Αλίκη Βουγιουκλάκη: Οι κινηματογραφικές στιγμές της “εθνικής σταρ” που άφησαν εποχή
Σαν σήμερα έσβησε το πιο “λαμπρό αστέρι” του ελληνικού κινηματογράφου, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, κι εμείς θυμόμαστε τους πιο θρυλικούς ρόλους της στον κινηματογράφο.
Σαν σήμερα, έφυγε από τη ζωή η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η ηθοποιός που με τις ερμηνείες της σημάδεψε τον χώρο του θεάτρου και κινηματογράφου. Έπαιξε σε πάνω από 42 κινηματογραφικά έργα, γνώρισε διεθνή αναγνώριση και οι ταινίες της έγιναν οι αγαπημένες του κοινού και γνωρίζουν επιτυχία μέχρι και σήμερα.
Ως δευτεροετής μόλις φοιτήτρια στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, έκανε το πρώτο της θεατρικό ντεμπούτο με τον ρόλο της Λουιζόν στο έργο Ο κατά φαντασίαν ασθενής, του Μολιέρου. Η ταινία Το Ποντικάκι ήταν το πρώτο της κινηματογραφικό ντεμπούτο, ένα χρόνο αργότερα. Στη Δραματική Σχολή μπήκε κρυφά από τους γονείς της, ακολουθώντας το όνειρο που είχε από μικρή.
Η πρώτη αναγνώριση του μεγάλου ταλέντου τηςΗ παράσταση Ρωμαίος και Ιουλιέτα της χάρισε εξαίρετες κριτικές και την έφερε σε επαφή με γνωστούς ανθρώπους του θεάματος, δίνοντας της ένα σημαντικό πάτημα στον χώρο. Όμως, αποτέλεσε και τον λόγο να χάσει παραλίγο το πτυχίο της. Όταν η Αλίκη κλήθηκε να αντικαταστήσει ξαφνικά την Άννα Συνοδινού στην παράσταση, δέχτηκε χωρίς δεύτερη σκέψη και χωρίς να ξέρει πως η Σχολή δεν επέτρεπε κάτι τέτοιο για έναν ενεργό μαθητή. Λόγω της άγνοιάς της και της παραπλάνησης της από τους υπευθύνους του θεάτρου, η επιτροπή της Σχολής τελικά ήταν επιεικής μαζί της.
Νωρίς στην καριέρα της κατάφερε να ακούσει διθυραμβικές κριτικές και να αποσπάσει το πρώτο της βραβείο ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου, μόλις το 1960, στο 1ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ερμηνεία της στην ταινία Μανταλένα. Η ίδια ταινία έφτασε και στο Φεστιβάλ Καννών, όπου έλαβε θετικές κριτικές και άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις στο διεθνές κοινό.
Η γνωριμία της με τον Φιλοποίμενα Φίνο, ιδιοκτήτη της Φίνος Φιλμς, εκτόξευσε την καριέρα της και της έδωσε μία θέση στα σπίτια όλων των Ελλήνων. Τις ταινίες της παρακολουθούσαν με προσοχή, και παρακολουθούν ακόμα και σήμερα όλες οι ηλικίες, ενώ οι ατάκες της με το ζωηρό της βλέμμα και το νάζι, είναι χαραγμένες στη μνήμη των Ελλήνων.
Το 1965 παντρεύτηκε με τον συμφοιτητή και συμπρωταγωνιστή της σε όλες σχεδόν τις ταινίες της, Δημήτρη Παπαμιχαήλ και το 1969 γέννησε τον γιο της, Γιάννη Παπαμιχαήλ. Από το 1970 και μετά, άρχισε να ασχολείται αποκλειστικά με το θέατρο έχοντας στο ενεργητικό της πάνω από 53 παραστάσεις και μεγάλη αγάπη της ήταν το μιούζικαλ. Το 1975 άλλαξε τον μέχρι τότε τρόπο ανεβάσματος των μιούζικαλ, φέρνοντας στην Ελλάδα τα μιούζικαλ-υπερπαραγωγή, με το έργο του Νιλ Σάιμον Καμπίρια.
Η δημοτικότητά της και η αγάπη του κόσμου της χάρισε το χαρακτηρισμό της “Εθνικής Σταρ”, ο οποίος την συνόδευε μέχρι το τέλος της ζωής της, στις 23 Ιουλίου του 1996, που έσβησε από καρκίνο στο πάγκρεας.
Οι ταινίες που άφησε παρακαταθήκη είναι πολλές και η κάθε μία ξεχωριστή και αγαπητή για διαφορετικό λόγο. Από το 1961 έως 1970, που αφοσιώθηκε στο θέατρο, πρωταγωνίστησε σε συνολικά 19 ταινίες, όλες γνωστές στο ευρύ κοινό και όλες έχοντας γνωρίσει μεγάλη επιτυχία. Αυτές είναι όμως, οι πιο διάσημες κινηματογραφικές ταινίες της Αλίκης Βουγιουκλάκη που άφησαν εποχή και γνωρίζουν επιτυχία μέχρι και σήμερα.
Σε σκηνοθεσία του Αλέκου Σακελλάριου και με πρωταγωνιστές την ίδια, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα έγινε το πρώτο μεγάλο ντεμπούτο της αγαπημένης ηθοποιού.
Σε μια εκδρομή στον Πόρο, γνωρίζεται η Αλίκη με τον Κώστα και γοητευμένοι ο ένας απ’ τον άλλο, αποφασίζουν να ξανασυναντηθούν. Το ραντεβού όμως δεν θα πραγματοποιηθεί καθώς κανένας από τους δύο τους δεν θα πάει και οι δύο εκπρόσωποί που θα στείλουν, δε θα καταφέρουν να αναγνωρίσουν ο ένας τον άλλο. Τελικά, ύστερα από τραγούδια, μία γυναίκα μέσα σε μία φρεγάτα του ναυτικού και πολλές αστείες στιγμές, οι δυο νέοι θα ξανασυναντηθούν.
Χτυποκάρδια στο θρανίο (1963)Σε σκηνοθεσία του Αλέκου Σακελλάριου και με το γνωστό καστ που εμπιστευόταν η Αλίκη (Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Λάμπρος Κωνσταντάρας), ερμηνεύει μια μαθήτρια της τελευταίας τάξης του γυμνασίου, που ένα πρωί αποφασίζει να μην πάει σχολείο και κάνει την άρρωστη. Ο γιατρός που την εξετάζει (Παπαμιχαήλ) κάνει την καρδιά της να χτυπάει δυνατά, αλλά όχι από παθολογικούς λόγους. Οι δύο τους παντρεύονται, όμως η δουλεία του άντρα της κάνει την νεαρή, και ακόμα μαθήτρια, Αλίκη, να επιστρέψει στο σχολείο κρυφά από όλους και να αρχίσουν οι περιπέτειες.
Η Σωφερίνα (1964)Από τις λίγες φορές που η Αλίκη Βουγιουκλάκη θα έχει στο πλευρό της διαφορετικό συμπρωταγωνιστή από τον σύζυγό της. Με τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τους Γιώργο Κωνσταντίνου και Μάρω Κοντού θα υποδυθεί την Μαίρη, η οποία ζει ευτυχισμένη με τον άνδρα της, Νίκο, ως την ημέρα που μια στενή της φίλη, η Λιλή, ζητά να της δώσει για μια ημέρα το καινούριο της αυτοκίνητο, το οποίο όμως τρακάρει και η Μαίρη κάνει τα πάντα για να το καλύψει. Η πλοκή γίνεται πιο περίπλοκη όταν ένας μάρτυρας μπερδεύει την Λίλη με την Μαίρη και δημιουργεί έτσι προβλήματα στο ζευγάρι, δημιουργώντας πολλές περιπέτειες, ώσπου ξανασμίγουν ευτυχισμένοι.
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, με συμπρωταγωνιστή τον Αλέκο Αλεξανδράκη και στο πλευρό τους τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τον Ανδρέα Μπάρκουλη, γίνεται ένα ζωντανό δόλωμα για μία σπείρα σεσημασμένων χαρτοκλεφτών με βάση το κοσμικό νησί της Ρόδου. Θα τους βοηθήσει στις γνωριμίες, στον αποπροσανατολισμό και γενικά σε όλη την δράση τους, αρκεί να γίνει πιο… κοσμική. Ξεκινά λοιπόν το ταξίδι της μεταμόρφωσής της, που ολοκληρώνεται με επιτυχία, μία μεταμόρφωση όμως που δεν θα συμβεί μόνο στην Καίτη, αλλά και στην συμμορία, καθώς ο έρωτας που θα βρει την νεαρή στην Ρόδο, θα τους κάνει να αλλάξουν σχέδια και να σταματήσουν την εγκληματική τους δράση.
Η κόρη μου η σοσιαλίστρια (1966)Ο εργοστασιάρχης Αντώνης Δέλφης έχει μια μοναχοκόρη, τη Λίζα, η οποία σπουδάζει στο Λονδίνο, από το οποίο θα γυρίσει με καινούριες ιδέες, που έρχονται σε πλήρη σύγκρουση με τις ιδέες του συντηρητικού πατέρα της. Σε μια πορεία Ειρήνης, που λαμβάνει μέρος τσακώνεται με έναν νεαρό, εργάτη στο εργοστάσιο του πατέρα της, χωρίς βέβαια να ξέρουν ο ένας την ιδιότητα του άλλου Σύμφωνα με σχετική εντολή του Δέλφη, όσοι εργάτες λάβανε μέρος στην πορεία της Ειρήνης απολύονται και η Λίζα παίρνει αμέσως την θέση των εργατών και έχει ενεργό ρόλο στην απεργία τους. Με τον νεαρό που αρχικά τσακώθηκε τελικά θα συμφιλιωθεί και θα παντρευτεί, ενώ ο πατέρας της θα αλλάξει γνώμη και θα αναγνωρίσει τα δικαιώματα των εργατών του.
Ο γνωστός Πίπης, η μεταμφίεση της επαναστατημένης Αλίκης (Ρένα), που έφυγε από το σπίτι της για να αποφύγει έναν κανονισμένο από τον πάτερα της γάμο με έναν εφοπλιστή, που δεν ήθελε, είναι γνωστή σε όλους. Σε αυτή την περιπέτεια ερωτεύεται τον βοηθό της στο ταξίδι, Λευτέρη (Παπαμιχαήλ), ο οποίος όταν μαθαίνει ποια είναι πραγματικά σοκάρεται, όμως ο έρωτας που αναπτύσσεται μεταξύ τους είναι δυνατότερος όλων.
Η νεράιδα και το παλικάρι (1969)Τις δυο παλιές αρχοντικές οικογένειες Φουρτουνάκη και Βροντάκη χωρίζει ένα βαθύ και τεράστιο μίσος, που κρατάει γενιές πίσω. Η Κατερίνα, ο τελευταίος γόνος των Φουρτουνάκηδων, είναι μια όμορφη κοπέλα, την οποία ο αυταρχικός πατέρας της την πιέζει ν’ αρραβωνιαστεί κάποιον που δεν θέλει ούτε να βλέπει. Τη μέρα των αρραβώνων, η όμορφη Κατερίνα θα γνωρίσει το πριγκιπόπουλο που πάντα ονειρευόταν, τον Μανούσο, που δυστυχώς είναι γιος του μισητού εχθρού της οικογένειάς της, του Βροντάκη. Οι δυο νέοι, κόντρα σε όλους τους συγγενείς τους θα ερωτευτούν και θα καταφέρουν να ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια αλλά και να φιλιώσουν ακόμα και το χρόνιο μίσος των οικογενειών τους.
Η Νατάσσα Αρσένη ταξιδεύει στο Νταχάου, το μέρος όπου τη βρήκαν οι Αμερικανοί στο τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. Η ταινία αναπολεί τις μνήμες της πριν αλλά και κατά την διάρκεια του ελληνο-ιταλικού πολέμου. Κυρίως βλέπουμε την γνωριμία της με τον Ορέστη (Δημήτρης Παπαμιχαήλ), τον οποίο ακολουθεί και περνάνε από σαράντα κύματα, όταν με την εισβολή των Γερμανών, ο Ορέστης ως αξιωματικός του ελληνικού στρατού φεύγει στη Μέση Ανατολή.