Πόσο δύσκολο είναι να συνυπάρχεις με άτομα, με τα οποία σας χωρίζουν έτη φωτός, είτε από άποψη ιδεολογιών, είτε φιλοδοξιών κι οράματος; Πόσο δύσκολο είναι να θυσιάζεις την ηρεμία σου και το πάθος σου στον βωμό μερικών παγκόσμιων επιτυχιών και άλλων τόσων εκατομμυρίων στην τσέπη; Από την άλλη πόσο εύκολο είναι να αγνοείς την ευκαιρία για καλή μουσική, για μουσική που σε συναρπάζει και σου αλλάζει τη ζωή, μένοντας δέσμιος σε πείσματα, εγωισμούς και προσωπικές διαφορές;
Η επανασύνδεση των Oasis, εκτός από το ότι μας έδωσε την αίσθηση ότι πλέον, επισήμως ζούμε σε κάποιο παράλληλο σύμπαν, όπως βλέπετε, μας έβαλε σε σκέψεις. Μας γύρισε πίσω τόσο στο δικό τους επεισοδιακό «σπάσιμο», όσο και στα μουσικά διαζύγια που μας έχουν αφήσει παραπονεμένους χρόνια τώρα.
Disclaimer: Μην περιμένετε την επιτομή της ροκ ποιότητας. Η παρακάτω λίσταδεν είναι μονοδιάστατη, δεν έχει μόνο ροκ συγκροτήματα. Boy bands, girl bands, Ποπ, ροκ, R&B και πάει λέγοντας. Έτσι, για να καλύψουμε όλα τα ενδιαφέροντα και να θυμηθούμε μερικά από τα επεισοδιακά παρατράγουδα της παγκόσμιας (και μη…) μουσικής σκηνής.
Μια λίστα, με τα συγκροτήματα που τα ‘έσπασαν’ και μας κάνουν τώρα να ελπίζουμε στα πιο ανέλπιστα reunion.
Κάνε το εικόνα. Είσαι σε ένα από τα πιο επιτυχημένα R&B band, έχεις πιάσει εκατομμύρια δίσκους, έχεις αποτελέσει fashion icon των 90s. Και κάπου στην αυγή της νέας χιλιετίας, ανοίγεις την τηλεόραση και βλέπεις τη νέα σου επιτυχία να παίζει. Αλλά χωρίς εσένα.
Αυτή ήταν η σκληρή πραγματικότητα για τις LeToya και LaTavia των Destiny’s Child, οι οποίες πραγματικά έμαθαν ότι έφυγαν από το συγκρότημα από την τηλεόραση. Αουτς.
Με την έλευση του “Say My Name”, οι δύο κοπέλες είδαν τις θέσεις τους να παραχωρούνται στην Michelle Williams (μετέπειτα μια εκ των βασικών τριών) και στη Farrah Franklin. Ωστόσο, όχι μόνο έμαθαν για την αντικατάσταση τους από την τηλεόραση, αλλά για το εν λόγω τραγούδι είχα ηχογραφήσει κανονικά, με τις καινούριες αφίξεις να «κλέβουν» τις φωνές τους. Ε ρε μηνύσεις που θα πέσουν. Και έπεσαν.
Η μόνη απάντηση που έλαβαν, ήταν το επόμενο χιτάκι των Destiny’s Child, ” Survivor” με την Beyoncé να τραγουδάει επιδεικτικά: “You thought that I’d be stressed without you/ But I’m chillin’/ You thought that I wouldn’t sell without you/ Sold 9 million”. Iconic ή mean girl behaviour? Δεν ξέρω το παρασκήνιο, δεν απαντώ!
#2 Fleetwood MacΓια τα διαλείμματα και τα “σπασίματα” των Fleetwood Mac θα μπορούσε κανείς να μιλάει για ώρες. Όλα, όμως διοχετεύονται σε δυο λέξεις: ναρκωτικά και παράλληλες σχέσεις. Όσον αφορά το πρώτο, ξέρουμε πως τα 70s ήταν η δεκαετία που ο εθισμός έμοιαζε με κάτι το συνηθισμένο, το αβίαστο.
Είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις ποιος ήταν ο πρώτος ή ο σημαντικότερος “χωρισμός” για τους Fleetwood Mac. Η θυελλώδης σχέση των Buckingham – Nicks, οι οποίοι μπήκαν σαν ζευγάρι στο συγκρότημα το 1974, έπαιξε καθοριστικό ρόλο τόσο στη μετέπειτα μερική διάλυση, όσο και στην τεράστια επιτυχία που επήλθε με τον δισκο του ’77 “Rumours”. Εκατέρωθεν απόντες, όλη η οργή του άσχημου και βίαιου χωρισμού τους ντυμένη σε μερικά τραγούδια που έμελλαν να αφήσουν ιστορία.
Ο Buckingham έφυγε το 1981 από το συγκρότημα, μετά από μια σειρά χλευαστικών και βίαιων συμπεριφορών ακόμα και επί σκηνής και κυρίως με βασικό αποδεκτή τη Stevie Nicks.
#3 One DirectionΔεκαοκτώ μήνες υποσχέθηκαν πως θα λείψουν και κοντεύουμε να κλείσουμε δεκαετία. Εντάξει, μετά την αποχώρηση του Zayn, όλοι ξέραμε πως το τοπίο είναι θολό στο μέλλον του επιτυχημένου boy band, αλλά με την έλευση του “Made in the A.M” για λίγο πιστέψαμε πως κάτι θα γινόταν. Delulu πριν καν γίνει μόδα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν έχουμε κάποιο επεισοδιακό καβγά, ή κανένα τσαγάκι το οποίο οδήγησε στο “σπάσιμο”.
Βέβαια, για του λόγου το αληθές, μερικά χρόνια αργότερα, σε μια όχι και τόσο κολακευτική περίοδο της ζωής του, ο Liam θα καθόταν στον καναπέ ενός podcast και θα έλεγε πως ουκ ολίγες φορές είχε τσακωθεί με μέλη της μπάντας και μάλιστα ένα από αυτά τον είχε πιάσει από το γιακά στο αποκορύφωμα ενός τσακωμού. Προειδοποίηση για αυξημένα ποσοστά κριντζ.
@shameless_podcast Listen to part two of our Liam Payne SCANDAL series. Link in bio! #onedirection #liampayne #impaulsive #loganpaul #shamelesspodcast #popculture ♬ original sound – Shameless Podcast
Ωστόσο, το μείζον ζήτημα εδώ, είναι η κορόιδα που υπέστη ένα ολόκληρο fandom. Αν δεν επιστρέψεις κύριος, τουλάχιστον πες το στα ίσα. Χτυπά σαν άντρας που λέει και μία Λαίδη.
Ο καθείς πήρε το δρόμο του, χαρίζοντας μας μεν μερικά από τα πιο επιτυχημένα κομμάτια στην παγκόσμια ποπ, προσπαθώντας νοερά να μας ρίξουν στάχτη στα μάτια. Κάπου κάπου ίσως και να το κατάφεραν.
Μπορεί σήμερα να ακούγεται στερεοτυπική και ίσως λίγο αχρείαστο, όμως στις δεκαετίες ’70 και ’80, στην Χρυσή εποχή του ροκ, στην πλειοψηφία των συγκροτημάτων, τα ιδρυτικά τουλάχιστον μέλη γνωρίζονταν είτε από παιδιά, είτε από τα φοιτητικά τους χρόνια. Είχαν, τέλος παντων, χτίσει το συγκρότημα πάνω στα θεμέλια μιας γερής φιλίας. Κι αυτό καμιά φορά ήταν και το συστατικό που τους κρατούσε σε τάξη.
Ωστόσο για τους Police δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Η απουσία της φιλίας μεταξύ των μελών, που υπό άλλες συνθήκες ίσως έσωζε τη μοίρα του σχήματος, ήταν που έκανε τις ολοένα και εντονότερες διαφωνίες μεταξύ των τριών, μη διαχειρισιμες μετά από ένα σημειο. Η διαφορετική ηλικία τους έπαιξε επίσης θεμελιώδη ρόλο. Ο Sting, ο οποίος ήταν σχεδόν μια δεκαετία νεότερος από τον κιθαρίστα Andy Summers, θεωρούσε πάντα ότι το να είσαι σε ένα συγκρότημα ήταν ένα παιχνίδι για νέους, και υπό αυτή την έννοια, ήταν καταδικασμένοι να αποτύχουν.
«Δεν νομίζω ότι οποιοσδήποτε ενήλικας μπορεί να είναι σε μια μπάντα», είχε δηλώσει καποτε. «Μια μπάντα είναι μια εφηβική συμμορία. Ποιος θέλει να είναι σε μια εφηβική συμμορία όταν χτυπάς τα 70; Δεν σου επιτρέπει να εξελιχθείς». Αναλογιζόμενος, μάλιστα τη διάλυση, είχε μοιραστεί ότι το συγκρότημα ξεκίνησε ως δημοκρατία και στη συνέχεια κατέληξε στο αντίθετο, περιγράφοντας τις τελευταίες στιγμές του ως “καλοήθη δικτατορία”.
Τι, δεν περιμένατε και ελληνικό άρωμα στη λίστα αυτή; Κι ομως.
Νιώθω πως οι Mystique δεν παίρνουν αρκετά εύσημα για το πόσο iconic ήταν. Ναι, μπορεί να μην είχαν την οργάνωση και την τυπική σύσταση τύπου “Hi-5″, ωστόσο οι επιτυχίες που μας χάρισαν όσο ήταν μαζί, πλέον δε λείπουν από τις λίστες με τα πιο νοσταλγικά και upbeat τραγούδια της δεκαετίας του 2000. Με δύο μεγάλες επιτυχίες, τα ” Σε Άλλη Σελίδα” και ” Μην κάνεις πως δεν θυμάσαι” κατάφεραν να χαραχτούν για πάντα στο μυαλό μας, κι αυτό δεν το λες και λίγο. Ήταν τόσο επιτυχημένα που δημιούργησαν ένα Mandela Effect ότι η Ελένη, η Αλκμήνη και η Μαρία ήταν για πολύ περισσότερο από δύο χρόνια μαζί.
Η απουσία χημείας μετά από ένα σημείο, αλλά και οι εντελώς διαφορετικές φιλοδοξίες ήταν μερικά από τα στοιχεία που οδήγησαν στο πρόωρο τέλος και ταυτόχρονα στην αυγή μιας μετέπειτα διεθνούς ποπ σταρ. Περισσότερο κους κους δεν ξέρω, συγχωρέστε με.
Όπως έχει δείξει η ιστορία (βλέπε και νούμερο #2) το να έχεις σχέση με κάποιον από το συγκρότημά σου 9/10 περιπτώσεις έχει ολέθριες συνέπειες.
Έτσι, ένα από τα σημαντικότερα σχήματα της παγκόσμιας χιπ χοπ, έσβησε το 1997 και ο λόγος δεν ήταν άλλος, παρά η φαεινή ιδέα του Wyclef Jean και της Lauryn Hill να συνάψουν σχέση μεταξύ τους.
Όπως θα έγραφε χρόνια αργότερα στη βιογραφία του ο πρώτος, η σχέση τους ήταν τυφώνας που στο πέρασμά του πήρε για αρκετά χρόνια την καριέρα και την πορεία των Fugees. Εκτεταμένοι καβγάδες, ανταγωνιστικά πνεύματα που αλληλοσυγκρούονταν και στο αποκορύφωμα το σαπουνοπερικό μανιφέστο της Hill που ξεχείλισε το ποτήρι. Η Hill έμεινε έγκυος από τον παράλληλο δεσμό της, τον Rohan Marley, δίνοντας τη χαριστική βολή που διέλυσε κάθε μέλλον που είχαν τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και σε μουσικό.
Σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις, εγώ σκέφτομαι τον κακόμοιρο τον τρίτο – στην προκειμένη τον Pras Michel- που πληρώνει τα σπασμένα αδίκως.