Επιτέλους έφτασε η στιγμή για να ολοκληρωθεί η δυνατή “X” Τριλογία του Ti West με την ταινία “MaXXXine”, η οποία κάνει πρεμιέρα στις 4 Ιουλίου από την Tanweer. Όπως και στις προηγούμενες δύο ταινίες, “X” και “Pearl”, πρωταγωνίστρια είναι η Mia Goth, η οποία έχει λάβει πια επάξια τον τίτλο της Scream Queen.
Απ’ ότι φαίνεται, η “MaXXXine” θα είναι για το φετινό καλοκαίρι ό,τι ήταν η “Barbie” της Gerwig για το περσινό. Αναμένουμε από αυτή την ταινία, πέρα από το να τελειώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μια απολαυστική τριλογία για τους λάτρεις του horror – αλλά και του σινεμά γενικότερα – το να καθορίσει και κινηματογραφικά αυτό που ήδη περιγράφεται ως “brat girl summer”, το νέο aesthetic εμπνευσμένο από το νέο άλμπουμ της Charli XCX.
Τι κάνει, όμως, αυτή την τριλογία τόσο δελεαστική και τι έχουμε να περιμένουμε από τη νέα αυτή ταινία;
Χόλιγουντ της δεκαετίας του ‘80: H σταρ των ταινιών ενηλίκων και επίδοξη ηθοποιός Maxine Minx έχει επιτέλους τη μεγάλη της ευκαιρία για να εκπληρώσει το όνειρο της. Αλλά καθώς ένας μυστηριώδης δολοφόνος καταδιώκει τις ανερχόμενες στάρλετ του Χόλιγουντ, μία αιματηρή διαδρομή απειλεί να αποκαλύψει το μοχθηρό παρελθόν της.
Πρωταγωνιστούν: Mia Goth, Elizabeth Debicki, Moses Sumney, Michelle Monaghan, Bobby Cannavale, Halsey, Lily Collins, Giancarlo Esposito και Kevin Bacon.
Ο Ti West γύρισε το “X” μέσα στην πανδημία, χωρίς να έχει βλέψεις να ξεκινήσει μια τριλογία. Το “Pearl” γυρίστηκε απανωτά μετά το “X”, ως prequel, με ακόμη μικρότερο μπάτζετ, εκμεταλλευόμενοι την ευκαιρία του να μπορούν να γυρίσουν κάτι τη στιγμή που ο χρόνος στον πλανήτη είχε παγώσει. Εφόσον τα πράγματα πήγαιναν καλά για αυτές τις δύο ταινίες, η Α24 θα έδινε το πράσινο φως και για μια τρίτη, προκειμένου να ολοκληρωθεί ως τριλογία, πράγμα το οποίο κι έγινε. Άλλωστε, η ανταπόκριση στις δύο πρώτες ταινίες ήταν πέρα από ενθαρρυντική…
Η ιδέα πίσω από την τριλογία είναι πώς κάθε μια ταινία εξερευνά κι από ένα διαφορετικό υποείδος των ταινιών τρόμου και δείχνει πώς το σινεμά της εκάστοτε περιόδου επηρεάζει την κοινωνία. Ταυτόχρονα, κεντρική ιδέα που διατρέχει και τις τρεις ταινίες είναι η ανάγκη για τη δόξα και την καταξίωση. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης “Για μένα, το θέμα της φιλοδοξίας της, το θέμα του ότι θέλει να γίνει σταρ και να αλλάξει τη ζωή της και το θέμα του σινεμά που βρίσκεται εκεί καθ’ όλη τη διάρκεια- για μένα- είναι το πιο συναρπαστικό στοιχείο [της τριλογίας]”. Και δημιούργησε τις ταινίες αυτές με τέτοιο τρόπο που να στέκονται μόνες τους, εάν κάποιος επιθυμεί να τις παρακολουθήσει αλλά να συμπληρώνουν η μια την άλλη σε μια συνολική θέαση!
Θυμάμαι, το βράδυ που πήγα να δω αυτή την ταινία στο σινεμά, δεν είχα ιδέα για την ύπαρξή της. Οι φίλοι μου με προέτρεψαν να τους ακολουθήσω λέγοντάς μου πως θα δούμε μια ταινία που θα “χτυπήσει φλέβα” στο γούστο μου. Διάβασα την σύνοψη “στο πόδι” και είπα το “ναι” γιατί πρώτον, ΣΙΝΕΜΑ, και δεύτερον, δεν θα έχανα και κάτι αν τελικά δεν ήταν και τόσο καλή. Ήταν, όμως, πάρα πολύ καλή!
Ευθύς αναφορά στις slasher ταινίες τρόμου της δεκαετίας του ’70 και στο γνωστό σε όλους “The Texas Chainsaw Massacre”– ο ίδιος ο West την έχει αποκαλέσει “Texas Porn Star Massacre”. Αλλά δε μένει εκεί, καθώς μπλέκει και αναφορές στις ταινίες ενηλίκων, με την εκμετάλλευση και την ηδονοβλεψία που τις ακολουθεί. Έτσι, οι αναφορές ανοίγουν, φτάνοντας μέχρι και στο “Boogie Nights” (1997) του Paul Thomas Anderson.
Εδώ πρωτοσυναντάμε και την Maxine, μια επίδοξη σταρ που, το 1979, φτάνει σε αυτόν τον αχυρώνα ενός ηλικιωμένου ζευγαριού στο Τέξας για να γυρίσει μια ερασιτεχνική ταινία ενηλίκων, κάτι που δεν θα αρέσει καθόλου στους ιδιοκτήτες. Κι εδώ συναντάμε για πρώτη φορά και την Pearl, ως ηλικιωμένη τρομακτική κυρία. Η Mia Goth ανέλαβε και τους δύο ρόλους, δείχνοντας από την πρώτη κιόλας ταινία της τριλογίας, το ταλέντο της αλλά και την βαθιά κατανόηση των δύο αυτών χαρακτήρων, που θα την συνοδεύσουν και στις επόμενες δύο ταινίες. Διότι ναι, η Maxine είναι το final girl! (Μπορείτε να δείτε την ταινία στην πλατφόρμα του Cinobo).
Pearl (2022)Μόλις έξι μήνες αργότερα κατέφθασε κι η δεύτερη ταινία της τριλογίας, ακολουθώντας την ιστορία της νεαρής Pearl το 1918, η οποία επιθυμεί να πρωταγωνιστήσει στο σινεμά, την εποχή που ανθίζει το κλασικό Χόλιγουντ και δημιουργείται η έννοια της λαμπερής σταρ! Προς μεγάλη μου λύπη η ταινία δεν ήρθε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, γεγονός που δεν κατανοώ ιδιαίτερα γιατί σίγουρα θα έκοβε εισιτήρια. Πάντως στο εξωτερικό τα πήγε εξαιρετικά και η ατάκα “Please, I’m a star” της Mia Goth, αφού έγινε viral, άφησε ιστορία…
Ο West εμπνέεται από την εποχή που τοποθετεί την ιστορία και φέρνει τις αναφορές των μελοδραμάτων και των technicolor ταινιών του κλασικού χολιγουντιανού σινεμά. Αλλά έμπνευση αποτέλεσαν τόσο οι ταινίες “The Wizard of Oz” (1939) and “Mary Poppins” (1964) όσο και οι ταινίες της Disney, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται! Διαφαίνονται έντονα οι αλλαγές στην κοινωνία αλλά και οι κεντρικές ιδέες γύρω από την ανάγκη για αναγνώριση και για την σκοτεινή πλευρά των καταπατημένων ονείρων. (Μπορείτε να δείτε την ταινία στην πλατφόρμα του Netflix).
MaXXXine (2024)Και καταλήγουμε στην Maxine Minx, η οποία το 1985 είναι πια μια επιτυχημένη πρωταγωνίστρια ταινιών ενηλίκων αλλά δεν είναι αυτό που επιθυμεί. Ο διακαής πόθος της είναι ίδιος με αυτόν της Pearl, να γίνει μια μεγάλη σταρ του σινεμά. Ωστόσο, τη δεκαετία του ’80 δεν είναι εύκολο να φύγει μια ηθοποιός από τις ταινίες ενηλίκων για να πάει στο ευρέως αποδεκτό σινεμά. Ειδικά στην περίπτωση της Maxine, οι δυσκολίες αυξάνονται όταν την κυνηγούν οι τραυματικές εμπειρίες της φάρμας, που φέρουν ένα σκοτεινό μυστικό αλλά και ένας μανιακός δολοφόνος που καραδοκεί στο Λος Άντζελες.
Εδώ ο West “παίζει” με το είδος των sexploitation θρίλερ των ’80s χωρίς να στέκεται μόνο εκεί. Πιστός στην ιδέα τού να δείχνει τις κοινωνικές εξελίξεις και αλλαγές μέσα από το πρίσμα των αλλαγών στο σινεμά, επικεντρώνεται στην άνθιση των home video και των βίντεοκλαμπ με προς ενοικίαση ταινιών εκείνης της δεκαετίας.
Αλλά βάζει και κάτι από whodunnit ταινίες μυστηρίου, νουάρ τύπου, με έναν σατανικό κατά συρροή δολοφόνο με το προσωνύμιο “The Night Stalker” που κυνηγά και σκοτώνει σεξεργάτριες- μια ευθύς αναφορά στον αληθινό κατά συρροή δολοφόνο ονόματι Richard Ramirez, ο οποίος έδρασε το 1984-85 στο Λος Άντζελες με το ίδιο προσωνύμιο. “Τα μέσα του ’80, για μένα, ήταν η πιο βρώμικη πλευρά του Χόλιγουντ, η οποία επέτρεπε περισσότερο αισθητικές τύπου giallo και νουάρ, τέτοια πράγματα. Αυτό προσωπικά με ενθουσίασε να προσπαθήσω να βρω έναν διαφορετικό τρόπο μέσα στις ίδιες θεματικές”, δήλωσε ο σκηνοθέτης.
Έπειτα έχουμε και την ταινία μέσα στην ταινία, την ταινία δηλαδή για την οποία κάνει οντισιόν η Maxine, μια b-movie με τίτλο “The Puritan II”, με την οποία επιθυμεί να εισαχθεί στο Χόλιγουντ. Κι ακόμη μια αναφορά στην δεκαετία είναι αυτή της μάχης των Χριστιανών ενάντια στην “αμαρτωλή” pop κουλτούρα που αναπτυσσόταν με τις ταινίες ενηλίκων, της ταινίες τρόμου αλλά και την “σατανική” μέταλ μουσική.
Η Mia Goth έχει ήδη λάβει διθυραμβικές κριτικές στο εξωτερικό για αυτή της την ενσάρκωση και σημειώνεται, μάλιστα, ο τρισδιάστατος χαρακτήρας που έδωσε στην ηρωίδα της, του θύματος αλλά και της αγωνίστριας που επιβιώνει. Ο σκηνοθέτης, πάντως, δεν αποκλείει να συνεχίσει το σύμπαν του X στο μέλλον, χωρίς να είμαστε σίγουροι αν θα ξαναδούμε την Maxine. Όπως και να έχει, έδειξε ήδη το χάρισμά του στο να αναδιαμορφώνει τα παλιά είδη του σινεμά, όλες τις αναφορές και τις πηγές έμπνευσης και να παραδίδει κάτι φρέσκο και καλογραμμένο. Εάν αγαπάτε το είδος του τρόμου, ξέρω τι θα κάνετε στις 4 Ιουλίου…