Έκθεση Μαρσέλ Ντυσάν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα του Μαρσέλ Ντυσάν, του καλλιτέχνη που επηρέασε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο την τέχνη του 20ού αιώνα, από τον ντανταϊσμό μέχρι την ποπ αρτ και την εννοιολογική τέχνη, παρουσιάζονται στην γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου.
Η έκθεση με τίτλο «Re(a)Duchamp» που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου στην Eleftheria Tseliou Gallery ασφαλώς και θα αποτελέσει μια από τις σημαντικότερες της χρονιάς, αφού παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα του Marcel Duchamp, του καλλιτέχνη που επηρέασε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο την τέχνη του 20ού αιώνα, από τον ντανταϊσμό μέχρι την ποπ αρτ και την εννοιολογική τέχνη.
Η έκθεση, η ιδέα και η επιμέλεια της οποίας ανήκει στον εικαστικό Κύριλλο Σαρρή, θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Μαρτίου 2024. Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα από την Ευρώπη και την Αμερική.
«Ανοίγει δρόμους με καθοριστικές επιπτώσεις»Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα κυκλοφορήσει και το βιβλίο του Κύριλλου Σαρρή «Marcel Duchamp (28.7.1887-2.10.1968)» από τις εκδόσεις Άγρα και την Eleftheria Tseliou Gallery. Αναφερόμενος στην επίδρασή του στη σύγχρονη τέχνη, ο επιμελητής επισημαίνει πως ο Μαρσέλ Ντυσάν «συλλαμβάνει την ιδέα να θέσει τη ζωγραφική στην υπηρεσία της νόησης. Η στρατηγική κίνηση για την επίτευξη του σκοπού αυτού είναι η μετατόπιση από την αισθητική σαγήνη του εικαστικού αντικειμένου στη σαγήνη της φιλοσοφικής ενασχόλησης με την οντολογία του έργου».
Η μετατόπιση αυτή, υπογραμμίζει ο Κύριλλος Σαρρής, «ανοίγει δύο δρόμους που έχουν καθοριστικές επιπτώσεις για τη σύγχρονη τέχνη. Πρώτον, η επανανακάλυψη, στο τέλος της δεκαετίας του ’50, του Μαρσέλ Ντυσάν ως κατασκευαστή αντικειμένων και όχι ως μέλους της ομάδας των σουρεαλιστών που είχαν καταφύγει στην Αμερική, από το ζεύγος Rauschenberg – Johns και η εμπλοκή του Βρετανού Richard Hamilton στη μελέτη και την τυπογραφική αναπαραγωγή των σημειώσεών του, οδηγούν στον νεοντανταϊσμό και την ποπ αρτ. Δεύτερον, στο τέλος της δεκαετίας του ’60 η εκ νέου ανάγνωση του έργου του Ντυσάν απο τη “συμμορία των μάγων που εξαφανίζουν τα αντικείμενα” (Kosuth, Huebler, Weiner κ.ά.) φέρνει στο προσκήνιο της τέχνης το κίνημα που ονομάζεται conceptual art (εννοιολογική τέχνη)».
Ο Μαρσέλ Ντυσάν υπήρξε μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες στην πρωτοπορία της τέχνης του 20ού αιώνα. Ζωγράφισε τα πρώτα του έργα με τον τρόπο των ιμπρεσιονιστών, ενδιαφέρθηκε για τον φωβισμό, οδηγήθηκε στον κυβισμό, αλλά διαμορφώθηκε από τη μη παραστατική τέχνη και τον φουτουρισμό. Στην Αμερική, κατά τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα, δημιούργησε μαζί με τον Φράνσις Πικαμπιά, τον Μαν Ρέι και άλλους, την ομάδα των ντανταϊστών της Νέας Υόρκης. Σύντομα θα στραφεί στα ready-made, κοινά αντικείμενα που διάλεγε ο ίδιος και τα εξέθετε, με πιο γνωστό όλων την «Κρήνη» («Fountain»), μία λεκάνη αποχωρητηρίου που φέρει την υπογραφή «R. Mutt 1917».