MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

Γιάννης Παππάς στο «Φουγάρο»: Οι περιπέτειες ενός αγάλματος

Μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στον έφιππο ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και την πολύχρονη διαδικασία από τη σύλληψη μέχρι τη δημιουργία του συνδιοργανώνεται στο Ναύπλιο, από το Fougaro Art Center και το Μουσείο Μπενάκη, από την Κυριακή 30 Ιουνίου και μέχρι τον Οκτώβριο.

Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του με την μπρούντζινη κεφαλή του Μεγ. Αλεξάνδρου. Μέσα δεκαετίας 1980, Ζωγράφου
Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του με την μπρούντζινη κεφαλή του Μεγ. Αλεξάνδρου. Μέσα δεκαετίας 1980, Ζωγράφου
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Στο Ναύπλιο, στον φιλόξενο χώρο του «Φουγάρου», του πρώην εργοστασίου που μετατράπηκε σε καλλιτεχνικά κέντρο, μετακομίζει μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 ένα μεγάλο μέρος του υλικού που εκτίθεται στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά του Μουσείου Μπενάκη.

Συγκεκριμένα, στην πρώτη αυτή συνεργασία του αθηναϊκού μουσείου με το πελοποννησιακό καλλιτεχνικό κέντρο, που φέρει τον τίτλο «Γιάννης Παππάς: Αναζητώντας τον Αλέξανδρο», παρουσιάζεται όχι ένα ή περισσότερα έργα του γλύπτη αλλά μια πολύχρονη περιπέτεια. Στην έκθεση αναδεικνύεται η δημιουργική διαδικασία που οδήγησε από τη σύλληψη, τον σκοτεινό Νοέμβριο του 1941, μέχρι τη δημιουργία, τριάντα χρόνια αργότερα, του εμβληματικού έφιππου ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που σήμερα είναι τοποθετημένος στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας.

Τελικό πρόπλασμα για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου. Δεκαετία του 1960

Μεγάλος όγκος υλικού

Έργο «που δεν κουράζεσαι να βλέπεις, απ’ όλες τις πλευρές» χαρακτήρισε τον ανδριάντα ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου, Γιάννης Μαγγίνης, μολονότι εκεί όπου βρίσκεται τοποθετημένος η θέασή του δυσχεραίνεται από μια σειρά οπτικά εμπόδια. «Κάποτε θα παραμεριστούν όλα αυτά και θα αναδειχθεί», μονολόγησε στωικά, παρουσιάζοντας την νέα έκθεσή του.

Στην έκθεση που εγκαινιάζεται την Κυριακή 30 Ιουνίου στο Ναύπλιο, στον χώρο του «Φουγάρου» που δημιούργησε η Φλωρίκα Κυριακοπούλου, παρουσιάζεται ένας μεγάλος όγκος υλικού, μολονότι αφορά ένα και μόνο έργο: προπλάσματα, μελέτες, σχέδια, φωτογραφίες και πολλά άλλα τεκμήρια, καθώς και το τελικό σε φυσικό μέγεθος πρόπλασμα (390×330), τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν βγει ποτέ ως τώρα από το Εργαστήριο Γιάννη Παππά. Μάλιστα, η μεταφορά τους στο Ναύπλιο υπήρξε από μόνη της μια περιπέτεια, καθώς τα γύψινα προπλάσματα είναι εξαιρετικά εύθραυστα.

Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου την περίοδο της Κατοχής, με μελέτες για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου

Η ατμόσφαιρα του εργαστηρίου του γλύπτη

«Στην έκθεση προσπαθήσαμε κατά το δυνατόν να διατηρήσουμε την ατμόσφαιρα του εργαστηρίου του γλύπτη», τόνισε ο Αντώνης Κοντρογιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής του «Φουγάρου» και συνεπιμελητής της έκθεσης. «Παρουσιάζονται τα πρωτότυπα έργα που δούλεψαν τα χέρια του Γιάννη Παππά απευθείας στον γύψο. Τα σημάδια από τα εργαλεία του γλύπτη, οι μολυβιές, τα καρφιά που υποδεικνύουν τις μεγεθύνσεις και τις σμικρύνσεις, ακόμη και τα αποτυπώματα των δακτύλων, λένε την ιστορία της δημιουργίας των γλυπτών», συμπλήρωσε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Φλωρίκα Κυριακοπούλου εξηγεί πώς το Φουγάρο είναι πολιτικό εγχείρημα12.09.2018

Από τη μεριά του, ο έτερος συνεπιμελητής Θοδωρής Μπαργιώτας, διευθυντής του Εργαστηρίου Γιάννη Παππά, επισήμανε ότι «η έκθεση αναδεικνύει τη σημασία της εμμονής στη δουλειά ενός καλλιτέχνη, υπογραμμίζοντας ότι κάθε μεγάλο έργο τέχνης είναι σπάνια μια στιγμιαία έμπνευση, ένα πυροτέχνημα, αλλά συνήθως το αποτέλεσμα δεκαετιών αφοσίωσης σε ένα συγκεκριμένο θέμα». Ακόμη, υπογράμμισε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν για τον Παππά μια «αφορμή για να εκφράσει την αγάπη του για την ανθρώπινη και τη ζωική φιγούρα, καθώς και τη μεταξύ τους σχέση».

6. Σπουδή και σημειώσεις του Γιάννη Παππά στις μελέτες του Leonardo da Vinci από το 1508-10 για Μνημείο του Sforza και του Trivulzio. Δεκαετία 1930, Παρίσι

«Να κρατηθεί μέσα στην πείνα της Κατοχής»

Παρεμβαίνοντας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο γιος του γλύπτη Αλέκος Παππάς επισήμανε πως η επιλογή του Αλέξανδρου τον Νοέμβριο του 1941 ήταν ένας τρόπος για τον πατέρα του να κρατηθεί όρθιος μέσα στις συνθήκες της πείνας και του λιμού που προκάλεσε η γερμανική κατοχή, τις οποίες έχει αποτυπώσει σε σχέδια και ζωγραφικά έργα του που εκτίθενται στο Εργαστήρι Γιάννη Παππά.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιάννης Παππάς
Διάρκεια Έκθεσης: 30 Ιουνίου - 31 Οκτωβρίου 2024
Είσοδος: 5€, μειωμένο 3€
Πληροφορίες Χώρου: Fougaro Art Center, Ασκληπιού 98, Ναύπλιο
Περισσότερα από Art & Culture