Το δεύτερο μισό της σεζόν στις παραστατικές τέχνες διακρίνεται επίσης για τα εξωστρεφή θεάματα μεγάλης κλίμακας. Κι έτσι εκτός από την συνέπεια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (συμπεριλαμβανομένου του ρεπερτορίου της Εναλλακτικής Σκηνής) ερεθίσματα λυρικού και μουσικού θεάτρου – για όλα τα γούστα – μας έρχονται και από άλλες μεγάλες σκηνές της πόλης, όπως επίσης και της, χαρακτηριστικά παραγκωνισμένης, τέχνης του χορού.
Παραστάσεις Λυρικού και Μουσικού Θεάτρου «Σουίνι Τοντ: O δαιμόνιος κουρέας της Fleet Street»To μουσικό θρίλερ σε μουσική και στίχους του θρύλου του αμερικανικού μουσικού θεάτρου, Στέφεν Σοντχάιμ ανεβαίνει σε σκηνοθεσία και μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου με τον Χάρη Ανδριανό στον επώνυμο ρόλο. Η ιστορία του φονικού κουρέα που σκότωνε τους πελάτες του με ξυράφι και κατόπιν τους προμήθευε στη συνεργό του κυρία Λόβετ, προκειμένου να γίνουν γέμιση στις κρεατόπιτές της, ένας βικτωριανός αστικός μύθος που βρήκε σύντομα χώρο στις θεατρικές και μουσικές σκηνές του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης είναι μια ιστορία τρόμου όσο και μια τραγική με κοινωνικοπολιτικό σχόλιο ιστορία, που γοήτευσε ακόμα και τον μάστερ του είδους Τιμ Μπάρτον μεταφέροντας το στο σινεμά με τον Τζόνι Ντεπ ως πρωταγωνιστή.
Από τις 17 -19 & 24-27 Ιανουαρίου
Ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του Βέρντι –27 χρόνια από την τελευταία φορά που παρουσιάστηκε η όπερα στην ΕΛΣ – υπογράφει η διεθνώς καταξιωμένη Ελληνίδα σκηνοθέτρια Ροδούλα Γαϊτάνου, σε μουσική διεύθυνση ενός από τους σπουδαιότερους αρχιμουσικούς της εποχής μας, του Πάολο Καρινιάνι. Και εδώ, με επίκεντρο μια ισπανική θεματολογία, βασισμένος στο θεατρικό Ντον Άλβαρο ο Βέρντι εστιάζει στα τεκταινόμενα ενός πολέμου και ισορροπεί το δραματικό, το τραγικό στοιχείο με το κωμικό, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί εκτενείς σκηνές για πολυπληθή χορωδία, η οποία μέσα από αυτές αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο. Στους βασικούς ρόλους οι Δημήτρης Πλατανιάς, Τσέλια Κοστέα, Αρσέν Σογκομονιάν, Πέτρος Μαγουλάς, Γιάννης Γιαννίσης.
Από τις 26, 29 Ιανουαρίου & 2, 6, 9,12,15,18 Φεβρουαρίου
@Ανδρέας Σιμόπουλος
Η θρυλική οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, έρχεται σε μια νέα, φιλόδοξη παραγωγή. Στη σύγχρονη θεματολογία του Σακελλαρίδη υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και αμφισβητείται έντονα ο θεσμός της οικογένειας, όταν η νεόνυμφη Άννας, κατά τη διάρκεια του γαμήλιου ταξιδιού της στην Ιταλία, θέλει να δει από κοντά τον Πάπα. Μα όταν ο σύζυγός της δεν ανταποκρίνεται στην επιθυμία της, ο γάμος τους κινδυνεύει να διαλυθεί. Η Νατάσσα Τριανταφυλλίδη σκηνοθετεί μια μικρότερης κλίμακας εκδοχή της απολαυστικής οπερέτας σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου με τους Δημήτρη Σιγαλό, Βαγγέλη Μανιάτη, Τζούλια Σουγλάκου, Χρύσα Μαλιαμάνη, Νικόλα Μαραζιώτη, Μαρισία Παπαλεξίου, Αντώνης Κυριακάκη.
Από 31 Ιανουαρίου & 1, 2, 7, 8, 9, 14, 15 & 16 Ιανουαρίου
Με άξονα τις θρυλικές μελωδίες και την ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη, ο Γιώργος Βάλαρης αναβιώνει την παράσταση αφιέρωμα με αφορμή πλέον, το «Έτος Μίκη Θεοδωράκη» για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Στο μικρόφωνο ερμηνευτές όπως ο Μανώλης Μητσιάς, η Τάνια Τσανακλίδου, η Ελένη Βιτάλη, ο Δημήτρης Μπάσης και η Γιώτα Νέγκα ενώ στα δραματικά μέρη συμμετέχουν οι ηθοποιοί Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης. Μαζί με τα σπουδαία ποιητικά κείμενα και τα εμβληματικά τραγούδια του Θεοδωράκη παρουσιάζονται και νεόκοπα πεζά κείμενα του Γιώργου Βάλαρη.
Πρεμιέρα 31 Ιανουαρίου
@Πάτροκλος Σκαφίδας
Σε συνέχεια των ωιογραφικών των λαϊκών μουσικών θρύλων της χώρας, μια παράσταση φόρος τιμής στον Στράτο Διονυσίου, όπως τη σκηνοθετεί ο Βασίλης Μαυρογεωργίου. Η καλλιτεχνική του πορεία αλλά και η μυθιστορηματική ζωή του ενσαρκωμένη από τον ηθοποιό Γιάννη Τσορτέκη και μαζί του, τους Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννη Νταλιάνη, Μπέσυ Μάλφα. Επί σκηνής θα τραγουδούν live οι γιοι του Στράτου Διουνυσίου, Άγγελος, Στέλιος και Διαμαντής ενώ στην παράσταση θα συμμετέχει και ο συνθέτης Θανάσης Πολυκανδριώτης.
Πρεμιέρα 12 Μαρτίου
@Βαλέρια Ισάεβα
Η σύγχρονη όπερα βασισμένη στο ομώνυμο πεζογράφημα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, παρουσιάζεται σε πρώτη παρουσίαση μετά από ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής στον διακεκριμένο συνθέτη Νικόλα Τζώρτζη, σε σκηνοθεσία της Αναστασίας Κουμίδου. Το έργο-σταθμός για την ελληνική πεζογραφία – με θέμα τον έρωτα, την απογοήτευση, τη θρησκευτικότητα, την αναζήτηση του εαυτού – γίνεται όπερα με τη μορφή του εσωτερικού μονολόγου που λειτουργεί σαν διαδρομή χωρίς αφετηρία ή σαφή προορισμό. Ερμηνεύουν οι Νίκη Λαδά, Νικόλαος Κύρτσος και Ανάστασης Ροϊλός.
Από 14, 15, 16, 21, 22, 23 Μαρτίου
@Θανάσης Καρατζάς
Βασισμένη στο πρωτότυπο ομότιτλο κείμενο της Ηρώς Μπέζου, η συνθέτης Δήμητρα Τρυπάνη παρουσιάζει μια σύγχρονη πολυφωνική μουσική παράσταση. Το έργο εμπνέεται από δέκα τραγούδια του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, –ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά και ισπανικά– διασκευασμένα από τη συνθέτρια, και χαρακτηρίζεται από έντονη πολυρυθμικότητα, νεοτροπικές και χρωματικές συνηχήσεις, φωνητικά εφέ και σωματικά κρουστά (percussive choreography). Δώδεκα ερμηνευτές από τον χώρο της μουσικής, του θεάτρου και του χορού πλαισιωμένοι από 30 εθελοντές και σύνολο μουσικής δωματίου, πρωταγωνιστούν σε μια «αναγεννησιακή» παράσταση μεταξύ ρεαλισμού και παραλόγου.
Από 13 -16 & 18-19 Μαρτίου
Βίκυ Γεωργοπούλου
Ούτε θέατρο ούτε συναυλία, αλλά μια χειρονομία μνήμης. Η παράσταση μουσικού θεάτρου σε κείμενο Λέοντα A. Ναρ και σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη, μιλάει για τα λαντίνο, τη μητρική γλώσσα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης και τα σεφαραδίτικα τραγούδια; Η σκηνή γίνεται το τελευταίο καταφύγιο του σεφαραδίτικου πολιτισμού της Θεσσαλονίκης, αλλά και όλης της λεκάνης της Μεσογείου, των τραγουδιών, της γλώσσας, και των εθίμων – η ανάμνηση μιας δύσκολης αλλά χαμένης και ευτυχισμένης συμβίωσης των θρησκειών και των πολιτισμών πριν από την Καταστροφή. Θα ερμηνεύσουν το μουσικό σύνολο Σμάρι.
Από τις 4-6 & 9-11 Απριλίου
@Ανδρέας Σιμόπουλος
Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα παράσταση χορού για τη ζωή του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, σε χορογραφία Καγιετάνο Σότο. Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουμε την αξεπέραστη μουσική που συνέθεσε και τον τρόπο που επηρέασε και διαμόρφωσε το κλασικό μπαλέτο, ίσως δεν είναι γνωστό ότι ο κορυφαίος συνθέτης δεν κατάφερε να ζήσει τη ζωή του όπως επιθυμούσε. Ο διακεκριμένος χορογράφος Καγιετάνο Σότο, σε συνεργασία με τον Ντάριο Σούσα, δημιουργούν μια παράσταση για τον εσωτερικό διχασμό του συνθέτη βασισμένο στις ανέκδοτες επιστολές και άλλα αρχειακά έγγραφα που δημοσιεύτηκαν το 2009 από το Μουσείο Τσαϊκόφσκι στη Μόσχα. Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ.
Από τις 14 16, 21, 22, 23 Φεβρουαρίου
@Rahi_Rezvani
Για το ντεμπούτο στη Στέγη, ο Γαλλο-Βέλγος εικονοκλάστης χορογράφος Ντάμιεν Τζάλετ παρουσιάζει το έργο που ξεκίνησε να δημιουργεί στην Ιαπωνία, στον απόηχο του καταστροφικού σεισμού και του τσουνάμι του 2011. Ένα έργο στο οποίο έδωσε τελικά τον τίτλο «Πλανήτης (περιπλανώμενος)», εμπνευσμένος από την αμφισημία του αρχαιοελληνικού ρήματος «πλανώμαι». Επί σκηνής οχτώ πλάσματα – κατά τον Τζάλετ οχτώ πλανήτες: Σαν νομάδες, καταδικασμένοι από τον νόμο της βαρύτητας, περιφέρονται αέναα πάνω στο ίδιο ουράνιο σώμα. Οχτώ χορευτές σε μια διαρκή αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης: Τον άνεμο, το νερό, το χώμα, τον καπνό, την ομίχλη, το φως, το σκοτάδι.
Από 4 – 6 Απριλίου
@Πάνος Κέφαλος
Δέκα χρόνια μετά την πρώτη του χορογραφία, ο Χρήστος Παπαδόπουλος επιστρέφει με το πιο προσωπικό έργο του, που συνδέει την υλικότητα του ήχου με τη μουσικότητα των σωμάτων: Ένα ‘πληθυντικό’ σώμα πάλλεται επί σκηνής, πορεύεται προς τα εμπρός. Η ανάσα του γίνεται φωνή που οδηγεί τα βήματα. Τα σώματα των χορευτών ανασαίνουν, οι ανάσες τους γίνονται ήχοι, που μετατρέπονται σε φωνές και κινήσεις. Εδώ, o Παπαδόπουλος θέλει να επεξεργαστεί συνειδητά την επιρροή που έχει ασκήσει πάνω του το μνημειώδες μουσικό έργο «Άξιον εστί» του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, εξερευνώντας πόσο ο ήχος και ο λόγος μπορούν να διασταλούν ώστε να φτάσουν τον βαθμό αφαίρεσης που έχει μια κίνηση. Στο ανσάμπλ των περφόμερ του οι Θέμις Ανδρεουλάκη, Αμαλία Κοσμά, Γιώργος Κοτσιφάκης, Σωτηρία Κουτσοπέτρου, Αντώνης Βαής, Αμαλία Κοσμά, Μαρία Μπρέγιαννη, Τάσος Νίκας, Δανάη Παζιργιαννίδη και Ιωάννα Παρασκευοπούλου.
Από τις 8- 18 Μαΐου
@Αντώνης Μπαλάσκας
Ο χορογράφος Γιάννης Νικολαΐδης αφιερώνει τη νέα του παράσταση στη Ραλλού Μάνου, ως φόρο τιμής σε μια από τις επιδραστικότερες μορφές της γενιάς του ’30 που συνέβαλε αποφασιστικά στον εκσυγχρονισμό της ορχηστρικής τέχνης και παρέμεινε ενεργή καλλιτεχνικά πάνω από τέσσερεις δεκαετίες Η Ραλλού Μάνου μαζί με προσωπικότητες, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ο Μάνος Χατζιδάκης, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας και ο Γιάννης Ξενάκης πορεύτηκαν μέσα από έναν ουσιαστικό διάλογο με την εποχή τους, αναπτύσσοντας την ελληνική εκδοχή του μοντερνισμού που δεν απορρίπτει, αλλά ενσωματώνει την παράδοση και τη χρησιμοποιεί για να ελευθερώσει τη φαντασία και να δημιουργήσει μια πρωτοποριακή τέχνη, αντλώντας στοιχεία από τους αρχαίους μύθους και τους δημοτικούς θρύλους. Ο Αντώνης Παλάσκας θα υπογράψει την πρωτότυπη μουσική της παράστασης.
Από 8-10 Μαΐου
@Ελίνα Γιουνανλή
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος δημιουργεί μια νέα σπονδυλωτή παράσταση χορού με την οποία επιχειρεί να συνοψίσει τις αναφορές που τον σημάδεψαν, τις εικόνες που τον καθόρισαν και το χορευτικό λεξιλόγιο που δημιούργησε, υπό τον ήχο των ετερόκλητων μουσικών που έπαιζαν διαρκώς στα ακουστικά του. H «Χρυσή εποχή» έρχεται ως μια αναφορά στη θρυλική «Bossa Nova» που είχε παρουσιάσει στο Εθνικό Θέατρο το 2008 και θα μπορούσε να προσδιοριστεί ως ένα συναισθηματικό mixtape της 35ετούς πορείας του στον χορό: Από την ΚΣΟΤ, την άνοιξη του ελληνικού χορού στα ’90s και το χοροθέατρο Οκτάνα, στο ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και την ΕΛΣ, το εικονοκλαστικό καλλιτεχνικό αποτύπωμα του Κωνσταντίνου Ρήγου υπερβαίνει τα όρια του χορού και συνομιλεί με όλες τις τέχνες. Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ.
Από τις 9 Μαΐου 10, 14, 16, 17 Μαΐου
@Albert Vidal
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης παρουσιάζει στο Ολύμπια τη νέα του δουλειά, ένα δίπτυχο εμπνευσμένο από τη μουσική του Μωρίς Ραβέλ. Mετά την σύντομη εκδοχή του στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το καλοκαίρι του 2022, ο χορογράφος επιστρέφει με την ολοκληρωμένη παρουσίαση του: Στο πρώτο μέρος του δίπτυχου, με τίτλο «Unseen», εστιάζει στην αίσθηση απομόνωσης που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια του ιμπρεσιονιστικού ύφους του Ραβέλ σε συνθέσεις του για πιάνο. Το δεύτερο μέρος του δίπτυχου βασίζεται σε ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της κλασικής μουσικής: Το «Boléro», που χάρη στο επαναλαμβανόμενο ρυθμικό μοτίβο δίνει την αίσθηση ενός τελετουργικού χορού, που παρασέρνει τον ακροατή σε μια αδιάκοπη κίνηση. Στη χορογραφία του, ο Φωνιαδάκης συνδυάζει τον παλμό της μουσικής με την αναπήδηση στο τραμπολίνο: Τα άλματα αντιστοιχούν με ακρίβεια στις επαναλήψεις της μουσικής, ακολουθώντας τη δομή ανάπτυξης του έργου.
Από τις 28 – 30 Μαΐου