H αισθηματική αγωγή· ερευνώντας ένα αρχείο ρωγμών: Ο Παντελής Φλατσούσης φέρνει στο Μέγαρο το μυθιστόρημα του Γκυστάβ Φλωμπέρ
Το μυθιστόρημα «Αισθηματική αγωγή» (1869) του Γκυστάβ Φλωμπέρ μεταφέρει τη νέα χρονιά ο Παντελής Φλατσούσης στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Το μυθιστόρημα «Αισθηματική αγωγή» (1869) του Gustave Flaubert [Γκυστάβ Φλωμπέρ] μεταφέρεται στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον σκηνοθέτη Παντελή Φλατσούση και παρουσιάζεται από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 2 Φεβρουαρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η παράσταση, που ανεβαίνει στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη, αναπλαισιώνει το κλασικό κείμενο και, με όχημα την αφηγηματικότητα αλλά και τη χρήση βίντεο, επιχειρεί πολλαπλούς παραλληλισμούς και διασταυρώσεις των ιστορικών συγκυριών, κατά τις οποίες εκτυλίσσεται το κείμενο του γάλλου συγγραφέα, με τη σημερινή εποχή.
Η μετάφραση είναι του Παναγιώτη Μουλλά. Η διασκευή έγινε από τον Παντελή Φλατσούση και την Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, η οποία υπογράφει επίσης τη δραματουργία. Τον σχεδιασμό των σκηνικών και των κοστουμιών έχει αναλάβει ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Τα βίντεο σχεδίασαν ο Μάριος Γαμπιεράκης και η Χρυσούλα Κοροβέση, ενώ οι φωτισμοί είναι της Ελίζας Αλεξανδροπούλου. Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης συνέθεσε ο Σταύρος Γασπαράτος. Στην επιμέλεια κίνησης και τις χορογραφίες, η Θεανώ Ξυδιά.
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Βαγγέλης Δαούσης, Χρήστος Διαμαντούδης, Γιώργος Κριθάρας, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ντέμπορα Οντόνγκ.
- Γαλλία. O νεαρός Frédéric Moreau [Φρεντερίκ Μορώ] ξεκινάει το ταξίδι της ενήλικης ζωής του, γεμάτος προσδοκίες και όνειρα. Στο κατάστρωμα του ποταμόπλοιου που τον μεταφέρει, αντικρίζει, σαν σε όραμα, εκείνη που φαντάζει η ιδανική γυναίκα.
1868. Ο μεσήλικας Frédéric Moreau έχει πλέον ηττηθεί, και κανένα από τα νεανικά του όνειρα δεν έχει εκπληρωθεί. Στον απολογισμό της ζωής που κάνει με τον παιδικό του φίλο, δεν έχει «ίσως» τίποτα να θυμηθεί.
Στις σελίδες της «Αισθηματικής αγωγής» (1869) του Gustave Flaubert, παράλληλα με την προσωπική ιστορία εξελίσσεται και η συλλογική, τα γεγονότα που πλαισιώνουν την επανάσταση του 1848, που τερμάτισε την Ιουλιανή Μοναρχία (1830-1848) και οδήγησε στη δημιουργία της Δεύτερης Γαλλικής Δημοκρατίας (1848-1851), την οποία διαδέχτηκε αμέσως η Δεύτερη Αυτοκρατορία (1852-1870). Με πλαίσιο τη μεταβατική αυτή περίοδο, εποχή κομβική όχι μόνο για τη Γαλλία, ο Flaubert αφηγείται, με ύφος ειρωνικό-σατιρικό, όχι απλώς έναν ανεκπλήρωτο έρωτα για μια παντρεμένη γυναίκα, αλλά και όλη τη διάψευση της γενιάς του σε έναν κόσμο αμφιλεγόμενο.
Ο Παντελής Φλατσούσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή «Αρχή» της Νέλλης Καρρά το 2011. Η σκηνοθετική του δουλειά περιλαμβάνει παραστάσεις που αναζητούν νέες φόρμες ενός θέατρου του πραγματικού, εξερευνώντας παράλληλα τη σχέση θεατρικού συμβάντος και τεχνολογίας, ενώ συχνά υπογράφει ο ίδιος τα κείμενα των παραστάσεων που σκηνοθετεί.
Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις «Άτλας της δεκαετίας του 2000» (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Κεντρική Σκηνή, 2024) σε κείμενο δικό του και των Παναγιώτας Κωνσταντινάκου και Ιωάννας Λιούτσια, «Θήβα–Α Global Civil War» (Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023, Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου), «Η άκρα ταπείνωση», βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της Ρέας Γαλανάκη (Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες, 2023), «Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων» (Θέατρο Κάμιρος, 2022) σε δική του κειμενική σύνθεση, «Λάθος χώρα», βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Gazmend Kapllani (Θέατρο Πόρτα, 2021), «Εθνικό ντεφιλέ» (Φεστιβάλ Αθηνών 2021, Πειραιώς 260), επίσης σε δική του κειμενική σύνθεση, βασισμένη σε έρευνα ιστορικού αρχείου. Είναι επίσης ο σκηνοθέτης του site-specific, πολυμεσικού θεατρικού ντοκιμαντέρ «Κυψέλη–New Kids On the Block» (Φεστιβάλ Αθηνών, 2019) και της παράστασης «No Future!» (ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, 2018).
Έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις κλασικών και σύγχρονων έργων: «Οι στρατιώτες» του Jakob Michael Reinhold Lenz (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 2020) σε δική του μετάφραση, «Ιταλική νύχτα» του Ödön von Horvath (Β΄ Σκηνή Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας, 2019), που ανέβηκε και μεταφράστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον ίδιο, και «Λεόντιος και Λένα» του Georg Büchner (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, 2018).
Το 2022, έλαβε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών το βραβείο σε Νέο Καλλιτέχνη του Θεάτρου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Αθήνα