Στον πυρήνα της ύπαρξης, στην αγάπη. Εκεί στρέφεται ο φετινός προγραμματισμός της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Όχι από ανάγκη για εσωστρέφεια, αλλά από λαχτάρα για ένα κοίταγμα στην εσωτερική πηγή της ανθρώπινης δύναμης, στο αφετηριακό σημείο απ’ όπου ξεκινούν όλα όσα μας επαναφέρουν στο κέντρο μας και μας κάνουν να υπομένουμε τον ακατανόητο, σκληρό, χαοτικό κόσμο που μας περιβάλλει.
Η Στέγη βαπτίζει τις 21 κεντρικές εκδηλώσεις που συστήνουν το φετινό της προγραμματισμό σε «καλλιτεχνικά έργα-αντίδοτα στη μοναξιά, που έχουν στον πυρήνα τους την ανάγκη μας να αλληλοσχετιζόμαστε, την ανάγκη μας να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο μέσα από το βλέμμα του άλλου, την ανάγκη μας να συνάψουμε ουσιαστικές σχέσεις: ερωτικές, φιλικές, γονεϊκές, σχέσεις με τον εαυτό μας, την κοινωνία και τον κόσμο». Θεωρώντας πως αυτή είναι η φυσική συνέχεια σκέψης μετά τον περσινό προγραμματισμό της Στέγης που διακρίθηκε για τη μαχητικότητα και τον αφυπνιστικό πολιτικό του λόγο.
«Θα μιλήσουμε για σχέσεις. Για το πιο συνηθισμένο. Για αυτή την αναπόφευκτη σύνδεση που κάνει τη ζωή απολαυστική, επώδυνη, αφόρητη, ξεχωριστή, ανθρώπινη. Θα μιλήσουμε γι’ αυτά που ζούμε μέσα στο σπίτι μας, στα στενά όρια ενός κρεβατιού, γι’ αυτά που περιγράφουμε μόνο στους έμπιστους φίλους μας, αναζητώντας καταφύγιο στην απόγνωση, μοίρασμα στη χαρά. Έρωτας, φιλία, η αέναη διαδρομή συγχώρεσης των γονιών μας, όλα μέσα στην παραδοχή ότι το να μη ζούμε μόνοι μας έχει το άξιο τίμημά του.
Κάπου εκεί έρχεται και η τέχνη. Για να ανυψώσει το ταπεινό και μεγαλειώδες προνόμιο να συνδεόμαστε, να ανοιγόμαστε, να ξεπερνάμε τον φόβο να δει ο άλλος τον καλό και τον κακό εαυτό μας, να χάσουμε τον ύπνο μας και τον έλεγχο, να αφεθούμε στην έκπληξη, να νιώσουμε την ασφάλεια της εμπιστοσύνης, την απόλαυση της επαφής, τον πολλαπλασιασμό του συναισθήματος και της εμπειρίας, την επιβεβαίωση της ανάμνησης» σχολιάζει η Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
Μέσα σε αυτό το ‘ψυχικό’ κάδρο, η Στέγη αγγίζει, όπως πάντα, όλες τις τέχνες: Θέατρο, χορό, μουσική, σινεμά, εκθέσεις αλλά και την καλλιτεχνική δημιουργία στον ψηφιακό κόσμο μέσα από εξέχουσες εγχώριες φωνές αλλά και σταρ της διεθνούς σκηνής.
Η σεζόν ανοίγει με ξένους δημιουργούς που καλούνται να σκηνοθετήσουν Έλληνες ηθοποιούς. Οι Αυστραλές δημιουργοί Nat Randall και Anna Breckon, στην επίσημη πρώτη τους στην Ελλάδα, καθοδηγούν τη Στεφανία Γουλιώτη στην παράσταση «The second woman» (5 Οκτωβρίου), μια σκηνική εμπειρία – μαραθώνιος, διάρκειας 24 ωρών, όπου η ηθοποιός καλείται να ερμηνεύσει την ίδια σκηνή 100 φορές με 100 διαφορετικούς παρτενέρ.
Η σκυτάλη θα περάσει στον Tiago Rodrigues, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν και σκηνοθέτη της περσινής παράστασης-μανιφέστο «Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες». Ο Rodrigues επιστρέφει για τρίτη φορά στη Στέγη και, σε καλλιτεχνική συνεργασία με την Αργυρώ Χιώτη, παρουσιάζει το πρώτο του θεατρικό έργο «Ο Χορός των Εραστών» (πρεμιέρα 10 Οκτωβρίου) στη Μικρή Σκηνή με πρωταγωνιστές τους Νίκο Καραθάνο και Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου να συνομιλούν σε ένα γήινο ερωτικό ποίημα.
Ο Romeo Castellucci επιστρέφει στην Αθήνα, με τη συντροφιά της Isabelle Huppert να πρωταγωνιστεί στη «Βερενίκη» (πρεμιέρα 26 Μαρτίου) του Ρακίνα, ένα από τα πιο ριζοσπαστικά κείμενα της Δυτικής λογοτεχνίας. Η Ιπέρ θα θρηνήσει για το χαμένο έρωτα της σε μια παράσταση για την αλήθεια και το ψέμα του να αγαπάς και να αγαπιέσαι.
Η θεατρική συνέχεια θα δοθεί με δύο νεότερες φωνές που έχουν δονήσει την ελληνική θεατρική σκηνή τα τελευταία χρόνια, τον Γιώργο Κουτλή και τον Mario Banushi. Ο μεν Γιώργος Κουτλής, με σημείο εκκίνησης την ερωτική σχέση του Σάσα και της Σάσα, σκηνοθετεί έναν θίασο 25 εκπροσώπων της Gen Z για να μιλήσουν για όλα όσα τους στερούν ή τους προσφέρουν οξυγόνο, μεταγράφοντας ένα από τα έργα-ορόσημα των zeros του Ivan Vyrypaev. Η παράσταση με τίτλο «Οξυγόνο» (πρεμιέρα 21 Νοεμβρίου) φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε μια πνευματική rave εμπειρία με τη συνδρομή του dj Reign of Time.
O Mario Banushi, με τη σειρά του, θα αντλήσει (και πάλι) έμπνευση από προσωπικά βιώματα, για να συνομιλήσει και να υμνήσει τη σχέση μητέρας και παιδιού, δίνοντας τον τρυφερό τίτλο «Mami» (πρεμιέρα 6 Φεβρουαρίου).
Dance me to the end of loveΟ χορός στη Στέγη έχει ταυτιστεί πλέον με το Onassis Dance Days (3-6 Απριλίου), το Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων που φέτος θα έχει προσκεκλημένο τον εικονοκλάστη χορογράφο Damien Jalet με το «Planet», μια χορογραφική αναμέτρηση με την αδάμαστη ομορφιά της φύσης. Στο ίδιο μοτίβο, οι δημιουργίες των νέων χορογράφων θα εστιάσουν στη σχέση της εικαστικότητας και της κίνησης.
Λίγο αργότερα, o Χρήστος Παπαδόπουλος θα παρουσιάσει, σε παγκόσμια πρώτη, τη νέα του χορογραφία με προσωρινό τίτλο, «My Fierce Ignorant Step» (πρεμιέρα 8 Μαϊου), που υπόσχεται να είναι το πιο προσωπικό έργο του.
Στις παραστατικές εμπειρίες, ο περσινός θρίαμβος της «Νέκυια», μια συνάντηση του ιεροφάντη της ροκ, Γιάννη Αγγελάκα, της ηθοποιού ‘Ολιας Λαζαρίδου και του χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου θα επιστρέψει, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη και στο Μέγαρο Μουσικής της πόλης, για τρεις βραδιές μόνο (14-16 Φεβρουαρίου).
Στη Στέγη, Κυριακή μεσημέριΑυτή τη χρονιά, στα παραστικά της γεγονότα, η Στέγη θα εγκαινιάσει το θεσμό του «ματινέ», της απογευματινής παράστασης τις Κυριακές: Στην Κεντρική Σκηνή οι παραστάσεις θα ξεκινούν στις 14.00 και στη Μικρή Σκηνή στις 17.00.
Μουσικοί θεσμοί που επιστρέφουνΜουσικά, ο οργανισμός ανατρέχει στις σταθερές της καθώς τις επαναδιαπραγματεύεται: Τον Νοέμβριο, το έργο του Κ. Π. Καβάφη θα ζωντανέψει ξανά μέσα από τις μελωδίες του Δημήτρη Παπαδημητρίου παρουσιάζοντας για δεύτερη φορά το έργο του συνθέτη, «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός» (2 Νοεμβρίου), το οποίο γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στα επίσημα εγκαίνια της εμβληματικής Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, τον Οκτώβριο του 2002.
Το Stegi.Radio καταλαμβάνει και πάλι για ένα τριήμερο τη Στέγη, μεταμορφώνοντάς την σε μια καλειδοσκοπική σκηνή με εγχώριους και διεθνείς καλεσμένους της ηλεκτρονικής μουσικής – Kittin, Robert Hood, David Vunk, Irreversible Entanglements και Vassilina – αναδεικνύοντας το Takeover σε θεσμό. (23–25 Ιανουαρίου).
Η «Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού» η συνεργασία της Στέγης με το Πάντειο Πανεπιστήμιο διοργανώνεται για 10η χρονιά (6-7 Μαρτίου) και με αφορμή αυτή την επέτειο, τρεις νέοι μουσικοί μας ταξιδεύουν σε αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους και μονοπάτια στα βουνά των Βαλκανίων.
Αντίστοιχα, το Borderline Festival στην 14η έκδοση του παρουσιάζει έναν αφαιρετικό, ambient και deep listening κόσμο σε σύζευξη με σωματική εμπειρία ακρόασης μέσα από cross-genre DJ sets από καλλιτέχνες που βρίσκονται στην εμπροσθοφυλακή της διεθνούς πειραματικής χορευτικής μουσικής (10–12 Απριλίου).
Στα βουνά της ΚόνιτσαςΕννοείται για πως τρίτη χρονιά, η Στέγη θα επιστρέψει στην Κόνιτσα, μαζί με τον βραβευμένο με Grammy μουσικό παραγωγό Christopher King, για το τριήμερο μουσικό φεστιβάλ «Γιατί ‘ναι μαύρα τα βουνά: Οι μουσικές κουλτούρες των νότιων Βαλκανίων» όπου φέτος θα είναι προσκεκλημένοι μουσικοί από την ελληνική ποντιακή παράδοση, την κεντρική Βουλγαρία, τα ελληνικά νησιά, τα Καρπάθια όρη, τη Μικρά Ασία. (27–29 Ιουνίου).
Plasmata, version III στην ΑθήναΤο εικαστικό στίγμα του οργανισμού θα δοθεί με το θεσμό «Plasmata» που στην τρίτη εκδοχή του θα καταλάβει ένα νέο δημόσιο χώρο το Μάιο στην Αθήνα μιλώντας για τη σχέση του οργανικού και της ύλης. Νωρίτερα, η Στέγη θα κάνει μια ακόμα εικαστική παρέμβαση στην πόλη, με το έργο της αρχιτέκτονα και ζωγράφου Ελένης Ψυλλάκη τίτλο «Μια Γυναικεία Φιγούρα με Κόκκινη και Μοβ Φορεσιά», μια ακόμα μεγάλης κλίμακας τοιχογραφία στη γειτονιά της Στέγης, στην οδό Λαγουμιτζή 42.
Πίσω από την κάμεραΣτο κινηματογραφικό πεδίο, το Ίδρυμα Ωνάση συμμετέχει σε ταινίες, με το Onassis Cinema να στηρίζει καταξιωμένους δημιουργούς και νέα ταλέντα μέσα από την ανάπτυξη σεναρίων και την παραγωγή ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους: Σε συμπαραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση, ετοιμάζονται ταινίες από τους: Romain Gavras, Γιάννη Οικονομίδη, Εύη Καλογηροπούλου, Σταύρο Πετρόπουλο και Ευθύμη Kosemund-Σανίδη. Παράλληλα, παρουσιάζει δικές του παραγωγές ντοκιμαντέρ από τους Εύα Στεφανή, Τάσο Λάγγη, Ιλίρ Τσούκο, Χρήστο Σαρρή.
Συζητήσεις σε βάθοςΟ θεσμός «Λέξεις και σκέψεις», οι συζητήσεις με επιφανείς μορφές του διεθνούς πολιτισμού θα φέρουν στην πόλη τη σκηνοθέτρια, συγγραφέα, εικαστικός και περφόρμερ, Miranda July, τον Χιλιανό συγγραφέα Benjamin Labatut ενώ θα συνεχιστούν οι συζητήσεις του Society Uncensored για φλέγοντα ζητήματα και κοινωνικά.
Πολυδραστήριο και φέτος, το Onassis AiR, το πρόγραμμα καλλιτεχνικής έρευνας και φιλοξενίας του Ιδρύματος Ωνάση, υποδέχεται το κοινό στα Onassis AiR Open Days σε ανοιχτές εκδηλώσεις το Νοέμβριο, το Μάρτιο και τον Ιούνιο.
Η Στέγη ταξιδεύει στον κόσμοΣτο μεταξύ, εκτός Αθηνών και εκτός Ελλάδας, η Στέγη με το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» υποστηρίζει, ανά τον κόσμο, περισσότερους από δέκα ανερχόμενους αλλά και καταξιωμένους καλλιτέχνες σε όλα τα στάδια της δημιουργικής πορείας τους: Στην Ιταλία (Μπολόνια, Ρώμη, Τορίνο, Ρέτζιο Εμίλια, Φλωρεντία, Βένετο, στη Γαλλία (Στρασβούργο, Βαλ-ντε-Μαρν, Λιλ, Παρίσι, στο Βέλγιο (Λιέγη, Σαρλερουά) στο Λουξεμβούργο, στη Φινλανδία (Όουλου, Ελσίνκι), στη Νορβηγία (Μπέργκεν) Σερβία (Νόβι Σαντ), Χιλή (Σαντιάγο). Παράλληλα, συνεχίζει να συνδέεται με σημαντικούς διεθνείς φορείς του εξωτερικού, φέτος ενώνοντας τις δυνάμεις της με περισσότερους από 100 συνεργαζόμενους οργανισμούς από όλη την Ευρώπη, για την υλοποίηση 9 διεθνών πρότζεκτ σε 34 χώρες.
Η επέτειος των 50 ετών για το ΄Ιδρυμα ΩνάσηΥπενθυμίζοντας πως το 2025 η Στέγη συμπληρώνει 15 χρόνια παρουσίας στην πολιτιστική ζωή της χώρας και το Ίδρυμα Ωνάση γιορτάζει μισό αιώνα από την ίδρυση του, ο πρόεδρος του, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου σημειώνει πως αυτές οι δύο επέτειοι «είναι μια ευκαιρία να κοιτάξουμε πίσω στη διαδρομή μας, γεμάτη από πρωτοβουλίες και μεγάλες κατακτήσεις, αλλά και να προχωρήσουμε μπροστά με νέα οράματα. Σηματοδοτούν μια ακόμα πιο θαρρετή ματιά στο μέλλον… Ανανεώνουμε τη δέσμευσή μας να βάζουμε τον άνθρωπο στο επίκεντρο των δράσεών μας. Με την Τέχνη, την Παιδεία και την Υγεία ως κοινό μας στόχο, παρεμβαίνουμε με νέες σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως το Ωνάσειο Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο, που υπόσχεται να φέρει ελπίδα στη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων στην Ελλάδα. Για να γίνει ο κόσμος μας πιο προσβάσιμος και ανοιχτός, πιο όμορφος».
Get the party startedΗ σεζόν θα ξεκινήσει, ως είθισται πανηγυρικά: Με το καθιερωμένο πάρτι στη γειτονιά του Νέου Κόσμου (3 Οκτωβρίου) – φέτος με ένα πολυσυλλεκτικό lineup: Από τον Αθηναίο μύστης της northern soul DJ Breakin Moves, τη νέα φωνή της ελληνικής ραπ, Ladele, την Billie Kark, το φαινόμενο της ελληνικής house και τέκνο σκηνής, K.atou, το δυναμικό hip-hop δίδυμο των Joker/Two-Face και την εκρηκτική Αυστραλιανή DJ ΗΑΑi με τη μελωδική τέκνο της.
Η προπώληση για επιλεγμένες παραγωγές και για περιορισμένο αριθμό θέσεων αρχίζει στις 23 Σεπτεμβρίου.
Το ημερολόγιο των παραγωγών της Στέγης για τη σεζόν 2024-2025 ΜουσικήΠάρτι στη Στέγη 2024
HAAi | Joker/Two-Face | K.atou | Billie Kark | Ladele | Breakin Moves | Παιδικό πρόγραμμα από το Bobos Arts Festival
3 Οκτωβρίου 2024 | στη γειτονιά της Στέγης
Nat Randall & Anna Breckon, Τhe Second Woman
5 Οκτωβρίου 2024 (για 24 ώρες) І Κεντρική Σκηνή
Tiago Rodrigues, O Χορός των εραστών
10 Οκτωβρίου 2024 – 19 Ιανουαρίου 2025 І Μικρή Σκηνή
Francis Ford Coppola, Megalopolis
11 Οκτωβρίου 2024 І Κεντρική Σκηνή
Δημήτρης Παπαδημητρίου — Κ. Π. Καβάφης
«…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός»
2 Νοεμβρίου 2024 І Κεντρική Σκηνή
Φθινοπωρινά Open Days І 1 & 2 Νοεμβρίου 2024 І Στέγη
ONX Open Days І 12 – 15 Δεκεμβρίου 2024 І Στέγη
Ανοιξιάτικα Open Days І 21 & 22 Μαρτίου 2025 І Στέγη
Καλοκαιρινά Open Days І 20 & 21 Ιουνίου 2025 І Στέγη
ONX/AiR Open Days
Onassis ONX & Onassis AiR
12 – 15 Δεκεμβρίου 2024 І Στέγη
Γιώργος Κουτλής, «Οξυγόνο» του Ivan Vyrypaev
21 Νοεμβρίου 2024 – 12 Ιανουαρίου 2025 І Κεντρική Σκηνή
Miranda July
15 Ιανουαρίου 2025 І Κεντρική Σκηνή
STEGI.RADIO Takeover
23 – 25 Ιανουαρίου 2025 І Στέγη
Mario Banushi, MAMI
6 Φεβρουαρίου – 22 Μαρτίου 2025 І Κεντρική Σκηνή
Γιάννης Αγγελάκας & Χρήστος Παπαδόπουλος, ΝΕΚΥΙΑ
Η ραψωδία «λ» από την Οδύσσεια του Ομήρου με πλήκτρα, φωνές και μουσικό πριόνι
14 – 16 Φεβρουαρίου 2025 І Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol. 10
6 – 7 Μαρτίου 2025 І Μικρή Σκηνή
1η συναυλία – Οn the road, Στα χνάρια του Jack Kerouac
2η συναυλία – Off road, Γλωσσολαλιές των Βαλκανίων
3η συναυλία – Parallel roads, Μια καθημερινή μέρα
4η συναυλία – Crossroads, Ταξιδεύοντας στον χρόνο και στον ήχο
Romeo Castellucci, Βερενίκη
ελεύθερα εμπνευσμένο από τη Βερενίκη του Ρακίνα
26 – 30 Μαρτίου 2025 І Κεντρική Σκηνή
Benjamin Labatut
Άνοιξη 2025 І Κεντρική Σκηνή
Onassis Dance Days
3 – 6 Απριλίου 2025 І Στέγη
Damien Jalet, Planet [wanderer]
4 – 6 Απριλίου 2025 І Κεντρική Σκηνή
Borderline Festival 2025
10 – 12 Απριλίου 2025
Χρήστος Παπαδόπουλος, My Fierce Ignorant Step
(προσωρινός τίτλος)
8 – 18 Μαΐου 2025 І Κεντρική Σκηνή
Plásmata III
Μάιος – Ιούνιος 2025 | Αθήνα
Γιατί ΄ναι μαύρα τα βουνά 2025
Οι μουσικές κουλτούρες των νότιων Βαλκανίων
27 – 29 Ιουνίου 2025 І Κόνιτσα
Διαβάστε περισσότερα: https://www.onassis.org/el/onassis-stegi/season-2024-2025-at-the-onassis-stegi