Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης προχώρησε στην απόρριψη της αγωγής που κατέθεσε εναντίον του ένας καλλιτέχνης ο οποίος εμφανίστηκε γυμνός σε έργο της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
Ο John Bonafede, ο ερμηνευτής, μήνυσε το MoMA στο Ανώτατο Δικαστήριο της Νέας Υόρκης τον Ιανουάριο, υποστηρίζοντας ότι δέχθηκε σεξουαλική επίθεση ενώ εμφανιζόταν στο έργο Imponderabilia (1977) κατά τη διάρκεια της αναδρομικής έκθεσης του 2010, “Ο καλλιτέχνης είναι παρών”, και ότι το μουσείο δεν έκανε τίποτα για να το αποτρέψει. Στην παράσταση, ένας γυμνός άνδρας και μια γυμνή γυναίκα στέκονται ο ένας απέναντι από τον άλλον σε μια πόρτα, απαιτώντας από τους θεατές να στριμωχτούν δίπλα τους.
Σε ένα υπόμνημα που υποστηρίζει την αίτηση απόρριψης που κατατέθηκε στις 27 Φεβρουαρίου, το μουσείο υποστήριξε ότι ο Μποναφέντε “επέλεξε να εκτελέσει” στο έργο τέχνης “με την προσδοκία και την κατανόηση ότι οι θαμώνες του MoMA θα είχαν ακούσια επαφή με το γυμνό του σώμα”.
“Σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχει θεσπίσει το MoMA, όταν ορισμένοι προστάτες του MoMA ξεπέρασαν κατά πολύ την αναμενόμενη ακούσια επαφή και άγγιξαν τα γεννητικά όργανα του [Bonafede], αυτός ειδοποίησε την ασφάλεια του MoMA”, αναφέρεται στο υπόμνημα.
Το μουσείο ανέφερε ότι ανάγκασε τους προστάτες σε τέτοιες περιπτώσεις να εγκαταλείψουν το μουσείο και ακύρωσε τη συνδρομή ενός μέλους του μουσείου. Οι δικηγόροι του MoMA χαρακτήρισαν “ατυχές” το γεγονός ότι οι προστάτες “άγγιξαν ανάρμοστα” τον Bonafede, αλλά δήλωσαν ότι τα επιχειρήματά του “δεν δημιουργούν καμία νομική αιτία για αγωγή”.
Το MoMA σημείωσε ότι κανένας από τους πέντε άνδρες που κατηγορούνται για την επαφή με τον Bonafede δεν ήταν υπάλληλος του μουσείου.
Σε ένα μέρος του εγγράφου, οι δικηγόροι του MoMA δήλωσαν επίσης ότι οι ισχυρισμοί του Bonafede βάσει του νόμου της Νέας Υόρκης περί προστασίας από τη βία λόγω φύλου αποτυγχάνουν, επειδή δεν μπορεί να ισχυριστεί εύλογα ότι το μουσείο είχε “έμφυλη εχθρότητα εναντίον του”. Το μουσείο απέρριψε επίσης τους ισχυρισμούς περί εχθρικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Η επανεκτέλεση του Imponderabilia το 2010 πραγματοποιήθηκε για την εξαιρετικά δημοφιλή αναδρομική έκθεση της Αμπράμοβιτς με τίτλο “Ο καλλιτέχνης είναι παρών”. Και ενώ οι ερμηνευτές στέκονταν μόνο 18 ίντσες μακριά ο ένας από τον άλλον, το κενό αυτό ήταν μεγαλύτερο από την αρχική παράσταση του 1977, ώστε να μπορούν να περάσουν άτομα σε αναπηρικά αμαξίδια.
Το έργο επανήλθε και πάλι το 2023 στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, κατόπιν αιτήματος του αρχικού ερμηνευτή Ulay, ο οποίος είχε 12ετή συνεργασία με τον Abramović. Η τελευταία αναπαράσταση προσέφερε μια δευτερεύουσα πόρτα για όσους δεν αισθάνονταν άνετα να στριμωχτούν μπροστά από τους ερμηνευτές, αλλά και πρόσβαση σε έναν θεραπευτή για τους ερμηνευτές.