύο δίδυμες αδερφές, η Ειρήνη και η Μπέττυ, αγαπούν τον ίδιο άντρα, τον Πέτρο. Εκείνος όμως δείχνει ενδιαφέρον προς την Μπέττυ, κάτι που πληγώνει την Ειρήνη και την οδηγεί να φύγει στο εξωτερικό. Όταν γυρίζει πίσω στο νησί, η αδερφή της πεθαίνει αναπάντεχα κι όλοι νομίζουν πως πέθανε εκείνη. Για να ζήσει τον έρωτα του Πέτρου δεν του αποκαλύπτει πως δεν είναι η Μπέττυ. Πόσο όμως μπορεί να κρατήσει όλο αυτό;