MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
22
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Λεωνίδας Κακούρης: Αισθάνομαι ζεστασιά όταν συνεργάζομαι με κανονικούς ανθρώπους

Ο ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης εξηγεί πως δεν έβαλε περιορισμούς στον εαυτό μου, δεν του ζήτησε να παίξει σε μεγάλες σκηνές, ούτε να υποδυθεί τον κουλτουριάρη σε ψαγμένα θέατρα.

KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 21.02.2025 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΛΙΝΑ ΓΙΟΥΝΑΝΛΗ/ STYLE EDITOR: ΣΙΣΣΥ ΣΟΥΒΑΤΖΟΓΛΟΥ / MAKE UP: NIKOΣ ΚΑΖΗΣ

Πέρυσι, επέστρεφε εκεί όπου ξεκίνησαν όλα στην προσωπική του θεατρική ιστορία: Στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, για να υποδυθεί έναν από τους κορυφαίους ρόλους της παγκόσμιας δραματουργίας, το «Βασιλιά Ληρ». Παρά την αποχώρηση του από τη μεγάλη παραγωγή του Εθνικού (σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά) και το χρόνο αγρανάπαυσης που χρειάστηκε, ο Λεωνίδας Κακούρης μπαίνει ξανά με φόρα στα πράγματα: Πρωταγωνιστεί στη «Μητέρα του Σκύλου» του Παύλου Μάτεσι όπως ανεβαίνει στο «Ακροπόλ», ενσωματώνεται στο cast της σειράς του ΑΝΤ1 «Grand Hotel» ενώ το καλοκαίρι ετοιμάζεται να περιοδεύσει στο πλευρό του Γιώργου Κωνσταντίνου με το θρυλικό έργο του Κώστα Μουρσελά «Εκείνος και εκείνος». Με λίγα λόγια, πίσω στη δουλειά που δεν τον τρόμαξε – αν και τον ανάγκασε να οριοθετήσει τις συνθήκες εργασίας του μέσα στην αυτή. Πίσω στη δουλειά για τη θέση του στην οποία ουδέποτε αμφέβαλλε – αν και οι αντοχές του δοκιμάστηκαν.

Ο Λεωνίδας Κακούρης έχει διαγράψει μια πολυετή διαδρομή, κάποιες φορές σε αξιοσημείωτα θεατρικά και τηλεοπτικά περιβάλλοντα, μολονότι παραδέχεται πως δεν κυνήγησε μα ούτε σκοπεύει να κυνηγήσει φιλοδοξίες, μαρκίζες, κεντρικές σκηνές και μεγάλους ρόλους. Ενδιαφέρουσα σημείωση για κάποιον που παραδέχεται πως στη ζωή του τον ορίζει το πάθος (ίσως και παραπάνω από όσο θα ήθελε), η παρατεταμένη εφηβεία και το αδάμαστο όνειρο. Την ίδια ώρα, όμως, μοιάζει να τον οδηγεί και η πίστη του στο μεγαλείο της καλοσύνης· και μάλλον είναι αυτή που τελικά τον σταθεροποιεί στο πως επιθυμεί να στέκεται μέσα στη ζωή.

Τα ρούχα της φωτογράφισης είναι MARKS & SPENCER. Παπούτσια από προσωπική συλλογή

Είναι τυχαίο ότι επανέρχεσαι με ένα πολιτικό κείμενο, τη «Μητέρα του σκύλου»; Ίσως όχι μια κλασική πολιτική τραγωδία όπως ο «Ληρ», αλλά μια σύγχρονη πολιτική τραγωδία, που αντανακλά την ιστορία αυτής της χώρας.

Δεν είχα θέσει ως στόχο να παίξω σ’ ένα πολιτικό έργο. Ωστόσο, όταν μου έγινε η πρόταση διάβασα το βιβλίο του Παύλου Μάτεσι και μετάνιωσα που δεν το είχα κάνει νωρίτερα. Και παρότι η διασκευή δεν ήταν ακόμα έτοιμη, άρα ούτε και οι ρόλοι οριστικοποιημένοι, αποφάσισα να δεχθώ χωρίς να έχω κάτι χειροπιαστό στα χέρια μου, πέρα από το υπέροχο πρωτότυπο υλικό.

Τι σε συνεπήρε στο βιβλίο;

Είναι απόλαυση η γλώσσα του Μάτεσι, με ένα εντελώς προσωπικό στίγμα: Η αλήθεια με την οποία περιγράφει την Ελλάδα και τους Έλληνες, τις παθογένειες μας με αυτό το γλυκόπικρο χιούμορ που κάπως μας λυτρώνει.

Λέμε ότι ζούμε σε μια ελεύθερη κοινωνία, μα στην πραγματικότητα δεν είμαστε ελεύθεροι. Ο τρόπος που είναι οργανωμένο το πολιτικό μας σύστημα, η ανακύκλωση των ίδιων διεφθαρμένων προσώπων στη εξουσία, δεν ορίζουν ένα δημοκρατικό περιβάλλον

Σε έκανε να ξανασκεφτείς για τις συνθήκες στις οποίες ζούμε σε αυτή τη χώρα;

Είναι γεγονός πως, πολλές φορές στην Ελλάδα, βλέπουμε μια επιγραφή απ’ έξω, για παράδειγμα τον όρο της Δημοκρατίας. Αλλά την ίδια ώρα, το περιεχόμενο είναι κενό ή κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που αντιπροσωπεύει η συγκεκριμένη λέξη. Ναι, λέμε, ότι ζούμε σε μια ελεύθερη κοινωνία, μα στην πραγματικότητα δεν είμαστε ελεύθεροι. Ο τρόπος που είναι οργανωμένο το πολιτικό μας σύστημα, η ανακύκλωση των ίδιων διεφθαρμένων προσώπων στη εξουσία που το ένα παραδίδει τη σκυτάλη στο άλλο, δεν ορίζουν ένα δημοκρατικό περιβάλλον. Και την ίδια ώρα, δεν είμαστε ένας λαός με πυγμή ή με πνευματική διαύγεια για να ορίσουμε πιο δημοκρατικά τη μοίρα μας.

Η εγκληματική υπόθεση των Τεμπών που σέρνεται επί δύο χρόνια χωρίς δικαίωση τι συναισθήματα σου προκαλεί;

Θα απαντήσω με μία λέξη: Θλίψη…

“Είναι αδύνατον να κάνεις αυτή τη δουλειά, χωρίς να έχεις ευαισθησίες”, ομολογεί ο Λεωνίδας Κακούρης.

Παρατηρώντας την ηρωίδα του Μάτεσι, τι θα έλεγες πως υπερασπίζεσαι με την ύπαρξη σου;

Τις αξίες, τις ιδέες, τα δομικά συστατικά μου. Είμαι και λίγο ουτοπιστής: Θέλω να πιστεύω στην καλοσύνη και την ευγένεια, στην ευαισθησία. Αν με έναν τρόπο βάλλονται ή καταπατώνται πράγματα που οριοθετούν την ύπαρξη μου, αντιδρώ. Και στις πιο απλές περιπτώσεις όταν συναντώ ανθρώπους με κακές συμπεριφορές τους διαγράφω, τραβάω ένα μεγάλο «x» για να τελειώνω.

Η ευαισθησία πόσο σε έχει βοηθήσει μέσα στο θέατρο;

Είναι αδύνατον να κάνεις αυτή τη δουλειά, χωρίς να έχεις ευαισθησίες. Ως αναίσθητος άνθρωπος, ποιες αισθήσεις θα επεξεργαστείς και θα ξυπνήσεις σε όσους σε παρακολουθούν;

Είμαι και λίγο ουτοπιστής: Θέλω να πιστεύω στην καλοσύνη και την ευγένεια, στην ευαισθησία

Λειτουργείς με ένταση, με πάθος;

Ναι, πολλές φορές υπερασπίζομαι με πάθος τα πράγματα και δεν κρύβω ότι θα ήθελα να είμαι λιγότερο παθιασμένος. Γιατί κάποιες φορές παρασύρομαι, είναι πιθανόν να κάνω λάθη. Συνεπώς, αν το πάθος μου δεν διοχετεύεται σε ένα ασφαλές περιβάλλον, προσπαθώ να είμαι πιο εγκρατής.

Τα ρούχα της φωτογράφισης είναι MARKS & SPENCER. Παπούτσια από προσωπική συλλογή

Η Ραραού, η ηρωίδα του έργου, έχει δημιουργήσει ένα δικό της κόσμο για να επιβιώσει: Ζει μεταξύ μιας ταπεινωμένης πραγματικότητας και μιας ελπιδοφόρας φαντασίας. Ποια είναι τα δικά σου καταφύγια;

Συνήθως, παθιάζομαι με κάτι και το ακολουθώ για ένα διάστημα – πράγμα που με ξεκουράζει και με απορροφά. Φυσικά, το καλό με την δουλειά του ηθοποιού είναι ότι εξασφαλίζει για τον εαυτό του μια διαρκή ανανέωση, μέσα στα κείμενα, στα σχήματα, στους ανθρώπους που συναναστρέφεται.

Σου αρέσει αυτός ο ρυθμός ή είναι στιγμές που έχεις επιθυμήσει και μια σταθερότητα;

Είναι τόσα πολλά τα χρόνια μέσα στα οποία περνάω από τη μια συνθήκη στην άλλη, οπότε νιώθω ότι έχει παγιωθεί σαν τρόπος ζωής. Αν είχα θελήσει πραγματικά να δουλέψω στο πλαίσιο μιας ομάδας, θα το είχα κάνει από καιρό. Μου αρέσει η νομαδική ζωή του ηθοποιού. Πιστεύω πως θα βαριόμουν εύκολα με οτιδήποτε άλλο.

Για τον τρόπο σκέψης και λειτουργίας του: “Πολλές φορές υπερασπίζομαι με πάθος τα πράγματα και δεν κρύβω ότι θα ήθελα να είμαι λιγότερο παθιασμένος. Γιατί κάποιες φορές παρασύρομαι, είναι πιθανόν να κάνω λάθη”.

Σε αυτή τη φάση της δουλειάς σου, σε συναντάμε στη σκηνή του «Ακροπόλ» για τη «Μητέρα του Σκύλου», ενώ παράλληλα μπαίνεις και στο cast του «Grand Hotel» στον ΑΝΤ1. Σε κολακεύει να σε ζητάνε για δουλειά, να χτυπάει το τηλέφωνο σου;

Όταν τελειώνει ένας κύκλος εργασίας, δεν είναι σίγουρο πως ο επόμενος θ’ ανοίξει τη στιγμή που το θέλεις ή το έχεις ανάγκη. Αυτή είναι η επισφάλεια της εργασίας μας. Μπορεί να έρθουν προτάσεις που δεν μου αρέσουν, οπότε θα τις απορρίψω. Την ίδια ώρα, μπαίνει στη συζήτηση και ο βιοπορισμός, το πως θα ζήσω την οικογένεια μου. Αλλά ναι, θα ήταν ψέμα να ισχυριστώ πως δεν χαίρομαι όταν δέχομαι προτάσεις συνεργασίας.

Οι οποίες, όπως μαθαίνω, επεκτείνονται και στην καλοκαιρινή σεζόν.

Το καλοκαίρι θα συμμετέχω στο ανέβασμα ενός ακόμα σπουδαίου ελληνικού έργου, στο «Εκείνος κι εκείνος» του Κώστα Μουρσελά μαζί με τον Γιώργο Κωνσταντίνου, τον Δημήτρη Σταρόβα και τη Σοφία Μανωλάκου, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα. Είναι ένα κείμενο που με έχει συγκινήσει πολύ για όσα θίγει γύρω από την ανθρώπινη ύπαρξη, την ευτυχία, τη δυστυχία και το ψέμα των υλικών αγαθών. Με γοητεύουν πολύ αυτοί οι δύο περιπλανώμενοι αλήτες που δεν θέλουν να ενδώσουν στον σύγχρονο πολιτισμένο κόσμο, αρκεί να παραμείνουν ελεύθεροι.

Αν είχα θελήσει πραγματικά να δουλέψω στο πλαίσιο μιας ομάδας, θα το είχα κάνει από καιρό.  Μου αρέσει η νομαδική ζωή του ηθοποιού. Πιστεύω πως θα βαριόμουν εύκολα με οτιδήποτε άλλο

Είσαι επιλεκτικός στο τέλος της μέρας;

Όταν δεν έχω την ανάγκη να με σπρώχνει, ναι. Αλλιώς, δεν υπάρχει επιλογή.

Είπες «όχι» μέχρι να φτάσεις στις σημερινές σου ενασχολήσεις; Γιατί υπήρξε ένα διάστημα απόστασης.

Ναι, αποφάσισα να μείνω ένα πεντάμηνο εκτός δουλειάς.

Σου έλειψε το θέατρο όσο κρατήθηκες μακριά;

Στην αρχή όχι – ήθελα χρόνο με τον εαυτό μου· αλλά μετά άρχισα να αισθάνομαι σαν εθισμένος που του λείπει κάτι. Και διαδοχικά δέχθηκα ενδιαφέρουσες προτάσεις. Αν και ομολογώ πως, πλέον, έχω αρχίσει να αγχώνομαι γιατί το ένα ακολουθεί το άλλο, δίχως ανάσα.

Σχολιάζοντας την εξέλιξη του: “Ακόμα και στην τηλεόραση, οι αποδοχές μου δεν πάντα υψηλές. Και από εκεί άργησα να πάρω καλή αμοιβή. Το 2018 μπήκα πιο δυνατά στα πράγματα και διεκδίκησα να βρω δουλειά – στον ΑΝΤ1 τότε”.

Τα τελευταία χρόνια, ψήλωσες (μέσα σου) καθώς η δουλειά σου συναντούσε μεγαλύτερη αποδοχή;

Πήρα ύψος στην ηλικία που έπρεπε! Διαφορετικά θα έμπαινα σε ομάδα μπάσκετ για παλαίμαχους!

Θέλω να πω ότι η τηλεόραση τόνωσε την καλλιτεχνική σου εξωστρέφεια. Αντίθετα, στο θέατρο δεν κυνήγησες τις μεγάλες παραγωγές – εξαιρώ τη «Μελωδία της ευτυχίας» (μόλις το 2023) και τώρα τη «Μητέρα του σκύλου».

Πριν από δέκα χρόνια αναρωτιόμουν που είναι οι μεγάλες σκηνές στο βιογραφικό μου. Είναι τύχη, θεωρώ. Δεν μετράω τις επιλογές με το ζύγι, ούτε με το πόσες θέσεις έχει ένα θέατρο όπου θα παίξω. Συνήθως οδηγούμαι από τις συνεργασίες, από τα έργα – έτσι κι αλλιώς από το θέατρο δεν περιμένω να βγάλω χρήματα. Ακόμα και στην τηλεόραση, οι αποδοχές μου δεν πάντα υψηλές. Και από εκεί άργησα να πάρω καλή αμοιβή. Το 2018 μπήκα πιο δυνατά στα πράγματα και διεκδίκησα να βρω δουλειά – στον ΑΝΤ1 τότε.

Το σπικάζ έχει αποδειχθεί σωτήριο στο παρελθόν;

Ναι, έχω αποφύγει να κάνω επί σκηνής πράγματα που δεν με καλύπτουν. Αλλά και στο σπικάζ δεν συνδέω τη φωνή μου με τα πάντα.

Πριν από δέκα χρόνια αναρωτιόμουν που είναι οι μεγάλες σκηνές στο βιογραφικό μου. Είναι τύχη, θεωρώ

Επιμένω σε αυτό καθώς πολλοί συνάδελφοι σου, μετά από τηλεοπτικές επιτυχίες, αλλάζουν πίστα και στο θέατρο.

Ομολογώ πως δεν ανήκω στους ηθοποιούς που διεκδίκησαν κάτι αντίστοιχο.

Για τη σχέση του με το μεγάλο κοινό: “Υπάρχουν μεγάλα θέατρα που μοιάζουν άχρωμα, άψυχα, χωρίς καμία ενέργεια. Εκεί δεν μου λέει τίποτα το μεγάλο κοινό”.

Δεν σε αφορά το μεγάλο κοινό;

Εξαρτάται. Υπάρχουν μεγάλα θέατρα που μοιάζουν άχρωμα, άψυχα, χωρίς καμία ενέργεια. Εκεί δεν μου λέει τίποτα το μεγάλο κοινό. Πολλές φορές, είναι απρόσωπη αυτή η σχέση. Στα μικρά εγχειρήματα βρίσκω μεγαλύτερη ομορφιά. Θυμάμαι μια παράσταση που είχε κάνει πριν χρόνια, ο Χρήστος Σαπουντζής σε ένα καφενείο των Εξαρχείων. Την είχα βρει συγκλονιστική. Γιατί εκεί το θέατρο γίνεται εμπειρία.

Και αυτό που ανέφερες πριν περί βιογραφικού ήταν πράγματι μια εμπειρία που ήθελες να βιώσεις ή είχε να κάνει με μια φιλοδοξία;

Νομίζω πως και τα δύο χωρούσαν στο μυαλό μου. Χωρίς – επαναλαμβάνω – να έχω την ψευδαίσθηση ότι παίζοντας σε μεγάλες σκηνές καταξιώνομαι. Πιστεύω πως είναι καλό να αλλάζεις, να παίρνεις γεύση από όλα όσα έχει να δώσει το αθηναϊκό θέατρο, μικρής ή μεγάλης κλίμακας. Σε αυτό που θέλω να καταλήξω είναι πως δεν έβαλα περιορισμούς στον εαυτό μου, δεν του ζήτησα να παίξει σε μεγάλες σκηνές, ούτε να υποδυθεί τον κουλτουριάρη παίζοντας σε ψαγμένα θέατρα.

Δεν αναζήτησες, λοιπόν, τέτοιες ετικέτες;

Το ελληνικό θέατρο δεν είναι απλώς μια μεγάλη οικογένεια, είναι ένα πολύ μεγάλο σόι. Και είναι ωραίο να γνωρίσεις και τους πιο μακρινούς σου συγγενείς.

Αισθάνομαι ζεστασιά όταν συνεργάζομαι με ανθρώπους που δεν έχουν καβαλήσει το καλάμι. Και όσο σπουδαίοι δημιουργοί κι αν είναι, όσο κι αν κατατάσσονται στους διανοούμενους του θεάτρου, εξακολουθούν να έχουν την ανάγκη μου και την ανάγκη άλλων ηθοποιών και συναδέλφων

Ναι, αλλά οι δικοί σου κοντινοί συγγενείς που βρίσκονται; Που αισθάνεσαι πιο ζεστά;

Στην ανάγκη μου να συνεργάζομαι με κανονικούς ανθρώπους. Ανθρώπους που δεν έχουν καβαλήσει το καλάμι. Και όσο σπουδαίοι δημιουργοί κι αν είναι, όσο κι αν κατατάσσονται στους διανοούμενους του θεάτρου, εξακολουθούν να έχουν την ανάγκη μου και την ανάγκη άλλων ηθοποιών και συναδέλφων. Το θέατρο – όπως και κάθε εργασία – πρέπει να γίνεται με σεβασμό και οι σχέσεις να προστατεύονται. Το θέατρο πρέπει να είναι μια κυψέλη πολιτισμού και για τις σχέσεις των ανθρώπων. Προσωπικά, πρωτομπήκα στο θέατρο για να γιατρέψω τις πληγές μου. Αν πρόκειται να δηλώνω ηθοποιός και να επιστρέφω ένα ψυχολογικό ράκος ή τρελαμένος στο σπίτι μου, καλύτερα να μην κάνω καθόλου αυτή τη δουλειά.

Αναφορικά με τους ποιοτικούς όρους εργασίας του: “Πλέον, είμαι αδιαπραγμάτευτος σε αυτό. Το θέατρο είναι ένας ψυχικός τόπος, επομένως δεν μπορώ να δεχθώ πως δεν θα γίνεται με κατανόηση”.

Έχει γίνει προϋπόθεση για σένα πως το θέατρο πρέπει να γίνεται με χαρά;

Νομίζω πως, πλέον, είμαι αδιαπραγμάτευτος σε αυτό. Το θέατρο είναι ένας ψυχικός τόπος, επομένως δεν μπορώ να δεχθώ πως δεν θα γίνεται με κατανόηση.

Αυτό το ακούω ολοένα και πιο συχνά και από συναδέρφους σου που είναι καινούργιοι στα πράγματα, λιγότερο ασκημένοι.

Χαίρομαι πολύ και θεωρώ πως είναι κάτι που έχει κερδίσει η νέα γενιά. Οι δικές μας γενιές έπεφταν σε σκηνοθέτες ‘στρατηγούς’, στριφνούς, δύσκολους. Οπότε ως νέος ηθοποιός ερχόσουν αντιμέτωπος με το ερώτημα αν έτσι γίνονται τα πράγματα στο θέατρο. Και δεν είχες παρά να βρεις έναν τρόπο να σταθείς σε αυτό το περιβάλλον, προσπαθώντας να μην έχεις μεγάλες απώλειες.

Δεν πήρα τον εαυτό μου στα σοβαρά, αλλά έκανα πάντα τη δουλειά μου με σοβαρότητα. Κι ας την κάνω με τρέλα. Κάνω την τρέλα μου, τέχνη.

Υπήρξαν στιγμές που επαναδιαπραγματεύτηκες μέσα σου αν ανήκεις σε αυτή τη δουλειά;

Ποτέ δεν αναρωτήθηκα αν δεν κάνω γι’ αυτή την δουλειά. Έμεινα πιστός εδώ. Αλλά ναι, υπήρξαν δυσκολίες κατά τις οποίες είπα πως δεν αντέχω, δεν μπορώ. Πέρασα και κρίσεις – άλλοτε κρίσεις πανικού, άλλοτε κρίσεις ταυτότητας – αλλά νομίζω πως όλα αυτά, τα έχουν βιώσει πολλοί συνάδελφοι.

Γενικά, θα έλεγες πως είσαι χαρούμενος ως καλλιτέχνης;

Καταρχάς, πιστεύω πως ένας καλλιτέχνης δεν μπορεί να λέει «είμαι». Ποιος είσαι; Είσαι ένας καλλιτέχνης, είσαι μια δημοσιογράφος. Μόλις πεις «είμαι», την επόμενη στιγμή να είσαι έτοιμος για να γίνεις «ήμουν».

Έχεις συνείδηση της ασημαντότητας σου;

Φυσικά. Δεν είμαι τίποτα περισσότερο από ένας άνθρωπος που κάνει μια δουλειά.

Δεν πήρες τον εαυτό σου στα σοβαρά.

Δεν αισθάνθηκα ποτέ έτσι, αλλά έκανα πάντα τη δουλειά μου με σοβαρότητα. Κι ας την κάνω με τρέλα. Κάνω την τρέλα μου, τέχνη.

Προσπέρασες τη φάση «καβαλάω το καλάμι»;

Ποτέ δεν έκανα κάτι ψωνίστικο. Η ζωή με γείωνε στις πραγματικές της διαστάσεις. Το ψώνιο ζει σε ένα δικό του κόσμο, θεωρώντας πως είναι το κέντρο των πραγμάτων. Δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει στην πάλη της ζωής.

Ο Λεωνίδας Κακούρης αισθάνεται ότι ανήκει στο θέατρο εξαιτίας της αναρχίας του.

Πώς έφτασες σ’ αυτή τη δουλειά, εξ αρχής;

Μάλλον, λόγω της αναρχίας του. Έχω διάσπαση προσοχής και εκεί αισθάνθηκα ότι ανήκω. Η τέχνη έχει άπειρα ερεθίσματα.

Αλλά εσύ δεν είχες καλλιτεχνικά ερεθίσματα, σωστά;

Όντως, δεν είχα αναφορές, ούτε οι γονείς μου ή κάποιος άλλος στον οικογενειακό περίγυρο έλκονταν από αυτό. Μπήκα στα πράγματα πολύ ερασιτεχνικά, απόλυτα περίεργος, όταν αποφασίσαμε να κάνουμε σκετς με ένα φίλο μου – τον Τάκη στα Πατήσια. Πληρωνόμασταν σε ποτά!

Αλλά αποφοίτησες από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Ως αριστούχος απόφοιτος, μπήκα αμέσως στο Εθνικό. Ωστόσο, στα δύο χρόνια που παρέμεινα στο Εθνικό δεν έκανα τίποτα σημαντικό· ήμουν… κοντάρι σε παραστάσεις της Επιδαύρου.

Κι, αν δεν κάνω λάθος, τότε μπήκε στο δρόμο σου η Μάγια Λυμπεροπούλου.

Ακριβώς. Με φώναξε για να δουλέψω στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας όπου αισθάνομαι ότι έβγαλα μια δεύτερη σχολή. Είχα τελειώσει το Εθνικό, αλλά κοντά της τελείωσα και το Θέατρο Τέχνης. Και εκεί συνάντησα πολύ αξιόλογους ηθοποιούς, τον Άρη Λεμπεσόπουλο, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τη Μάνια Παπαδημητρίου, την Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και φυσικά τη Μάγια στα ντουζένια της.

Γενικά, μπήκαν στο δρόμο σου σπουδαίοι δημιουργοί. Γιατί εκτός από τη Μάγια Λυμπεροπούλου, δασκάλα σου ήταν και η Άννα Συνοδινού ενώ συνεργάστηκες και με το Λευτέρη Βογιατζή.

Κοντά σε όλες αυτές τις κορυφαίες φυσιογνωμίες του θεάτρου διδάχθηκα πολλά. Περνούσα από τον Κολτές και την Βιρτζίνια Γουλφ στον Τσέχωφ, τον Κόνραντ, τον Ευριπίδη και τόσους άλλους. Κι ήμουν ένας άπειρος ηθοποιός, που μπροστά του ανοιγόταν ένας μαγικός κόσμος.

Ποτέ δεν αναρωτήθηκα αν δεν κάνω γι’ αυτή την δουλειά. Έμεινα πιστός εδώ. Αλλά ναι, υπήρξαν δυσκολίες κατά τις οποίες είπα πως δεν αντέχω, δεν μπορώ

Με αυτό το ξεκίνημα πώς εξηγείς πως δεν ήρθαν μεγάλοι ρόλοι;

Στο θέατρο δεν είχα παράπονο. Δεν μου έλειψαν οι μεγάλοι ρόλοι – εκτός από ένα διάστημα όταν τα παιδιά μου ήταν μικρά. Γενικά, δεν ξέρω. Φεγγάρια υπάρχουν και στο θέατρο. Σκέφτομαι κι άλλους συναδέλφους που κάποτε μπήκαν στον τυφώνα της επιτυχίας και τώρα είναι εκτός χώρου. Θέλω να πω ότι τίποτα δεν είναι αιώνιο και σταθερό.

Θα έλεγες, λοιπόν, ότι δεν σου δόθηκαν οι κατάλληλες ευκαιρίες για ένα διάστημα;

Ναι. Ως ηθοποιός αισθάνομαι πως πρέπει να κάνω διαρκώς update. Και να ανακαλύψω δικά μου πράγματα, τα οποία δεν γνώριζα ότι είχα. Όσο παραμένεις στην επιφάνεια των πραγμάτων, το μόνο σίγουρο είναι πως τρως τη σκόνη. Επαναλαμβάνεσαι, πιθανώς να κουράζεις και τον εαυτό σου και φτάνεις να κάνεις κάτι απλώς για να κερδίζεις κάποια χρήματα. Από όλο αυτό θέλησα να διαφύγω. Κι αν βρεθώ ξανά μπροστά στο ίδιο συμπέρασμα, πάλι θα κάνω το ίδιο.

“Αλίμονο, αν δεν ήθελα ένα ρόλο στην Επίδαυρο” εξηγείται.

Οι συνεργασίες των τελευταίων ετών σε έβαλαν πιο μέσα στην επιθυμία σου;

Ναι, τα τελευταία χρόνια λειτουργώ πιο κοντά σε αυτό που θέλω πραγματικά να κάνω. Φυσικά, δεν είναι κάτι που μπορείς να το διασφαλίσεις. Αναπόφευκτα παίρνεις ένα ρίσκο. Όσο καλές κι αν είναι προδιαγραφές μιας συνεργασίας – μιας παράστασης, μιας τηλεοπτικής παραγωγής- δεν ξέρεις πως θα εξελιχθεί.

Είσαι άνθρωπος του ρίσκου;

Σε γενικές γραμμές, τολμάω.

Θα ήθελες να δοκιμαστείς και σε πράγματα που δεν έχεις αγγίξει;

Φυσικά, υπό τις κατάλληλες συνθήκες, θα δοκιμαζόμουν στο ο,τιδήποτε.

Στις επιθυμίες σου συμπεριλαμβάνεται και ένας ρόλος στην Επίδαυρο;

Ναι, αλίμονο αν δεν το ήθελα. Η πρώτη και τελευταία φορά που πάτησα το χώμα αυτού του υπέροχου Θεάτρου ήταν στις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη, στο ρόλο του Ετεοκλή, με την Άννα Συνοδινού, όταν ήμουν πολύ νέος. Έκτοτε, προέκυψαν δυο προτάσεις, ωστόσο είχα υποχρεώσεις σε γυρίσματα και δεν μπορούσα να συμμετέχω.

Πιστεύω πως ένας καλλιτέχνης δεν μπορεί να λέει «είμαι». Ποιος είσαι; Είσαι ένας καλλιτέχνης, είσαι μια δημοσιογράφος. Μόλις πεις «είμαι», την επόμενη στιγμή να είσαι έτοιμος για να γίνεις «ήμουν»

Έχεις αναφέρει αρκετές φορές τη λέξη «διεκδικώ». Τι σημαίνει «διεκδικώ» για σένα;

Όταν υπάρχει ένα κομμάτι της επιθυμίας να υπάρξεις, δίνοντας περισσότερα δείγματα του τι μπορείς να κάνεις.

Που σημαίνει πως βάζεις στόχους;

Όταν είσαι πιο νέος, είσαι πιο μαχητικός και τότε βάζεις στόχους. Τώρα, δεν θα κάνω το βήμα να αυτοπροταθώ σε ένα σκηνοθέτη. Αν έρθω στο μυαλό ενός δημιουργού, ως το κατάλληλο υλικό, πολύ ευχαρίστως.

Είναι έξω από εσένα να προτείνεις ένα έργο ή μια συνεργασία σε ένα σκηνοθέτη που εκτιμάς;

Δεν το έχω αποπειραθεί ποτέ – αλλά ποτέ δεν είναι αργά. Ποιος θα αρνηθεί πως δεν είναι ωραίο να ονειρεύεσαι και να θέλεις μοιραστείς το όνειρο σου με άλλους;

Επομένως, θα σκεφτόσουν να βρεθείς σε ρόλο σκηνοθέτη;

Ναι, θα μου άρεσε.

Γιατί δεν το έχεις επιχειρήσει μέχρι τώρα;

Εξαιτίας διάφορων συγκυριών. Πάντως, κάτι έχω στο μυαλό μου.

Για τη σχέση του με το όνειρο: “Γενικά, είμαι ονειροπαρμένος. Στο θέατρο πάντως δεν ονειρεύομαι, πιο εύκολα κλίνω προς την ανησυχία”.

Τι θα έλεγες πως έχεις κερδίσει στα χρόνια που είσαι ενεργός καλλιτεχνικά;

Σίγουρα δεν κερδίζεις χειροπιαστά πράγματα. Ακόμα κι αν πιστεύεις ότι έχεις κερδίσει μια εκτίμηση, μια αποδοχή, η δουλειά αυτή είναι σαν κινούμενη άμμος όπου στο επόμενο βήμα ίσως τα πάρει όλα το κύμα, πριν προλάβεις να μαζέψεις τα πράγματα σου.

Σου έχει πάρει πράγματα το κύμα;

Ναι, σε όλους έχει συμβεί. Αλλά υπάρχει και το θετικό, πως το κύμα μπορεί να στα φέρει πίσω. Θεωρώ πως καμία προσπάθεια δεν πάει χαμένη. Στη ζωή, τίποτα δεν πάει χαμένο.

Τι σε κρατάει ακόμα στο θέατρο;

Αυτό έμαθα να κάνω. Η συνήθεια έχει μεγάλη δύναμη. Και μέσα στη συνήθεια προστίθενται συνεχώς καινούργια υλικά και παράμετροι. Μπαίνει συνέχεια φρέσκο νερό στη δεξαμενή.

Συνήθεια ναι, αλλά και αγάπη;

Η αγάπη μου για το θέατρο είναι δεδομένη.

Αν είσαι ανοιχτός, σίγουρα θα έρθουν πράγματα στο δρόμο σου που θα σε κάνουν να νιώσεις πληρότητα. Πιστεύω ότι στη ζωή πρέπει να πας μέχρι εκεί που αξίζει να πάει

Μίλησες πριν για όνειρα. Τα όνειρα σου είναι επαγγελματικής φύσης ή έχουν να κάνουν και με τη ζωή σου;

Γενικά, είμαι ονειροπαρμένος. Στο θέατρο πάντως δεν ονειρεύομαι, πιο εύκολα κλίνω προς την ανησυχία. Από εκεί και πέρα, δεν θα πρωτοτυπήσω: Θέλω να έχω την πνευματική μου διαύγεια, να είμαι γενικώς υγιής και ανοιχτός σ’ όσα μου φέρνει η ζωή. Αν είσαι ανοιχτός, σίγουρα θα έρθουν πράγματα στο δρόμο σου που θα σε κάνουν να νιώσεις πληρότητα. Πιστεύω ότι στη ζωή πρέπει να πας μέχρι εκεί που αξίζει να πάει.

Ακολουθείς τη ροή της;

Μα είναι φορές που η ροή αυτή σε παίρνει και σε σηκώνει. Έχουν δίκιο αυτοί που λένε πως «όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, ο Θεός γελά». Πάντως, όσο περνάει από τη δύναμη μου θέλω να δημιουργώ κάποιες συνθήκες, να ορίζω τα πράγματα.

Πιστεύεις στο Θεό;

Έχω ανάγκη να πιστέψω σε κάτι που είναι πιο ψηλά από μένα και πολύ πιο δίκαιο. Έχω ανάγκη από μια καταφυγή στη δύσκολη ώρα που να έχει να προσφέρει καλοσύνη, αγάπη, αλληλεγγύη.

Σκέφτεσαι πάνω στο πέρασμα του χρόνου;

Με αυτό το δεδομένο πάμε στη ζωή, είναι ειλημμένη η απόφαση! Δεν πολεμιέται κι ούτε με απασχολεί να φαίνομαι ή να παριστάνω το νεότερο. Έχω ανάγκη να ζω περισσότερο τη στιγμή, γιατί έχω καταλάβει πόσο σχετικός είναι ο χρόνος. Αλλά, βλέπεις, είναι που πέρασαν γρήγορα τα χρόνια. Είμαστε ένα φλας και τέλος…

Ναι, αλλά η ηλικία έχει και ψυχικά χαρακτηριστικά.

Συμφωνώ, άλλωστε ως ονειροπαρμένος είμαι – με μια έννοια – ακόμα έφηβος. Για να μην πω παρατεταμένα έφηβος. Δεν ξέρω αν ο χρόνος μου πάνω στη γη συμβαδίζει με την ψυχική μου ενηλικίωση – νομίζω πως όχι! Και, κάπου, μου αρέσει αυτό.

Δεν ξέρω αν ο χρόνος μου πάνω στη γη συμβαδίζει με την ψυχική μου ενηλικίωση – νομίζω πως όχι! Και, κάπου, μου αρέσει αυτό

Επειδή και στη νεότητα σου, η ζωή σου έχει στιγματιστεί από απώλειες, ο θάνατος εξακολουθεί να σε κλονίζει;

Νομίζω όχι πια. Αν και τώρα τελευταία, οπότε έφυγαν από τη ζωή κοντινοί μου φίλοι, όπως ο Στέλιος Γεράνης, ο Αίας Μανθόπουλος, η Ιφιγένεια Αστεριάδη δεν μπορείς παρά να σκέφτεσαι πως τίποτα δεν είναι δεδομένο. Έχει σημασία να πάρεις απόφαση πως έτσι έχουν τα πράγματα· οπότε κάνε ό,τι καλύτερο μπορείς στο εδώ και τώρα. Για το μετά κανείς δεν ξέρει…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ο Λεωνίδας Κακούρης πρωταγωνιστεί στη “Μητέρα του Σκύλου” του Παύλου Μάτεσι που ανεβαίνει στο θέατρο “Ακροπόλ”.

Διασκευή:  Υρώ Μανέ – Κατερίνα Γιαννάκου. Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης. Μουσική – τραγούδια: Σταμάτης Κραουνάκης. Σκηνικά: Άση Δημητρολοπούλου. Κοστούμια: Χαρά Τσουβαλά. Επιμέλεια κίνησης – χορογραφίες: Φαίδρα Νταϊόγλου. Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλλης. Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου

Πρωταγωνιστούν: Υρώ Μανέ, Λεωνίδας Κακούρης, Σπύρος Μπιμπίλας, Φωτεινή Ντεμίρη, Νίκος Ορφανός, Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Γιάννης Βασιλώτος, Νικόλ Δημητρακοπούλου, Ειρήνη Θεοδωράκη, Στεφανία Καλομοίρη, Νατάσα – Φαίη Κοσμίδου, Σύνθια Μπατσή, Γιώργης Παρταλίδης. Μουσικοί επί σκηνής: Δημήτρης Κίκλης, Γρηγόρης Λάζογλου, Έκτορας Ρέμσακ

Εισιτήρια: από 15 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: more 

Oμάδα Παραγωγής

Art Director, Fashion Editor: Σίσσυ Σουβατζόγλου
Photographer: Ελίνα Γιουνανλή
Production Director: Μάρη Τιγκαράκη
Make up & Hair Styling: Νίκος Καζής
Commercial team: Unique Era Agency

Eυχαριστούμε θερμά το Athens Book Space του Δήμου Αθηναίων για τη φιλοξενία της φωτογράφισης

Περισσότερα από Πρόσωπα