![](https://www.monopoli.gr/wp-content/uploads/2025/02/images_Monopoli8_alithinos_chioti2-768x512-1.jpg)
![](/wp-content/themes/monopoli/common/images/dei_1_2024.jpg)
Το Εθνικό Θέατρο αλλάζει σελίδα. Όχι μόνο γιατί μόλις ανακοινώθηκε και επίσημα πως η καλλιτεχνική διεύθυνση του οργανισμού περνάει στα χέρια της σκηνοθέτριας Αργυρώς Χιώτη, αλλά γιατί πρόκειται για την πρώτη γυναίκα επικεφαλής (με κανονική θητεία) στην ιστορία του Εθνικού – θυμίζουμε πως η δραματολόγος και μεταφράστρια Έρι Κύργια είχε διατελέσει μεταβατική καλλιτεχνική διευθύντρια, μετά την σκανδαλώδη αποπομπή Λιγνάδη.
Η Αργυρώ Χιώτη είχε επικρατήσει της επιλογής της Ειδικής Επιτροπής που είχε συσταθεί σε ανάθεση του Υπουργείου Πολιτισμού και τις δύο τελευταίες εβδομάδες εκκρεμούσε η έγκριση (ή όχι) του φακέλου της από την ίδια την υπουργό Λίνα Μενδώνη.
Η σκηνοθέτρια και επικεφαλής της ομάδας Vasistas είχε καταθέσει υποψηφιότητα και κατά την προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία, προ τριών ετών, συμμετέχουσα σε ένα τριμελές σχήμα μαζί με τους ηθοποιούς Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο.
Και τότε, η συσταθείσα επιτροπή είχε αναδείξει την τριπλέτα πρώτη στην κατάταξη των υποψηφίων, ωστόσο ο φάκελος τους δεν έγινε δεκτός καθώς δεν μπορούσε να υποστηριχτεί από το καταστατικό του Εθνικού Θεάτρου· οπότε και η σκυτάλη πέρασε στον, μέχρι χθες, καλλιτεχνικό διευθυντή, Γιάννη Μόσχο.
Η Αργυρώ Χιώτη αναδείχθηκε στην ελληνική θεατρική σκηνή μαζί με το κύμα θεατρικών ομάδων των zeros, όταν το 2006 ηγήθηκε της πολυδραστήριας ομάδας Vasistas με παρουσία στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Εθνικό Θέατρο, στη Στέγη – πρόσφατα και στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου – ενώ είχε μεσολαβήσει και ένα μεγάλο άνοιγμα στο γαλλικό κοινό.
Η Αργυρώ Χιώτη, σκηνοθέτις και δραματουργός, αναδείχθηκε νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, σε συνέχεια της ανοιχτής διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης και Επιλογής, η οποία συγκροτήθηκε με την ΥΠΠΟ/569803/24.12.2024 απόφαση της Υπουργού και του Υφυπουργού Πολιτισμού.
Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (παρ. 13 του άρ. 3 του Ν. 2273/1994 (Α’ 233), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρ. 76 του Ν. 4795/2021 (Α’ 62)), η Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής κοινοποίησε το τελικό πρακτικό στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ με αιτιολογημένη και εξατομικευμένη εισήγηση σχετικά με την κρίση της («Τελικός Κατάλογος Υποψηφίων»), με βάση το οποίο η υποψηφιότητα της Αργυρώς Χιώτη, προκρίθηκε για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, για τριετή θητεία. Η πολιτική ηγεσία έκανε δεκτή την εισήγηση, την αξιολόγηση και την κατάταξη της Επιτροπής.
- Κωνσταντίνος Χριστοδούλου, Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πρόεδρος της Επιτροπής)
- Γιάννης Μπέζος, ηθοποιός, σκηνοθέτης,
- Φιλαρέτη Κομνηνού, ηθοποιός
- Νίκος Χατζόπουλος, ηθοποιός, σκηνοθέτης, αρχιτέκτων
- Πρόδρομος Τσινικόρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός, δραματουργός
Η Αργυρώ Χιώτη εργάζεται στην Ελλάδα και τη Γαλλία ως σκηνοθέτιδα, ηθοποιός και καθηγήτρια Θεάτρου. Αποφοίτησε ως ηθοποιός από την πρώτη Δραματική Σχολή «Μορφές» του Θεάτρου «Εμπρός» (2000) και είναι κάτοχος πτυχίου Θεατρικών Σπουδών και μεταπτυχιακού τίτλου (Master 2) στη σκηνοθεσία και τη δραματουργία (“Theorie et Pratique des Arts”) από το Πανεπιστήμιο της Provence, στη Γαλλία (2006). Το 2006 συν-ίδρυσε τη θεατρική ομάδα VASISTAS, με δραστηριότητα αρχικά στη Γαλλία και έπειτα στην Ελλάδα. Η εργογραφία της περιλαμβάνει κλασικά κείμενα, σύγχρονες θεατρικές γραφές, αλλά και έργα στα όρια των τεχνών. Μέσα από τις παραστάσεις της που ταξιδεύουν σταθερά στο εξωτερικό και άλλες συνεργασίες, διατηρεί μία ενεργή και δημιουργική σχέση με σημαντικές ευρωπαϊκές σκηνές και θεατρικούς οργανισμούς (όπως τα Théâtre des 13 Vents, Théâtre de la Bastille, Théâtre Liberté -Chateauvallon, Comédie des Reims).
Οι πιο πρόσφατες σκηνοθεσίες της είναι το “Αναψυκτήριο” στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τα «Μεγάλα και Μικρά Πλοία» του Ευθύμη Φιλίππου (2023) για την Ελευσίς – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ο “Ερωτόκριτος” του Βιτσέντζου Κορνάρου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ο “Χαλεπάς” του The Boy στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (συμπαραγωγή με το το Emilia Romagna Teatro Fondazione της Ιταλίας), οι “Βάτραχοι” του Αριστοφάνη στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το “Νερό της Κολωνίας” του Ευθύμη Φιλίππου στο Εθνικό Θέατρο.