Η Καμεράτα επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής
Έπειτα από δέκα και πλέον χρόνια διοικητικής αδρανοποίησης, η δημοφιλής και πολυβραβευμένη Ορχήστρα, απαλλαγμένη οριστικά από τα προβλήματα του παρελθόντος, εντάσσεται οργανικά πλέον στον ΟΜΜΑ, ως ορχήστρα in residence, με μηνιαίες εμφανίσεις εντός και εκτός Μεγάρου.
Ημέρα «εξαιρετικής σημασίας», καθώς «ανταμείβονται κόποι και όνειρα πολλών χρόνων», χαρακτήρισε τη χθεσινή ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, παρουσιάζοντας την επαναλειτουργία της Καμεράτας ως ορχήστρας, πλέον, του Μεγάρου Μουσικής.
Έπειτα από δέκα σχεδόν χρόνια διοικητικής αδρανοποίησης, συσσώρευσης χρεών και αδυναμίας καταβολής μισθών, λειτουργίας υπό τον μανδύα άλλων τίτλων (όπως Armonia Atenea ή Οι Μουσικοί της Καμεράτας), όλα δείχνουν πως η πολύχρονη αυτή περιπέτεια οδηγείται στο τέλος της με τρόπο που διασφαλίζει τη συνέχεια της Ορχήστρας, ως οργανικού, πλέον, τμήματος του Μεγάρου Μουσικής.
«Σαρξ εκ της σαρκός» του ΜεγάρουΣε αυτή τη διοικητική περιπέτεια αναφέρθηκε, κατά την παρουσίαση της «νέας» Καμεράτας, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΜΜΑ, Νίκος Πιμπλής, χαρακτηρίζοντας την Καμεράτα «σάρκα εκ της σαρκός» του Μεγάρου. Αρχικά, αναφέρθηκε στις διακρίσεις που έχει αποσπάσει η ορχήστρα στο εξωτερικό αλλά και στις Συμπληγάδες όπου παγιδεύτηκε τα χρόνια της κρίσης, εξαιτίας της εξαρχής προβληματικής διοικητικής δομής της και της ακόμη πιο προβληματικής χρηματοδότησής της, που βασιζόταν κατά πολύ σε χορηγίες. Έτσι, το 2015 το ΝΠΙΔ Καμεράτα – Ορχήστρα Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» οδηγήθηκε σε πλήρη διοικητική αδυναμία, παύση πληρωμών και παραίτηση του Δ.Σ. του, κρατώντας σε ομηρία 18 εργαζόμενους, μουσικούς και διοικητικούς.
Έπειτα από την υπερπήδηση πολλών εμποδίων, για την οποία χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις και τέσσερις υπουργικές αποφάσεις, η Καμεράτα εντάσσεται πλέον στο σώμα του Μεγάρου, όπου και θα πραγματοποιεί μηνιαίες εμφανίσεις. Τον πυρήνα του νέου σχήματος θα αποτελέσουν 18 μουσικοί, από τους οποίους οι 7 συμμετείχαν στην προηγούμενη σύνθεση της Ορχήστρας, ενώ οι υπόλοιποι 11 επελέγησαν έπειτα από ακρόαση. Ο 18μελής αυτός πυρήνας θα συμπληρώνεται κάθε φορά με επιπλέον μουσικούς, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε συναυλίας. «Από σήμερα το Μέγαρο είναι πιο πλούσιο», κατέληξε ο Νίκος Πιμπλής.
Στο ιστορικό της δημιουργίας της Ορχήστρας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλοι της Μουσικής, Πάνος Δημαράς, από την παρθενική της εμφάνιση στις 20 Σεπτεμβρίου 1991 μέχρι σήμερα που «η Καμεράτα βρήκε το δρόμο της», προικισμένη με το σήμα και την υποδομή της, που ο ΣΦΜ παραχώρησε στον ΟΜΜΑ.
Για ένα «πρόγραμμα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας», που από την επόμενη σεζόν θα συμπληρωθεί με νέες συνθέσεις, αλλά και συναυλίες εκτός Μεγάρου, έκανε λόγο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου, Γιάννης Βακαρέλης, ενώ ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, αφού ευχαρίστησε τους μουσικούς που «πίστεψαν ότι θα υπάρξει κάποιος που θα δώσει μια λύση», τόνισε ότι «περάσαμε σπουδαίες εμπειρίες και δυσκολίες που μας έκαναν πιο δυνατούς», επισημαίνοντας την ελπίδα του η Ορχήστρα να επιστρέψει σύντομα και σε συναυλίες στο εξωτερικό.
Τέλος, μιλώντας εκ μέρους των μουσικών, ο τσελίστας Κρις Χάμφρεϊς, ένα από τα παλιότερα μέλη της Ορχήστρας, τόνισε πως «είμαστε περήφανοι ως ελληνική ορχήστρα που γεμίσαμε διάσημες αίθουσες συναυλιών στο εξωτερικό. Είμαστε ανανεωμένοι και έτοιμοι να συνεχίσουμε μια λαμπρή πορεία, εντός και εκτός Ελλάδος».
Οι συναυλίες της σεζόν 2024-25Η πρώτη εμφάνιση της Καμεράτας για την καλλιτεχνική περίοδο 2024/2025 θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 30 Νοεμβρίου, όπου το ανανεωμένο μουσικό σύνολο επιστρέφει σε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της οργανικής μπαρόκ μουσικής, τα περίφημα «Βρανδεμβούργια κοντσέρτα» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, τα οποία θα ερμηνεύσει σε όργανα εποχής, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να απολαύσει τον λαμπερό ήχο της Καμεράτας σε μια από τις σπουδαιότερες συνθέσεις στην ιστορία της μουσικής.
Στη συνέχεια, η Καμεράτα θα δώσει πέντε ακόμη συναυλίες, με έργα που δεν περιορίζονται στο κλασικό ρεπερτόριο, αλλά ανοίγονται και σε άλλες περιόδους της συμφωνικής μουσικής.
Έτσι, τον Δεκέμβριο θα παρουσιάσει ένα χριστουγεννιάτικο πρόγραμμα που θα μεταφέρει το κοινό στις Βερσαλλίες του Βασιλιά-Ήλιου, με έργα Lully και Charpentier (27.12) και ένα πρωτοχρονιάτικο με άρωμα Βιέννης, στο πνεύμα της παράδοσης της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας της Φιλαρμονικής της πόλης (4.1).
Θα ακολουθήσουν συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις, με έργα Philip Glass και John Lord των Deep Purple (19.2), συναυλία με τα έργα «Αποκάλυψη» και «Ωδή στον Μπετόβεν» του Μίκη Θεοδωράκη (17.3), ενώ στην τελευταία εμφάνιση για τη σεζόν, τη Μεγάλη Δευτέρα 14 Απριλίου 2025, η Ορχήστρα επιστρέφει στο μπαρόκ ρεπερτόριο, με το ορατόριο του Χαίντελ «H Ανάσταση», τις «Τέσσερις εποχές» του Βιβάλντι, καθώς και άλλα έργα του ιταλικού μπαρόκ, υπό την καθοδήγηση του Shunske Sato (μουσική διεύθυνση και σόλο μπαρόκ βιολί).