The Garden of Pythia: Μια site-specific εικαστική εγκατάσταση του Charles Sandison στους Δελφούς
Η εγκατάσταση, με τίτλο «The Garden of Pythia», μια ανάθεση του PCAI στον καλλιτέχνη Charles Sandison για το «πι» στους Δελφούς, προσφέρει στους θεατές τη δυνατότητα κατανόησης των εννοιών της Τεχνητής Νοημοσύνης και του ιστορικού τους πλαισίου, υπογραμμίζοντας τη συνέχιση της ανθρώπινης έρευνας και την επιδίωξη για αναζήτηση της γνώσης.

Το PCAI παρουσιάζει την επιτόπια, εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «The Garden of Pythia» (Ο Κήπος της Πυθίας), μια νέα ανάθεση μεγάλης κλίμακας στον καλλιτέχνη Charles Sandison για το «πι» (Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού) στους Δελφούς. Το έργο θα εγκαινιαστεί στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών στις 9 Απριλίου, παρουσία του καλλιτέχνη.

Εμπνευσμένο από το περίφημο μαντείο των Δελφών, το οποίο στην αρχαία Ελλάδα υπήρξε συνδεδεμένο με τη μορφή της Πυθίας, και σε συνομιλία με τον αρχαίο ναό του Απόλλωνα, το νέο εμβυθιστικό έργο τέχνης του Sandison ενσωματώνει οπτικές ιστορικές αναφορές, σε συνδυασμό με δεδομένα από την τοπική γεωλογία, τη χλωρίδα και την πανίδα μέσω της χρήσης προηγμένης τεχνολογίας. Οι προβολές αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον του κήπου, δημιουργώντας ένα αρμονικό κράμα αρχαίας ιστορίας και σύγχρονης τεχνολογίας. Η εγκατάσταση προσφέρει στους θεατές τη δυνατότητα κατανόησης των εννοιών της Τεχνητής Νοημοσύνης και του ιστορικού τους πλαισίου, υπογραμμίζοντας τη συνέχιση της ανθρώπινης έρευνας και την επιδίωξη για αναζήτηση της γνώσης.
Η ιδέα γεννήθηκε κατά τη διάρκεια επίσκεψης του καλλιτέχνη στον ιστορικό αρχαιολογικό χώρο, παραλληλίζοντας την έννοια του μαντείου, στο οποίο οι ταξιδιώτες αναζητούσαν προφητικές προβλέψεις, με ένα πρότυπο δείγμα οργανικής, φυσικής υπολογιστικής συσκευής. Το μοναδικό αυτό τοπίο ενσωματώνει ένα πολύπλοκο δίκτυο τελετουργιών, όπου οι πύλες, τα μονοπάτια και οι συγχρονισμοί μοιάζουν να λειτουργούσαν όπως η μητρική κάρτα του συστήματος ενός υπολογιστή. Για τον Sandison, οι ιστορικοί Δελφοί υπήρξαν ανάλογοι του CERN, του πιο εξελιγμένου συστήματος ερμηνείας και πρόβλεψης στόχων και αποτελεσμάτων. Ήταν ένας τρόπος βαθύτερης κατανόησης του κόσμου, αντίστοιχος με τις σύγχρονες εξελίξεις στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης.

Η ανθρώπινη ιστορία έχει σχηματιστεί από τη διαδικασία της υποβολής ερωτημάτων. Η γλώσσα, τα σύμβολα, οι αριθμοί και οι πληροφορίες – όλες οι μορφές αρχαίας και σύγχρονης τεχνολογίας επικεντρώνονται στη συνέχιση και τη διαιώνιση των πληροφοριών. Τα πρώτα μας βήματα προς το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης αποκτούν νόημα ιδωμένα μέσα από τα μονοπάτια της αρχαιότητας και της ιστορίας που έχουμε ακολουθήσει μέχρι σήμερα. Το έργο του Sandison αποκαλύπτει αυτή την ιστορική σχέση και προσφέρει στους θεατές τη δυνατότητα να κατανοήσουν ορισμένες από τις έννοιες της τεχνητής νοημοσύνης και των δυνατοτήτων της, ενώ παράλληλα φωτίζει τη γενικότερη εξέλιξη αυτής της ιστορικής διαδικασίας. Το έργο ενσωματώνει εικόνες ιστορικών κειμένων και αποσπασμάτων από δελφικά αγάλματα, μνημεία και επιγραφές σε συνδυασμό με πληροφορίες για την τοπική χλωρίδα, την πανίδα και τη γεωλογία. Το έργο The Garden of Pythia (O Κήπος της Πυθίας) του Sandison είναι εφοδιασμένο με ειδικά σχεδιασμένο κώδικα και αισθητήρες που ανιχνεύουν τη θερμοκρασία και τα επίπεδα φωτισμού, επιτρέποντας στο έργο να αλληλοεπιδρά με το τοπικό περιβάλλον και να εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου.

«Ο Κήπος της Πυθίας είναι ένας φανταστικός τόπος που τοποθετείται εν μέρει σε μια ορεινή πλαγιά στην αρχαία Ελλάδα και εν μέρει στη μήτρα του ηλεκτρονικού υπολογιστή μου. Με έμπνευση την επίσκεψή μου στο ναό του Απόλλωνα, έχω κωδικοποιήσει αυτό το εικαστικό έργο τεχνητής νοημοσύνης που συνδυάζει τις αναμνήσεις της Πυθίας με τις όμορφες πλαγιές του Παρνασσού, μέσω παραγωγικών προβολών δεδομένων που εξελίσσονται σε συνάρτηση με το περιβάλλον του. Πιστεύω ότι οι επισκέπτες θα δουν αυτό το έργο τέχνης ως ένα μέσο γεφύρωσης ανάμεσα στο αρχαίο και το σύγχρονο, και θα αντιληφθούν ότι οι απαντήσεις που ζητάμε από την τεχνητή νοημοσύνη είναι οι ανάλογες με τις αντίστοιχες αναζητήσεις του αρχαίου κόσμου από την Πυθία».

«Είμαι ιδιαιτέρως χαρούμενος για την καινούρια ανάθεση του οργανισμού στον διακεκριμένο καλλιτέχνη Charles Sandison. Η νέα εγκατάσταση ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο του «πι» (Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού) στους Δελφούς αναδεικνύει τη σπουδαία ιστορία των Δελφών, ενώ παράλληλα ευθυγραμμίζεται με τις περιβαλλοντικές ανησυχίες της Polygreen. Τα εγκαίνια πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, σηματοδοτώντας την επιτυχημένη συνεργασία μας με το θεσμό και τον αμοιβαίο σεβασμό μας για την τέχνη και το περιβάλλον».
Η Κίκα Κυριακάκου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του PCAI, αναφέρει:«Το νέο έργο του Sandison απηχεί με τον πιο εκλεπτυσμένο τρόπο την περιβαλλοντική αποστολή του PCAI και την αφοσίωσή μας στη σύγχρονη τέχνη. Χαιρόμαστε ιδιαιτέρως για αυτή τη νέα εμβυθιστική εγκατάσταση, που συνδυάζει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία που έχουν παραχθεί από υπολογιστή, αντιπροσωπεύοντας τη γλυπτική προσέγγιση του Sandison προς την κινούμενη εικόνα και την τεχνολογία της πληροφορίας, αντανακλώντας παράλληλα το ενδιαφέρον του για την προστασία της φύσης, την ανθρώπινη και μη ανθρώπινη επικοινωνία και την πολιτιστική κληρονομιά».

Ο Charles Sandison γεννήθηκε στο Haltwhistle του Northumberland και μεγάλωσε στο Wick του Caithness. Το ενδιαφέρον του για την πληροφορική ξεκίνησε στην ηλικία των 12 ετών, όταν έμαθε μόνος του να δημιουργεί κώδικα στον υπολογιστή του. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης από το 1987-1993 και συνέχισε διδάσκοντας εκεί λίγο μετά την αποφοίτησή του. Το 1995, μετακόμισε στη Φινλανδία και σήμερα διαμένει μόνιμα στο Tampere. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ο Sandison συμμετείχε μαζί με την ομάδα των Young British Artists στις εκθέσεις Wonderful Life, Lisson Gallery, Λονδίνο (1993) και Institute of Cultural Anxiety: Works from the Collection Institute of Contemporary Arts, Λονδίνο (1994). Κατά τη διάρκεια μιας πενταετούς παύσης ο Sandison μετακόμισε από το Ηνωμένο Βασίλειο και ανέλαβε τη θέση ως επικεφαλής του τμήματος Καλών Τεχνών στο Tampere School of Art and Media. Έγινε ευρύτερα γνωστός το 2001 μετά την έκθεσή του στην Μπιενάλε της Βενετίας. Το 2004, υπήρξε επισκέπτης καθηγητής στο Le Fresnoy της Λιλ. Τιμήθηκε με το βραβείο Ars Fennica από την Πρόεδρο της Φινλανδίας Tarja Halonen το 2010. Μεγάλο μέρος της δουλειάς του καλλιτέχνη περιλαμβάνει προβολές βίντεο που παράγονται από υπολογιστή και δημιουργούν εμβυθιστικές εγκαταστάσεις δεδομένων, τοποθετώντας τον θεατή στο κέντρο ενός μεταβαλλόμενου σύμπαντος λέξεων, σημείων και χαρακτήρων. Η τέχνη του Sandison επιδιώκει να ενσωματώσει τον θεατή μέσα στο έργο, ούτως ώστε ο υπολογιστής και το ανθρώπινο μυαλό να μπορούν να συνυπάρξουν. Αντλεί έμπνευση από τη φύση και το περιβάλλον του και επιχειρεί να αποτυπώσει στοιχεία της ανθρώπινης ζωής και του κόσμου στον οποίο ζούμε σήμερα.
https://www.sandison.fi/

O πολιτιστικός οργανισμός PCAI ιδρύθηκε από τον Αθανάσιο Πολυχρονόπουλο, CEO της περιβαλλοντικής εταιρείας Polygreen, και στοχεύει στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση μέσα από ένα ετήσιο πρόγραμμα καλλιτεχνικών αναθέσεων, εκθέσεων σύγχρονης τέχνης, προγραμμάτων φιλοξενίας καλλιτεχνών, εργαστηρίων και συνεδρίων. Η Συλλογή Τέχνης PCAI εστιάζει σε αναθέσεις και έργα σύγχρονης τέχνης και κινούμενης εικόνας, ενώ παρέχει στους καλλιτέχνες τα μέσα και τους πόρους για να δημιουργήσουν καλλιτεχνικό έργο σε διάλογο με σύγχρονα περιβαλλοντικά, κοινωνιολογικά και φιλοσοφικά ζητήματα, επιτρέποντας απόλυτη ελευθερία έκφρασης και κριτικής έρευνας. Μέσα στα χρόνια της δραστηριότητάς του, το PCAI έχει συνεργαστεί με σημαντικά ιδρύματα, μπιενάλε και πολιτιστικούς φορείς, όπως το Βρετανικό Συμβούλιο, τη Serpentine του Λονδίνου, την Μπιενάλε της Βενετίας, την Μπιενάλε του Σάο Πάολο, τη Μπιενάλε της Sharjah και το KW του Βερολίνου, ενώ έχει διακριθεί επανειλημμένα για το πολιτιστικό έργο και τις συνεργασίες του. Από τo 2021 o οργανισμός είναι official nominator του σημαντικού περιβαλλοντικού βραβείου Earthshot Prize, το οποίο θεσπίστηκε από το Royal Foundation of the Prince and Princess of Wales. Το PCAI συμμετέχει στη Διεθνή Ένωση Εταιρικών Συλλογών Σύγχρονης Τέχνης (IACCCA) και η Κίκα Κυριακάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του PCAI, συνιστά εκλεγμένο μέλος του διοικητικού συμβουλίου του.
Το πρόσφατα ανακαινισμένο από το PCAI Παβιγιόν Πικιώνη, πλέον «πι» (Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού), είναι ένα ιστορικό και αρχιτεκτονικό μνημείο της δεκαετίας του 1950, που βρίσκεται στην αρχαιολογική περιοχή των Δελφών και σχεδιάστηκε από τους κορυφαίους Έλληνες αρχιτέκτονες Δημήτρη και Πέτρο Πικιώνη. Ο νέος πολιτιστικός χώρος του PCAI, που φιλοδοξεί να καλλιεργήσει την περιβαλλοντική αφύπνιση μέσω της σύγχρονης τέχνης, έχει ως τώρα φιλοξενήσει σημαντικές εκθέσεις και πολιτιστικές δραστηριότητες σε συνεργασία με διεθνείς φορείς και συλλογές τέχνης
www.pcai.gr
Η Polygreen είναι ένας όμιλος εταιρειών που προσφέρει ολοκληρωμένες και καινοτόμες λύσεις κυκλικής οικονομίας διεθνώς. Η Polygreen διακρίνεται για την καινοτόμα περιβαλλοντική πρωτοβουλία Just Go Zero, μετατρέποντας το ελληνικό νησί της Τήλου σε προορισμό μηδενικών απορριμμάτων παγκοσμίως. Ενώνοντας τις δυνάμεις της με την Tadweer για τη δημιουργία ενός ισχυρού φορέα κυκλικής οικονομίας στη Μέση Ανατολή, η επόμενη αποστολή της Polygreen είναι να καταστήσει το Άμπου Ντάμπι το πρώτο εμιράτο μηδενικών αποβλήτων. Αυτή η συνεργασία ανοίγει το δρόμο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου και τη μετάβαση προς τη βιώσιμη ανάπτυξη. Στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης του δικτύου του ομίλου, η Polygreen ίδρυσε το 2014 τη συλλογή έργων τέχνης και τον πολιτιστικό οργανισμό PCAI με στόχο την ανάθεση έργων σε καλλιτέχνες, την υποστήριξη σημαντικών πολιτιστικών θεσμών, όπως η Μπιενάλε της Σάρζα, καθώς και τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων φιλοξενίας καλλιτεχνών σε περιοχές μηδενικών αποβλήτων, όπως το πρόγραμμα Tilos Artist Residency. https://www.polygreen.eco/
Εγκαίνια: 9 Απριλίου (μόνο με προσκλήσεις)
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή 9-12 Απριλίου, κατόπιν πρόσκλησης μόνο για τους συμμετέχοντες στο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών.
Από τις 13 Απριλίου η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό κάθε Τρίτη, Τετάρτη και Σάββατο μετά τη δύση του ηλίου (σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον εποχικό πρόγραμμα)
Είσοδος: 10 ευρώ
Διεύθυνση: Π, Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού (Πρώην Παβιγιόν Πικιώνη), Δελφοί