Ξεκινάω να γράφω υπό τους ήχους του νέου άλμπουμ της Lady Gaga με τίτλο “Harlequin”, που μόλις κυκλοφόρησε και περιλαμβάνει τα τραγούδια από το soundtrack της ταινίας «Joker: Τρέλα για Δύο» (στα αγγλικά: “Joker: Folie à Deux”). Το sequel του αδιαμφισβήτητα επιτυχημένου “Joker” του 2019 -1 δισεκατομμύριο δολάρια στο παγκόσμιο box office, ένα Όσκαρ στον Joaquin Phoenix, ένα Όσκαρ για Καλύτερη Πρωτότυπη Σύνθεση κι άλλες 11 υποψηφιότητες- έρχεται στις αίθουσες στις 3 Οκτωβρίου! Χαρακτηρίζεται ως μιούζικαλ-θρίλερ με την σκηνοθεσία να αναλαμβάνει και πάλι ο Todd Phillips.
Νομίζω, λίγο-πολύ, όλοι αναρωτηθήκαμε πώς κατέληξε το sequel για έναν αντιήρωα των κόμικς της DC να γίνει μιούζικαλ (ορισμένους τους ξίνισε και η προσθήκη της Lady Gaga ως Harley Quinn ενώ, πραγματικά, στο ελάχιστο να έχεις παρακολουθήσει την πορεία της, αντιλαμβάνεσαι πόσο ταιριαστή επιλογή ήταν). Αν ξετυλίξουμε το κουβάρι, ήδη από την πρώτη ταινία, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι δεν είναι ακόμη μια ταινία για το origin story ενός “κακού”, όπως λέγαμε παιδιά. Πώς φτάνουμε, λοιπόν, στην ημέρα που θα μπούμε σε μια κάποια αίθουσα για να δούμε το μιούζικαλ του Joker 2; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Σύνοψη & CastΣύνοψη: Δύο χρόνια μετά τα γεγονότα του Joker (2019), ο Arthur Fleck βρίσκεται έγκλειστος στο ψυχιατρικό άσυλο Arkham, εν αναμονή της δίκης του για τα εγκλήματα που διέπραξε ως Joker. Ενώ παλεύει με τη διχασμένη του προσωπικότητα, ο Άρθουρ όχι μόνο σκοντάφτει πάνω στην πραγματική αγάπη, αλλά ανακαλύπτει και τη μουσική που πάντα έκρυβε μέσα του. Και καθώς ζει τη ζωή σαν μιούζικαλ παρέα με την εξίσου νοσηλευόμενη Harleen “Lee” Quinzel, με την οποία μοιράζεται την ίδια τρέλα, οι ακόλουθοί του έξω από το άσυλο, ξεκινούν ένα κίνημα για να τον ελευθερώσουν.
Πρωταγωνιστούν: Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Zazie Beetz, Brendan Gleeson και Catherine Keener.
Καθώς έφτιαχνε το “Joker” (2019) και πριν την τεράστια ανταπόκριση του κοινού, ο σκηνοθέτης Todd Phillips δεν σκεφτόταν να υπάρξει κάποιο sequel. Μετά την επιτυχία, ήρθε κι ένα όνειρο που είδε ο Joaquin Phoenix ότι ο Arthur Fleck ήταν πάνω στην σκηνή κι έλεγε αστεία και τραγουδούσε. “Ξύπνησα νιώθοντας πανευτυχής και τον πήρα τηλέφωνο [τον Phillips], ελπίζοντας να θέλει να κάνει ένα show μαζί μου” δήλωσε σε συνέντευξή του Phoenix. Κάπως έτσι, σκέφτηκαν μια παράσταση στο Broadway αλλά ήρθε η πανδημία και σύντομα το σχέδιο ναυάγησε…
Η σύνδεση του Arthur με την μουσική και η προσθήκη της Harley QuinnΈτσι, το “γύρισαν” και πάλι σε ταινία και αυτή η σύνδεση της μουσικής με τον χαρακτήρα του Arthur Fleck που πρότεινε εξαρχής ο Joaquin Phoenix, φαίνεται πως κούμπωσε στο μυαλό του Phillips και του συν-σεναριογράφου του, του Scott Silver. Όμως και πάλι ότι ο χαρακτήρας του Joker θα βρει τρόπο έκφρασης μέσω της μουσικής δεν ήταν αρκετό. Για ακόμη μια φορά ο Joaquin Phoenix έδωσε τη “λύση”: να τον ταιριάξουν με μια θηλυκή εκδοχή του Joker ως μια χορεύτρια παρτενέρ του. Και αυτή δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την Harley Quinn…
Ο Todd Phillips δεν ήθελε τους κλασικούς DC χαρακτήρεςΗ διάθεση του Phillips να “πατήσει” πάνω στους κλασικούς χαρακτήρες των κόμικς της DC αλλά να μη πει την ίδια ιστορία που ξέρουμε όλοι, φάνηκε ήδη από το πρώτο Joker. Δεν παρακολουθούσαμε την γέννηση ενός μοχθηρού χαρακτήρα παρά την κατάρρευση ενός ψυχικά ασθενούς ανθρώπου που η ίδια η κοινωνία τον παραγκωνίζει και ως απόρροια διαπράττει φόνο. Εξανθρωπίστηκε ένας αντιήρωας των κόμικς, ένας κλασικός κακός χαρακτήρας, άμεσα συνυφασμένος ως εχθρός του Batman. Όμως, ο Phillips είχε άλλα σχέδια για τον (αντί)ήρωά του, όπως και για την Harley Quinn στο sequel.
Για τον JokerΓια τον Joker, ο Phillips δεν ήθελε καθόλου μια συμβατική συνέχεια όπου ο Arthur μετατρέπεται σε αυτόν τον “Clown Prince of Crime”, επικεφαλής μια εγκληματικής συμμορίας και στόχος του Bruce Wayne ή αλλιώς Batman. Προτιμούσε να επικεντρωθεί στον ψυχισμό του Arthur και στο πώς η πτώση αυτού του ανθρώπου σαγήνευσε τους ανθρώπους της Gotham, με τον τρόπο που συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο. Ότι με άλλα λόγια πια η διασκέδαση του κοινού πηγάζει (και) από σκάνδαλα και υποθέσεις που, ναι μεν η τηλεόραση αναπαράγει αλλά χάνοντας το στοιχείο της ενημέρωσης και χρωματίζοντάς τα με την διασκεδαστική πλευρά της κατάστασης του “άλλου”.
Για την Harley Quinn, ο Phillips δεν ήθελε σίγουρα να αναπαράγει τους συνήθεις τρόπους της. “Την ψηλή φωνή, την προφορά, το μάσιμα της τσίχλας και αυτό το τσαχπίνικο ύφος που υπάρχει στα κόμικς, τα αφαιρέσαμε όλα. Την θέλαμε να ταιριάζει στον κόσμο της Gotham που δημιουργήσαμε στην πρώτη ταινία” λέει ο ίδιος. Έτσι, η συγκεκριμένη Harley Quinn μπορεί να είναι χειριστική και δίχως ηθική αλλά είναι πιο προσγειωμένη!
Ο σκηνοθέτης διστάζει να το χαρακτηρίσει έτσι! “Η περισσότερη μουσική της ταινίας είναι στ’ αλήθεια απλώς διάλογος. Είναι απλώς ο Arthur που δεν βρίσκει τα λόγια να πει αυτά που θέλει να πει, κι αντ΄αυτού τα τραγουδάει” δηλώνει ο Phillips. Υπάρχει τραγούδι και χορός αλλά αυτά βρίσκονται μόνο στο μυαλό και την φαντασία του Arthur και της Lee.
Και για τον σκοπό που η μουσική εξυπηρετεί στην ταινία, ο Phoenix και η Gaga τραγούδησαν ζωντανά στα γυρίσματα με τη συνοδεία πιάνου εκτός πλάνου, αντί να πατάνε πάνω σε προ-ηχογραφημένα κομμάτια -αντίστοιχα είχαν πράξει και στο “A Star is Born” (2018) ύστερα από προτροπή της Gaga. Επίσης, επέλεξαν να μη τραγουδάνε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο που θα μπορούσαν. “Αναρωτηθήκαμε, τι χρειαζόταν για να είναι αληθινό για δύο ανθρώπους προκειμένου να ξεσπάσουν σε τραγούδι στη μέση μιας συνομιλίας; Από που προέρχεται η μουσική όταν κανείς δεν μπορεί να την ακούσει παρά μόνο οι χαρακτήρες; Ούτε ο Arthur, ούτε η Lee είναι επαγγελματίες τραγουδιστές και δεν θα έπρεπε να ακούγονται σαν να είναι” έχει σχολιάσει η Lady Gaga. Κι ο Phoenix επιβεβαιώνει λέγοντας “Ήταν σημαντικό για εμένα να μην πούμε τα τραγούδια ποτέ όπως λέγονται συνήθως στα μιούζικαλ. Δεν θέλαμε βιμπράτο και τέλειες νότες. Αντιθέτως, ο στόχος ήταν να κάνουμε κάτι εκνευριστικό αλλά ειλικρινές”.
Μένει να ανακαλύψουμε στην σκοτεινή αίθουσα τι είδους μιούζικαλ δημιούργησαν κι αν τελικά αρέσει στο κοινό ένας αντιήρωας με κόμικς καταβολές να υπάρχει στον κόσμο ενός τέτοιου κινηματογραφικού είδους. Σας αφήνω με ένα τραγούδι από το νέο άλμπουμ της Lady Gaga: