MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
18
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
16 Φωκίωνος Νέγρη: Έκθεση με έργα φοιτητών του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Ιωαννίνων
Από 14/02/2025 έως 15/03/2025
18 διάλογοι με το 2004: Έργα του εικαστικού Δημήτρη Κούκου "συνομιλούν" με εκθέματα του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας
Από 16/01/2025 έως 29/03/2025
Bouche fermée: Ένα εικαστικό αλφαβητάριο της Έλενας Παπαδημητρίου για τη γυναικεία καταπίεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 21/02/2025 έως 23/03/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 31/03/2025
Dreams, Fame and the Savage: Έκθεση των Kalup Linzy και James Franco στην γκαλερί The Breeder
Από 23/01/2025 έως 22/02/2025
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Hide or Disguise: Έκθεση της Χρυσάνθης Κουμιανάκη στην γκαλερί CAN Christina Androulidaki
Από 12/02/2025 έως 15/03/2025
In Love: 27 Έλληνες καλλιτέχνες απεικονίζουν τον έρωτα στην Sianti Gallery
Από 14/02/2025 έως 08/03/2025
Land In Between: Έκθεση φωτογραφίας της Μαριάνθης Ευθυμίου στο House of Lucie Athens
Από 13/02/2025 έως 08/03/2025
Penetralia: Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στην αίθουσα Περίτεχνών Καρτέρης
Από 07/02/2025 έως 01/03/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
That’s what she said: Η φεμινιστική εικονογραφία της Σοφίας Ροζάκη στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 13/02/2025 έως 15/03/2025
a Cabinet of Curiosities: 78 εικαστικοί καταλαμβάνουν τους χώρους του MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 13/02/2025 έως 31/08/2025
«Ουλαλούμ»: Τρεις νέοι εικαστικοί τιμούν τον Σκαρίμπα στον Λόφο
Από 15/02/2025 έως 14/03/2025
Ανατομία της Αρχιτεκτονικής: Έργα της Simone Leigh εκτίθενται στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ
Από 28/04/2025 έως 31/10/2025
Αποκάλυψη: Ζωγραφική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην γκαλερί a.antonopoulou.art
Από 16/01/2025 έως 22/02/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 28/02/2025
Αστικοί Έρωτες: Ο Χρίστος Χαλικιάς ζωγραφίζει τον έρωτα στην Gallery of Pythias
Από 12/02/2025 έως 28/02/2025
Βάσος Καπάνταης: Σχέδια και γλυπτά του σπουδαίου καλλιτέχνη "συνομιλούν" σε μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 12/02/2025 έως 31/05/2025
Γεωμετρία μιας άυλης διαδρομής: Ζωγραφική έκθεση της Ελένης Ζούνη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Από 06/03/2025 έως 03/05/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης - 50 Χρόνια Θέατρο: Μια επετειακή έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανιών
Από 15/02/2025 έως 30/04/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Ενσαρκώσεις: Οι νεκρές φύσεις της Αθηνά Χατζή στην Genesis Gallery
Από 27/02/2025 έως 22/03/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Η αίγλη των ζώων: Η τέχνη του κοσμήματος και της φωτογραφίας συναντιούνται σε μια έκθεση στην Γκαλερί Kourd
Από 26/02/2025 έως 26/04/2025
Η αισθητική της απελπισίας και της απόγνωσης: Έκθεση του Δημήτρη Μεράντζα στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 27/02/2025 έως 17/04/2025
Η ανάσα του κενού: Ζωγραφική έκθεση του Ανδρέα Βεντούρη στην genesis gallery
Από 06/02/2025 έως 22/02/2025
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μία είναι η αγάπη μας: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Ίδρυμα Τσιχριτζή
Από 14/02/2025 έως 01/03/2025
Μετατροπές: Έκθεση της Ζωής Κεραμέα στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 03/02/2025 έως 08/03/2025
Μυστήριο 15 - Το Ανοιχτό Μουσείο: Το εικαστικό και ερευνητικό έργο της Βάνας Ξένου παρουσιάζεται στην Ελευσίνα
Από 09/02/2025 έως 13/04/2025
Ο ήχος των έργων: Καταξιωμένοι συνθέτες ντύνουν ηχητικά τα έργα της εικαστικού Ειρήνης Γκόγκουα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 14/02/2025 έως 24/02/2025
Οδύσσεια: Η παραστατική δύναμη του ομηρικού έπους εμπνέει τα έργα του Μάρκου Καμπάνη στην Πινακοθήκη Γκίκα
Από 30/01/2025 έως 27/04/2025
Παραφερνάλια: Η τρίτη ατομική έκθεση του Ανδρέα Βούσουρα στην Γκαλερί Alma
Από 14/02/2025 έως 08/03/2025
Πορτοκαλί: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
Από 10/02/2025 έως 22/02/2025
Σιγή, Φωνή, Αντήχηση: Ομαδική έκθεση στην Chili Art Gallery
Από 13/02/2025 έως 22/02/2025
Στιγμιότυπα Ζωής: Μια εικαστική έκθεση της Πηνελόπης Σπυρίδωνος στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Από 12/02/2025 έως 28/02/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Τα αγαπημένα μας έργα του Apos: Έκθεση ζωγραφικής του εικαστικού Απόστολου Χαντζαρά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Από 10/02/2025 έως 23/02/2025
Τα πρόσωπα της Αθήνας: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 17/01/2025 έως 22/02/2025
Της Λυγερής το φόρεμα, της νύφης το φουστάνι: Ο παραδοσιακός γάμος μέσα από μια έκθεση αφηγηματικού κεντήματος στο Μουσείο «Αγγελική Χατζημιχάλη»
Από 06/02/2025 έως 16/03/2025
Το Μουσείο Μπενάκη μάς καλεί να δούμε και να ακούσουμε την Αφρική ανάμεσά μας
Από 13/02/2025 έως 25/05/2025
Τοπιογραφία: Έκθεση του Αχιλλέα Χρηστίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 09/01/2025 έως 23/02/2025
διάΚΟΣΜΟΙ - en plein air: Ζωγραφική έκθεση του Δημήτρη Κατσιγιάννη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/02/2025 έως 01/03/2025
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X A.Antonopoulou.Art CAN Christina Androulidaki Gallery Chili Art Gallery Gallery Genesis Gallery Kourd House of Lucie Athens Online Sianti Gallery The Breeder Gallery Άλμα Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης Αίθουσα Τέχνης «Gallery of Pythias» Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας "Σοφία Λασκαρίδου" Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Λόφος art project Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Περί Τεχνών Καρτέρης Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός Φουγάρο ΙΡΙΣ Φωκίωνος Νέγρη 16

Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη

Περιηγηθήκαμε στην εντυπωσιακή έκθεση “Η Τέχνη σε Χρυσό. Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους” που μόλις εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη, μιλήσαμε με τους επιμελητές και ανακαλύψαμε πολλά για τα έθιμα, τις ιστορίες, τις τεχνικές και τα μυστικά της αριστοτεχνικής δουλειάς αόρατων τεχνιτών

author-image Άννα Ρούτση

Φτερωτοί Έρωτες και Αφροδίτες πάνω σε κύκνο. Φίδια, Μέδουσες, σκαθάρια, πουλιά και δελφίνια. Λουλούδια, κισσόφυλλα και ρόδια. Χιαστί αλυσίδες και περιμήρια. Περίτεχνα χρυσά σκουλαρίκια, διαδήματα, στεφάνια, περόνες για τα μαλλιά, βραχιόλια και περιδέραια με κρεμαστά εξαρτήματα, λεπτεπίλεπτα δαχτυλίδια. Πολύτιμα πετράδια και βαθύχρωμο γυαλί. Θησαυροί από χρυσάφι, αλλά και πολύτιμες εργαλειοθήκες που παρέμειναν σκεπασμένα και θαμμένα βαθιά κάτω στη γη για να τα ξαναβρούν οι κάτοχοί τους που όμως δεν επέστρεψαν ποτέ.

Χρυσό βαρύτιμο διάδημα με κεντρικό τμήμα διαμορφωμένο σε ηράκλειο κόμβο. Από τον θησαυρό Θεσσαλίας/Καρπενησίου (Λεπτομέρεια). Τέλη 3ου-αρχές 2ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη

Πόσες ιστορίες και πόση Ιστορία μπορεί να διηγηθεί ένα κόσμημα;

Πόσες και τι ζωές έχει ζήσει, τι ζωή έχει ζήσει ο κάτοχός του; Πώς εξακολουθεί να εμπνέει σύγχρονους σχεδιαστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό; Η έκθεση «Τέχνη σε χρυσό: Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους» που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού στις 12 Νοεμβρίου 2024 και διαρκεί μέχρι τις 27 Απριλίου 2025, δεν είναι μόνο μια εκθαμβωτικής ομορφιάς και θαυμαστής δεξιοτεχνίας και φαντασίας έκθεση, αλλά και πολύτιμη πηγή γνώσεων, ένα ταξίδι στην αρχαία ελληνική ιστορία, τις πολυπολιτισμικές επιρροές της, τα έθιμα, τους θεσμούς, τη λατρεία και τις τελετές, την κοινωνική διάρθρωση, τις προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες, την αγάπη, τη δόξα, την ευμάρεια, αλλά και τον πόνο, την απώλεια και την καταπίεση.

Χρυσό στεφάνι ανθισμένης μυρτιάς. Από τάφο στο νεκροταφείο της Πύδνας, Πιερία. 350-325 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Ελληνιστικοί χρόνοι και η πρώτη παγκοσμιοποίηση

430 εκθέματα συγκεντρώθηκαν από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, από 30 ελληνικά μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων και 5 μουσεία του εξωτερικού και αφορούν την ελληνιστική περίοδο, που ξεκινά περίπου από 323 π.Χ., όταν πέθανε ο Μέγας Αλέξανδρος, μέχρι το 30 π.Χ., όταν η Ρώμη προσάρτησε την Αίγυπτο. Ο ελληνιστικός κόσμος εκτεινόταν από την Αδριατική μέχρι το Αφγανιστάν και από την Αιθιοπία μέχρι τη σημερινή Ουκρανία, οι πληθυσμοί μετακινιούνταν διαρκώς και έτσι οι κοινωνίες ήταν πολυπολιτισμικές.

Εκείνη την περίοδο είχαμε έτσι την πρώτη παγκοσμιοποιημένη κοινότητα, οι τεχνολογικές γνώσεις αναπτύχθηκαν ιδιαίτερα (βλ. Μηχανισμό των Αντικυθήρων) και οι επιρροές διαφορετικών πολιτισμών αποτυπώθηκαν και στην καλλιτεχνική έκφραση και βέβαια στα κοσμήματα. Στα κοσμήματα επίσης αποτυπώνεται και η πρωτόγνωρη ποσότητα χρυσού που ο Μέγας Αλέξανδρος οικειοποιήθηκε από τα θησαυροφυλάκια των Περσών βασιλέων.

Χρυσό κόσμημα κόμμωσης, το κεντρικό μετάλλιο του οποίου κοσμείται με την προτομή της θεάς Αθηνάς. Από τον θησαυρό Θεσσαλίας/Καρπενησίου. Τέλη 3ου-αρχές 2ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Κρυμμένοι Θησαυροί

Δεσπόζουσα θέση στην έκθεση έχει ο «Θησαυρός της Θεσσαλίας / του Καρπενησίου», που είναι μοιρασμένος ανάμεσα στο Μουσείο Μπενάκη και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Πρόκειται για 44 εξαιρετικής τέχνης γυναικεία χρυσά κοσμήματα, περίτεχνες δημιουργίες σημαντικού μακεδονικού εργαστηρίου του 3ου-2ου αι. π.Χ. και ανήκαν μάλλον σε μέλη της μακεδονικής Αυλής που τα έκρυψαν φοβούμενοι κάποιον κίνδυνο. Εντυπωσιακά κοσμήματα βρίσκουμε, μεταξύ άλλων, και από θησαυρούς στη Δήλο ή στην Κεφαλλονιά, αλλά και από το Ιράν, 150-100 π.Χ.

Χρυσό δαχτυλίδι με έγγλυφη παράσταση Νίκης. Από τον θησαυρό Θεσσαλίας/Καρπενησίου. Αρχές 2ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Ταφικά έθιμα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα κοσμήματα και τα φύλλα χρυσού που συνόδευαν στον τάφο τους άωρους νεκρούς, εκείνους δηλαδή που έφυγαν πριν την ώρα τους: βρέφη, παιδιά, νεαροί άντρες και κορίτσια που δεν είχαν ακόμα τεκνοποιήσει και δεν έφτασαν ποτέ στην ενηλικίωση. Χρυσά διαδήματα, ένας ήλιος για να νικά το σκοτάδι, παραστάσεις με τον Ηρακλή που νικά τον θάνατο ή τη Σφίγγα. Εκεί, τα κοσμήματα είχαν το ρόλο του μηνύματος για τη μεταθανάτια ζωή, αλλά είχαν και ρόλο αποτροπαϊκό, εξασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση των νεκρών στον κάτω κόσμο.

Χρυσή περόνη με μικρογραφική σύνθεση που εικονίζει την Αφροδίτη λουόμενη, πλαισιωμένη από τέσσερις Έρωτες. Ίσως αλεξανδρινού εργαστηρίου. Τέλη 2ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Κοσμήματα για… περιορισμό

Ενδιαφέρον έχουν επίσης τα περιάμματα, τα κοσμήματα δηλαδή που υποδήλωναν την παρθενιά ή περιόριζαν το γυναικείο σώμα πριν τον γάμο: Οι αλυσίδες που περνούν χιαστί πάνω από το στήθος και που κοσμούν θνητές και θεές παρθένες. Τα περιμήρια, σαν βραχιόλια γύρω από τον μηρό, που σηματοδοτούσαν την ενηλικίωση και τη μετάβαση των κοριτσιών στον έγγαμο βίο ή ίσως διευκόλυναν και τον τοκετό. Οι περίτεχνες ζώνες έχουν επίσης σημασία. Άλλωστε η Αφροδίτη, κυρίαρχη, όπως και ο Διόνυσος στις απεικονίσεις στα κοσμήματα, ονομάζεται και Καλλίζωνος. Η ζώνη είναι αυτό που θα λύσει η γυναίκα για να ενωθεί σωματικά με έναν άντρα.

Περιάμματα σε νέο κορίτσι

Η τεχνική του ηράκλειου κόμβου

Ο ηράκλειος κόμβος είναι ακόμα κάτι που γνωρίσαμε μέσα από την έκθεση, κυρίως σε διαδήματα και περιδέραια. Πρόκειται για δυο θηλειές που σχηματίζουν έναν ναυτικό κόμπο, όπως είχε δέσει ο Ηρακλής τα μπροστινά πόδια της λεοντής του. Ως αρχηγικό πρότυπο η απεικόνιση αυτή συνδέεται πιθανότατα με πολιτική ηγεμονική ιδεολογία, ίσως όμως ακόμα να είχε φυλακτικές και ιαματικές ιδιότητες ως «δεσμός».

Χρυσό περιλαίμιο με κεφαλές λυγκών στις απολήξεις. Από τον θησαυρό Θεσσαλίας/Καρπενησίου. 2ος αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Η κατάρα του κλεμμένου βραχιολιού

Και βέβαια, κλοπές υπήρχαν και τότε, αλλά όταν επρόκειτο για κοσμήματα, τίποτε δεν έσωζε τους κλέφτες. Στην έκθεση διαβάζουμε σε ειδικό μολύβδινο φύλλο που βρέθηκε στη Δήλο την κατάρα μιας γυναίκας για τον κλέφτη του βραχιολιού της: «Θεοί Συκοναίοι…καταριέμαι αυτόν που έκλεψε το βραχιόλι…το μυαλό του, τη ψυχή του, τα νεύρα… όσα είναι αναγκαία σ’ αυτόν…από το κεφάλι  μέχρι τα πόδια ως τα νύχια…»

Χρυσά σκουλαρίκια με μικροσκοπικές μορφές Μουσών που παίζουν λύρα (λεπτομέρεια). Τέλη 4ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Στην κουζίνα του τεχνίτη

Κάτι που δεν συνηθίζεται, αφού σπάνια αναρωτιόμαστε πώς διαμορφώθηκε το αντικείμενο που βλέπουμε είναι ότι η έκθεση αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος στην τεχνική πλευρά του κοσμήματος, εξερευνώντας τα εργαλεία του ‘αόρατου’ τεχνίτη. Οι τεχνίτες μετακινούνταν διαρκώς με τα μικρά τους εργαλεία μέσα σε κασελάκι. Βλέπουμε μέρος της συλλογής 245 αντικειμένων, εργαλείων, εξαρτημάτων και κοσμημάτων ενός κοσμηματοποιού, η οποία βρέθηκε κρυμμένη στη σημερινή Βοσνία Ερζεγοβίνη. Για τους τεχνίτες τα εργαλεία ήταν ο προσωπικός τους θησαυρός, γι’ αυτό και έχουν ανακαλυφθεί θαμμένοι και καλά φυλαγμένοι τέτοιοι ‘θησαυροί’. Τα εργαλεία ήταν χειροποίητα, τους έπαιρνε μέχρι και επτά μήνες να φτιάξουν ένα νέο, και ήταν προσαρμοσμένα ακριβώς στις ανάγκες του κάθε τεχνίτη, ικανά να επεξεργαστούν κάθε λεπτομέρεια. Εντυπωσιακό είναι ότι τέτοια εργαλεία συναντάμε και σε εργαστήρια του 1970 για το τέντωμα πχ του σύρματος και της αλυσίδας.

Αττική μελαμβαφής πυξίδα με επίχρυση διακόσμηση περιδεραίων. 330-320 π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.

Μέσω βίντεο παρακολουθούμε τη διαδικασία της τριετούς ανακατασκευής τμήματος ενός βαρύτιμου χρυσού ελληνιστικού διαδήματος από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, η οποία πραγματοποιήθηκε από τον Άκη Γκούμα, κοσμηματοποιό και μελετητή των τεχνικών της αρχαίας ελληνικής κοσμηματοτεχνίας. Επίσης προβάλλονται πέντε βίντεο-animation, που με εύληπτο τρόπο παρουσιάζουν τη διαδικασία διαμόρφωσης πέντε επιλεγμένων κοσμημάτων του Μουσείου Μπενάκη, ενώ σε προθήκη χωρίς προστατευτικό τζάμι, οι επισκέπτες, τόσο οι βλέποντες όσο και τα άτομα με απώλεια όρασης, έχουν τη δυνατότητα να αγγίξουν διαφόρων τύπων σύρματα και μήτρες για την αναπαραγωγή διακοσμητικών θεμάτων.

Δημιουργία του Δημήτρη Νικολαΐδη

Σύγχρονες δημιουργίες εμπνευσμένες από το αρχαίο κόσμημα

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα της σύγχρονης δημιουργίας, επίσης μια πρωτοβουλία του Άκη Γκούμα, στην οποία οκτώ καλλιτέχνες και δημιουργοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκθέτουν τα δικά τους έργα. Το κόσμημα είναι φορέας ισχυρού συμβολισμού και δεν είναι τυχαίο ότι το ελληνικό κόσμημα έχει διαχρονικότητα και τα αρχαία μοτίβα ταξιδεύουν, είναι δημοφιλή και εμπνέουν σύγχρονους καλλιτέχνες και σχεδιαστές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Δημιουργία της Αναστασίας Κανδαράκη

Οι Peter Bauhuis, Άκης Γκούμας, Patrick Davison, Pura Ferreiro, Αναστασία Κανδαράκη, Lucia Massei, Δημήτρης Νικολαΐδης και Δέσποινα Πανταζοπούλου φιλοτέχνησαν τις – πραγματικά πολύ ξεχωριστές – δημιουργίες τους, εμπνεόμενοι από ελληνιστικά κοσμήματα του Μουσείου Μπενάκη, από τεχνικές και μύθους, όπως τα βραχιόλια με την τεχνική του ηράκλειου κόμβου, το κολιέ-αμφορέας ή το δαχτυλίδι-πέτρα εμπνευσμένο από το μύθο του Προμηθέα.

Δημιουργία του Peter Bauhuis

Πολύχρονη προετοιμασία της έκθεσης

Η έκθεση είναι προϊόν σκληρής, πολύχρονης συλλογικής δουλειάς. Όπως μας είπε η Ειρήνη Παπαγεωργίου, αρχαιολόγος και επιμελήτρια του τμήματος Προϊστορικών, Αρχαίων Ελληνικών και Ρωμαϊκών Συλλογών του Μουσείου Μπενάκη, που επιμελήθηκε την έκθεση σε συνεργασία με τη συντονίστρια Μαρία Σαρρή: «Κάθε έκθεση μοιάζει με μακρύ και επίπονο ταξίδι στο άγνωστο. Η διαδρομή κράτησε 7 χρόνια, πέρασε από πολλές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας, και υλοποιήθηκε τελικά χάρη στο ΕΣΠΑ». Όπως μας είπε, την έκθεση χαρακτηρίζουν η πολυτέλεια, χάρη στους τόνους χρυσού και πολύτιμους λίθους από τον Μ. Αλέξανδρο, η δεξιοτεχνία, καθώς οι τεχνίτες απογειώνουν την κατασκευή λεπτών συρμάτων και η μικροτεχνία, δηλαδή όλες αυτές οι  μικρές λεπτομέρειες που εμείς βλέπουμε με μεγεθυντικό φακό και που όμως αναγνωρίζουν οι τεχνίτες, κάνοντας έτσι μια άμιλλα μεταξύ τους για το κύρος, τον πλούτο και την τεχνική ικανότητα.

Έργο της Δέσποινας Πανταζοπούλου με τίτλο “H Ρωξάνη στολίζεται”, 2024.

Όπως τόνισε και ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Γιώργης Μαγγίνης, η κα Παπαγεωργίου ταξίδεψε κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα, ανακαλύπτοντας αντικείμενα σε αποθήκες των μουσείων και κάνοντας λεπτομερή καταγραφή τους. «Παρότι μικρή σε έκταση, η έκθεση είναι βαθιά, πλατιά, σπουδαία ως περιεχόμενο και εξαιρετικά όμορφη! Χαίρεσαι να βλέπεις τα αντικείμενα και να τα απολαμβάνεις, ακόμα και χωρίς να έχεις γνώσεις ή να έχεις διαβάσει πριν. Έχω κάνει πάνω από 120 εκθέσεις και πολύ λίγες φορές έχω τόση περηφάνια για κάτι που εγκαινιάζουμε». είπε χαρακτηριστικά.

Δημιουργία του Άκη Γκούμα

Ο Άκης Γκούμας, επιστημονικός σύμβουλος της έκθεσης και από τους πρωτεργάτες της ιδέας, ήταν εμφανώς συγκινημένος, αφού, όπως είπε: «Για έναν τεχνίτη είναι μια μοναδική ευκαιρία ζωής, να μελετήσω τα εκθέματα, να καταλάβω τον άνθρωπο πίσω από αυτά και να το εξηγήσω στο κοινό που βλέπει ένα χρυσό αντικείμενο. Σου δίνει την αρχετυπική αίσθηση ότι μοιράζεσαι κάτι με την κοινότητα».

Ανατροπές

Οι επιμελητές της έκθεσης κατανόησαν πολλά πράγματα που είχαν ήδη φανταστεί, ανέτρεψαν όμως και πολλά δεδομένα: Γνώριζαν πχ ότι η αρχαία αρχιτεκτονική χρησιμοποιούσε τη χρυσή τομή, αντιλήφθηκαν όμως ανακατασκευάζοντας και αναπαράγοντας πειραματικά τα διαδήματα, ότι ο σχεδιαστής του 3ου-2ου αι. π.Χ. είχε χρησιμοποιήσει τη χρυσή τομή και στην αργυροχρυσοχοΐα.

Δημιουργία του Άκη Γκούμα

Θεωρούσαν ότι τα μικρά γλυπτά μέρη των κοσμημάτων είναι χυτά, αλλά διαπίστωσαν ότι είναι σκαλιστά. Ανακάλυψαν τεχνολογίες, όπως το κοκκιδωτό σύρμα κατασκευής κοσμημάτων, μελέτησαν τον τρόπο κατασκευής των κοσμημάτων κεφαλής και το πώς γίνεται ανάγλυφο ένα απλό φύλλο μετάλλου, κ.ά. Πάντως το κόσμημα φαίνεται να μην είναι έργο ενός, καταλήγουν, διευκρινίζοντας επίσης ότι στην ελληνιστική εποχή οι χρυσοχόοι ενεργούσαν ανώνυμα, δεν υπέγραφαν τα έργα τους, δούλευαν πάντως σε οργανωμένα εργαστήρια, συχνά μαζί με γυναίκες και παιδιά, και αποτελούσαν μια επαγγελματική κατηγορία, συνήθως μεταφέροντας μια οικογενειακή παράδοση από γενιά σε γενιά.

Σιδερένιο αμόνι. Από τον θησαυρό του Ošanjići. 2ος αι. π.Χ. Εθνικό Μουσείο Βοσνίας και Ερζεγοβίνης.

Η Ειρήνη Παπαγεωργίου μας περιέγραψε εντυπωσιασμένη το πόσο εύκολα έφτιαξε ο Άκης Γκούμας ένα πολύ λεπτό εργαλείο τεχνικής σε κοκκίδες σχεδόν στα τυφλά. «Η επανάληψη κάνει εγκεφαλική αυτοματοποίηση και η δημιουργία γίνεται ένα με το σώμα σου, χρησιμοποιώντας περισσότερο την αφή, που την έχουμε παραμελήσει, παρά την όραση», εξηγεί ο κος Γκούμας.

Πληροφορίες:

Τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024 το μουσείο θα παραμείνει κλειστό λόγω τεχνικών εργασιών.

Ξεναγήσεις

Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις για το κοινό από την επιμελήτρια της έκθεσης Ειρήνη Παπαγεωργίου. Τον Νοέμβριο οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 21/11 στις 18:00, το Σάββατο 23/11 στις 12:00 και την Πέμπτη 28/11 στις 18:00.

Εκπαιδευτικά προγράμματα

Το Τμήμα Εκπαίδευσης του Μουσείου Μπενάκη θα παρουσιάσει προγράμματα που απευθύνονται σε παιδιά σχολικών ομάδων, ενώ εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν για το ενήλικο κοινό, τους επισκέπτες με απώλεια όρασης και τους επισκέπτες με δυσκολίες μνήμης ή αρχόμενη άνοια. Πληροφορίες και κρατήσεις στο Τμήμα Εκπαίδευσης, 210 3671067-69 | [email protected]

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Πληροφορίες Χώρου: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1 - Αθήνα. Τηλ. 210 3671000.
ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ
  • Αθήνα
Κολωνάκι
Μουσείο Μπενάκη – Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού
Απο 13/11/2024 εως 27/04/2025
Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας
Δευτέρα/Τετάρτη/Παρασκευή/Σάββατο: 10:00 - 18:00
Πέμπτη: 10:00 - 00:00
Κυριακή: 10:00 - 16:00
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ