Ιστορίες καλοσύνης
Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου σηματοδοτείτην επιστροφή στα πάτρια εδάφη των πρώτων weirdταινιών του.
Ένας άντρας δηλώνει την πίστη στο αδίστακτο αφεντικού του που τον χειραγωγεί διαρκώς και ανελέητα. Ένας αστυνομικός αμφισβητεί ότι η γυναίκα του που είχε χαθεί σε ναυάγιο και επέστρεψε, είναι η αυθεντική σύζυγός του. Ένα δίδυμο ερευνητών επιχειρεί να ανακαλύψει τον επόμενο ηγέτη μιας εναλλακτικής σέκτας.
Sweet dreams are made of thisΣτις πεσιμιστικές «Ιστορίες καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου ο οποίος συνεργάζεται ξανά με τον σεναριογράφο Ευθύμη Φιλίππου μετά από τη «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού», ο κυνισμός και η ειρωνεία έχουν τον πρώτο αλλά όχι και τον τελευταίο λόγο.
Αρκετοί θεατές ίσως να νιώσουν προδομένοι επειδή ο διεθνούς φήμης σκηνοθέτης «ακυρώνει» υπό μια έννοια την ανοδική εμπορικοκαλλιτεχνική πορεία που κατέγραψε με τα πιο mainstream φιλμ «Ευνοούμενη» και «Poor things».
Όμως κανείς δεν μπορεί να προσάψει στον Λάνθιμο το παραμικρό, επειδή επιλέγει να στραφεί ξανά στο πιο ενδοσκοπικό και αποστασιοποιημένο σύμπαν με το οποίο ξεκίνησε η σπουδαία καριέρα του. Η weird αλλά καλλιτεχνική ματιά του Λάνθιμου αποτυπώνει ευρηματικά και καυστικά έναν κόσμο από «αφέντες και δούλους».
Μπορεί σε αυτόν τον κόσμο να μην χωράει αρκετή καλοσύνη αλλά ποιος είναι εκείνος που μπορεί να ισχυριστεί ότι η άποψη των Λάνθιμου- Φιλίπου για την ανθρώπινη φύση είναι άστοχη ή εκτός πραγματικότητας; Με έμφαση στα πιο σουρεαλιστικά σημεία μιας ζωής που πίσω από την κλινική, ψυχρή βιτρίνα της κρύβει μεγάλες αλήθειες για τη σύγχρονη κοινωνία (η μανία για τον έλεγχο και την εξουσία, το αθεράπευτο βάρος την μοναξιάς, η σχεδόν εμμονική σχέση με το σεξ και το φαγητό κ.α.) οι «Ιστορίες καλοσύνης» αποτελούν ένα τρίπτυχο σκληρής αλληγορίας που παρότι δεν έχει συνοχή (πιο άρτια τα δύο πρώτα σκετς ενώ το τρίτο χάνεται κάπως από το βάρος των συμβολισμών) καταφέρνει να κορυφωθεί με τον πιο σαρδόνιο και αποκαλυπτικό τρόπο.
Ευρηματική η ιδέα που συνδέει τη μοίρα χαρακτήρων από τις τρεις ιστορίες σε μια κοινή περιπέτεια με απρόβλεπτη κατάληξη και θαυμάσιο το πρωταγωνιστικό τρίο των Έμα Στόουν, Τζέσι Πλέμονς -βραβείο ερμηνείας στις Κάνες- και Γουίλεμ Νταφόε.