Ακτοπλοΐα: Οι «πράσινες» ρυθμίσεις φέρνουν αυξήσεις 12% στα εισιτήρια
Η πράσινη μετάβαση και οι σχετικοί κανονισμοί της ΕΕ δημιουργούν και φέτος νέα βάρη στην ακτοπλοΐα, που αποτελεί βασική συνιστώσα διατήρησης της εθνικής συνοχής και πυλώνα ανάπτυξης της χώρας, φέρνοντας αυξήσεις μέχρι και 12% στις τιμές των εισιτηρίων.
Αυτό αναφέρθηκε από παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς στην ημερίδα «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές, Βιώσιμη ανάπτυξη των Νησιών» από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη (14/1).
Πιο συγκεκριμένα από τον προσεχή Μάιο έρχονται ανατιμήσεις λόγω του βάρους που καλούνται να «σηκώσουν» τα «ποστάλια» από το κόστος των ρύπων αλλά του νέου καυσίμου μειωμένου θείου που θα χρησιμοποιεί ο κλάδος. Ουσιαστικά πρόκειται για άλλη μια μορφή «πράσινου» πληθωρισμού, ένεκα των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, που οδηγεί σε μεγαλύτερα κόστη λειτουργίας αλλά μεγαλύτερες επενδυτικές ανάγκες την ακτοπλοΐα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως ανέφερε, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος, το ακτοπλοϊκό εισιτήριο επηρεάζεται από το κομμάτι των καυσίμων, που αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου ενώ τόνισε ότι υπάρχει και μεγάλη έλλειψη υποδομών. «Δεν προχωράνε τα έργα γιατί καθυστερούν οι επιδοτήσεις», ανέφερε. Σχετικά με τις τιμές των εισιτηρίων, ο κ. Θεοδωράτος δήλωσε πως «το ακτοπλοϊκό εισιτήριο είναι ακριβό γιατί, εκτός από το κομμάτι των καυσίμων (που αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου), υπάρχει επίσης το μισθολογικό κόστος, το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών, κ.α.».
Επιπλέον, αναφέρθηκε στη ρήτρα καυσίμου που έχει θέσει ως όρο το Υπουργείο Ναυτιλίας και έχει περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σε σχέση με τις «άγονες» γραμμές κατά το παρελθόν. Σύμφωνα με την εν λόγω ρήτρα, η τιμή του εισιτηρίου προσαρμόζεται σύμφωνα με τις τιμές των καυσίμων. «Η τιμή του καυσίμου αποτελεί το 10-12% αυτού που θα επιφέρει την αύξηση στο εισιτήριο από 01/05/2025», ανέφερε χαρακτηριστικά. Βέβαια, από τον κλάδο αναφέρεται ότι σε ορισμένα δρομολόγια η αύξηση μπορεί να φτάσει και το 15%. Παράλληλα έθεσε τον προβληματισμό το κατά πόσο σημαντική θέση έχει το εισιτήριο της ακτοπλοΐας, ακόμα και με τις τιμές που σήμερα έχει, στο όλο τουριστικό πακέτο, την ώρα που η κατάσταση των τιμών σε άλλες παραμέτρους της τουριστικής δαπάνης έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα, συγκριτικά πάντα και με την αγοραστική δύναμη των πολιτών. «Ένα εισιτήριο για την Πάτμο τον Αύγουστο έχει ναύλο στα 50 ευρώ την ώρα που για ένα δίκλινο υψηλής στάθμης καλούνται οι επισκέπτες να πληρώσουν ακόμη και 700 ευρώ», σημείωσε.
Διαβάστε περισσότερα στο Reporter.gr.