Το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι θα περιλαμβάνει πλέον μια ολόκληρη γκαλερί αφιερωμένη στο έργο της Φρανσουάζ Ζιλό, αναδεικνύοντας ότι η καλλιτέχνης ήταν κάτι πολύ περισσότερο από “μούσα” του Πικάσο.
Σε δήλωσή της, η πρόεδρος του Μουσείου Πικάσο, Σεσίλ Ντεμπρέ, δήλωσε ότι η Ζιλό, η οποία πέθανε την περασμένη χρονιά σε ηλικία 101 ετών, “επιτέλους παίρνει τη θέση που της αξίζει ως καλλιτέχνιδα”.
Η νέα ενότητα του Μουσείου Πικάσο στο Hôtel Salé θα εξετάσει αρκετές δεκαετίες της καλλιτεχνικής πορείας της Ζιλό, συμπεριλαμβανομένης “της στενής της σχέσης με την ομάδα Réalités nouvelles μέχρι τις μεγάλες τοτεμικές συνθέσεις των εμβληματικών έργων της δεκαετίας του 1980”, σύμφωνα με δελτίο Τύπου.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η αίθουσα θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στην Ζιλό ως καλλιτέχνιδα και όχι ως “μούσα” του Πικάσο. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα περιλαμβάνει πίνακες ή φωτογραφίες της από τον ζωγράφο, αλλά μόνο δικά της έργα. Σύμφωνα με εκπρόσωπο του μουσείου, είναι η πρώτη φορά που το Μουσείο Πικάσο θα εξετάσει τη Ζιλό με αυτόν τον τρόπο.
Σε δήλωσή της στον Guardian, η επιμελήτρια του μουσείου Πικάσο Joanne Snrech δήλωσε ότι ήταν σημαντικό να συμπεριληφθεί μια έκθεση με πίνακες της ζωγράφου για να διαλυθεί η ιδέα ότι ήταν “απλώς η σύντροφος του Πικάσο”.
Γεννημένη στις 26 Νοεμβρίου το 1921, η γαλλικής καταγωγής ζωγράφος ήταν ήδη καταξιωμένη καλλιτέχνις κυρίως για τα έργα της με νερομπογιές, αλλά και στην κεραμική, όπου ξεχώριζε για τις ιδιαίτερες τεχνικές της και το χαρακτηριστικό στιλ της, όταν σε ηλικία 21 ετών γνώρισε τον 61χρονο τότε Πάμπλο Πικάσο. Τότε ήταν που η Ζιλό και ο Πικάσο ξεκίνησαν μία σχέση που θα διαρκούσε δέκα χρόνια και θα οδηγούσε σε δύο παιδιά (έναν γιο τον Κλοντ και μία κόρη την Παλόμα).
Ο Ισπανός ζωγράφος εμπνεύστηκε από την Ζιλό για έργα όπως το “La femme-fleur” (Γυναίκα-λουλούδι), ενώ ακόμα και ο Ανρί Ματίς λέγεται ότι είχε ζωγραφίσει το πορτρέτο της.
Παρ’ όλ’ αυτά, η σχέση της με τον Πικάσο δεν ήταν τόσο ρόδινη. Σύμφωνα με το βιβλίο της “Η Ζωή μου με τον Πικάσο”, ο διάσημος ζωγράφος ήταν κακοποιητικός. Έτσι, τον εγκατέλειψε το 1953, παίρνοντας μαζί της τα παιδιά τους, και εκείνος δεν πήρε καλά τον χωρισμό.
Σύμφωνα με τον Guardian, ο Πικάσο κατέστρεψε τα υπάρχοντα της, συμπεριλαμβανομένων των επιστολών που της είχε στείλει ο Ανρί Ματίς, ενώ απαίτησε από την γκαλερί που την εκπροσωπούσε να σταματήσει την συνεργασία της μαζι της.
Παρά τα εμπόδια που της έβαλε ο Ισπανός ζωγράφος, η Ζιλό συνέχισε να κάνει την τέχνη της με μεγάλη επιτυχία, μέχρι και τους τελευταίους μήνες της ζωής της. Μάλιστα, πριν από το θάνατό της τον περασμένο Ιούνιο, ένας πίνακας της, πωλήθηκε για 1,3 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby’s.