MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
30
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Τι αφήνει στο Εθνικό Θέατρο η θητεία του Γιάννη Μόσχου

Ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Γιάννης Μόσχος παραδίδει τα κλειδιά του οργανισμού μέσα από ένα πλήρη απολογισμό.

Στέλλα Χαραμή | 29.01.2025 Φωτογραφία εξωφύλλου: Ελίνα Γιουνανλή

Εν όψει της ανακοίνωσης του προσώπου που θα βρεθεί στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου από το υπουργείο Πολιτισμού, ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος παρουσιάζει έναν απολογισμό στα πεπραγμένα της τριετούς θητείας του. Και, όπως τα στοιχεία μαρτυρούν, ήταν μια αποδοτική περίοδος για το Εθνικό Θέατρο.

Από το Δεκέμβριο του 2021 – έπειτα από τη μεταβατική θητεία της Έρις Κύργια – μέχρι και σήμερα, ο κ. Μόσχος σταχυολογεί τις παραμέτρους του διοικητικού του σχεδιασμού: Από τις επανιδρύσεις και επαναφορές θεσμών, τις καινοτομίες ή την ανάπτυξη επιτυχημένων δράσεων προηγούμενων διοικήσεων, την εκτόξευση των εσόδων σε βάθος δεκαετίας, τα συστηματικά βήματα για το άνοιγμα προς την διεθνή σκηνή, το χτίσιμο ενός συμπεριληπτικού προφίλ, την καθιέρωση ακροάσεων κ.α.

Βασικοί άξονες

Χρησιμοποιώντας πρώτο πληθυντικό πρόσωπο – προφανώς και σε αναφορά προς τους συνεργάτες του, την σύμβουλο διεύθυνσης, Σοφία Ευτυχιάδου, την διευθύντρια της Δραματικής Σχολής, Δηώ Καγγελάρη, τους διαδοχικά υπεύθυνους της Πειραματικής Σκηνής Γιώργο Κουτλή, Κατερίνα Γιαννοπούλου και Ελένη Ευθυμίου και τις υπεύθυνες του Μικρού Εθνικού Σοφία Βγενοπούλου και Μαρία Μαγκανάρη – ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής αναδεικνύει σε 14 σημεία τα επιτεύγματα που συνέβησαν επί των ημερών του:

  • Υπερασπιστήκαμε το θέατρο συνόλου, μια επιλογή μας που αγκαλιάστηκε από το κοινό
  • Προσδώσαμε στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου διακριτή φυσιογνωμία
  • Επανασυστήσαμε την Πειραματική Σκηνή ως Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών
  • Μεγαλώσαμε την παραγωγική μας δραστηριότητα παρέχοντας περισσότερες θέσεις εργασίας
  • Συνεργαστήκαμε με πολλούς/ες και διαφορετικούς/ες δημιουργούς του ελληνικού θεάτρου, όλων των γενεών και αισθητικών αντιλήψεων
  • Εξελίξαμε και εμπλουτίσαμε προγράμματα και δράσεις προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων
  • Συμπράξαμε με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς της εγχώριας πολιτιστικής ζωής
  • Συμβάλαμε σημαντικά στην ορατότητα του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό
  • Καλλιεργήσαμε τις διεθνείς σχέσεις του οργανισμού μέσα από ταξίδια στο εξωτερικό, διοργανώσαμε Καλλιτεχνικές Φιλοξενίες (Residencies) και τα Showcases, ενταχθήκαμε και συμμετείχαμε στο European Theatre Convention (ETC) και αναλάβαμε τη διοργάνωση του Συνεδρίου της τον Απρίλιο του 2025
  • Συμβάλαμε αποφασιστικά στην οικονομική ευρωστία του οργανισμού
  • Αυξήσαμε την ορατότητα του οργανισμού μέσω στοχευμένων δράσεων επικοινωνιακής στρατηγικής και θέσαμε τη δραστηριότητά του στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των εγχώριων και διεθνών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
  • Αναπτύξαμε το δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών με χορηγούς, δωρητές και υποστηρικτές αυξάνοντας σημαντικά τα έσοδα του οργανισμού
    Απευθύναμε ανοιχτές προσκλήσεις (open call) σε νέους δημιουργούς για την Πειραματική Σκηνή και τις καλλιτεχνικές φιλοξενίες (Residencies), και σε εμψυχωτές και θεατροπαιδαγωγούς για τα εργαστήρια του Μικρού Εθνικού.
  • Αξιοποιήσαμε πλείστα ευρωπαϊκά προγράμματα για την περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητας και των υποδομών του ΕΘ

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος συνεργάστηκε για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο παραδίδοντας την μνημειώδη “Ορέστεια”. @Ελίνα Γιουνανλή

Γεμάτο ταμείο

Με τεχνοκρατικούς όρους, ο Μόσχος θα λέγαμε πως «αρίστευσε». Παραδίδει «τα κλειδιά» ενός οικονομικά υγιούς οργανισμού αφού την 1η Ιανουαρίου 2025 τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του Εθνικού Θεάτρου ήταν 4.403.794,17 ευρώ. «Ο οργανισμός δεν φέρει κανένα χρέος, ενώ δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές», τονίζεται στον απολογισμό. Η αύξηση εσόδων του τελευταίου οικονομικού έτους – κατά σύμπτωση και έτος λήξης της θητείας του, ήταν 285% υψηλότερη από το 2021 (αν και το 2021 ήταν μια χρονιά υγειονομικής κρίσης και στιγματισμένης από τη σύλληψη και φυλάκιση του Δημήτρη Λιγνάδη). Ωστόσο, το 2024 αποτέλεσε και την πιο προσοδοφόρα χρονιά για τον οργανισμό σε σύγκριση με το second best 2014, με μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 36,7%.

Πίσω από τους αριθμούς αύξησης των εσόδων – που ασφαλώς εξασφαλίζουν οικονομική ανάσα στον οργανισμό εν μέσω μιας ‘παγωμένης’ επιχορήγησης – αποκαλύπτεται και η επιστροφή των θεατών στο Εθνικό: Όχι μόνο μετά από το τεράστιο πλήγμα στο κύρος του από την υπόθεση Λιγνάδη, αλλά και μετά τις φοιτητικές καταλήψεις των κτηρίων του που έμειναν ανενεργές επί 1.5 μήνα το χειμώνα του 2023. Περισσότεροι από μισό εκατομμύριο θεατές έχουν περάσει το κατώφλι των σκηνών του την τελευταία τριετία.

Μεταξύ των έργων υποδομών που έγιναν μέσα στην τριετία και η ανακαίνιση του Ανοιχτού Θεάτρου στο Σχολείον της Πειραιώς.

΄Εργα υποδομών

Την ίδια ώρα, η διοίκηση Μόσχου αφήνει αποτύπωμα και στην βελτίωση των κτηριακών υποδομών με βασική την ανακαίνιση του Rex που έχει ήδη ξεκινήσει. Στο ίδιο πλαίσιο, έχει δημιουργηθεί πολυχώρος για τη φιλοξενία των εργαστηρίων του Μικρού Εθνικού, έχει ανακαινιστεί το Ανοιχτό Θέατρο στο Σχολείον της Πειραιώς, όπως και οι υπόλοιποι χώροι του συγκροτήματος όπου λειτουργεί η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, το Φουαγιέ της Πειραματικής Σκηνής, έχουν βελτιωθεί οι υποδομές της Νέας Σκηνής «Νίκος Κούρκουλος» κ.α.

Στο προσωπικό του σημείωμα, ο Γιάννης Μόσχος υπογραμμίζει τη συγκυρία στην οποία κλήθηκε να ανταποκριθεί ως επικεφαλής του θεάτρου. «Παραλάβαμε το Εθνικό Θέατρο σε μια δύσκολη στιγμή του. Μετά την καθοριστική μεταβατική καλλιτεχνική διεύθυνση της Έρις Κύργια, κάναμε μια προσπάθεια την τελευταία τριετία να θωρακίσουμε τον οργανισμό. Οι προκλήσεις ήταν πολλές, η διαχείριση κρίσεων καθημερινότητα. Το Εθνικό Θέατρό μας, όμως, βγήκε αλώβητο, η Δραματική Σχολή συνέχισε την ελπιδοφόρα δραστηριότητά της, το κοινό αγκάλιασε τις παραστάσεις και τις δράσεις του οργανισμού. Παραδίδουμε ένα θέατρο χωρίς οικονομικά βαρίδια, ένα θέατρο που απολαμβάνει την εμπιστοσύνη του κοινού, ένα θέατρο εξωστρεφές, φωτεινό, συμπεριληπτικό».

Η σκηνοθεσία του Μάριο Μπανούσι στο “Goodbye Lindita” σημάδεψε την επανεκίνηση της Πειραματικής Σκηνής. @Θεόφιλος Τσιμάς

Το Εθνικό εκτός

Είναι γεγονός πως το κεφάλαιο της εξωστρέφειας – μια σημαντική πτυχή της ταυτότητας του θεάτρου που, μέχρι σήμερα, αντιμετωπιζόταν αποσπασματικά – μπορεί να πιστωθεί στον Γιάννη Μόσχο: Από το θεσμό του ετήσιου Showcase που θεσπίστηκε την Άνοιξη του 2023 και φέτος θα γίνει για τρίτη χρονιά, την ένταξη του Εθνικού Θεάτρου στην European Theatre Convention το 2022 – στο μεγαλύτερο δικτύου θεάτρων της Ευρώπης – την επαναφορά του Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος (επίσης από το 2022), έως τους κύκλους residencies για 18 Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Αποκορύφωμα θα είναι το αναμενόμενο Διεθνές Θεατρικό Συνέδριο της European Theatre Convention, που θα γίνει από 3 – 7 Απριλίου για πρώτη φορά με το Εθνικό Θέατρο σε ρόλο οικοδεσπότη, φιλοξενώντας εκπροσώπους θεατρικών οργανισμών από 30 χώρες.

Τα διαμάντια της τριετίας

Στο χορό της εξωστρέφειας πρωτοστατούν δύο παραστάσεις του ρεπερτορίου του Εθνικού: Καταρχάς, η μνημειώδης «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία του Θόδωρου Τερζόπουλου που θα επαναληφθεί και φέτος στο Φεστιβάλ Επιδαύρου ενώ θα ακολουθήσει διεθνή περιοδεία. Και κατά δεύτερον, η «ανακάλυψη» του Εθνικού στο πρόσωπο του νεαρού σκηνοθέτη Μάριο Μπανούσι με το «Goodbye Lindita». Αυτές ήταν και δύο από τις κορυφαίες στιγμές στο ρεπερτόριο της τελευταίας τριετίας, συνδυάζοντας σε (διαφορετική κλίμακα) το υψηλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και την αποδοχή του κοινού.

“Τα φώτα της πόλης” σε σκηνοθεσία της Αμάλιας Μπένετ παρουσιάστηκαν για δύο σεζόν. @Κάρολ Γιάρεκ

Το αποτύπωμα του ρεπερτορίου

Οι ρεπερτοριακές επιλογές της θητείας Μόσχου (61 παραγωγές στο σύνολο τους) είχαν αρκετές ασφαλείς στιγμές – προφανώς σε μια προσπάθεια να προσεγγίσει όλες τις κατηγορίες κοινού. Εντούτοις, υπερίσχυσαν οι αξιοσημείωτες παραστάσεις: «Σπασμένη στάμνα» σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου και Ακύλλα Καραζήση, «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, «Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, «Τα φώτα της πόλης» σε σκηνοθεσία Αμάλιας Μπένετ, «Μήδεια» σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, «Ο ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, «Όλοι εμείς πουλιά» σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, «Στο σώμα της» σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, ενώ ακόμα το ρεπερτόριο της σεζόν 2024-2025 βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σε μια προσπάθεια να επουλωθεί το τραύμα στην εικόνα του Εθνικού, ο Γιάννης Μόσχος έκανε πολλές χειρονομίες συμπερίληψης – αναθέτοντας περισσότερες σκηνοθεσίες σε γυναίκες καλλιτέχνιδες, παρουσιάζοντας παραστάσεις με οικεία θεματολογία στην LGBTQ+ κοινότητα, οργανώνοντας συζητήσεις για τα έμφυλα δικαιώματα – αν και η σπουδαιότερη πρωτοβουλία αυτού του πλαισίου αφορά στις καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις που έχουν αρχίσει να συστηματοποιούνται τα δύο τελευταία χρόνια (και οφείλουν να θεσμοθετηθούν).

Εν αναμονή της νέας διεύθυνσης

«Ανατρέχοντας στους στόχους που θέσαμε στην πρώτη συνέντευξη Τύπου για την τριετία», καταλήγει ο Γιάννης Μόσχος, «διαπιστώνω ότι μείναμε πιστοί σε όσα ονειρευτήκαμε και είμαι περήφανος για όσα κάναμε πράξη. Φεύγω από το Εθνικό ικανοποιημένος για όσα καταφέραμε, αλλά και αναπόφευκτα με μια χαρμολύπη, καθώς κλείνει ένας μεγάλος κύκλος ζωής για μένα. Είμαι βέβαιος ότι η επόμενη καλλιτεχνική διεύθυνση –στην οποία, όπως έχω δηλώσει, θα σταθώ δίπλα για μια ομαλή μετάβαση– θα αξιοποιήσει όσα θα παραλάβει και θα δώσει νέα πνοή στο Εθνικό Θέατρο».
Το έργο της Ειδικής Επιτροπής, που έχει συσταθεί στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, έχει ολοκληρωθεί από την προηγούμενη Παρασκευή. Πληροφορίες αναφέρουν πως το πρόκριμα ανάμεσα στους υποψήφιους έχει η σκηνοθέτρια Αργυρώ Χιώτη. Βάσει της διαδικασίας, η επιτροπή έχει ξεχωρίσει συνολικά πέντε υποψηφίους με σειρά αξιολόγησης, αλλά η τελική απόφαση ανήκει στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

H θητεία Μόσχου σε αριθμούς
  • 61 παραγωγές
  • Περισσότεροι από 1000 καλλιτέχνες
  • 500.000 θεατές (μέχρι στιγμής)
  • 126 εκπαιδευτικά εργαστήρια με 2.834 συμμετέχοντες
  • 17 εκδόσεις βιβλίων
  • 3 Showcases με περισσότερους από 150 προσκεκλημένους επιμελητές και καλλιτεχνικούς διευθυντές σημαντικών Φεστιβάλ του εξωτερικού
  • 3 κύκλοι Residencies με τη συμμετοχή 18 καλλιτεχνών/ιδων, περιοδείες σε 13 χώρες του εξωτερικού
  • Παραστάσεις σε 15 αρχαία θέατρα όλης της ηπειρωτικής επικράτειας, τα οποία το Εθνικό Θέατρο επισκέφθηκε για πρώτη φορά
  • 21 κοινωνικές δράσεις και δημόσιες συζητήσεις
  • 6 προγράμματα κοινωνικής ευθύνης
  • 9 επιδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα
  • 12 ανοιχτές ακροάσεις με περισσότερους/ες από 10.000 συμμετέχοντες/ουσες
  • 4.247.966,33 ευρώ τα έσοδα του οργανισμού για το 2024
  • 4.403.794,17 ευρώ τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα του Εθνικού Θεάτρου σήμερα

Περισσότερα από Art & Culture