MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
18
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ / ΦΕΣΤΙΒΑΛ

10 ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε από το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου καταφθάνει στις 21 έως 28 Νοεμβρίου κι εμείς σας προτείνουμε 10 ταινίες από το πλούσιο πρόγραμμά του.

Φωτεινή Νικολίτσα | 18.11.2024

Το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου επιστρέφει και φέτος, ανανεωμένο, από τις 21 έως τις 28 Νοεμβρίου. Το πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει 11 ταινίες στο Ευρωπαϊκό Διαγωνιστικό Τμήμα, 4 ειδικές προβολές, 4 πρεμιέρες και 6 πλούσια αφιερώματα, θα φιλοξενηθεί στους κινηματογράφους Τριανόν, Newman, Studio New Star Art Cinema και την Ελληνοαμερικανική Αμερικανική Ένωση.

Η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ είναι το “Quiet Life” του Αλέξανδρου Αβρανά, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ της Βενετίας και θα προβληθεί παρουσία του σκηνοθέτη και άλλων συντελεστών με Q&A στο τέλος. Και ταινία λήξης θα είναι η γαλλική ταινία “Sarah Bernhardt, La Divine” του Guillaume Nicloux, σε πανελλήνια πρεμιέρα. Πριν την έναρξη της προβολής θα βραβευθεί ο διανομέας της ταινίας, Ζήνος Παναγιωτίδης, για τη συνολική του προσφορά στον ελληνικό κινηματογράφο.

Πέραν των προβολών, θα πραγματοποιηθούν και παράλληλες εκδηλώσεις, από masterclass και ημερίδες, μέχρι workshop και συζητήσεις με δωρεάν είσοδο.

Εμείς σας προτείνουμε 10 ταινίες που είναι ιδανική ευκαιρία να τις ανακαλύψετε στην μεγάλη οθόνη…

37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

ΕΓΩ ΣΟΥ ΤΟ ‘ΧΑ ΠΕΙ της Ginevra Elkann

Σύνοψη: Στη Ρώμη, κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου του Ιανουαρίου, έρχεται ένας ξαφνικός καύσωνας. Ο ήλιος είναι αρχικά ευχάριστος, αλλά η ζέστη κλιμακώνεται γρήγορα σε τρομακτικό βαθμό, με αποτέλεσμα άνθρωποι και ζώα να χάνουν τον αυτοέλεγχό τους.

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Ginevra Elkann έκανε πρεμιέρα και ήταν υποψήφια για βραβείο στο πρόγραμμα Platform στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο 2023. Θα προβληθεί παρουσία της πρωταγωνίστριας, Valeria Golino, και της σκηνοθέτιδος, Ginevra Elkann. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει Q&A.

Ο ΚΥΡΙΟΣ Κ. της Tallulah Hazekamp Schwab

Σύνοψη: Ένας περιπλανώμενος μάγος περνά τη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο μόνο για να ανακαλύψει, το επόμενο πρωί, ότι δεν μπορεί να ξεφύγει. Έτσι συνεχίζει να «βουτάει» βαθύτερα σε αυτή την πραγματικότητα, συναντώντας τους ασυνήθιστους κατοίκους της στην π`ορεία.

Κάτι από Charlie Kaufman, με αρκετό χιούμορ και λίγο τρόμο, όπως περιγράφει το ίδιο το Φεστιβάλ αυτή την ταινία αλλά και ως μια κοινωνική αλληγορία, χωρίς διδακτικό χαρακτήρα. Πρωταγωνιστεί ο Crispin Glover και την μουσική υπογράφει ο Stijn Cole.

ΚΛΕΙΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ του Víctor Erice

Σύνοψη: Ένας διάσημος Ισπανός ηθοποιός, ο Χούλιο Αρένας, εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας. Πολλά χρόνια αργότερα, το μυστήριο έρχεται για άλλη μια φορά στην επιφάνεια εξαιτίας μιας τηλεοπτικής εκπομπής και ο πολύ καλός του φίλος, ο Μιγκέλ, που είναι και σκηνοθέτης, αναλαμβάνει να το εξιχνιάσει.

Ο Ισπανός σκηνοθέτης Víctor Erice, που μάς χάρισε το αριστούργημα «Το Πνεύμα του Μελισσιού», επιστρέφει μετά από σχεδόν τριάντα χρόνια απουσίας με την πιο προσωπική ταινία της καριέρας του. Πρόκειται για ένα μελαγχολικό, ποιητικό και ταυτόχρονα ιδιότυπο detective film, το οποίο έκανε πρεμιέρα στις Κάννες, το Τορόντο και το BFI London Film Festival και βρίσκεται ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες του 2023.

TOXIC της Saule Bliuvaite

Σύνοψη: Το να γραφτούν σε μια τοπική σχολή μοντέλων μοιάζει για δύο έφηβα κορίτσια σαν μια απόδραση από τα αδιέξοδα της πόλη τους. Κι ενώ η υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής τα ωθεί να παραβιάζουν το σώμα τους με ολοένα και πιο ακραίους τρόπους, δημιουργούν μεταξύ τους, για να ανταπεξέλθουν, έναν μοναδικό δεσμό.

Η Λιθουανή Saule Bliuvaite μάς συστήνεται μέσα από αυτή την ταινία, που αποτελεί την πρώτη της μεγάλου μήκους. Βασίζεται σε παρόμοια προσωπικά της βιώματα, ασκώντας κοινωνική κριτική στην αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος, με την εξαιρετική σκηνοθεσία και τις συγκλονιστικές ερμηνείες των πρωταγωνιστριών.  Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο κέρδισε τέσσερα βραβεία -μεταξύ των οποίων την Χρυσή Λεοπάρδαλη Οικουμενικό Βραβείο και Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας- καθώς και μία υποψηφιότητα για το Βραβείο FIPRESCI – European Discovery της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Η ΑΥΓΗ του Friedrich Wilhelm Murnau

Σύνοψη: Ένας αγρότης ζει ευτυχισμένος στην εξοχή με τη γυναίκα του. Όμως η εμφάνιση μιας σαγηνευτικής και όμορφης νέας γυναίκας από την πόλη τον κάνει να την ερωτευτεί. Εκείνη προσπαθεί επανειλημμένα να τον κάνει να πιστέψει ότι η γυναίκα του στέκεται εμπόδιο στην ευτυχία μεταξύ τους και τον πείθει να τη δολοφονήσει.

Αυτή είναι η πρώτη ταινία που γύρισε στην Αμερική ο master του Γερμανικού Εξπρεσιονισμού F.W. Murnau. Θεωρείται από πολλούς η καλύτερη ταινία του βωβού κινηματογράφου κι όχι άδικα μιας και καινοτόμησε σε όλα τα επίπεδα της κινηματογραφικής αφήγησης (μοντάζ, μουσική, γωνίες λήψεις, διπλοτυπίες κ.α.). Στην πρώτη διοργάνωση των Όσκαρ κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Αυθεντικής και Καλλιτεχνικής Ταινίας, Διεύθυνσης Φωτογραφίας και Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου. Είναι τεράστια ευκαιρία να την δείτε στην μεγάλη οθόνη και, μάλιστα, όπως της αρμόζει, δηλαδή παρουσία ζωντανής μουσικής. Την ταινία θα συνοδεύει ο Μιχάλης Νιβολιανίτης (πιάνο, κρουστά, electronics) και ο Βασίλης Τζαβάρας (κιθάρας, loops, πλήκτρα).
Είσοδος ελεύθερη, με σειρά προσέλευσης, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, 20/11, 19:00.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ4ο Cinema Made In Italy/ Athens… με άρωμα Ιταλίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος12.09.2018

TETSUO: Ο ΣΙΔΕΡΕΝΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ του Shin’ya Tsukamoto

Σύνοψη: Ένας Ιάπωνας υπάλληλος, βγαίνοντας με την κοπέλα του βόλτα με το αυτοκίνητο, παρασύρει και θεωρεί πως σκοτώνει έναν άγνωστο. Ακολούθως όμως, ο οδηγός ανακαλύπτει ότι το σώμα του κατασπαράσσεται από μια ασθένεια που τον μετατρέπει σε ένα παράξενο υβρίδιο μεταξύ ανθρώπου και σκουριασμένου μεταλλικού ελάσματος. Παράλληλα μαθαίνει ότι ο άνδρας που χτύπησε με το αυτοκίνητό του δεν είναι νεκρός και πως, κατά κάποιο τρόπο, είναι η οργή και η απογοήτευσή του που έχουν εμπνεύσει και ενορχηστρώσει αυτή τη μεταμόρφωση η οποία παραπέμπει σε ένα Καφκικό σύμπαν.

Από το αφιέρωμα για τον Κάφκα και τα 100 χρόνια από τον θάνατό του, προτείνουμε την ιαπωνική καλτ ταινία του Shin’ya Tsukamoto, που δύσκολα βρίσκει κανείς στην μεγάλη οθόνη. Κάτι ανάμεσα σε κρονενμπεργκικό body horror και Lynch σε εποχές “Eraserhead”, αυτή η ταινία παίρνει την καφκική μεταμόρφωση και την φέρνει στα δεδομένα του J-horror της δεκαετίας του ’80.

ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ του Claude Sautet

Σύνοψη: Μετά από ένα βίαιο αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ο επιτυχημένος μεσήλικας αρχιτέκτονας Πιέρ Μπεράρ βρίσκεται ημιαναίσθητος ανάμεσα στα φλεγόμενα συντρίμμια. Καθώς η ζωή του περνάει μπροστά από τα μάτια του, το μυαλό του διχάζεται ανάμεσα σε δύο πολύ διαφορετικές γυναίκες: στο ασταθές παρόν του με την Ελέν, την ερωμένη του, και στις ευτυχισμένες αναμνήσεις του παρελθόντος με την Κατρίν, την πρώην γυναίκα του.

Από το αφιέρωμα στον σημαντικό Γάλλο Claude Sautet διαλέξαμε αυτό το δράμα με πρωταγωνιστές τον Michel Piccoli και την Romy Schneider, συχνούς συνεργάτες του σκηνοθέτη. Ήταν υποψήφια για Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 1970 ενώ, βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Paul Guimard, το οποίο έχει μεταφερθεί στην μεγάλη οθόνη και το 1994 από τον Mark Rydell με τίτλο “Intersection”.

ΓΚΛΟΡΙΑ του John Cassavetes

Σύνοψη: Η Γκλόρια Σουένσον, πρώην φίλη ενός γκάνγκστερ, πρέπει να αναλάβει μέσα σε μία νύχτα την ευθύνη του γιου των γειτόνων της, που δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ από τη μαφία. Η Γκλόρια όμως θα διαφύγει μαζί με ένα νεαρό αγόρι ενώ γίνεται ο κύριος στόχος της συμμορίας για κάποιες πολύτιμες πληροφορίες που θεωρεί ότι έχει.

Το μεγάλο αφιέρωμα στο φετινό Πανόραμα δεν είναι άλλο από αυτό προς τιμήν του John Cassavetes, όπως μαρτυρά και η αφίσα. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να ανατρέξετε στα σημαντικά του έργα, ανάμεσα στα οποία βρίσκεται και η “Γκλόρια”, η ταινία που του έδωσε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου στην Gena Rowlands. Η φοβερή της ερμηνεία σε αυτό το αγωνιώδες neo-noir παραμένει αξέχαστη.

ΜΑΝΙΑ του Γιώργου Πανουσόπουλου

Σύνοψη: Μια προγραμματίστρια ηλεκτρονικών υπολογιστών αντιμετωπίζει μια περίοδο άγχους και κρίσεων, τόσο στην απαιτητική δουλειά της όσο και στη σχέση με τον σύζυγό της. Μια βόλτα στον Εθνικό Κήπο θα ανασύρει μέσα της ένα αρχέγονο πάθος. Σαν να την καλεί η ίδια η φύση να βιώσει μια μοναδική εμπειρία, με τη συντροφιά ενός κηπουρού που έχει κάτι από τον μυθολογικό Πάνα.

Απ’ όταν είδα στην μεγάλη οθόνη αυτή την ταινία, δεν σταματάω να την προτείνω σε όλους και, ακριβώς, επειδή δεν την βλέπει κανείς εύκολα σε σινεμά, αξίζει να την αναζητήσετε. Περιλαμβάνεται στο αφιέρωμα για την Μπέτυ Λιβανού. Είναι μια μεθυστική ταινία που ξεκινά από τον ρεαλισμό, τον οποίο σταδιακά αποδομεί και τον μπλέκει με ένα σουρεαλιστικό ντελίριο, άψογο κινηματογραφικά. Ήταν η επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βερολίνου (1985) και χάρισε Κρατικό βραβείο ερμηνείας στον Άρη Ρέτσο.

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΕΝΤΡΙΞ του Μάριου Πιπερίδη

Σύνοψη: Ένας αποτυχημένος και έτοιμος να μεταναστεύσει Ελληνοκύπριος μουσικός πρέπει να σκεφτεί και να δράσει δημιουργικά όταν ο λατρευτός του σκύλος, Τζίμι, περνά κατά λάθος στην τουρκική πλευρά της διαιρεμένης Λευκωσίας, απ’ όπου οι ευρωπαϊκοί νόμοι εμποδίζουν τη νόμιμη επιστροφή του.

Από το αφιέρωμα “Κύπρος: 50 Χρόνια Τουρκικής Κατοχής” προτείνουμε την πρώτη ταινία μυθοπλασίας του σκηνοθέτη Μάριου Πιπερίδη. Πρόκειται για μια απολαυστική κωμωδία, που αποτυπώνει τον παραλογισμό και την τραγικότητα μιας περίπλοκης πολιτικής κατάστασης καθώς αποτυπώνει τρυφερά τον αγώνα τους να βρουν ελπίδα και να βγάλουν τα προς το ζην σε μια διαιρεμένη γη. Κέρδισε το κορυφαίο βραβείο στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca.

Περισσότερα από Art & Culture