MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
2nd Nature: Έκθεση των Pieris.Architects στο Ωδείο Αθηνών
Από 08/11/2024 έως 16/11/2024
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
The First Harvest: Έκθεση του Λιβανέζου ζωγράφου Gilbert Halaby στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας
Από 05/10/2024 έως 15/11/2024
«Wanderlust/All Passports»: Μια ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης καταλαμβάνει τους χώρους του Μεγάρου Σλήμαν
Από 17/10/2024 έως 17/11/2024
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων: Η Nelly’s μέσα από τη ματιά του συλλέκτη
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Δύο αφετηρίες. Παράλληλες διαδρομές: Έκθεση της Μαρίας Γρηγορίου και του Γιάννη Παπαδόπουλου στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 03/10/2024 έως 07/11/2024
ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς
Από 13/06/2024 έως 10/11/2024
ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis
Από 17/05/2024 έως 10/11/2024
Η Ελλάδα της Nelly’s στα Χανιά
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Κόκκινο: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
Από 04/11/2024 έως 16/11/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής: Αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Ιταλού γλύπτη Novello Finotti στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 04/06/2024 έως 11/11/2024
Σκιές: Ένα εικαστικό αφιέρωμα στον John Cassavetes στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 21/10/2024 έως 09/11/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

Vulnera: Έκθεση του Δημήτρη Πρωτοπαπά στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»

Η έκθεση «Vulnera» του Δημήτρη Πρωτοπαπά, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας, με τα οποία ο καλλιτέχνης προσεγγίζει έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο, το γκροτέσκο και το απόκρυφο.

Monopoli Team

Η έκθεση «Vulnera», η οποία εγκαινιάζεται, την Παρασκευή 9 Μαρτίου 2024, στις 18:30, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων, είναι η δεύτερη ατομική έκθεση του Δημήτρη Πρωτοπαπά.

«Vulnera»: Λίγα λόγια για την έκθεση

Περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας, λάδια, σχέδια και φωτογραφίες, με τα οποία ο καλλιτέχνης προσεγγίζει έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο, το γκροτέσκο και το απόκρυφο. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει σε πληγές και σε μάρτυρες (martyrum vulnera) και με έναν λανθάνοντα τρόπο αποτελεί συνέχεια του τίτλου της πρώτης του έκθεσης, ο οποίος ήταν παρμένος από τη γνωστή ρήση του Ιερού Αυγουστίνου «inter faeces et urinam nascimur» («μεταξύ κοπράνων και ούρων γεννώμεθα»).

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Πρωτοπαπάς ζωγραφίζει και σχεδιάζει αντισυμβατικές προσωπογραφίες. Είναι εικόνες ασυνήθιστες, ακραίες, ετερόδοξες, εκκεντρικές και εντέλει πρωτότυπες. Μπροστά σε αυτά τα φαγωμένα πρόσωπα, που μοιάζουν με προϊστορικά τοπία, νιώθεις τον θάνατο να σε κοιτάζει κατάματα, απροκάλυπτα. Δουλεμένες σε αποχρώσεις του κόκκινου, του κίτρινου, του πράσινου και του καφέ, οι προσωπογραφίες του Πρωτοπαπά αντί να απωθούν, όπως θα ήταν ίσως αναμενόμενο λόγω της σκληρής θεματολογίας, πετυχαίνουν το ακριβώς αντίθετο: σε έλκουν. Η απροσποίητη εκκεντρικότητα και η απωθητική ασχήμια μαγνητίζουν το βλέμμα σου και η αρχική αμηχανία μετατρέπεται σε απόλαυση και θαυμασμό.

Vulnera: Έκθεση του Δημήτρη Πρωτοπαπά στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»

Το 2014-15 ο Πρωτοπαπάς ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε μια σειρά έργων με σινική μελάνη σε καμβάδες μεγάλων διαστάσεων. Εδώ το πρόσωπο σχηματίζεται μέσα από το απόλυτο μαύρο και είναι ένα απροσδιόριστο, «σπασμένο» πράγμα, σαν πρωτόγονη μάσκα. Στη συνέχεια μεταπήδησε στα λάδια και την περίοδο της πανδημίας έφτιαχνε μικρά έργα σε χαρτί, με μαρκαδοράκι ή στιλό διαρκείας. Κάποια από αυτά τα σχέδια βασίζονται σε φρικαλέες φωτογραφίες συφιλιδικών ασθενών –χωρίς όμως να τις εικονογραφούν– και κάποια φέρουν επιρροές από τα underground comix. Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα, ο καλλιτέχνης τραβούσε φωτογραφίες από χώρους και τοπία, από αυτοσχέδιες εγκαταστάσεις με αντικείμενα που έβρισκε στις αστικές περιπλανήσεις του.

Ο Πρωτοπαπάς ζωγραφίζει σαν να προσεύχεται, όχι σε μια θεότητα ή σε αγίους, αλλά στο πνεύμα της ίδιας της ζωγραφικής. Δεν τον ενδιαφέρει να δουλέψει με κάποιο κόνσεπτ, όπως οι περισσότεροι συνάδελφοί του, γιατί το θεωρεί σαν «προσπέκτους», μια τυποποιημένη διαδικασία βασισμένη σε αφηρημένες έννοιες. Επιπλέον, δεν γνωρίζει από πριν τι θα ζωγραφίσει, δεν θέλει να ξέρει πώς θα είναι το τελικό αποτέλεσμα, ούτε θέλει να αναλύει πώς προκύπτουν οι εικόνες του. Το ίδιο το υλικό και η επεξεργασία του διαμορφώνουν την εικόνα και τις υφές της. «Όλη αυτή η φθορά υπακούει στο υλικό», λέει χαρακτηριστικά. Με άλλα λόγια, οδηγός του ζωγράφου είναι το ίδιο το έργο και όχι κάποια προϋπάρχουσα ιδέα. Η εικόνα ξεκινάει από το άμορφο και σταδιακά –μέσα από μια χρονοβόρα διαδικασία, που περιλαμβάνει πολύ «σβήσε-γράψε» με τη χρήση νέφτι και άλλων υλικών– έρχεται και μορφοποιείται, άσχετα αν στο τέλος μπορεί να καταλήξει να είναι μια τρύπα. «Τα έργα μου δεν απεικονίζουν κάτι· είναι», τονίζει ο ίδιος, διαχωρίζοντας έτσι την τέχνη του από την παραστατική ζωγραφική του συρμού.

Δημήτρης Πρωτοπαπά

Ο Δημήτρης Πρωτοπαπάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1999-2004) με καθηγήτρια τη Ρένα Παπασπύρου και αποφοίτησε με άριστα. Την περίοδο 2003-2004 παρακολούθησε μαθήματα πολυμέσων με τον Μάνθο Σαντοριναίο και συνέχιζε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ (2004-2005) αποκτώντας πτυχίο Διδακτικής της Τέχνης. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης» της ΑΣΚΤ (2006-2009). Το 2010 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση, με τίτλο «Inter Faeces Et Urinam Nascimur», στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑMartin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades12.09.2018

Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις: «Fresco and Salty», Πινακοθήκη Μάργαρη, Αμφιλοχία (2003), «Plan B», Millefiori Artspace, Αθήνα (2004), «Πεδίο Δράσης Κοδρα», Θεσσαλονίκη (2005), «ΑΝΑΤΗΕΝΑ», Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αθήνα (2006), «Dream and Trauma», Kunsthalle Wien & MUMOK, Βιέννη (2007), «Gαrage Project – Athensville», Art Athina, Helexpo (2008), «George Tourlas and Friends», Kappatos Gallery, Αθήνα (2009), «Container», Κυλινδρόμυλοι Σαραντόπουλου, Πειραιάς (2009), «Zulu, I Require A Tug», Περικλέους 44, Αθήνα (2009), «Midsummer Night’s Dream», ReMap 2, Αθήνα (2009), «Summmer in the Middle of Winter», Kunsthalle Athena, ReMap 3, Αθήνα (2011), «Postscraps», C.A.M.P., Αθήνα (2012), «All Work And No Play…», Εκδόσεις Γαβρηιλίδη, Αθήνα (2013), «The System Of Objects», Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αθήνα (2013), «Kypseli Fanzine», ReMap 4, Athens (2013), «Asasperger», Cheapart Halandri, Aθήνα (2014), «Amen», Artwall, Aθήνα (2014), «Setting», Snehta, Αθήνα (2015), «Curious Artefacts», ArtWall, Αθήνα (2015), «Βεβαβεβο Zinε, Εxhibition and issue launch», Αιόλου 94, Αθήνα (2016), «Athens, we Have a Problem», Snehta Sattelite, Αθήνα (2017), «Νever Below Zero», Snehta Residency, Αθήνα (2018), «Kypselian Salon», Snehta Residency, Αθήνα (2019), «Πλαγίως», Eos Gallery, Αθήνα (2020). Έχει φιλοτεχνήσει εξώφυλλα για τα μουσικά άλμπουμ «Miss Fortune Was A Henhouse Manager – Various Artists», 2011 (με τον Γιώργο Τούρλα), «MAHAKALA – The Second Fall», 2011 και «KOYA», 2022. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Δημήτρης Πρωτοπαπάς
Χώρος: Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων.
Διάρκεια Έκθεσης: 8 Μαρτίου – Σάββατο 23 Μαρτίου 2024 | Εγκαίνια: Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024, 18:30-21:30
Είσοδος: Ελεύθερη Είσοδος
Πληροφορίες Χώρου: Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων: Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης – Θησείο. Τηλ: 210 3452150 | www.opanda.gr
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ