To 26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου 2024, σε φυσικούς χώρους αλλά και online, με την προπώληση να ξεκινά στις 5 Μαρτίου.
Εκτός από το πλούσιο πρόγραμμα προβολών και παράλληλων δρασεών που θα γίνουν στο πλαίσιο της διοργάνωσης, ανακοινώθηκε και η συνεργασία του Φεστιβάλ με τη ΔΕΗ. Στο πλαίσιο αυτής τη στρατηγικής συνεργασίας, η ΔΕΗ στηρίζει τις δραστηριότητες Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το Evia Film Project, το «Σινεμά με Θέα», καθώς και καθημερινές προβολές σε εμβληματικούς χώρους της Θεσσαλονίκης.
Με μηνύματά της, «το Φεστιβάλ θέλει ενέργεια» και «η έμπνευση θέλει ενέργεια», η ΔΕΗ συνεχίζει τη συστηματική και ουσιαστική υποστήριξη σημαντικών πολιτιστικών θεσμών της χώρας μας. Η συνεργασία αυτή με τον σημαντικότερο θεσμό για τον χώρο του Κινηματογράφου στη χώρα μας, αποτελεί μια ακόμα επιβεβαίωση της πρόθεσης της ΔΕΗ να ενισχύσει δημιουργούς αλλά και την Θεσσαλονίκη, που τόσα χρόνια αποτελεί ορόσημο για την 7η τέχνη.
Το πλούσιο φετινό πρόγραμμα έχει ήδη ανακοινωθεί και σας περιμένει να το ανακαλύψετε. Εμείς το μελετήσαμε και σας προτείνουμε 10 ντοκιμαντέρ τόσο από διαγωνιστικά τμήματα, όσο κι από τα αφιερώματα που αξίζει να βάλετε στην ατζέντα σας.
“Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Τα άγνωστα χρόνια” της Κάλλας των Μιχάλη Ασθενίδη & Βασίλη ΛούραΣύνοψη: Πρόκειται για μια σημαντική καταγραφή για τις άγνωστες πτυχές της ζωής της Ελληνίδας υψίφωνου και παρακαταθήκη για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, ανέκδοτες ηχογραφήσεις, συνεντεύξεις, ηχητικά ντοκουμέντα, και έχοντας ως σημείο αναφοράς τα πολύτιμα βιβλία του Πολύβιου Μαρσάν και κυρίως του Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να αφηγηθεί την ιστορία των πρώτων ετών της Κάλλας – μια ιστορία θριάμβου της θέλησης, του ταλέντου, της εργατικότητας, της αφοσίωσης, και ταυτόχρονα μια ιστορία αντίστασης σε κάθε δυσκολία και σε κάθε κακοποιητική συμπεριφορά.
Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να φωτίσει την περίοδο της προσωπικής και καλλιτεχνικής ενηλικίωσης της Κάλλας στην Αθήνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, καθώς και τα χρόνια μετά το 1957, όταν η παγκόσμια πλέον ντίβα επανασυνδέεται με την Ελλάδα. Το ντοκιμαντέρ, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας της ΔΕΗ με την Εθνική Λυρική Σκηνή για το Έτος Μαρίας Κάλλας (2023), έχει ήδη λάβει πολύ θετικές κριτικές, ενώ προβλήθηκε και από το γαλλικό κανάλι France TV 5.
Σύνοψη: Καλώς ήρθατε στον σκοτεινό κόσμο της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης, τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων του οργανωμένου εγκλήματος μετά τη διακίνηση ναρκωτικών. Ένα πρώην στέλεχος του χώρου αποκαλύπτει πώς γίνεται, ποια είναι τα θύματά της και ποιος είναι ο ρόλος της Google και του Facebook στο παιχνίδι.
Ο Μπάμπης Μακρίδης είναι γνωστός για ταινίες μυθοπλασίας όπως το “L” ή την ταινία «Οίκτος». Η πιο πρόσφατη ταινία του έγινε το 2020 και βρισκόταν ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την μυθοπλασία με τίτλο “Όρνιθες (Ή Πώς να Γίνεις Πουλί)”.
Eternal You των Moritz Riesewieck & Hans Block: NewcomersΣύνοψη: Παρακολουθούμε πώς άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επιχειρούν, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, να συνδεθούν με τους αγαπημένους τους που έχουν φύγει από τη ζωή.
Ο Moritz Riesewieck είναι Γερμανός δοκιμιογράφος, σεναριογράφος και σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου. Ο Hans Block είναι εξίσου σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, σεναριογράφος και συγγραφέας. Αυτό είναι το δεύτερο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ που σκηνοθετούν από κοινού μετά το “Ψηφιακοί Καθαριστές” (2018), όπου εξερεύνησαν μια σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου.
Sorry/Not Sorry των Cara Mones & Caroline SuhΣύνοψη: Το ντοκιμαντέρ εξερευνά μία από τις πιο γνωστές ιστορίες του κινήματος #MeToo στο Χόλιγουντ. Το 2017, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο με καταγγελίες πέντε γυναικών για σεξουαλική παρενόχληση κατά του διάσημου κωμικού Louis C.K.. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την αγωνία των θαρραλέων αυτών γυναικών να μοιραστούν με το κοινό το τραυματικό βίωμά τους, την ίδια ώρα που ο Louis C.K. συνέχιζε την καριέρα του, μη διστάζοντας, μάλιστα, να χρησιμοποιήσει τις καταγγελίες ως μέρος του σόου του.
Το ντοκιμαντέρ υπογράφουν οι σκηνοθέτιδες και παραγωγοί Cara Mones και η Caroline Suh οι οποίες συνεργάζονται για πρώτη φορά.
From Abdul to Leila της Leila Albayaty: >>FilmForwardΣύνοψη: Η συναρπαστική προσωπική ιστορία της σκηνοθέτριας, η οποία επανασυνδέεται με την οικογένειά της έπειτα από ένα ατύχημα που την έκανε να χάσει τη μνήμη της.
Η τρίτη ταινία της Leila Albayaty, με την πιο πρόσφατη να έχει γίνει το 2015, θα κάνει την ευρωπαϊκή της πρεμιέρα στο 26ο ΦΝΘ.
Σύνοψη: Μία από τις πιο λεπτομερείς, αναλυτικές και διασκεδαστικές καταγραφές της απεικόνισης των gay και transgender χαρακτήρων στο Χόλιγουντ, δείχνει πώς γνωστοί σεναριογράφοι και σκηνοθέτες της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας έκρυβαν τα μηνύματά τους ακόμα και μέσα σε διάσημες, mainstream ταινίες.
Στο μεγάλο αφιέρωμα του 26ου ΦΝΘ με τίτλο “Citizen Queer” θα δούμε και αυτό το ντοκιμαντέρ του 1996. Βασίζεται στο βιβλίο “The Celluloid Closet: Homosexuality in the Movies” του Vito Russo, γραμμένο το 1981, αλλά και στις διαλέξεις που έδινε ο ίδιος από το 1972 έως το 1982.
Αδέσποτα Κορμιά της Ελίνας Ψύκου: Διεθνές ΔιαγωνιστικόΣύνοψη: Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, αντίστοιχα, δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους. Τα Αδέσποτα κορμιά εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.
Πρόκειται για το πρώτο ντοκιμαντέρ της γνωστής σκηνοθέτιδος Ελίνας Ψύκου. Έχει σκηνοθετήσει και βραβευτεί για τις μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας “Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά” και “Ο Γιος της Σοφίας”.
My Stolen Planet της Farahnaz Sharifi: Διεθνές ΔιαγωνιστικόΣύνοψη: Το ντοκιμαντέρ αυτό παρουσιάζει τις κεντημένες σε εύθραυστο φιλμ αναμνήσεις της Φαράχ: μιας γυναίκας που συλλέγει θραύσματα από super8 φιλμάκια και αποτυπώνει την ομορφιά της καθημερινότητας στο Ιράν στη διάρκεια της Ισλαμικής Επανάστασης.
Η Farahnaz Sharifi είναι μοντέρ και σκηνοθέτις και αυτό της το ντοκιμαντέρ πρόκειται να κάνει την διεθνή του πρεμιέρα στο 26ο ΦΝΘ.
Menus-Plaisirs – Les Troisgros του Frederick WisemanΣύνοψη: Το ντοκιμαντέρ μας ταξιδεύει στην κεντρική Γαλλία και μας παρασύρει σε μια γαστριμαργική εμπειρία σε ένα από τα σπουδαιότερα εστιατόρια της Γαλλίας, το La Maison Troisgros, το οποίο διατηρεί τρία αστέρια Μισελέν για περισσότερες από πέντε δεκαετίες. Διαρκεί 240 λεπτά και δείχνει ότι η υψηλή γαστρονομία απαιτεί εφευρετικότητα, φαντασία και σκληρή δουλειά.
Ο Frederick Wiseman, ένας από τους μεγαλύτερους ντοκιμαντερίστες στον κόσμο, είναι πια 94 ετών. Παρόλα αυτά δεν σταματά την καλλιτεχνική δημιουργία.
Σύνοψη: Την περίοδο της Κατοχής, 22 δημοσιογράφοι υπογράφουν το μυστικό «Πρωτόκολλο τιμής» και δεσμεύονται να μην προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στα έντυπα που εξέδιδαν οι κατακτητές και να εργαστούν μόνο στις εφημερίδες που εξέφραζαν την Αντίσταση. Τρεις δημοσιογράφοι θα μεταφερθούν στα χιτλερικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπου θα βρουν τραγικό θάνατο… Η ιστορική διαδρομή της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης, γυρισμένη με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυσή της.
Ο Νίκος Ασλανίδης έχει σκηνοθετήσει στο παρελθόν τις ταινίας “Παράδοξη Πατρίδα” (2015) και “Η Μπάντα” (2018).