Η νέα πολυσυζητημένη σειρά του Netflix που φέρει τον τίτλο KAOS, υποστηρίζει πως βασίζεται στην ελληνική μυθολογία, και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που έχει διχάσει τους τηλεθεατές, οι οποίοι είτε αγάπησαν τη σειρά, είτε τη μίσησαν.
Οι μεν, με τους οποίους και τασσόμαστε, αναφέρονται σε μία αξιόλογη σουρεαλιστική και διασκεδαστική προσπάθεια να συνδυαστεί η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ελληνική μυθολογία με σύγχρονα στοιχεία του πολιτισμού, η οποία τους κέρδισε από τα πρώτα κιόλας επεισόδια και τους κράτησε σε αγωνία μέχρι και το τελευταίο.
Οι δε, μιλούν για έναν εξευτελιστικό “αχταρμά”, που προσβάλει την ελληνική μυθολογία, προσθέτοντάς της queer και έγχρωμους χαρακτήρες, σκιαγραφώντας τον Δία ως έναν εκδικητικό θεό και αλλάζοντας τις ιστορίες των ηρώων της μυθολογίας.
Προσωπικά, βλέποντας τη σειρά, φυσικά και παρατήρησα την αλλαγή των ιστοριών των ηρώων, μιας και πράγματι η σειρά έχει κρατήσει κυρίως τα ονόματα των μυθολογικών ηρώων και κάποιες βασικές συνδέσεις μεταξύ τους, όμως δεν ήταν ένα στοιχείο που με ενόχλησε ή στέρησε κάτι από την πλοκή. Και φυσικά, υπάρχουν queer και έγχρωμοι χαρακτήρες, όμως κάτι τέτοιο πλέον θα έπρεπε να μην ενοχλεί κανέναν, πόσο μάλλον να ωθεί κάποιους σε ρατσιστικό ντελίριο, όπως και συνέβη. Εξάλλου, μία εκ βαθέων ανάλυση της ελληνικής μυθολογίας θα απαντήσει σε αρκετές από τις ενστάσεις τους πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Βέβαια, η κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αν φυσικά εκφράζεται και αυτή με σεβασμό, και είναι λογικό η συντηρητική μερίδα του κοινού να διχάστηκε με τη συγκεκριμένη σειρά και το περιεχόμενό της, που φορούν στη μυθολογία “σύγχρονα ρούχα”, τα οποία δεν ασπάζονται ακόμα όλοι, και μας την παρουσιάζουν. Εμείς πάντως, την παρακολουθήσαμε με ευχάριστη διάθεση, μας καθήλωσε μέχρι και το τελευταίο λεπτό, και ελπίζουμε το Netflix να μην κάνει και εδώ τα “μαγικά” του, και ακυρώσει τη δεύτερη σεζόν, αφήνοντάς μας με την απορία.
Μία σειρά που είναι βασισμένη σε κάτι, δεν είναι υποχρεωμένη να το ακολουθεί πιστά. Εξάλλου, οι δημιουργοί του KAOS, με πρωτοστάτη τον Charlie Covell, δεν ξεκίνησαν να κάνουν ντοκιμαντέρ, αλλά μία κωμική σειρά μυστηρίου, εμπνευσμένοι από κάποια πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.
Αν, για παράδειγμα, η ιστορία του Ορφέα και της Ευρυδίκης τηρούνταν πιστά, δε θα υπήρχε συνέχεια στην πλοκή. Το ίδιο και με τον Μίνωα, την Αριάδνη και τον Μινώταυρο, θα χανόταν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της πλοκής, που τελικά “κούμπωσε” πολύ καλά έτσι όπως εξελίχθηκε το δικό τους storyline.
Συνεπώς, οι δημιουργοί της σειράς θέλησαν να κρατήσουν το concept της μυθολογίας μας, το οποίο είναι πράγματι αρκετά θελκτικό παγκοσμίως, εμπλουτίζοντάς το με τις δικές τους ιδέες και δημιουργώντας μία ιστορία με πρωταγωνιστή τον πλέον παρανοϊκό Δία, ο όποιος φοβάται πως πλησιάζει το τέλος της εξουσίας του, εξαιτίας μίας δυσοίωνης προφητείας που έλαβε όταν γεννήθηκε.
Πιο συγκεκριμένα, το KAOS χωρίζει την πλοκή των 8 επεισοδίων του ανάμεσα στον Όλυμπο, την Κρήτη και τον Κάτω Κόσμο. Από θεούς, βλέπουμε τον Δία που μόλις έχει βγάλει την πρώτη του ρυτίδα και ανησυχεί, αφού ταυτόχρονα οι θνητοί αρχίζουν να εναντιώνονται στους θεούς με ύβρεις, και αυτά τα δύο μαζί σίγουρα είναι δυσοίωνα σημάδια.
Στο πλευρό του στον Όλυμπο βρίσκεται πάντα η Ήρα και ο Διόνυσος, ο οποίος όμως έχει βαρεθεί τις κραιπάλες και θέλει να κάνει κάτι σημαντικό ώστε να κερδίσει τον σεβασμό του Δία. Ο Ποσειδώνας από την άλλη ζει στο σκάφος με τα μυστικά του, κάνοντας ότι του ζητήσει ο αδερφός του, και ο Άδης με την Περσεφόνη καλούνται να αντιμετωπίσουν μία μεγάλη καταστροφή στον Κάτω Κόσμο, χωρίς την βοήθεια του Δία.
Από μυθολογικά γνωστούς θνητούς, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η Ευρυδίκη, η αλλιώς Ρίδη, η οποία έχει πλέον καταλάβει πως ο έρωτάς της με τον Ορφέα έχει αρχίσει να σβήνει και αποφασίζει να φύγει μακριά του. Όμως οι Μοίρες τής είχαν άλλη τύχη φυλαγμένη, αφού πεθαίνει μόλις παίρνει την απόφαση αυτή.
Βέβαια, ο Κάτω Κόσμος ήταν από την αρχή το πεπρωμένο της, και ο θάνατός της η αρχή του χάους που από τότε κυριαρχεί στο σπίτι των θεών, με τον Δία να χάνει σιγά-σιγά τα λογικά του, νιώθοντας το τέλος του να πλησιάζει.
Ταυτόχρονα, η Αριάδνη, γνωστή ως Άρι, κόρη του βασιλιά της Κρήτης Μίνωα, ζει στη σκιά του δίδυμου αδερφού της, τον οποίο σκότωσε κατά λάθος όταν ήταν βρέφος. Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν όλοι. Και η δική της προφητεία παίζει μεγάλο ρόλο στο πλάνο που πριν από χιλιάδες χρόνια προέβλεψε την κατάρρευση της μέχρι τότε Ολύμπιας πραγματικότητας, αφού αποδεικνύει πως κανένα πεπρωμένο δεν μπορεί να αλλάξει, και η κάθε προφητεία βγαίνει αληθινή, αργά ή γρήγορα.
Όπως ήδη αναφέραμε, οι Μοίρες κάνουν και αυτές την εμφάνισή τους στη σειρά, όπως και ο Χάροντας, ο Προμηθέας, οι Ερινύες, ο Δαίδαλος, ο Θησέας, η Μέδουσα, ο Καινέας -ένας άγνωστος στο ευρύ κοινό τρανς χαρακτήρας της ελληνικής μυθολογίας, ο οποίος μεγάλωσε ως γυναίκα, όμως ο Ποσειδώνας τον μετέτρεψε έπειτα σε άνδρα πολεμιστή- αλλά και η Κασσάνδρα μαζί με την Ανδρομάχη, τον Αστυάνακτα και κάποιους εναπομείναντες Τρώες, που βρήκαν καταφύγιο ατιμασμένοι στην Κρήτη και εναντιώνονται στους θεούς, βάζοντας το λιθαράκι τους για την αρχή του τέλους.
Όσο για την πλοκή μετά τον θάνατο της Ρίδη, όταν φτάνει στον Κάτω Κόσμο την περιμένει μία δυσάρεστη έκπληξη, η οποία την αναγκάζει να περάσει 200 χρόνια δουλεύοντας για τον Άδη, ώστε να καταφέρει να αναγεννηθεί, όπως και πίστευαν όλοι οι θνητοί ότι θα γινόταν μόλις πεθάνουν και περάσουν το Πλαίσιο. Αυτή η αναποδιά όμως, θα της βγει σε καλό, αφού θα εκπληρώσει το πεπρωμένο της, θα γνωρίσει τον Καινέα και θα ανακαλύψει το πολύ σκοτεινό μυστικό του Πλαισίου και του Τίποτα, που αν μαθευτεί στον κόσμο των ζωντανών θα ταράξει τις ισορροπίες ανεπανόρθωτα.
Και επειδή spoiler δεν κάνουμε, θα αφήσουμε κάπου εδώ την αναφορά στην πλοκή, τονίζοντας πως όλοι οι χαρακτήρες που συναντούμε στη σειρά συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους, αλλά και με μία μεγαλύτερη προφητεία, που θα φέρει το χάος, όπως προβλέπει και το όνομα της σειράς, στον Όλυμπο και τους θεούς.
Τι ξεχωρίσαμε από το KAOSΞεκινώντας από τα βασικά, η επιλογή του Προμηθέα (Στίβεν Ντιλέιν) να αναλάβει την εξιστόρηση της πλοκής, με τις ξεχωριστές του παρεμβάσεις, ήταν το “κωμικό στοιχείο” που χρειαζόταν η σειρά. Εξάλλου, ο αιώνιος κρατούμενος του Δία φυσικά και θα ήταν ο ιδανικός για να μιλήσει για την πτώση του βασανιστή του, και όχι μόνο…
Ακόμα, η επιλογή του Τζεφ Γκόλντμπλουμ στον ρόλο του Δία ήταν πράγματι απόλυτα ταιριαστή, αφού κατάφερε να μας μεταφέρει την παρανοϊκή μανία του βασιλιά των θεών που χάνει σιγά-σιγά το κύρος του και αρχίζει να εκδικείται θεούς και ανθρώπους.
Αν και για πολλούς η αναφορά στην ελληνική μυθολογία ήταν ανεπιτυχής, θεωρώ πως τα στοιχεία των ηρώων και των μύθων τους που κράτησαν, αλλά και αυτά που τροποποίησαν, ήταν αυτά που μπορούσαν να προχωρήσουν ομαλά την πλοκή. Μάλιστα, πολλοί ειδικοί στον τομέα της αρχαίας Ελλάδας έχουν ήδη μιλήσει για μία από τις πιο έξυπνες μεταφορές της ελληνικής μυθολογίας στην τηλεόραση, ακόμα και αν δεν πρόκειται για πιστή αντιγραφή της.
Αυτό που μας ξένισε βέβαια και εμάς, ήταν η Κρήτη, η οποία σε τίποτα δε θύμιζε Ελλάδα και θα μπορούσε αυτό το στοιχείο να το έχουν επιμεληθεί κάπως καλύτερα οι δημιουργοί. Πέρα από αυτό, τόσο ο Όλυμπος, όσο και ο Κάτω Κόσμος, αποτυπώθηκαν πανέξυπνα και όπως περίπου θα τους είχε στο μυαλό του ένας αναγνώστης της μυθολογίας -χρυσός και πλουσιοπάροχος ο ένας, άχρωμος, άοσμος και άγευστος ο άλλος.
Τόσο τα σκηνικά και τα πλάνα, όσο και η πλοκή που οδηγεί στην εκπλήρωση ή μη της προφητείας που θέλει τον Δία εκτός θρόνου, ήταν τόσο καλοδουλεμένα, χωρίς κενά και αστοχίες, που κάνει τη θέαση του KAOS μία απόλυτη binge-watching εμπειρία, για το Σαββατοκύριακο που έρχεται.
Αφήνοντας συνεπώς στην άκρη… ακραίες απόψεις, το Netflix μας χάρισε και πάλι ένα απόλυτο must-watch, το οποίο ελπίζουμε η συνδρομητική πλατφόρμα να μη μας πάρει πίσω, αφού η πρώτη σεζόν της σειράς έκλεισε με ένα κρίσιμο cliffhanger και αρκετό μέλλον για τους πρωταγωνιστές της, το οποίο θέλουμε σίγουρα να δούμε.
Αν λοιπόν ψάχνετε μία μαύρη κωμωδία με αρκετά στοιχεία σασπένς και ίντριγκας, χωρίς να ελπίζετε όμως πως θα δείτε ντοκιμαντέρ για την ελληνική μυθολογία, το KAOS είναι αναμφίβολα η καταλληλότερη επιλογή, και αυτό εκτός από εμάς το επιβεβαιώνει και η πρώτη θέση που κρατά ολόκληρη την πρώτη βδομάδα κυκλοφορίας του, στο top 10 όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και παγκοσμίως!