MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
24
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
LLoxy: Ο πλούσιος ζωγραφικός κόσμος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει στο OKAY Initiative Space
Από 20/11/2024 έως 28/12/2024
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς

Με επτά καινούργιες ατομικές εκθέσεις ελληνίδων και διεθνών καλλιτέχνιδων εγκαινιάζεται το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;», που από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο.

Bertille Bak, Credits: Rebecca Fanuele
Bertille Bak, Credits: Rebecca Fanuele
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με επτά καινούργιες ατομικές εκθέσεις ελληνίδων και διεθνών καλλιτέχνιδων εγκαινιάζεται το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;», που από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και θα ολοκληρωθεί με μια μεγάλη διοργάνωση με περφόρμανς στα τέλη του φετινού Δεκεμβρίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Ναταλία Γκάλγκου θέλει να ακουστούν πολλές ιστορίες μετανάστευσης. Και έτσι δημιούργησε την “Pixida”12.09.2018

Tala Madani, «Shitty Disco»

Παρουσιάζοντας συνοπτικά τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ, η διευθύντριά του, Κατερίνα Γρέγου, αναφέρθηκε αρχικά στην ιρανικής καταγωγής Tala Madani, εικαστική καλλιτέχνιδα με έδρα το Λος Άντζελες, και την έκθεσή της με τον τίτλο «Shitty Disco», που φιλοξενείται στην αίθουσα του ισογείου. Όπως τόνισε η επιμελήτρια της έκθεσης, Ιόλη Τζανετάκη, παρουσία της ίδιας της καλλιτέχνιδας, η δουλειά της, 40 ζωγραφικά έργα και animation, παρουσιάζεται για πρώτη φορά μετά από δέκα και πλέον χρόνια σε ευρωπαϊκό μουσείο. Πρόκειται για «αινιγματικά σενάρια, που παρουσιάζουν αντρικές φιγούρες σε ευάλωτες, βίαιες και κωμικές καταστάσεις, με έμπνευση από το σινεμά και τα κινούμενα σχέδια».

Εύα Στεφανή, «Το φωτεινό σπήλαιο»

Στη συνέχεια, η Κατερίνα Γρέγου αναφέρθηκε στην Εύα Στεφανή και το έργο της «Το φωτεινό σπήλαιο», που αποτελεί μια διαφοροποίηση σε σχέση με το μέχρι σήμερα έργο της, καθώς αφορά μια εγκατάσταση, που αποτελείται από βίντεο και άλλες εικόνες, όπως ακτινογραφίες και άλλα ιατρικά έγγραφα, το οποίο υπήρξε παραγγελία του Μουσείου προς την καλλιτέχνιδα. Όπως τόνισε ο επιμελητής Σταμάτης Σχιζάκης, το έργο, εστιάζοντας στη σχέση του σώματος και του νόμου, και πώς αυτός εγγράφεται στο σώμα, παραπέμπει μάλλον στη «Σωφρονιστική αποικία» του Κάφκα, ενώ η ίδια η Εύα Στεφανή το χαρακτήρισε ένα Πανοπτικόν, που αφορά τη φευγαλέα μας υπόσταση…

Phyllida Barlow, «RIG: untitled; blocks»

Η επόμενη έκθεση, της βρετανίδας γλύπτριας Phyllida Barlow, με τίτλο «RIG: untitled; blocks», που επιμελήθηκε η Τίνα Πανδή, αποτελείται από μια μνημειακή κεντρική εγκατάσταση, ένα πυκνό δάσος από φαινομενικά τσιμεντένιους όγκους, φτιαγμένο από ευτελή υλικά. Το έργο της Barlow, που η Κατερίνα Γρέγου χαρακτήρισε ως μία από τις σημαντικότερες γλύπτριες στον κόσμο, το οποίο ανήκει στη Συλλογή Δασκαλόπουλου, τοποθετήθηκε στη μεγαλύτερη σε κλίμακα αίθουσα του ΕΜΣΤ, αντικαθιστώντας το έργο του Γιάννη Κουνέλλη που ήταν τοποθετημένο εκεί, το οποίο η διευθύντρια του ΕΜΣΤ χαρακτήρισε «πολύ ανδρικό», χαρακτηρισμός που προκάλεσε απορίες. Διευκρινίζοντας ότι θεωρεί τη μνημειακότητα και τη στιβαρότητα του έργου κατεξοχήν ανδρικά χαρακτηριστικά, διαβεβαίωσε ότι το έργο θα στηθεί αλλού, χωρίς να γίνει πιο συγκεκριμένη. Πάντως, το Μουσείο δεν διαθέτει άλλη αίθουσα ανάλογων διαστάσεων.

Susan Meiselas, «A Room of Their Own»

Με ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο ασχολείται η Susan Meiselas, φωτογράφος και πρόεδρος του Ιδρύματος Magnum: την ενδοοικογενειακή βία, τη βία κατά των γυναικών. Στην έκθεση «A Room of Their Own» («Ένα δικό τους δωμάτιο») παρουσιάζει δύο σειρές φωτογραφιών, αλλά και κολλάζ, βίντεο κ.λπ. Η πιο πρόσφατη (2015-17), που δίνει και τον τίτλο της στην έκθεση, αφορά τη δουλειά της με θύματα που φιλοξενούνται σε ξενώνες κακοποιημένων γυναικών, όπου η καλλιτέχνιδα φωτογραφίζει τα δωμάτιά τους. Η παλαιότερη, με τίτλο «Archives of Abuse» (1991-92) αποτελείται από μια σειρά από κολλάζ βασισμένα σε αστυνομικές εκθέσεις και εγκληματολογικές φωτογραφίες, τα οποία αναρτήθηκαν σε δημόσιους χώρους του Σαν Φρανσίσκο για να ευαισθητοποιήσουν σχετικά το κοινό.

Bertille Bak: «Spotlight»

Ακόμη, παρουσιάζεται η έκθεση της γαλλίδας εικαστικού Bertille Bak, σε επιμέλεια Άννας Μυκονιάτη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Spotlight», που επιδιώκει να εστιάσει σε καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες της συλλογής, εμβαθύνοντας στο έργο τους. Εδώ παρουσιάζεται μια εγκατάσταση «Χωρίς τίτλο» (2009), αποτελούμενη από τις πόρτες κατεδαφισμένων σπιτιών του Barlin, μιας κωμόπολης σε περιοχή ανθρακωρυχείων στη Βόρεια Γαλλία, τόπου καταγωγής της καλλιτέχνιδας, μια επιλογή σχεδίων που αποτελούν αποτύπωση των προσόψεων όλων των κατοικιών ανθρακωρύχων στο Nord-Pas-de-Calais, πριν την κατεδάφισή τους, με τίτλο «Series 1-23» (2007-23), καθώς και η βιντεο-εγκατάσταση «Mineur Mineur» (2022), είναι μια εξερεύνηση της παιδικής ηλικίας μέσα από τη σκληρή πραγματικότητα των βιομηχανιών εξόρυξης ανά τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜαριέλα Νέστορα: Ίσως ο χορός είναι ένας τρόπος να πλησιάσουμε ξανά τη ‘φύση’12.09.2018

Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, και λόγω επικαιρότητας, παρουσιάζει η δουλειά της γαλλο-μαροκινής Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι», τρία έργα που αποτελούν μια ενιαία αφήγηση, η οποία εστιάζει στο έργο της ελβετίδας φεμινίστριας και πρωτοπόρου της τέχνης του βίντεο Carole Roussopoulos (1945-2009). Έχοντας ως αφετηρία το χαμένο πλέον βίντεο της Roussopoulos «Ο Νέρων του Αμμάν» που αναφέρεται στη σφαγή των παλαιστινίων προσφύγων από τις ιορδανικές δυνάμεις τον Σεπτέμβριο του 1970, αλλά και μια σειρά αντιαποικιακών και απελευθερωτικών αγώνων, ιδιαίτερα των αφροαμερικανών, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Συνδετικό κρίκο αποτελεί ο συγγραφέας Ζαν Ζενέ, ο «ριζοσπάστης σύμμαχος», που είχε στρατευτεί στην υπόθεση της απελευθέρωσης του ηγέτη των Μαύρων Πανθήρων στις ΗΠΑ, Bobby Seale. Την έκθεση επιμελήθηκε η Δάφνη Βιτάλη.

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου, «Τα άγνωστα σχέδια»

Τέλος, το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου του ΕΜΣΤ ολοκληρώνεται με μια «έκπληξη», όπως την χαρακτήρισε η διευθύντριά του, την παρουσίαση για πρώτη φορά στο κοινό 25 από ένα σύνολο 90 σχεδίων της μοντερνίστριας εικαστικού Ελένης Πίταρη-Παγκάλου (1905-1995), μαθήτριας του Παρθένη και με παρουσία στον διεθνή χώρο μεταπολεμικά. Τα σχέδια αυτά, που η Κατερίνα Γρέγου χαρακτήρισε «μυστικά», καθώς δύσκολα θα γίνονταν αποδεκτά από τον κυρίαρχο μοντερνισμό της εποχής της, διακρίνονται για τη σουρεαλιστική και συνάμα μυστικιστική τους διάθεση.

Οι επτά εκθέσεις, με τις οποίες ολοκληρώνεται ο κύκλος «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» θα παραμείνουν ανοιχτές στο κοινό έως τις αρχές Νοεμβρίου 2024, ενώ συνεχίζονται μέχρι το φθινόπωρο και οι υπόλοιπες εκθέσεις του κύκλου, με αποτέλεσμα, αυτό το καλοκαίρι, το ΕΜΣΤ να είναι πλέον κατειλημμένο αποκλειστικά από γυναίκες δημιουργούς…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Tala Madani, «Shitty Disco», Ισόγειο, Bertille Bak, «Spotlight», Όροφος 2, Εύα Στεφανή, «Το φωτεινό σπήλαιο» (έως 6.10.2024), Όροφος 2, Phyllida Barlow, «RIG: untitled; blocks» (έως 27.10.2024), Όροφος 2, Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι», Όροφος 3, Project Room 2, Susan Meiselas, «A Room of Their Own», Όροφος 3, Project Room 1, Ελένη Πίταρη-Παγκάλου, «Τα άγνωστα σχέδια», Όροφος 3
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Καλλιρρόης & Αμβ. Φραντζή, Αθήνα
Διάρκεια Έκθεσης: 13. 6-10.11.2024
Είσοδος: 8 €, μειωμένο 4 €
Περισσότερα από Art & Culture