Η Συμφωνική Ορχήστρα του Γέιλ στο Μέγαρο Μουσικής
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Γέιλ, υπό τη διεύθυνση του Ουίλλιαμ Μπάουτον, αποβιβάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της ελληνικής περιοδείας της που περιλαμβάνει ακόμα τα Ιωάννινα και τον Βόλο.

Η Συμφωνική Ορχήστρα του Γέιλ (Yale Symphony Orchestra – YSO), ένα σώμα ενενήντα εξαιρετικών μουσικών που εντυπωσιάζει και καθηλώνει κοινό και κριτικούς σε όλο τον κόσμο, αποβιβάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (20.03) και Θεσσαλονίκης (13.03) στο πλαίσιο της ελληνικής περιοδείας της που περιλαμβάνει ακόμα τα Γιαννιτσά (15.03) και τον Βόλο (17.03). Διευθύνει, ο διεθνώς καταξιωμένος καλλιτεχνικός της διευθυντής, ο οραματιστής Ουίλιαμ Μπάουτον που αποτελεί αδιαμφισβήτητη δύναμη στον χώρο της συμφωνικής μουσικής. Ο έμπειρος αρχιμουσικός οδηγεί μία καταιγιστική συναυλιακή εμπειρία – ένα πρόγραμμα που συνδυάζει κινηματογραφική αίγλη, τζαζ ελευθερία και συμφωνική ένταση.
Η βραδιά ανοίγει με… άρωμα από σινεμά και την Εισαγωγή από την ταινία Sea Hawk, του Αυστριακού Έριχ Κόρνγκολντ. Ο άνθρωπος που έφερε τη συμφωνική μουσική στο Χόλιγουντ, αφηγείται τον περιπετειώδη έρωτα ενός Άγγλου κουρσάρου και μιας αστής Ισπανίδας σε καιρό πολέμου. Ακολουθεί το Waltz από τη συλλογή Four Black American Dances του Αφροαμερικανού Κάρλος Σάιμον.
Ο υποψήφιος για Grammy δημιουργός και ακτιβιστής ερμηνεύει μέσα από τον χορό την αφροαμερικανική ιστορία, αποτυπώνοντας την κοινωνική και πολιτισμική πολυπλοκότητα μιας ολόκληρης παράδοσης. Στην καρδιά του προγράμματος, το River Suite του θρυλικού Ντιουκ Έλινγκτον. Του «Duke», που πήρε την τζαζ από τα στέκια του Χάρλεμ και την ανέβασε στη σκηνή του θρυλικού Cotton Club. Εδώ, ο Έλινγκτον ανατρέπει τα όρια της τζαζ. Μπολιάζοντάς την με συμφωνικές μορφές, δημιουργεί ένα ηχητικό τοπίο που ακολουθεί τη ροή του νερού ενός ποταμού από την πηγή ως την εκβολή.
Το συναυλιακό φινάλε δίνεται με την τελευταία συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς, την μεγαλειώδη Τέταρτη. Εγκεφαλικότητα, στοχασμός αλλά και συναισθηματική φόρτιση διαπνέουν αυτή τη δημιουργία-ορόσημο του γερμανικού ρομαντισμού, που αποτελεί το απαύγασμα της συμφωνικής του γραφής. Η αυστηρή δομή και η βαθιά συναισθηματική έκφραση συναντώνται με τρόπο που ελάχιστοι συνθέτες κατάφεραν ποτέ.
Η εισαγωγή από την ταινία The Sea Hawk (1940) του τιμημένου με όσκαρ Έριχ Κόρνγκολντ είναι ένα από τα πιο εμβληματικά κινηματογραφικά θέματα του 20ού αιώνα. Ο Κόρνγκολντ, ένας συνθέτης με ρίζες στη μετα-ρομαντική γερμανική παράδοση, βρίσκεται στην θεμελίωση του συμφωνικού ήχου στο Χόλιγουντ, παραδίδοντας δημιουργίες που συνδυάζουν δραματική ένταση, λυρική εκφραστικότητα και πλούσια ενορχήστρωση.
Το έργο αντλεί στοιχεία από τη βαγκνερική αντίστιξη, τη συμφωνική γραφή του Ρίχαρντ Στράους και την ορχηστρική δεξιοτεχνία των ύστερων Ρομαντικών . Ορισμένοι τον αποκαλούσαν “Βάγκνερ του κινηματογράφου”, επειδή έφερε στο Χόλιγουντ τη μεγαλειώδη ορχηστρική γραφή και την έννοια της αφηγηματικής μουσικής… Χαρακτηριστικά του στυλ του είναι:
Η πανηγυρική χρήση των χάλκινων πνευστών, που αποδίδουν τον ηρωικό και περιπετειώδη χαρακτήρα του φιλμ.
Τα λυρικά έγχορδα, που δημιουργούν μια αίσθηση ρομαντικής έξαρσης.
Η ρυθμική ποικιλία και οι δυναμικές μεταβολές, που ενισχύουν τη δραματικότητα της μουσικής αφήγησης.
Ο Κόρνγκολντ αντιμετώπιζε τη μουσική του κινηματογράφου με την ίδια σοβαρότητα που έτρεφε για την όπερα ή τη συμφωνική μουσική, και η εισαγωγή από το The Sea Hawk αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα συμφωνικής κινηματογραφικής γραφής, γεμάτο ένταση και συναισθηματικό βάθος.
Ο Αμερικανός συνθέτης Carlos Simon είναι γνωστός για το έργο του που αντλεί στοιχεία από την αφροαμερικανική μουσική κληρονομιά, τη gospel, τα spirituals, τη blues και τη jazz. Το Four Black American Dances είναι ένα σύγχρονο μουσικό έργο που αναδεικνύει την πολιτισμική πολυπλοκότητα της αφροαμερικανικής εμπειρίας μέσα από τον χορό.
Το Waltz, συγκεκριμένα, παίζει με τη φόρμα του βαλς, αλλά αντί για την κλασική τριμερή δομή του ευρωπαϊκού στυλ, εισάγει ασύμμετρους ρυθμούς, πλούσια αρμονικά χρώματα και μια ιδιαίτερη αίσθηση swing. Ο Σάιμον, επηρεασμένος από την ατμόσφαιρα των αφροαμερικανικών κοινοτήτων του 20ού αιώνα, μεταμορφώνει τον χορό σε μουσική αφήγηση, δημιουργώντας μια αίσθηση νοσταλγίας αλλά και ανατροπής της παράδοσης.
Η ενορχήστρωση είναι ευρηματική:
Τα ξύλινα πνευστά δημιουργούν μια ανάλαφρη, σχεδόν αιωρούμενη υφή.
Οι άρρυθμες μεταβάσεις στα έγχορδα δίνουν μια αίσθηση αστάθειας και ελευθερίας, υπονομεύοντας την τυπική ροή του βαλς.
Το ρυθμικό υπόβαθρο, αντλώντας από την τζαζ και την gospel μουσική, φέρνει έναν σύγχρονο παλμό στη δομή.
Το Waltz του Σάιμον δεν είναι απλώς ένας χορός – είναι μια μεταφορά της διαχρονικής αλλαγής, της πολιτισμικής ανθεκτικότητας και της ελευθερίας της μουσικής έκφρασης.
Ο Ντιουκ Έλινγκτον υπήρξε ένας από τους πιο καινοτόμους συνθέτες της τζαζ, αναδεικνύοντας το είδος σε μια πιο περίπλοκη, εκλεπτυσμένη μορφή που ξέφευγε από τα στερεότυπα του δημοφιλούς swing. Το River Suite είναι ένα από τα έργα όπου ο Έλινγκτον διασταυρώνει τη συμφωνική γραφή με την ελευθερία του αυτοσχεδιασμού, δημιουργώντας ένα μουσικό ταξίδι που αναπαριστά τη ροή και την ενέργεια ενός ποταμού.
Η δομή του έργου χαρακτηρίζεται από:
Ρευστή ενορχήστρωση, που εναλλάσσεται ανάμεσα σε γαλήνιες και πιο έντονες στιγμές.
Μπλουζ και swing στοιχεία, που δίνουν αίσθηση αυθορμητισμού, παρά την αυστηρότερη μορφή της συμφωνικής γραφής.
Χρήση αντιστικτικών θεμάτων, που προσδίδουν αρμονική πολυπλοκότητα στο έργο.
Ο Έλινγκτον δεν βλέπει τον ποταμό μόνο ως γεωγραφικό στοιχείο, αλλά ως μεταφορά για την αέναη κίνηση, την αλλαγή και τη δύναμη της μουσικής να μεταφέρει τον ακροατή σε διαφορετικές καταστάσεις και διαθέσεις. Το έργο είναι ένα σπάνιο παράδειγμα τζαζ με συμφωνικές φιλοδοξίες, αποδεικνύοντας τη διαχρονική ευφυΐα του συνθέτη.
Η μεγαλειώδης Τέταρτη Συμφωνία του Μπραμς είναι ένα από τα πιο απαιτητικά και στοχασγτικά έργα του 19ου αιώνα. Σε αυτήν, ο συνθέτης επιτυγχάνει μια μοναδική συνάντηση αυστηρής δομής και βαθιάς συναισθηματικότητας, διατηρώντας μια πιο σκοτεινή και εσωστρεφή ατμόσφαιρα σε σχέση με τις προηγούμενες συμφωνίες του.
1ο μέρος (Allegro non troppo) – Βασισμένο σε ένα μοτίβο διαρκούς ανάπτυξης, με χρήση αντίστιξης και χρωματικών εναλλαγών, που δημιουργούν μια αίσθηση εντάσεως και αναπόφευκτης κίνησης.
2ο μέρος (Andante moderato) – Ένα από τα πιο λυρικά μέρη του Μπραμς, με έναν ευγενή, σχεδόν ποιμενικό χαρακτήρα, όπου η αλληλεπίδραση των ξύλινων πνευστών και των εγχόρδων προσφέρει μια ζεστή, νοσταλγική αίσθηση.
3ο μέρος (Allegro giocoso) – Ένα εκρηκτικό, σχεδόν χορευτικό Scherzo, με ιδιαίτερη έμφαση στα χάλκινα πνευστά και τις πολυρυθμίες.
4ο μέρος (Allegro energico e passionato) – Ένα μνημειώδες φινάλε σε μορφή πασσακάγλιας, βασισμένο σε ένα θέμα από τον Μπαχ, όπου ο
Μπραμς επιδεικνύει την απόλυτη δεξιοτεχνία του στη θεματική ανάπτυξη και τη συμφωνική αρχιτεκτονική.
Η Τέταρτη Συμφωνία σε Μι ελάσσονα είναι η τελευταία συμφωνία του Μπραμς και μία από τις πιο συγκινητικές συμφωνίες του ρομαντισμού. Ως κύκνειο συμφωνικό άσμα, αποτελεί το αποκορύφωμα του συμφωνικού ύφους του Μπραμς όπου το συναισθηματικό βάθος συνδιαλέγεται με τη διανοητική αυστηρότητα και την τεχνική μεγαλοφυΐα.
Who is Who Yale Symphony Orchestra / Συμφωνική Ορχήστρα του Γέιλ
Η YSO είναι κάτι περισσότερο από ένα πανεπιστημιακό σύνολο. Είναι μια μουσική δύναμη, ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται, κατακτά και επαναπροσδιορίζει τα όρια της ερμηνείας. Με αμέτρητες συναυλίες και περιοδείες σε όλο τον κόσμο, έχει συμπράξει με μυθικές προσωπικότητες όπως ο Γιο-Γιο Μα, ο Νάιτζελ Κέννεντυ και ο Ημμάνιουελ Αξ. Ενώ μουσικοί της διαπρέπουν σε κορυφαία σύνολα, όπως η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, η Συμφωνική της Βοστώνης και η Φιλαρμόνια του Λονδίνου. Ποιο είναι το καλλιτεχνικό της στίγμα; Η YSO δεν ακολουθεί την παράδοση – τη διαμορφώνει. Από την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της Λειτουργίας του Λέοναρντ Μπέρνσταϊν μέχρι αναθέσεις σε νέους συνθέτες, έχει αποδείξει την αφοσίωσή της στην τόλμη και την καινοτομία. Στην καρδιά της, η YSO είναι μια κοινότητα ταλαντούχων μουσικών του Πανεπιστημίου Γέιλ, που φέρνουν στη σκηνή δεξιοτεχνία, ερμηνευτικό βάθος και ακατάβλητο πάθος. Το ρεπερτόριό της εκτείνεται από κλασικά αριστουργήματα μέχρι σύγχρονες αναζητήσεις, κάθε συναυλία της αποτελεί συναρπαστική μουσική εμπειρία. Οι εμφανίσεις στην Ελλάδα δίνουν την σπάνια ευκαιρία να βιώσουμε μια συναυλία που ξεπερνά τις προσδοκίες. Γιατί η YSO δεν παίζει απλώς μουσική – τη ζει, την ανατρέπει, τη μεταμορφώνει.
William Boughton / Ουίλλιαμ Μπάουτον
Έμπειρος, ευαίσθητος, οραματιστής. Ο Ουίλλιαμ Μπάουτον δεν είναι απλώς ένας μαέστρος είναι μια καλλιτεχνική δύναμη με βαθιά επιρροή στον κόσμο της συμφωνικής μουσικής. Ιδρυτής της English Symphony Orchestra, έχει διαγράψει μια διακεκριμένη πορεία, χτίζοντας διεθνείς συνεργασίες και αφήνοντας το αποτύπωμά του σε μερικά από τα σημαντικότερα μουσικά σύνολα του κόσμου. Η πλούσια δισκογραφία του, γεμάτη βραβευμένες ηχογραφήσεις, αποδεικνύει την αφοσίωσή του στην ερμηνευτική τελειότητα και την εξερεύνηση του ρεπερτορίου.Ως Μουσικός Διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας του Γέιλ (YSO), ο Μπάουτον έχει συμβάλει καθοριστικά στην καλλιτεχνική της εξέλιξη, οδηγώντας μια νέα γενιά μουσικών με πάθος και διορατικότητα. Υπό την ηγεσία του, η ορχήστρα έχει διευρύνει το ρεπερτόριό της, κατακτήσει διεθνείς σκηνές και εδραιώσει τη φήμη της ως ένα από τα πιο δυναμικά σύνολα νέων μουσικών. Η διευθυντική του προσέγγιση συνδυάζει απόλυτη ακρίβεια, εκφραστικό βάθος και βαθιά κατανόηση της μουσικής γραφής. Κάθε συναυλία του είναι μια ζωντανή αφήγηση, όπου η τεχνική αριστεία συναντά την αυθεντική συγκίνηση, δημιουργώντας μια εμπειρία που καθηλώνει κοινό και κριτικούς.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


- Θεσσαλονίκη
- Αθήνα