MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

Ira Walrdron: Μετασοβιετική εικαστική πρωτοπορία στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Ζωγραφικά έργα, πορσελάνινα γλυπτά, υφασμάτινες συνθέσεις, γραφιστικές παρεμβάσεις, έργα βαθύτατα πολιτικά συνθέτουν το έργο της ρωσικής καταγωγής εικαστικού, που παρουσιάζεται στην έκθεση «Κύκλοι που δεν κλείνουν ποτέ» στο MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στο Θησείο.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Μια τεράστια ταπισερί ή, σωστότερα, ένα ασαμπλάζ φτιαγμένο από λογής υφάσματα, εικονογραφημένα με θέματα της ποπ κουλτούρας, από αυτά που θα συναντούσε κανείς στην καμπίνα μιας νταλίκας, που επιστέφεται από την επιγραφή «Gender Studies» («Σπουδές φύλου»), υποδέχεται τον επισκέπτη της έκθεσης έργων της ρωσικής καταγωγής καλλιτέχνιδας Ira Waldron (1957-2023), στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στο Θησείο.

Χαρακτηριστικό της εννοιολογικής τέχνης της Waldron, του ιδιότυπου χιούμορ της αλλά και των επιρροών της από την ποπ-αρτ και τον σουρεαλισμό, όπως και όλα τα έργα της που εκτίθενται στην έκθεση «Ira Waldron. Κύκλοι που δεν κλείνουν ποτέ», από τα πρώιμα ζωγραφικά, τα ready-mades ή τα πορσελάνινα γλυπτά.

Από το Λένινγκραντ στο Λονδίνο

Γεννημένη στο Λένινγκραντ της ΕΣΣΔ, όπου έζησε μέχρι το 1975, πρόλαβε να πάρει μέρος στη ζωντανή καλλιτεχνική σκηνή της πόλης, ενώ το έργο της, που θα αρχίσει να εκθέτει μια δεκαετία αργότερα, στο Λονδίνο, όπου τελικά θα εγκατασταθεί, παραμένει σε διάλογο με τη σοβιετική πρωτοποριακή τέχνη της δεκαετίας του 1980.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΔημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη12.09.2018

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Αρετή Λεοπούλου, η δουλειά της Waldron «υπήρξε φύσει πολιτική, εστιασμένη με συνέπεια στα μικρά και μεγάλα ζητήματα του τόπου καταγωγής της, του δυτικού καπιταλισμού, της διεθνούς καλλιτεχνικής κοινότητας και αγοράς, της ιστορίας της τέχνης εν γένει».

Επιστροφή στη Ρωσία

Έχοντας ενσωματώσει στη μεθοδολογία και το ύφος της τη ρευστή και μεταμοντέρνα οπτική για τον κόσμο, μπορούσε να κινηθεί με άνεση ανάμεσα σε τόπους, εκφραστικά μέσα και στυλ. Έτσι, θα επιστρέψει στην πατρίδα της αμέσως μετά την πτώση του σοβιετικού καθεστώτος, ενώ μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ θα αρχίσει να μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ Μόσχας και Παρισιού.

Θα συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις στην ιδιαίτερα ζωντανή εικαστική σκηνή που δημιουργείται στη Ρωσία στις αρχές του 21ου αιώνα, μέχρι που, το 2004, η ομαδική έκθεση «Beware Religion!» («Προσοχή: θρησκεία!») θα πέσει θύμα βανδαλισμού από έξαλλους ζηλωτές, που θα καταστρέψουν, μεταξύ άλλων, και ένα δικό της έργο. Η υπόθεση αυτή θα σηματοδοτήσει την αρχή της ανοιχτής αντιπαράθεσης ανάμεσα στην καλλιτεχνική κοινότητα και εκπροσώπους της Εκκλησίας και των υπηρεσιών ασφαλείας, που θα κορυφωθεί με τη φυλάκιση των μελών της ομάδας Pussy Riot.

Μελέτη ολοκληρωτισμού

Μετά την επιστροφή της στο Παρίσι, η Waldron θα δουλέψει με εργαλεία της σύγχρονης γραφιστικής πάνω σε εικονογραφικό υλικό της σοβιετικής προπαγάνδας, επιστρέφοντας στον προβληματισμό της σχετικά με τα ολοκληρωτικά καθεστώτα, αποτέλεσμα της οποίας είναι η σειρά «Κυρίες με σκύλους» (2007), η οποία παρουσιάζεται στην έκθεση και αποτελεί μια προσωπική «μονομαχία» της με τον Χίτλερ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς12.09.2018

Παράλληλα, θα επιστρέψει και στη σουρεαλιστική παράδοση με τα «Cadavres exquis», αλλά και την επηρεασμένη από την ποπ-αρτ σειρά «Pillow Books», έργα από τις οποίες παρουσιάζονται στην έκθεση και, στο σύνολό τους, συμμετείχαν στη μεγάλη έκθεσή της με τίτλο «Interstices», που είχε διοργανωθεί το 2018 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Το τραύμα του πολέμου στην Ουκρανία

Η έκθεση «Ira Waldron. Κύκλοι που δεν κλείνουν ποτέ» διοργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από τον θάνατό της, με την αρωγή του συζύγου της Simon. Σε αυτήν παρουσιάζονται κυρίως έργα της τελευταίας δημιουργικής της περιόδου, μέρος της μεγάλης δωρεάς 300 περίπου έργων, στην οποία προχώρησε η ίδια πριν τον θάνατό της, προς το MOMus. Ορισμένα μάλιστα από τα έργα δημιουργήθηκαν μόλις το 2022 και αποτυπώνουν το τραύμα του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία, έτσι όπως το προσέλαβε τη καλλιτέχνιδα. Τα τρία αυτά έργα μικρογλυπτικής έχουν τοποθετηθεί στον 2ο όροφο του μουσείο, σε έναν ιδιότυπο διάλογο με τα έργα της Άλεξ Μυλωνά που αποτελούν τη μόνιμη συλλογή του.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ira Waldron
Διάρκεια Έκθεσης: 20 Ιουνίου - 1 Σεπτεμβρίου 2024
Πληροφορίες Χώρου: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, πλ. Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο, τ. 210.3215717
Περισσότερα από Art & Culture