MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
05
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Το Καπλάνι της Βιτρίνας: Η παράσταση της Δήμητρας Λαρεντζάκη είναι μια “άσκηση” ελευθερίας σε ανελεύθερους καιρούς

Η σκηνοθέτις Δήμητρα Λαρεντζάκη και ο σκηνοθέτης και Καθηγητής Κινηματογράφου, Πέτρος Σεβαστίκογλου, μιλούν για το εμβληματικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη που μεταφέρεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ως μια παράσταση για όλη την οικογένεια.

Αριστούλα Ζαχαρίου | 03.01.2025 Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Το «Καπλάνι της Βιτρίνας», το εμβληματικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη γίνεται παράσταση για παιδιά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε σκηνοθεσία-διασκευή Δήμητρας Λαρεντζάκη, για τη διαχρονική αξία της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης και εμείς βρεθήκαμε στα παρασκήνια.

Η ιστορία του βιβλίου

Το 1963 υπήρξε μια χρονιά-σταθμός για την ελληνική παιδική λογοτεχνία. Ήταν η χρονιά που κυκλοφόρησε το «Το Καπλάνι της Βιτρίνας», το πρώτο μυθιστόρημα της εμβληματικής Άλκης Ζέη. Η ιστορία αυτού του βιβλίου, εμπνευσμένη από τα παιδικά χρόνια της ίδιας της συγγραφέως στη Σάμο, γαλούχησε -και εξακολουθεί να γαλουχεί- γενιές και γενιές αναγνωστών. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κλασικότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας για παιδιά, έχει κυκλοφορήσει σε πλήθος ξένων εκδόσεων και επανεκδόσεων, έχει μεταφραστεί σε 22 διαφορετικές γλώσσες και έχει γνωρίσει σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η τεράστια επίδραση του εμβληματικού αυτού μυθιστορήματος δεν περιορίζεται, φυσικά, αποκλειστικά στον χώρο του βιβλίου. Το «Καπλάνι της Βιτρίνας» έχει διανύσει τη δική του διαδρομή στο παιδικό θέατρο συναρπάζοντας και συγκινώντας μικρούς και μεγάλους θεατές.

Αυτή τη θεατρική σεζόν, παρουσιάζεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και το Θέατρο Κολοσσαίον αντίστοιχα, με τη Δήμητρα Λαρεντζάκη να υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της παράστασης.

Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά στην Παιδική Σκηνή του Θεσσαλικού Θεάτρου τον Οκτώβριο του 2023 και φέτος συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της στις δύο μεγαλουπόλεις: «Είναι μεγάλη μας χαρά αυτό. Πρόκειται για ένα διαχρονικό έργο που εξακολουθεί να βρίσκεται σε ανοιχτή επικοινωνία με τα μικρά παιδιά και, παράλληλα, είναι εκείνο το έργο με το οποίο μεγαλώσαμε διαβάζοντας το, τόσο εμείς όσο και πολλοί από τους θεατές που τώρα φέρνουν τα δικά τους παιδιά στην παράσταση», σημειώνει η Δήμητρα Λαρεντζάκη. 

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ασκήσεις ελευθερίας σε ανελεύθερους καιρούς

Η υπόθεση επικεντρώνεται γύρω από δύο μικρές αδερφές, τη Μέλια και τη Μυρτώ. Τα δύο κορίτσια περνούν τα καλοκαίρια τους στο Λαμαγάρι της Σάμου, όπου εκεί, μαζί με τους φίλους τους, επιδίδονται σε παιχνίδια, εξερευνήσεις και μαγικές ιστορίες κάτω από το φως των αστεριών.

Ωστόσο, εκείνον τον Αύγουστο του 1936 θα ζήσουν μια περιπέτεια που θα αλλάξει τη ζωή τους για πάντα. Η δικτατορία του Μεταξά θα οδηγήσει τα παιδιά να πάρουν μέρος σε μυστικές αποστολές για να βοηθήσουν τον ξάδερφο των δύο μικρών κοριτσιών, τον Νίκο, ο οποίος κινδυνεύει με φυλάκιση. Στο πλευρό τους έχουν έναν τίγρη, το Καπλάνι που βρίσκεται κλειδωμένο σε μια βιτρίνα στο σαλόνι του σπιτιού της Μέλιας και της Μυρτώς. Συνηθίζει να κοιτάει τον κόσμο πότε με το γαλάζιο και πότε με το μαύρο του μάτι, ανάλογα με τη διάθεση του. Ενώ, μέσα από τις ιστορίες που διηγείται ο Νίκος στα παιδιά γι’ αυτό, έχει την ικανότητα να ζωντανεύει και με τον δικό του μαγικό τρόπο να παίρνει μέρος στις δύσκολες αποστολές της παρέας, προστατεύοντας τους.

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

«Το Καπλάνι της Βιτρίνας» αποτελεί μια ιστορία όπου η φαντασία, η αλληγορία και ο ρεαλισμός συνυπάρχουν ισόποσα και ισορροπημένα και επιστρατεύονται για να μάς αφηγηθούν τη συναρπαστική πορεία που ακολουθούν όλα τα ζωντανά πλάσματα για να ζήσουν ελεύθερα -όπως ακριβώς είναι φτιαγμένα από τη φύση: «Ουσιαστικά το έργο αφορά ασκήσεις ελευθερίας σε ανελεύθερους καιρούς. Άλλωστε αυτή είναι η επιτομή κάθε παιδιού. Η ελευθερία και η φαντασία. Και το “Καπλάνι” διαθέτει ισάξια και από τα δύο. Το φανταστικό κομμάτι, δηλαδή τις ιστορίες που διηγείται ο ξάδερφος Νίκος, αλλά και το πολιτικό κομμάτι, το οποίο έχει να κάνει με τους τρόπους που οι άνθρωποι μπορούν να διεκδικήσουν την ελευθερία τους, Αυτό το στοιχείο θεωρώ είναι που κάνει το έργο πανανθρώπινο», εξηγεί η σκηνοθέτρια.

Δήμητρα Λαρεντζάκη και Πέτρος Σεβαστίκογλου

Όταν “χάνεσαι” στις σελίδες του βιβλίου ή όταν παρακολουθείς την παράσταση -η Δήμητρα Λαρεντζάκη έγραψε τη διασκευή με την επιθυμία και θέση το πολιτικό κομμάτι να μην είναι λιγότερο- καταλαβαίνεις πως το «Καπλάνι της Βιτρίνας» ανοίγει έναν σημαντικό διάλογο με το σήμερα και τον δρόμο που έχουν να διανύσουν οι άνθρωποι του τώρα στον αγώνα τους για ελευθερία και δημοκρατία.

Για τον σκηνοθέτη και Καθηγητή Κινηματογράφου, Πέτρο Σεβαστίκογλου, γιό της Άλκης Ζέη, ο δρόμος αυτός είναι τεράστιος: «Πρόκειται για έναν δρόμο χωρίς τέλος. Δεν νομίζω ότι μια κοινωνία που “κάθεται” μπορεί να βρει την πολυπόθητη ελευθερία. Η εξέλιξη είναι συνεχόμενη και δεν σταματά ποτέ. Με λίγα βήματα μπροστά και δυστυχώς με πολλά βήματα προς τα πίσω. Αυτό λέει και το έργο. Πρέπει να ψάχνουμε συνέχεια μέσα στην καρδιά και το μυαλό μας, να είμαστε συνέχεια σε εγρήγορση γιατί τα “μαύρα μάτια” του Καπλανιού καιροφυλαχτούν και ξαναζωντανεύουν».

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το γαλάζιο και το μαύρο “μάτι” του “Καπλανιού” είμαστε εμείς

Μέσα στο μυθιστόρημα, το «Καπλάνι της Βιτρίνας» παρατηρούσε τον κόσμο γύρω του πότε ήρεμο με το γαλάζιο του μάτι, τις στιγμές που ανέτελλε το φως της ελπίδας για αντίσταση στη βαρβαρότητα, της αλληλεγγύης και του αγώνα για ελευθερία και δικαιοσύνη , και πότε παρατηρούσε αγριεμένο, θυμωμένο, με το μαύρο του μάτι, όταν ο φασισμός θέριευε και άπλωνε τα καταστροφικά “πλοκάμια” του σε ολόκληρη την κοινωνία.

Πίσω από αυτά τα δύο μάτια, ωστόσο, κρύβεται το δικό μας βλέμμα και οι δικές μας πράξεις: «Εμείς είμαστε τα “Καπλάνια”», σχολιάζει η Δήμητρα Λαρεντζάκη, «Το “Καπλάνι” μέσα μας λειτουργεί ως alter ego, ανάλογα με το που θα στρέψουμε εμείς την προσοχή μας και τις αποφάσεις που θα πάρουμε, πόσο μάλλον δε όταν αυτές αφορούν τους συνανθρώπους μας, το “Καπλάνι” θα κοιτάζει είτε με το γαλάζιο είτε με το μαύρο του μάτι. Και, φυσικά, δεν είναι κάτι που μπαίνει σε συγκεκριμένο κάδρο ώστε να μην χωράει την ανάγνωση των ίδιων των παιδιών καθώς και τη φαντασία τους».

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ένας κρίσιμος διάλογος που μάς αφορά όλους

Το «Καπλάνι της Βιτρίνας» -όπως και η πλειοψηφία των έργων της Άλκης Ζέη- αν και απευθύνεται κυρίως στα παιδιά και τους εφήβους, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι δεν απευθύνεται και στο ενήλικο κοινό. Το ίδιο ισχύει και για την παράσταση στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. «Η Άλκη Ζέη έγραψε μια ιστορία που μας αφορά και μας αγγίζει όλους», εξηγεί ο Πέτρος Σεβαστίκογλου, «Δεν μπορούμε να πούμε απλώς “α, τι ωραίο παιδικό έργο”». 

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Τι είναι αυτό που έχει να πει παράσταση στο μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό;

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως στην καρδιά της ιστορίας βρίσκονται τα ίδια τα παιδιά. Τα οποία, όπως μας υπενθυμίζει η Άλκη Ζέη, μέσα από το μυθιστόρημα της, δεν μένουν ανεπηρέαστα από τις εξελίξεις γύρω τους, όσο και αν θα προσπαθήσει κανείς να τα “προστατέψει” από την πραγματικότητα. Άλλωστε στο «Καπλάνι της Βιτρίνας» συμβαίνει κάτι τρομερά ενδιαφέρον και εξαιρετικά σπάνιο.

Είναι οι ενήλικες που στρέφονται στα παιδιά για βοήθεια στην πιο δύσκολη στιγμή: «Μικροί και μεγάλοι στην Άλκη Ζέη δεν αποτελούν δύο κόσμους διαχωρισμένους. Και αυτό είναι κάτι που με συγκινεί πάρα πολύ. Βιώνουν τις καταστάσεις μαζί, ό καθένας μέσα από τη δική του οπτική γωνία, ωστόσο, ανακαλύπτουν μαζί από τα πιο μικρά και όμορφα πράγματα της ζωής έως τις μεγαλύτερες αλήθειες -όπως συμβαίνει και στο “Καπλάνι”- και δεν παύουν να οδηγούνται στην ίδια ανάγκη για ελευθερία», εξηγεί η Δήμητρα Λαρεντζάκη και προσθέτει: «Πρέπει να εμπιστευόμαστε την αντίληψη των παιδιών. Να τους λέμε την αλήθεια. Να δημιουργούμε τον απαραίτητο χώρο ώστε ο κάθε ένας να μπορεί να βιώσει με τη δική του αυθεντικότητα τα πράγματα, χωρίς να χρειάζεται να γίνει κάποιος άλλος. Θεωρώ ότι αν δεν είμαστε ελεύθεροι στις μεταξύ μας σχέσεις, δεν θα μπορέσουμε να φτιάξουμε κοινωνίες οργανωμένες μέσα σε πολιτεύματα ελεύθερα». 

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Και για τον Πέτρο Σεβαστίκογλου, επίσης, είναι σημαντικό να είμαστε σε θέση να συζητούμε με τα παιδιά: «Δεν μπορούμε να μιλάμε για δημοκρατία στον πολιτικό χώρο και να μη μιλάμε για τη δημοκρατία μέσα στο σπίτι. Ένας άνθρωπος για να γίνει δημοκρατικός πολίτης πρέπει να μάθει να ακούει και να έχει γνώμη. Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά ότι η δημοκρατία οφείλει να εξαπλώνεται παντού και όχι μόνο μέσα στο πολιτικό σύστημα». 

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η σπουδαία κληρονομιά της Άλκης Ζέη: Η αγάπη για το παιδί

Άλλωστε, το «Καπλάνι της Βιτρίνας» δεν παραμένει ένα από τα εμβληματικότερα μυθιστορήματα όλων των εποχών μόνο εξαιτίας της τεράστιας λογοτεχνικής του αξίας και της διεισδυτικής και κριτικής ματιάς της συγγραφέως απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις. Αλλά όπως υπογραμμίζει ο Πέτρος Σεβαστίκογλου, επιπλέον, γιατί αν κάτι χαρακτήριζε την Άλκη Ζέη ως συγγραφέα είναι η αγάπη της για τα παιδιά και η ανάγκη της να συμπεριλάβει το δικό τους βλέμμα στην αφήγηση των ιστοριών της: «Τα μεγάλα παιδικά μυθιστορήματα είναι εκείνα που διηγούνται την ιστορία από το ύψος των παιδιών και όχι των μεγάλων. Πάντα με αυτόν τον τρόπο έγραφε. Ακόμη και σε μεγάλη ηλικία πήγαινε στα σχολεία γιατί ήθελε να ακούσει τα νέα παιδιά, να αντλήσει και να μεταφράσει σε έργο τα όσα άκουγε από αυτά, και όχι να δείξει με τη δική της οπτική τι κάνουν τα νέα παιδιά σήμερα. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν γινόταν ποτέ διδακτική -ακριβώς όπως και η Δήμητρα στη διασκευή της. Έχει να πει πολλά χωρίς να δείχνει με το δάχτυλο και με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά συμμετέχουν ευκολότερα στη συζήτηση που ανοίγει με τα έργα της». 

Πέτρος Σεβαστίκογλου και Δήμητρα Λαρεντζάκη

Η παράσταση

Η διασκευή και η σκηνοθετική προσέγγιση της Δήμητρας Λαρεντζάκη ακολουθεί αυτές τις αρχές. Η σκηνοθέτρια έστησε την παράσταση της πάνω στον γλωσσικό και σωματικό κώδικα αντίληψης των ίδιων των παιδιών με τη χρήση του animation και γενικότερα δίνοντας μεγάλη βάση -πέρα από τον σπουδαίο λόγο της Ζέη- και στο οπτικό αποτέλεσμα «Τα παιδιά έχουν έναν κώδικα κατά τον οποίο οι λέξεις έχουν να κάνουν πιο πολύ με τις εικόνες. Γι’ αυτό πιστεύω πως στις παραστάσεις που φτιάχνουμε για το παιδικό θέατρο η αφήγηση δεν έχει να κάνει μόνο με τον λόγο αλλά και με την εικόνα ως σύνολο. Αυτό το λεξιλόγιο έχει σχέση με το πως “αναπνέουν” τα παιδιά μια παράσταση που βλέπουν». 

Στην παράσταση συνυπάρχουν το σασπένς, η δράση, το χιούμορ, η συγκίνηση, αλλά και η δραματική ένταση, όπως ακριβώς και στο ίδιο το βιβλίο. Καθώς το φαντασιακό και το πολιτικό-ρεαλιστικό κομμάτι συμπορεύονται μέσα στο έργο, η Δήμητρα Λαρεντζάκη οδηγήθηκε στην απόφαση να παρουσιάσει το “Καπλάνι” ως ένα τρίπτυχο: Στη βιτρίνα, στο animation αλλά και ζωντανό. Καθώς το Καπλάνι δεν υπήρχε μόνο στη φαντασία ή τις ιστορίες των παιδιών, ούτε ως ένα απλό “διακοσμητικό αντικείμενο” αλλά και ως ένας “σύνδεσμος” μέσω του οποίου μεταφέρονταν κρυφά μηνύματα.

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Ο σκηνικός χώρος, μια παραλία, εμπνευσμένος από το “αιώνιο καλοκαίρι της Άλκης”, συμβολίζει εκείνο το μεγάλο “άνοιγμα” που αφήνει η Ζέη μέσα στα έργα της για να συνυπάρξουν όλοι οι άνθρωποι ελεύθεροι με το δικό τους στίγμα μέσα στην ιστορία: «Οι οπτικές γωνίες των ηρώων είναι πολλές και διαφορετικές και αυτό ακριβώς προάγει και η σκηνοθεσία: Να είμαστε ανοιχτοί και ελεύθεροι, να εμπιστευόμαστε το βλέμμα μας και πάνω απ’ όλα να εμπιστευόμαστε τα ίδια τα παιδιά στα δύσκολα». Και εξίσου σημαντικά για να βρει τον κατάλληλο χώρο η φαντασία των παιδιών να ανθίσει.

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Πολλά από τα ουσιώδη μηνύματα του έργου περνούν και μέσα από τα τραγούδια της παράστασης: «Ήταν μια αποκάλυψη για εμένα ότι υπήρχε η δυνατότητα πολλά πράγματα να γίνουν στίχοι ώστε μπορέσουν να μιλήσουν στο τώρα». Αν κάτι, όμως, θέλει η σκηνοθέτρια να κρατήσουν τα παιδιά φεύγοντας είναι: «Ότι οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία μπορεί να λυθεί χωρίς τη χρήση βίας».

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Και σίγουρα με κάτι τέτοιο, η Άλκη Ζέη, μια γυναίκα που αγωνίστηκε σε όλη της τη ζωή για την ελευθερία, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, θα συμφωνούσε.

Από το backstage της παράστασης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΤο Καπλάνι της Βιτρίνας: Το θρυλικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη σε μια παράσταση για παιδιά στο Ίδρυμα Κακογιάννης12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Συγγραφέας: Άλκη Ζέη
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Δήμητρα Λαρεντζάκη
Σκηνικά: Κατερίνα Παπαγεωργίου
Κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Χορογραφία: Πασχαλιά Ακριτίδου
Βοηθός Σκηνοθετη: Σίλια Κόη
Παίζουν: Χριστίνα Βράκα, Μαρία Γκιώνη, Νικόλας Γραμματικόπουλος, Ειρήνη Ιωάννου – Παπανεοφύτου, Δήμητρα Καραγιώργου, Αγάπη Μουστρή , Δημήτρης Όντος , Θανάσης Χαλκιάς
Διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές Εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 15€. Μειωμένο: 12€. Κοινωνικό Εισιτήριο Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου: 1€
Πληροφορίες: Προπώληση: ticketservices.gr
Παραστάσεις: Κυριακή στις 11:30 και στις 15:00
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος. Τηλ: 2103418550. E-mail: [email protected] | www.mcf.gr
Περισσότερα από Art & Culture