Μεσημέρι Παρασκευής κι εγώ περπατάω σε έναν δρόμο της Καλλιθέας, τον οποίο έχω περπατήσει εκατοντάδες φορές, χωρίς να φανταστώ ότι το κτίριο του ΟΤΕ, που μετρά πέντε δεκαετίες εκεί, θα μπορούσε να γίνει το ιδανικό σκηνικό για την νέα heist σειρά της COSMOTE TV. Μιλάω για το Ριφιφί με την υπογραφή του Σωτήρη Τσαφούλια και των Βασίλη Ρίσβα και Δήμητρα Σακαλή που εδώ και μερικό καιρό έχει ξεκινήσει γυρίσματα σε όλη την Αττική. Τα γυρίσματα πρόκειται να τελειώσουν κάπου στις αρχές Μαρτίου, ώστε η σειρά να προβληθεί στα τέλη του 2025 φυσικά αποκλειστικά στην COSMOTE TV.
Με το που ακούω τη λέξη ριφιφί, το μυαλό μου πάει αμέσως στην υπόθεση της εξωφρενικής ληστείας της Τράπεζας Εργασίας που συγκλόνισε την Ελλάδα το 1992 και έμεινε στην ιστορία ως «το μεγάλο ριφιφί του αιώνα». Αυτή την ιστορία όλοι την έχουμε ακούσει – πρόκειται για την μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, χωρίς μάλιστα να έχουν βρεθεί οι ένοχοι. Το πρώτο λάθος που έκανα, λοιπόν, ήταν να νομίζω ότι πρόκειται για μια σειρά που θα ακολουθεί τα γεγονότα της ληστείας.
«Δεν είναι βασισμένη, είναι εμπνευσμένη, και μάλιστα από δύο αληθινές ιστορίες» εξηγεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας, ενώ τονίζει – ξανά και ξανά – ότι δεν υπάρχει περίπτωση να αποκαλύψει τη δεύτερη, επίσης πολύ γνωστή και συγκλονιστική, ιστορία. «Έχουμε κρατήσει ακριβώς ό,τι ξέρουμε από την ειδησεογραφία της εποχής και η μυθοπλασία έρχεται να καλύψει αυτό που δεν ξέρουμε. Δηλαδή ποιοι το έκαναν, πώς και γιατί. Ουσιαστικά, το κίνητρό τους είναι το βασικό» και αυτό το κίνητρο σχετίζεται με την δεύτερη ιστορία, την οποία θα καταλάβουμε όταν δούμε τη σειρά, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη.
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας δεν ήθελε να κάνει ένα ντοκιμαντέρ, ούτε να καταγράψει απλά τα γεγονότα της ληστείας. Οι αληθινές ιστορίες τον ιντριγκάρουν, αλλά όπως μας λέει, αυτό δεν αρκεί για να πει το «ναι» σε μία νέα δουλειά. Όπως μάλλον έχετε ήδη καταλάβει, αν παρακολουθείτε τις δουλειές του, από το Έτερος Εγώ μέχρι τις 17 Κλωστές, αυτό που τον αφορά πάντα είναι ο άνθρωπος και το κίνητρό του. «Είμαστε ένας λαός που στέκεται πάντα, καλώς ή κακώς, στο κίνητρο. Είμαστε πάντα με την Αντιγόνη και ποτέ με τον Κρέοντα, πάντα στις αξίες και ποτέ στην αρχή» λέει ο ίδιος.
Τι τον ιντριγκάρει, λοιπόν; Να βάλει 7 αντι-ήρωες, απόλυτους λούζερς, να κάνουν την μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει ποτέ. Και το πιο σημαντικό; Να πει ότι το κίνητρο δεν ήταν τα λεφτά. Όλοι τους έχουν υποστεί μία απωλεια, με διαφορετικό τρόπο ο καθένας. Θέλουν να χτυπήσουν μία ιδέα, το σύστημα εκείνο που αντιπροσωπεύει μία τράπεζα. Γι’ αυτό και όπως ξεκαθαρίζει ο Τσαφούλιας, «αυτή δεν θα είναι μια σειρά αμιγώς heist, αλλά μία ανθρωποκεντρική ιστορία».
«Οι επιμέρους ιστορίες που διανθίζουν τα κίνητρα των ηρώων και τα προσωπικά τους διλλήματα παίζουν σημαντικό ρόλο. Προσπαθώ οι ιστορίες που μοιράζομαι με τον κόσμο να είναι σαν πισίνες με διαφορετικό βάθος. Όποιος θέλει να μείνει στα ρηχά, μένει. Όποιος θέλει να μπει λίγο πιο βαθιά, το κάνει» εξηγεί.
Η σειρά πλαισιώνεται από ένα all-star καστ, που περιλαμβάνει τους Ευαγγελία Μουμούρη, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, τους οποίους ο σκηνοθετείς αποκαλεί επαγγελματικά ‘απωθημένα’ του, αλλά και τους Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Πάνο Βλάχο, Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Δήμο Γιγαντάκη, Αχιλλεά Ζέρβα και πολλούς άλλους.
«Βλέπει κανείς το καστ και λέει θα γελάσουμε. Η σειρά έχει σίγουρα κωμικά στοιχεία, αλλά δεν είναι κωμωδία. Είναι μία βαθιά ανθρωποκεντρική σειρά – και μέσα από την πράξη των ηρώων απέναντι σε μία τράπεζα, ο καθένας μπορεί να δει ποιο είναι το δικό του τέρας, η δική του ‘τράπεζα’ και πώς στέκεται απέναντι σε αυτό» λέει ο σκηνοθέτης, λίγο πριν πάρουν τον λόγο οι πρωταγωνιστές του Ριφιφί.
Ο «εγκέφαλος» της υπόθεσης είναι η Όλγα, την οποία υποδύεται η Ευαγγελία Μουμούρη, στην πρώτη της συνεργασία με τον Σωτήρη Τσαφούλια. Η Όλγα είναι μια γυναίκα που έχει χάσει την οικογένειά της – και γι’ αυτό δεν έχει και τίποτα να χάσει. Εκείνη οργανώνει το έγκλημα, αναζητώντας συνεργούς με κοινή έχθρα για τη συγκεκριμένη τράπεζα. Και τους βρίσκει. Έτσι εκκινεί το σχέδιο, όχι για τα χρήματα, αλλά για να καταστρέψει την αξιοπιστία της τράπεζας αυτής.
«Όταν διάβασα το σενάριο, συγκλονίστηκα από την ιστορία αυτής της γυναίκας» μάς είπε η Ευαγγελία Μουμούρη, αποκαλύπτοντας ότι μάλιστα ο χαρακτήρας της είναι υπαρκτό πρόσωπο, μια γυναίκα, την οποία θα συναντήσει μετά τη σειρά.
Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης είναι ο Μανώλης, φίλος και παλιός συνέταιρος του συζύγου της Όλγας, ο οποίος γίνεται και ο πρώτος συνεργός της. «Πρόκειται για ένα πάρα πολύ ωραίο σενάριο. [Ο Σωτήρης Τσαφούλιας] είναι ένας άνθρωπος που οδηγεί όλο αυτό με εξαιρετική μαεστρία. Όλοι οι συνάδελφοι είναι ένας κι ένας και όλοι χαιρόμαστε πολλοί που είμαστε εδώ. Η παραγωγή είναι στο πλευρό μας. Τι άλλο να ζητήσει κανείς;» μάς είπε ο ηθοποιός μόλις μας είδε, αποκαλύπτοντας ότι το μοναδικό του πρόβλημα με τη σειρά είναι η κλειστοφοβία του.
«Όταν διάβασα το σενάριο ενθουσιάστηκα, είπα ότι θέλω να συμμετέχω. Είχα όμως ένα μεγάλο πρόβλημα. Έχω κλειστοφοβία και όλες αυτές τις σκηνές με τα λαγούμια και τις σήραγγες, τις έβλεπα στον ύπνο μου» είπε γελώντας, ενώ μας διαβεβαίωσε ότι μάλλον θα χρειαστεί να ξεπεράσει τον φόβο του, αφού θα πάρει μέρος στις σκηνές αυτές.
Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος είναι ο Νίκος, ένας γραφίστας που έχει χάσει τη γυναίκα του. Θέλει να χτυπήσει το διαπλεκόμενο σύστημα, εκεί που το πονάει. «Σε αυτή την ιστορία, είμαστε αντι-ηρωες, ο καθενας περνάει ένα προσωπικό του δράμα, που τον οδηγεί να πάρει αυτή την απόφαση. Δεν είναι κωμωδία, όμως κάθε ρόλος που έχει αλήθεια, εμπεριέχει και το κωμικο και το δραματικό. Πιστεύω ότι ο κόσμος θα συγκινηθεί μέσα από την αλήθεια τους» μάς είπε.
Το Ριφιφί είναι η μεγάλη επιστροφή του στην τηλεόραση μετά από 14 χρόνια – ο τελευταίος πρωταγωνιστικός του ρόλος ήταν το 2011, στο «Με λένε Βαγγέλη». «Είπα το ναι, γιατί ήταν μια ευκαιρία να συνεργαστούμε με τον Σωτήρη, που το λέγαμε καιρό. Τον θαυμάζω έτσι κι αλλιώς και ως άνθρωπο και ως σκηνοθέτη. Επίσης, είναι μια παραγωγή από την COSMOTE TV, που είναι εχέγγυο για να νιώσεις ότι θα είναι μια δουλειά ποιότητας. Δηλαδή ήρθαν και έδεσαν πολλά πράγματα. Οπότε, για εμένα ήταν το καλύτερο restart, για να σας πω την αλήθεια. Είναι σαν να ήμουν στον πάγο τόσα χρόνια και ήρθα με μια άλλου είδους αντίληψη, να δω πώς είναι τα πράγματα τώρα. Και μπορώ να πω ότι είμαι πολύ χαρούμενος, από όλες τις απόψεις. Νιώθω ότι ανεβαίνω ένα σκαλοπάτι στην καριέρα μου, κάνοντας αυτόν τον ρόλο» μάς είπε.
Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος είναι ο Μιχάλης. Όπως και οι περισσότεροι από τα μέλη της ομάδας, ο Μιχάλης δεν είναι εγκληματίας. Δούλευε σε ένα ύποπτο συνεργείο αυτοκινήτων, που μπλέκει και τον ίδιο σε παράνομα μονοπάτια. Όταν προσπαθεί να μπει στον ίσιο δρόμο, να φτιάξει τη δική του επιχείρηση, αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα – και η τράπεζα κάθε άλλο πάρα τον βοηθάει. Καταλήγει να κάνει μια πράξη απόγνωσης και κάπως έτσι καταστρέφεται η ζωή του, με την σύζυγό του να τον έχει εγκαταλείψει. Προσπαθεί, λοιπόν, να εκδικηθεί το σύστημα, αλλά και να πάρει πίσω τη ζωή του.
«Πάνω απ’ όλα με τράβηξε η συνεργασία. Ήθελα να ξαναδουλέψω με τον Σωτήρη, το καστ είναι ποικιλόμορφο και πάρα πολύ ενδιαφέρον, το σενάριο έχει μια φρεσκάδα, κάτι ασυνήθιστο για τα δεδομένα μας. Μάς δίνεται η ευκαιρία να κάνουμε κάτι που συνήθως το βλέπουμε σε ξένες ταινίες και οι Έλληνες ηθοποιοί πιστεύουμε ότι δεν θα έχουμε ποτέ την ευκαιρία να παίξουμε σε κάτι τέτοιο» μάς λέει.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης είναι ο Αντώνης, ιδιοκτήτης γραφείου κηδειών, και ο Δήμος Γιγαντάκης είναι ο Αργύρης, συνεργάτης του Αντώνη. Είναι πολύ καλοί φίλοι, ο ένας βασίζεται στον άλλον και όλα δείχνουν ότι θα μας χαρίσουν πολλές από τις κωμικές στιγμές της σειράς. Ο Δήμος Γιγαντάκης απέχει εδώ και δεκαπέντε χρόνια από την ελληνική πραγματικότητα, ζει στις ΗΠΑ, λόγω προβλημάτων υγείας, ο Σωτήρης Τσαφούλιας, όμως, τον έπεισε να συμμετέχει στη σειρά, με τον ίδιο να δηλώνει ότι «το πιο σημαντικό είναι οι ανθρώπινες σχέσεις». «Η σειρά έχει χιούμορ, έχει και αλήθειες όμως και πολλά από αυτά που βλέπουμε στο σενάριο τα έχω ζήσει στην πραγματική μου ζωή» λέει.
Και ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης συμφωνεί. «Το σενάριο έχει πολλή ανθρωπιά μέσα. Υπερισχύει η ανθρώπινη ιστορία, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ληστεία. Δεν είναι μια ταινία δράσης, εδώ μάς νοιάζει το γιατί. Οι χαρακτήρες μας λένε ότι δεν μας ενδιαφέρει πόσα θα πάρουμε, αρκεί να πλήξουμε την τράπεζα. Βέβαια –προσωπική εκτίμηση–, η τράπεζα δεν χάνει ποτέ το κύρος της, δεν ιδρώνει το αυτί της, το έχουν αποδείξει άλλωστε τα τελευταία χρόνια», λέει ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, ο οποίος τονίζει ότι παρ’ όλο που πρόκειται για μυθοπλασία, θα δούμε «αυτό που ζούμε».
Ο Πάνος Βλάχος είναι ο Βάκης, ένας νέος άνθρωπος, άνεργος, που δεν θέλει να επιβαρύνει την οικογένεια του και συμμετέχει στη ληστεία, για να ξεφύγει από τα χρέη του. «Ο χαρακτήρας μου κουβαλάει τη ματαιότητα μιας γενιάς ανθρώπων σήμερα, από 15-25 χρονών, που δεν πράττουν, όχι επειδή δεν τους δίνεται η ευκαιρία, αλλά επειδή η ματαιότητα της ύπαρξής τους και η έλλειψη νοήματος τους έχει κατασπαράξει. Τότε ο άνθρωπος δεν είχε την οικονομική καταπίεση του σήμερα. Παρ’ όλα αυτά, η έλλειψη νοήματος τον καθιστά ανάπηρο να ζήσει. Και αυτό είναι που με συγκινεί».
Όσο για τον λόγο που είπε ‘ναι’ στη σειρά; «Με τον Σωτήρη πάντα υπάρχει ένας σημαντικός λόγος. Η ομάδα που έχει φτιάξει είναι ηθοποιοί που τους θαυμάζω, τους έχω παρακολουθήσει και σχεδόν με όλους έχω δουλέψει ξανά μαζί. Ήταν φοβερό δώρο για μένα να βρίσκομαι με αυτούς τους ανθρώπους σε αυτή τη δουλειά, η οποία μπορεί να διηγείται την ιστορία μίας μεγάλης ληστείας, αλλά επειδή ο Σωτήρης ποτέ δεν λέει μία μόνο ιστορία, αλλά πολλές μαζί, βλέπουμε από το πώς κλείνει αυτή η σειρά, στο τελευταίο καρέ, ότι ο Σωτήρης την λέει πολύπλευρα, σύγχρονα, με προεκτάσεις κοινωνικές και πολιτικές, που αφορούν τον κάθε άνθρωπο προσωπικά».
Ο Αχιλλέας Ζέρβας είναι ο Θέμης, ένας υπάλληλος του ζαχαροπλαστείου που βρίσκεται απέναντι από την τράπεζα, με αποτέλεσμα η Όλγα να το επισκέπτεται πολύ συχνά. Ο Αχιλλέας Ζέρβας είναι ένας πρωτοεμφανιζόμενος ηθοποιός, τον οποίο ανακάλυψε ο Σωτήρης Τσαφούλιας μέσα από ένα masterclass σκηνοθεσίας, που έκανε. Όταν ο Αχιλλέας ερμήνευσε τον τελικό μονόλογο, ο σκηνοθέτης εντυπωσιάστηκε. «Με το που του είπα “πάμε”, είπε τον μονόλογο χωρίς να τραυλίσει. Ήταν τόσο μαγική η εκφορά του, τα εκφραστικά του μέσα. Έτσι, αποφάσισα να προσθέσω στη σειρά έναν χαρακτήρα, μόνο για τον Αχιλλέα». Πρόκειται για έναν ηθοποιό με τραυλισμό, όπως και ο χαρακτήρας του στη σειρά. «Ήταν το όνειρο μου. Προσπαθούσα πολλά χρόνια να ασχοληθώ με την ηθοποιία. Είχα χάσει όμως κάθε ελπίδα, λόγω του τραυλισμού μου δεν είχα ευκαιρίες. Πήγαινα στα μαθήματα και έλεγα στον εαυτό μου “μάθε ό,τι μπορείς”. Όταν μου είπε ο Σωτήρης για την οντισιόν, νόμιζα ότι μου κάνουν πλάκα. Ελπίζω να τα πάω καλά» μάς είπε ο ηθοποιός.
Οι εφτά αυτοί χαρακτήρες συνθέτουν τις επιμέρους ιστορίες, που δίνουν βάθος σε μία σειρά που είναι αυτό που λέμε πολυαναμενόμενη. Όχι μόνο γιατί η ιστορία ακούγεται φοβερά ενδιαφέρουσα, αλλά και γιατί πρόκειται για ένα εξαιρετικά φιλόδοξο εγχείρημα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι εδώ και κάτι μήνες στην Νίκαια κατασκευάζεται από το μηδέν η «Καλιρρόης’, με τα δύο της ρεύματα, αλλά και ολόκληρη η τράπεζα με τις πολυκατοικίες και το καφενείο. «Αυτή είναι μια σειρά – άθλος» μάς λέει ο Σωτήρης Τσαφούλιας και μπορούμε να καταλάβουμε το γιατί.
Το «ΡΙΦΙΦΙ» είναι μια παραγωγή της COSMOTE TV, ενώ η εκτέλεση παραγωγής γίνεται από την Tanweer Productions.
Συντελεστές:
Παραγωγή: COSMOTE TV
Εκτέλεση Παραγωγής: Tanweer Productions
Σενάριο: Βασίλης Ρίσβας, Δήμητρα Σακαλή, Σωτήρης Τσαφούλιας
Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας
Παραγωγός: Διονύσης Σαμιώτης
Executive producers: Δημήτρης Μιχαλάκης, Φαίη Τσιτσιπή
Δ/ντης Φωτογραφίας: Claudio Bolivar
Production Designer: Μιχάλης Σαμιώτης
Μουσική: Ted Reglis
Μοντάζ: Γιώργος Γεωργόπουλος
Ενδυματολόγος: Άγις Παναγιώτου
Art Director: Μυρτώ Δασκαρόλη
Line Producer: Πάνος Πετρόπουλος