Το Borderline Festival, το μακροβιότερο φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που έχει γίνει πια θεσμός, είναι ανήσυχο από την πρώτη κιόλας μέρα ίδρυσής του, δείχνοντας ξεκάθαρα μια διάθεση εξερεύνησης των πιο σύγχρονων μουσικών τάσεων που κυριαρχούν σε κάθε μήκος και πλάτος της γης, αυτή τη στιγμή που μιλάμε.
Φέτος, επιστρέφει για μια ακόμη χρονιά στην καρδιά της Αθήνας, με τη 13η έκδοσή του, και ξεδιπλώνει το εκρηκτικό line up του μεταξύ 26 και 28 Απριλίου. Από τη Δημοτική Αγορά Κυψέλης μέχρι το Gagarin 205 και το Carhartt WIP Stage στο -1 της Στέγης, 19 Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες δίνουν ραντεβού και έρχονται με φόρα να μάς συστήσουν ό,τι πιο φρέσκο ακούγεται αυτή τη στιγμή παγκοσμίως, φέρνοντας στο φως όλα τα διαφορετικά είδη μουσικής που ανθίζουν σε μια εποχή διαρκώς αναδυόμενης αλλαγής σαν τη σημερινή.
Το φετινό πρόγραμμα του Borderline Festival επιμελείται (φυσικά) το STEGI.RADIO, δηλαδή οι Voltnoi & Quetempo και μαζί τους ο Άκης Χοντάσης, και έχει σκοπό να προκαλέσει μία βιωματική εμπειρία και εντελώς ξεχωριστή για τα αυτιά, το μυαλό και τα πόδια όσων βρεθούν αυτό το τριήμερο στα spots που δίνεται το μουσικό ραντεβού.
Θα γνωρίσεις τις ZoneToZone ή αλλιώς τις Rou & Selene με έδρα τους την Αθήνα, που αγαπούν τη διασταύρωση διαφορετικών πολιτισμών στη μουσική και τα σετ τους περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα ραπ και trap, με ενδιαφέρουσες μίξεις ευρωπαϊκής και αφρικανικής μουσικής. Τη DJ Agent Mo ή αλλιώς Μαρίνα Γιώτη, την εικαστική καλλιτέχνιδα και κινηματογραφίστρια που ζει στην Αθήνα αλλά ταξιδεύει διαρκώς, απολαμβάνοντας ιδιαίτερα να μπλέκει ήχους από όλον τον κόσμο και λειτουργώντας πέρα από αυστηρά μουσικά πλαίσια και εποχές. Το τρίο των Frenzee, που μεγάλωσε μεταξύ Κρήτης και Μελβούρνης και είναι απόλυτα έτοιμο να συστήσει, σε όσους δεν τον γνωρίζουν, τον φρέσκο πανκ ήχο του, τη στιγμή που ο Bill Kouligas θα συστήσει τα πολυδιάστατα και υβριδικά του έργα που προκύπτουν από το ιδιαίτερο μπλέξιμο παραδόσεων και υποκουλτούρων με τη σύγχρονη ζωή, μέσα από έναν εξελισσόμενο πειραματισμό με διαφορετικά μέσα.
Μια καλή ευκαιρία να γνωρίσεις το ηχητικό σύμπαν του ANFS (Hybrid Set), παραγωγού ηλεκτρονικής μουσικής και DJ με έδρα την Αθήνα, αλλά και τις εξερευνήσεις του Κωστή Κόντου – συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής και σχεδιαστή ήχου – πάνω στην εκφραστικότητα του ήχου, με έργα που αψηφούν τα είδη και διαμεσολαβούνται από το ηλεκτρονικό μέσο. Οι ΑΜΚΑ, το group που ξέρει καλά να ξεσηκώνει τα αθηναϊκά stages, κινούμενο κάπου στα όρια μεταξύ punk, kraut, noise, disco, jazz και pop, δεν αγαπά ιδιαίτερα τις ταμπέλες στη μουσική και η ετικέτα του post-punk συγκροτήματος ίσως είναι κάτι που τους περιορίζει. Ευκαιρία να ανακαλύψεις πόσες διαφορετικές συνδέσεις με διαφορετικές ηχητικές ατμόσφαιρες μπορούν να κάνουν.
2. Γιατί η μουσική σου περιπλάνηση θα «βρεθεί» σε κάθε γωνιά της γηςΗ εξερεύνηση της ηλεκτρονικής και πειραματικής σκηνής θα έχανε το νόημά της αν είχε γεωγραφικά όρια και γι’ αυτό στο εκρηκτικό αυτό τριήμερο ετοιμάσου να περιπλανηθείς σε μουσικά τοπία του παγκόσμιου χάρτη. Η Bisola Olugbenga, πιο γνωστή ως Aunty Rayzor, είναι η Νιγηριανή afro hip- hop μουσικός από το Λάγος που θεωρείται ένα από τα πιο hot ανερχόμενα ταλέντα της νιγηριανής μουσικής σκηνής, χάρη στο ιδιαίτερο στιλ της και τη μοναδική της ευελιξία να τραγουδάει είτε στα αγγλικά όσο και στη μητρική της γλώσσα γιορούμπα. Οι AUX88, που μόλις κυκλοφόρησαν το νέο τους EP, “Alpha Waves”, ένα από τα πρώτα techno/electro γκρουπ που «γέννησε» το Ντιτρόιτ, κάνουν μια στάση στην Αθήνα για το Borderline Festival πριν συνεχίσουν την παγκόσμια περιοδεία για τα 35α «γενέθλιά» τους. H DJ/παραγωγός από το Τορόντο, Bambii, φέρνει στην Αθήνα απρόσμενες μίξεις και φουτουριστικούς ήχους από τη Βραζιλία έως το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και ιδιώματα από την ιδιαίτερη πατρίδα της, τη Τζαμάικα. Ο πρωτοπόρος του deconstructed club, Rabit, συναντά τους DJs Sangre Nueva – όπως είναι γνωστοί οι Florentino, Kelman Duran και DJ Python. Τα μουσικά τους τοπία με προέλευση από Κολομβία, Εκουαδόρ, Αργεντινή και Άγιο Δομινικανό συναντούν με τη σειρά τους τη Μεξικανή βασίλισσα του reggaeton, Rosa Pistola.
Οι πιο wild dancefloor πειραματισμοί της Crystallmess από τη Γαλλία, ταξιδεύουν από τα κορυφαία clubs του κόσμου στη χώρα μας κι αν αυτό δεν είναι μια καλή ευκαιρία για να μη χάσεις αυτό το τριήμερο τότε ποια είναι; Για πρώτη φορά στη χώρα μας θα βρεθεί ο ο Trevor Mathison, ένα από τα ιδρυτικά μέλη της διεθνώς καταξιωμένης κινηματογραφικής και πολιτιστικής ομάδας Black Audio Film Collective, ενώ ο Γραναδο-Τζαμαϊκανός JJJJJerome Ellis με ήχους από σαξόφωνο και φλάουτο δημιουργεί «πειραγμένα» ηλεκτρονικά ηχοτοπία και μάς καλεί να τα γνωρίσουμε. Ο εικαστικός καλλιτέχνης και μουσικός Lamin Fofana γεννημένος στη Σιέρα Λεόνε άρα και με εμφανείς μουσικές επιρροές από τους ήχους εκεί, ζει πια στη Νέα Υόρκη και φέρνει τα «έξω από φόρμες» έργα του θέλοντας να μιλήσει μέσω αυτών για την σημερινή πραγματικότητα και τη μνήμη, εξερευνώντας τις έννοιες της κίνησης, της μετανάστευσης, της αποξένωσης και του ανήκειν. Η aya, γεννημένη στο Μάντσεστερ, δημιουργεί μουσική κινούμενη στα όρια της ευχαρίστησης και της δυσφορίας. Πειραματιζόμενη διαρκώς με ήχους και στίχους, εξερευνά με τη μουσική της συναισθήματα μεταμόρφωσης και απώλειας, ενώ αντιστέκεται σθεναρά στην εμπορευματοποίηση του queerness.
3. Γιατί θα βρεθείς σε 3 spots της Αθήνας με το πιο high vibeΗ μουσική έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει την καθημερινή πραγματικότητα και αυτό θα συμβεί έχοντας χάσει πρώτα την αίσθηση του χρόνου και του χώρου εκεί που θα βρεθείς να παρτάρεις και να χάνεσαι στους ρυθμούς της. Τρεις οι χώροι φέτος που θα εξασφαλίσουν αυτή την εμπειρία που δεν θες με τίποτα να χάσεις. Πρώτη μέρα του φεστιβάλ και θα βρεθείς στην καρδιά της Κυψέλης, δηλαδή τη Δημοτική Αγορά της. Σε μία από τις πιο ζωντανές γειτονιές της πόλης, λοιπόν, για μια ιδανικά δυναμική έναρξη για το φετινό φεστιβάλ – ορόσημο. Δεύτερη μέρα και το ραντεβού δίνεται ξανά στην Κυψέλη, λίγο πριν το high vibe της μεταφερθεί στο Gagarin 205, ένα από τα πιο αγαπημένα venues των μουσικόφιλων της πόλης. Με σταθερό κοινό που βέβαια όλο και ανανεώνεται, το Bordeline Festival δίνει το τελευταίο του ραντεβού, λίγο πριν μάς αποχαιρετίσει για φέτος, στο Carhartt WIP Stage στο -1 της Στέγης, με τους παραμορφωμένους ηλεκτρονικούς ήχους να μπαίνουν στο τέρμα, σ’ ένα venue που μεταμορφώνει τη Στέγη σε underground club.
Η μουσική δεν γνωρίζει σύνορα και ταμπέλες και βρίσκει χώρο να ανθίσει εκεί που δεν υπάρχουν όρια να την περιορίσουν. Όλες οι τάσεις του σήμερα και του αύριο της ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής έρχονται στο Bordeline Festival και βρίσκουν τον χώρο να πράξουν αυτό που από μόνη της η μουσική ξέρει πολύ καλά να κάνει. Και κάπως έτσι πέρα από είδη και δυστοπικές κοσμοθεωρίες, πέρα από σύνορα, χώρους, χρόνους και πραγματικότητες, η μουσική εδώ έρχεται να λειτουργήσει ως εξής: «Τι είναι η μουσική, αν όχι ένα ξόρκι; Τι είναι η πράξη της ακρόασης, αν όχι μια συλλογική τελετουργία;», αναρωτιούνται οι επιμελητές του φεστιβάλ και μάς καλούν να γίνουμε μέτοχοι μιας μεταμορφωτικής εμπειρίας, μέσα από το συναίσθημα της έκπληξης που προκαλεί μια απρόσμενη περιπλάνηση στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη, που δεν σταματά ποτέ να προσφέρει νέα πεδία εξερεύνησης.
Είσαι επιμελητής; Εργάζεσαι στον πολιτισμό και ενδιαφέρεσαι να επαναπροσδιορίσεις τις επιμελητικές πρακτικές ως εργαλεία για την κοινωνική αλλαγή; Τότε το Fugitive Voices, το εργαστήριο που πραγματοποιείται ως παράλληλη δράση του φεστιβάλ υπό την καθοδήγηση της Ελένης Ικονιάδου, δεν πρέπει με τίποτα να το χάσεις. Σε αυτό θα έχεις την ευκαιρία να παρακολουθήσεις μια σειρά διαδικτυακών συνομιλιών που φιλοξένησε η Ελένη Ικονιάδου με προσκεκλημένους καλλιτέχνες από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον Αύγουστο του 2023, οι οποίες έλαβαν χώρα στο πλαίσιο σεμιναρίου με φοιτητές του Royal College of Art και μηνιαίας εκπομπής για το Stegi Radio.
Στο επίκεντρο τίθενται θέματα σχετικά με πρακτικές που διαταράσσουν τις κυρίαρχες αφηγήσεις, τα επίσημα αρχεία και τα υπάρχοντα μοντέλα παραγωγής γνώσης, που αναδεικνύουν χώρους για τη φιλοξενία στιγμών συλλογικής χαράς και έξαρσης, και που πυροδοτούν την ανάπτυξη εναλλακτικών αφηγήσεων οι οποίες καθοδηγούνται από μια συλλογική δέσμευση να ξε-μάθουμε την ιστορία των κλάδων στους οποίους ανήκουμε. Επιμελητές και εργαζόμενοι στον πολιτισμό θα έρθουν σε επαφή με αυτές τις πρακτικές οι οποίες θα λειτουργήσουν ως νέα βάση για την επανεξέταση των ρόλων τους σήμερα στην πολιτιστική παραγωγή και την καλλιτεχνική εκπαίδευση, τις αλλαγές που καλό θα ήταν να γίνουν στις προσεγγίσεις ή τον εμπλουτισμό τους.
*Η συμμετοχή στο εργαστήριο είναι ελεύθερη αλλά με προκράτηση θέσης.