MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Τι σχέση έχει η «Γεωγραφία είναι πολύ κουλ» με τα Stelios Foundation Awards;

Μιλήσαμε με τη Σμαράγδα Αλεξανδρή, την ψυχή του ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ και με αφορμή τη διάκριση της ίδιας και άλλων νέων επιχειρηματιών, εξερευνήσαμε το τι σημαίνουν τα Βραβεία Επιχειρηματικότητας του Stelios Foundation.

author-image Άννα Ρούτση

“Η Γεωγραφία είναι πολύ κουλ» ξεκίνησε από νεύρα, γιατί συνειδητοποίησα ότι δεν έχω γενικές γνώσεις. Πήγα δώδεκα χρόνια σχολείο και αν είμαστε ΟΚ με το ότι απλά ξέρεις να γράφεις, να διαβάζεις και να μπαίνεις μέσα όταν χτυπά το κουδούνι, τότε έχουμε πολύ χαμηλά στάνταρτ για το τι αξίζουμε! Οπότε μετά το σχολείο, άρχισα να διαβάζω και να ψάχνω γιατί ήθελα να καταλάβω γιατί ο κόσμος είναι όπως είναι, γιατί γίνονται πόλεμοι, γιατί υπάρχουν όλες αυτές οι χώρες, και είδα τι έχουμε περάσει στο ντούκου και είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό. Μου φαίνεται αδιανόητο ένα σύστημα να έχει παιδιά στις πιο δημιουργικές τους ηλικίες που λάμπουν, βγάζουν σπίθες κι αντί να βγαίνουν από το σχολείο όλο ενδιαφέρον να μάθουν παραπάνω πράγματα, απλά να μην θέλουν να ξανανοίξουν βιβλίο στη ζωή τους. Το θεωρώ τραγικό, γιατί συνειδητοποίησα ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από την υπερεξειδίκευσή τους, τα χρήματά τους, το πού μεγάλωσαν, δεν έχει κανείς επαρκή παιδεία. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν θέλει απλά ανακαίνιση, αλλά συθέμελο γκρέμισμα και να το ξαναδούμε από την αρχή».

Κάπως έτσι κύλησε μια απολαυστική κουβέντα μας με τη Σμαράγδα Αλεξανδρή, ιδρύτρια και CEO της πλατφόρμας ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ, που ξεκίνησε από τη γεωγραφία, πήγε στις εφευρέσεις, στα ζώα, έγινε περιοδικό, βιβλία γνώσεων, επιτραπέζιο, βιβλιοπωλείο, και πολλά ακόμα, καθώς η Σμαράγδα, η γνωστή SMA.RA.GDA που γνωρίζουμε και από τη μουσική σκηνή, είναι ανεξάντλητη. Ο λόγος της συνάντησής μας ήταν ότι πριν λίγες μέρες η εκπαιδευτική της πλατφόρμα ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ πήρε το πρώτο βραβείο των Stelios Awards for Young Entrepreneurs του Stelios Foundation με το ποσόν των 100.000 ευρώ.

Όπως είπε ο sir Στέλιος Χατζηιωάννου, οι start ups είναι εκείνες που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας κι όχι υποχρεωτικά οι μεγάλες επιχειρήσεις. Όπως σχολίασε στο monopoli: «Η Σμαράγδα είναι χαρισματική, μια great ambassador, ο τρόπος που συγκεντρώνει το κοινό είναι μοναδικός κι έχει μια πολύ δημιουργική ομάδα 15 νέων ανθρώπων. Το να φτιάξεις ένα κοινό από το τίποτα, είναι σπουδαίο. Αντικειμενικά η επιχείρησή της πάει καλά, αλλά μπορεί πολύ καλύτερα ακόμη και το βραβείο θεωρώ ότι θα βοηθήσει πολύ».

Και συνεχίζει η Σμαράγδα: «Ό,τι μάθαινα, αναρωτιόμουν πώς γίνεται να μην το έχουμε μάθει στο σχολείο. Αφού λοιπόν ήμουν σε αυτή τη διαδικασία από προσωπικό ενδιαφέρον, γιατί να μη φτιάξω μια σελίδα real time, που ό,τι μαθαίνω και μου φαίνεται ενδιαφέρον, να το λέω και σε άλλους; Εγώ φαντάσου ήμουν βιβλιοφοβικό άτομο και είναι πολύ περίεργο γιατί τώρα έχω βιβλιοπωλείο και μάλιστα γνώσεων, ιστορίας, κλπ. Εκεί είδα και τι μαγικό είναι να διαβάζεις ιστορία, αν είναι βιβλίο φτιαγμένο από κάποιον παθιασμένο με το αντικείμενό του κι όχι κάποιον που του ανατέθηκε και το κάνει διεκπεραιωτικά. Η παγκόσμια ιστορία είναι το πιο hot gossip της ανθρωπότητας. Τόσο hot που το συζητούν ακόμα χιλιάδες χρόνια μετά! Είναι δυνατόν αυτό λοιπόν το αντικείμενο να είναι τόσο βαρετό στα σχολεία; Ή η γεωγραφία που ασχολείται με το τι υπάρχει στον κόσμο που ζεις; Κι αυτά τα δυο έχει καταφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να τα κάνει τα πιο βαρετά;»

«Έβλεπα λοιπόν ένα μεγάλης κλίμακας πρόβλημα που αφορά όλους μας, που είμαστε επικίνδυνα ημιμαθείς αν δεν το παίρνουμε επάνω μας μετά το σχολείο. Είμαστε στην εποχή της υπερεξειδίκευσης και μπορεί ένας γιατρός, άριστος στη ειδικότητά του, να μην ξέρει καθόλου ιστορία. Το δε κομμάτι των γενικών γνώσεων δεν είναι απλά nice to have. Όταν μιλάμε για δημοκρατία, το βασικό μέλημα είναι οι άνθρωποι μέσα στο σύστημα να είναι σε ένα επίπεδο που να σκαμπάζουν πέντε πράγματα. Οπότε το πήρα λίγο πατριωτικά. Άρχισα εμμονικά σχεδόν να ποστάρω. Μέσα σ’ όλα είμαι πολύ κοινωνικός άνθρωπος, οπότε άρχισε να υπάρχει αλληλεπίδραση, εγώ να ανεβάζω μια πληροφορία και να μου στέλνουν άλλες πέντε! Όλη αυτή η πληροφορία και η αλληλεπίδραση μου δίνει ζωή. Είναι η μόνη περίπτωση που κάνω μια δουλειά που θα έκανα ακριβώς την ίδια και αν δεν πληρωνόμουν».

Ο Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, δημιουργός και ιδιοκτήτης των εμπορικών σημάτων easy (easy family of brands www.easy.com και www.easyhistory.info, που συμπεριλαμβάνει και τις easyJet.com, easyHotel.com, easyCar.com, easyFerry.com, easyCinema.gr, και easyEspa.eu, κ.ά.), διπλασίασε φέτος το συνολικό ποσό των βραβείων απονέμοντας τρία βραβεία συνολικού ύψους € 200.000 σε νέους επιχειρηματίες. Τα κριτήρια για τα ετήσια βραβεία του ιδρύματος είναι να είναι κανείς κάτω των 35 ετών, να έχει ιδρύσει την εταιρεία του στην Ελλάδα και να έχει ξεκινήσει την επιχειρηματική δραστηριότητα τα τελευταία 5 χρόνια, συγκεντρώνοντας συνολικό τζίρο τουλάχιστον € 20.000 το χρόνο. Η επιχείρηση πρέπει να απασχολεί τουλάχιστον 3 άτομα και ο επιχειρηματίας πρέπει να κατέχει τουλάχιστον το 50% αυτής. Εάν οι ιδιοκτήτες είναι δύο, θα πρέπει να κατέχουν πάνω από το 80% της εταιρείας μεταξύ τους. Από το 2008 μέχρι και σήμερα, τα Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece θα έχουν ενισχύσει τις νέες επιχειρήσεις της χώρας με το συνολικό ποσό των €1.330.000.

«Ήταν δύσκολο να πληρώνομαι, ο δρόμος στην Ελλάδα δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα», λέει στο monopoli η Σμαράγδα Αλεξανδρή. «Ο τρόπος που λειτουργεί το κράτος απέναντι στις μικρές επιχειρήσεις είναι σχεδόν τιμωρητικός. Αλλά εφόσον φάγαμε την ψυχρολουσία στην αρχή, δεν φοβάμαι τίποτε. Με το βραβείο, η προτεραιότητά μας είναι να χτίσουμε μια καλύτερη βάση για όσα ήδη έχουμε. Δεν πάω στη διεύρυνση κατευθείαν, διαφορετικά το οικοδόμημά μας θα κατέρρεε υπό το βάρος. Θέλω να φτιάξουμε το infrastructure, τα πιο ‘βαρετά’ κι όμως απαραίτητα εταιρικά θέματα. Δεν ξεκίνησα ως επιχειρηματίας με to do list, αλλά ανάποδα. Με αυτά τα χρήματα θα καταφέρουμε για πρώτη φορά να πάρουμε μια ανάσα. Να μη σκεφτόμαστε για πληρωμές στο τέλος του μήνα, αλλά να δούμε ποιες είναι οι προτεραιότητές μας με ψυχραιμία».

Στην εκδήλωση της βράβευσης, στον όμορφο χώρο του Stelios Foundation στην, Πλάκα, κάτω από το μαγευτικό Cine Paris, το οποίο έχει κηρυχθεί διατηρητέο και του οποίου τα ενοίκια από το cinobo διατίθενται σε φιλανθρωπικούς σκοπούς, παρουσιάστηκε το νέο πρόγραμμα easy ΕΣΠΑ που φέρνει τους επαγγελματίες κοντά στα προγράμματα ΕΣΠΑ. Παρουσιάστηκαν επίσης δράσεις και πρωτοβουλίες του ιδρύματος, όπως η στήριξη της ΕΛΕΠΑΠ ή των Γιατρών χωρίς Σύνορα, η φιλοξενία 28 περίπου εκδηλώσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα μέσα το τελευταίο έτο , η διάθεση 113.000 ευρώ στον δήμο Σπετσών για την αγορά δύο νέων πυροσβεστικών οχημάτων. Το παλιό σκάφος της οικογένειας Χατζηιωάννου, Κλέλια, έγινε κέντρο εκπαίδευσης για σεφ και καπετάνιους στη Μαρίνα Ζέας με υποτροφία. Το Stelios foundation προσφέρει υποτροφίες, ενώ το πιο ακριβό πρόγραμμα θεωρείται το Food from the Heart, με 1 εκ ευρώ ετησίως σε 150 χιλιάδες ωφελούμενους ετησίως με 11 σημεία διανομής από το 2013.

Το δεύτερο βραβείο των 60 χιλιάδων ευρώ πήρε ο Νίκος Χατζηδάκης για την εφαρμογή διαχείρισης αποστολών με Courier AfterSalePro (aftersalespro.gr). το βραβείο απένειμε η Δάφνη Μπεχτσή, CEO της αγαπημένης πλατφόρμας CINOBO, που έλαβε πέρυσι το πρώτο βραβείο. Το aftersalespro ασχολείται με εργαλεία αυτοματοποίησης ηλεκτρονικού εμπορίου, τα οποία είναι πολύ χρήσιμα ειδικά σε περιόδους μεγάλης εμπορικής κίνησης, όπως γιορτές, εκπτώσεις κλπ. Όπως είπε στο monopoli ο Νίκος Χατζηδάκης: «Το βραβείο σε στηρίζει για να ξεκινήσεις, είναι μια ευκαιρία για όλους, όσοι ασχολούνται σοβαρά με κάτι. Για εμάς το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή είναι το προσωπικό, το οποίο έτσι κι αλλιώς θέλαμε να επεκτείνουμε και μας βοηθά πολύ».

Το τρίτο βραβείο αποτιμάται σε 40 χιλιάδες ευρώ και απονεμήθηκε στον Δημήτρη Αγγελόπουλο για τo e-shop του με εξοπλισμό για τερματοφύλακες Fearless. Ο Αγγελόπουλος ήταν παλιά τερματοφύλακας και είχε πάθος με τα λευκά γάντια και παπούτσια για τους τερματοφύλακες. Είναι από εκείνους που είχαν ξανακάνει αίτηση στο Stelios Foundation και γενικά στην εκδήλωση τονίστηκε το γεγονός ότι η απόρριψη τη μια χρονιά δεν σημαίνει τίποτε για την επόμενη. Η εταιρεία του καλύπτει το 10-15% της αγοράς από 10 χιλιάδες τερματοφύλακες, με παρουσία και σε Ιταλία, Γερμανία, Ρουμανία. Όπως είπε ο Δημήτρης στο monopoli: «Το πιο μεγάλο θέμα είναι να βρεθούν πόροι, όταν κάτι αναπτύσσεται γρήγορα. Μέσα από το τραπεζικό σύστημα υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες πρόσβασης σε πόρους, οι τράπεζες δεν θέλουν να πάρουν ρίσκο. Επίσης δεν πιστεύουν ότι υπάρχει μεγάλη αγορά. Υπάρχει κενό ανάμεσα στους ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο αλλά δεν ξέρουν πώς να το υποστηρίξουν και στις μεγάλες εταιρείες που δεν τις αφορά το ζήτημα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό το βραβείο».

Τo 2023 o μεγάλος νικητής των Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece ήταν η γνωστή πλατφόρμα ταινιών Cinobo, ενώ τo 2022 το πρώτο βραβείο κέρδισε η εταιρεία www.pakketo.com, το διαδικτυακό κατάστημα επίπλων που προσφέρει ολοκληρωμένες και καινοτόμες λύσεις. Το 2019 μεγάλος νικητής αναδείχθηκε η Hempoilshop, εταιρεία που εμπορεύεται προϊόντα κλωστικής και βιομηχανικής κάνναβης, και το 2018 το Ferryhopper, η πρωτοποριακή πλατφόρμα αναζήτησης και κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Τις προηγούμενες χρονιές, νικήτριες ανακηρύχθηκαν οι εταιρείες: Melira Greek Honey (2017), Sun of a Beach (2016), Sede (2015), Ancient Greek Sandals (2014), Nanobionic (2013), People for Business (2012), Fereikos Helix (2011), Fasmetrics (2010), Zoo.gr (2009) και Simply Burgers (2008).

Περισσότερα από Εταιρικές Δράσεις