Το αρχικό ερέθισμα, μάλλον, ερχόταν από την οικογένειά μου και, κάπως, κατά λάθος. Από την πλευρά της μητέρας μου, η οικογένειά μου είχε από τη φύση της καλλιτεχνικό ενδιαφέρον αλλά και ένα, εκ των έσω, καλλιτεχνικό δρόμο σε σχέση με τον τρόπο ζωής της.
Νιώθω πως σ’ αυτή τη δουλειά κάθε εμπειρία και κάθε πρόσωπο ήταν καθοριστικής σημασίας.Είτε με ευτυχή είτε με δυστυχή τρόπο. Έχω την τύχη να συναντώ πολύ συχνά υπέροχους ανθρώπους που με επηρεάζουν βαθιά. Πυρηνικής σημασίας σε σχέση με την τέχνη, ήταν το ότι βρέθηκαν σε κομβικές ηλικίες στη ζωή μου ο Στέργιος Καλφόπουλος και η Μαρία Μαναβή – οι πρώτοι μου δάσκαλοι – και η Μάρθα Φριντζήλα.
Οπότε σίγουρα δεν πιστεύω ότι είμαι και γεννημένος τέτοιος. Πιστεύω στην κλίση. Πάρα πολλά παιδιά και έφηβοι είναι σε θεατρικές ομάδες. Στατιστικά, σε κάποια από αυτά, η κλίση καταλήγει σε ένα παιδικό χόμπι, σε κάποια άλλα γίνεται επιλογή και γίνονται επαγγελματίες ηθοποιοί, και κάποια από αυτά θα γίνουν καλλιτέχνες. Προς το παρόν, ανήκω στη δεύτερη κατηγορία.
Δεν περίμενα κάτι άλλο και ήρθε κάτι άλλο. Ήμουν ενήμερος από μικρός τι σημαίνει κάνω επάγγελμα το θέατρο και τι σημαίνει ζω σε δυτική κοινωνία, και σε σχέση με τα καλά και με τα κακά. Και φυσικά, μαζί με τις πολύ όμορφες στιγμές αυτής της δουλειάς, έχω βιώσει και τα άσχημα της: Είτε πρόκειται για τις δυσκολίες βιοπορισμού, είτε για τον απαξιωτικό τρόπο που η Πολιτεία αντιμετωπίζει την Τέχνη, είτε γιατί σε στιγμές αισθάνεσαι έκπτωτος στο χώρο· είναι ένα αντικειμενικό μέρος της πραγματικότητάς της. Συνδιαλέγομαι μαζί τους, με τον τρόπο που κάθε φορά θεωρώ σωστότερο για τη στιγμή.
Δεν περίμενα ότι θα μου αρέσει τόσο η ενασχόληση μου με την τηλεόραση.Μου αρέσει, σχεδόν εξίσου με το να είμαι στη σκηνή, κάτι το οποίο κάποτε κομπλεξικά απόρριπτα και ως φαντασία. Πολλές φορές, μάλιστα, ο τρόπος της τηλεόρασης – παρότι μιλάμε κυρίως με όρους καταναλωτικούς- έχει σε επαγγελματική βάση κάτι πολύ πιο τίμιο, καθαρό και πρόσφορο από πολλές θεατρικές κακοτοπιές.
Η σκηνοθεσία έχει ανοίξει ένα άλλο δημιουργικό κανάλι έκφρασης για μένα.Και μόνο από άποψη γεωγραφικής θέσης των ιδιοτήτων του ηθοποιού και του σκηνοθέτη υπάρχει αυτή η διαχωριστική γραμμή, η οποία από μόνη της ορίζει και διαφοροποιεί πολλά. Ως σκηνοθέτης έχεις μια πιο ολιστική σχέση με την παράσταση. Καθορίζεις την ταυτότητά της. Από την άλλη, το να είσαι παίκτης του παιχνιδιού παράγει μια μοναδική χημεία στο σώμα και στο μυαλό, αναντικατάστατη. Μου άρεσαν από πάντα και τα δύο.
Η σκηνοθεσία είναι κατεξοχήν μια οδός για να ορίζεις τις συνθήκες εργασίας και τους συνεργάτες σου·τουλάχιστον σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από αυτό της υποκριτικής. Συγγένειες μέσα στη δουλειά δημιουργούνται ούτως ή άλλως, είτε παίζεις σε μια παράσταση, είτε σκηνοθετείς μια παράσταση και με πολλούς άλλους τρόπους. Και δεν είναι ακριβώς επιλογή. Προκύπτουν και είναι – ευτυχώς – αναπόφευκτες.
Χαίρομαι πολύ, αλλά η συναισθηματική βαρύτητα στη συγκεκριμένη συνεργασία συνδέεται περισσότερο με τους ανθρώπους που απαρτίζουν αυτή την παράσταση και το πώς παράχθηκε, παρά με το κτίριο και το θεσμό – ανεξαρτήτως συνθήκης.
Ναι, γενικά ως άνθρωπος λειτουργώ με το συναισθηματικό κριτήριο.Προσπαθώ να βρίσκεται σε μια προσωπική ισορροπία και με τα υπόλοιπα.
η οποία είναι από τη φύση της τραγελαφική. Η παράσταση είναι σαν ένα ντοκιμαντέρ για την πολιτική και κοινωνική κατάσταση της χώρας, τόσο αστείο και τραγικό, όσο και η πραγματικότητά μας.
Θα ήταν ενδιαφέρον ίσως να αναστηθούν κάποιοι άνθρωποι. Για μας ενδιαφέρον περισσότερο, παρά γι’ αυτούς – υποθέτω.
Όχι μόνο στην Τέχνη αλλά γενικά στον δυτικό τρόπο ζωής δεν κυριαρχεί η ουσία, η ομορφιά και η ποίηση.Δε θα μπορούσε να μην είναι έτσι και στην τέχνη, αφού από εκείνην προκύπτει. Καλώς ή κακώς σίγουρα δε διάγουμε ως χώρα μια πνευματική εποχή οραματιστών, γιατί αυτό που βασικά λείπει είναι νομίζω η συλλογική ελπίδα.
Το έργο “Καρυάτιδα” του Γιώργου Καπουτζίδη κάνει πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο – Κτήριο Rex (Σκηνή Ελένη Παπαδάκη) στις 7 Φεβρουαρίου.
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μαυρογεώργη
Σύμβουλος δραματουργίας-Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Αντώνης Αντωνόπουλος
Σκηνικά: Άρτεμις Φλέσσα
Κοστούμια: Ιφιγένεια Νταουντάκη
Μουσική: Larry Gus
Κίνηση: Σοφία Πάσχου
Φωτισμοί: Βάσια Ατταριάν
Σχεδιασμός βίντεο: Τάσος Γκολέτσος
Βοηθός σκηνοθέτιδος: Σοφία Σταθάτου
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ασημίνα Αναστασοπούλου, Σωτήρης Μανίκας, Στέλιος Ξανθουδάκης, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Πανάδης, Δρόσος Σκώτης, Μαρία Φιλίνη.
Επίσης, ο Μιχάλης Πανάδης σκηνοθετεί το έργο “John” της Άνι Μπέικερ που ανεβαίνει στο θέατρο Δίπυλον.